Jos olisit köyhä, vaikka työtön, joka saisi 500€ rahaa käyttöön kuukaudessa vuokran jälkeen.
Ja sähkölaskua ei tarvisi maksaa koska se tulisi toimeentulotukena, samoin lääkekulut. Mihin sulla menisi tuo 500€? Mitä pakollisia menoja sulla on muita kuin ruoka, ja paljonko ruokaan menee?
Entä jos sulla on lapsia, ja lapsista tulee se 300€ per pää suurinpiirtein rahaa lisää. Miten olis budjetti sitten?
Mietin tuota kyselyä köyhille, kun osa pärjää minimituloilla ihan ok, ja toiset ei oikein mitenkään, lapsetkin näkee nälkää. Eihän se muuten ole mahdollista kuin siten että johonkin toisilla menee rahaa enemmän kuin toisilla vaikka köyhä ei tietenkään mitään ylimääräistä ostele.
Minä ajattelisin että jos asuisin yksin, tuo 500€ riittäisi mulle, kun ei olisi juurikaan mitään pakollisia juttuja kuin puhelinlaskun tyyppiset ja sitten satunnaiset kuten hammaslääkäri. Vaatteita on aika harvoin pakko ostaa koska kaappi on jo täynnä. Ja kaikkea muutakin tavaraa on liikaakin, nyt yritän päästä niistä eroon myymällä kirppiksellä. Voisin tästä tavaramäärästä ottaa ne tarpeellisimmat ja rakkaimmat, ja muuttaa yksiöön ja pärjäisin varmaan ihan hyvin. Tosin todellisuudessa se ei onnistuisi koska minulla on velkaa jota lyhennän joka kuukausi, siihen menisi jo puolet tuosta 500:sta.
Lapsiin ei tunnu menevän mitenkään kauhean paljon rahaa, mutta jostain syystä ei rahat riitä mihinkään, ja tähän isoon taloon menee liikaa rahaa, mies ei käytä omiin menoihinsa juuri mitään rahaa, ja silti meillä on taloudellinen katastrofi vaikka mies on ollut koko ajan töissä. En tajua mihin meidän rahat on menneet vaikka on yritetty suht säästäväisesti elää.
Musta tuntuu että jos elettäisiin ns. tuilla, niin ettei omista käyttörahoista menisi asumiseen mitään (vuokra ja sähkö) niin kyllä meillä varmaan sitten muuten rahat riittäisi (jos oltaisiin velattomia), ruokaan menisi suurin osa kun on kaksi kasvavaa poikaa, ja heidän kenkiin ja vaatteisiin. Autojen kuluihin tietysti menisi kuten nytkin, mutta onneksi ne kulut on pienet kun on molemmilla vanhat halvat autot.
Kommentit (54)
Vakuutukset veisivät osansa. Kohta terveysvakuutuksetkin on pakko ottaa, että saa hoitoa.
Liikkuminen maksaisi, vaatteet, rikkoontuuneet laitteet pitäisi uusia, tukka leikata ja hygieniasta huolehtia..
Kaffepulla kirjoitti:
Mä luulen, että tuollaiset 500 ekeä kuussa on ihan normi, mitä perheillä elämiseen jää. Tietysti on tosi hyvätuloisiakin, mutta jos ajatellaan perhe jossa on kaksi vanhempaa, kumpikin tienaa 3000-4000 /kk ja talovelkaa lyhennetään ja perheessä on auto ja pari lasta, niin se on ihan saletti, että paljoa tuon enempää ei jää käteen laskujen jälkeen.
Tottakai työssäkäyvällä perheellä on pelivaraa enemmän, ja talouden heilahtelut kuten joku isompi lasku, auton korjaus tai uusi kodinkone saadaan hankittua ilman itkua ja hampaiden kiristelyä. On eri asia oikeasti kituuttaa vuodesta toiseen sillä viidellä sadalla. Hankittu omaisuus luo myös turvallisuuden tunnetta, vaikka käyttörahaa olisi kuussa yhtä vähän kuin työttömällä.
Mutta. Kyllä mä väitän, että ei käytännön käteenjäävä summa ole tavisperheessä välttämättä yhtään isompi kuin tuo 500€. Siinä mielessä en oikein jaksa ymmärtää tyttömiä, jotka valittavat rahan vähyydestä. Heillä saattaa olla täysin vääristynyt kuva siitä, millaisia summia työssäkäyvissä perheissä käytetään elämiseen.
Kyllä moni perhe säästää sitä yhtä vuosittaista etelänmatkaa varten tosiaan sen koko vuoden, mitään turhaa ei hankita, ja vaatteet ostetaan käytettyinä. Ei keksikertoperheellä jää rahaa pyörimään taskuihin tuhansia euroja kuussa!
Moni tukiaisilla elävä perhe kadehtii työssäkäyvien elämää. Sitten kun käyt katsomassa heidän elämäänsä. Koti voi olla hienompi ( uusi kaupungin vuokrakohde), sisustus hienompi, on aikaa sisustaa. Elektorniikka on aina vimpan päälle. Sitten kun menet omaan kotiisi (akateeminen, kunnan palveluksessa olevat vanhemmat) ja vertaat miten se oma koti on kulahtanut eikä lainkaan niin sisustettu ja laitettu ja telkkarikin vanha romu. Pikkasen jää auki, mikä se on se, mistä köyhä jää ilman.
Kaffepulla kirjoitti:
Mä luulen, että tuollaiset 500 ekeä kuussa on ihan normi, mitä perheillä elämiseen jää. Tietysti on tosi hyvätuloisiakin, mutta jos ajatellaan perhe jossa on kaksi vanhempaa, kumpikin tienaa 3000-4000 /kk ja talovelkaa lyhennetään ja perheessä on auto ja pari lasta, niin se on ihan saletti, että paljoa tuon enempää ei jää käteen laskujen jälkeen.
Tottakai työssäkäyvällä perheellä on pelivaraa enemmän, ja talouden heilahtelut kuten joku isompi lasku, auton korjaus tai uusi kodinkone saadaan hankittua ilman itkua ja hampaiden kiristelyä. On eri asia oikeasti kituuttaa vuodesta toiseen sillä viidellä sadalla. Hankittu omaisuus luo myös turvallisuuden tunnetta, vaikka käyttörahaa olisi kuussa yhtä vähän kuin työttömällä.
Mutta. Kyllä mä väitän, että ei käytännön käteenjäävä summa ole tavisperheessä välttämättä yhtään isompi kuin tuo 500€. Siinä mielessä en oikein jaksa ymmärtää tyttömiä, jotka valittavat rahan vähyydestä. Heillä saattaa olla täysin vääristynyt kuva siitä, millaisia summia työssäkäyvissä perheissä käytetään elämiseen.
Kyllä moni perhe säästää sitä yhtä vuosittaista etelänmatkaa varten tosiaan sen koko vuoden, mitään turhaa ei hankita, ja vaatteet ostetaan käytettyinä. Ei keksikertoperheellä jää rahaa pyörimään taskuihin tuhansia euroja kuussa!
Se käteen jäävä 500 euroa kun vaan ei kerro yhtään mistään. Jotain on pielessä, jos kahden työssäkäyvän perheessä jää vuokran jälkeen vain 500 euroa koko perheen elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on jo aika lähellä se, mikä jää nytkin, vaikka teen aivan älyttömän raskasta työtä 7,5h päivässä ma-pe.
Eli eläisin ihn normaalia elämääni.
Olisko kannattavampaa olla tekemättä töitä ja elää kelan tuilla? Mikä sinua motivoi tekemään raskasta työtä niin älyttömän pienellä palkalla?
ap
Varmaankin olisi kannattavampaa. Nytkin olen ollut viimeisen vuoden ajan henkisesti ihan loppu, väsyksissä. terveys tässä menee. En ole kuitenkaan niin kipeä, että saisin sairauslomaakaan, joten töitä pusken. Olen vaan enemmän oma itseni työläisenä kuin työttömänä. Mutta mitään järkeä tässä ei ole.
Minulle jää jokseenkin 500 euroa. En saa mitään tukia. Ruokaan menee n. 250, bussilippuun, puhelinlaskut. Taloyhtiön netti kuuluu vuokraan. Riittää ja aika usein vähän jääkin. Säästän pikkusummia jouluksi ja vakuutuksiin. Tuolla ruokarahalla ostan joskus jotain vaatettakin. Suunnittelen rahan käytön tarkkaan. En käytä viinaa enkä tupakkaa. Mitään heräteostoja tuolla rahalla ei tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Moni tukiaisilla elävä perhe kadehtii työssäkäyvien elämää. Sitten kun käyt katsomassa heidän elämäänsä. Koti voi olla hienompi ( uusi kaupungin vuokrakohde), sisustus hienompi, on aikaa sisustaa. Elektorniikka on aina vimpan päälle. Sitten kun menet omaan kotiisi (akateeminen, kunnan palveluksessa olevat vanhemmat) ja vertaat miten se oma koti on kulahtanut eikä lainkaan niin sisustettu ja laitettu ja telkkarikin vanha romu. Pikkasen jää auki, mikä se on se, mistä köyhä jää ilman.
Ei läheskään niin moni köyhä kahdehdi, kuin työssäkäyvistä kuvittelee köyhien elämää luxukseksi, niinhän sinäkin teet. Aloitat moni köyhä... ja sitten kerrot miten hienoa heidän elämänsä muka on. Lapsellista. Keskituoloisella peheellä jää helposti ainakin kolmikertaisesti mitä köyhällä jää. Ei se millä pärjää vaan se mitä siitä jää yli on se jolla on varaa mällätä. Keskiverto perheellä jää sen viivan päälle mitä köyhällä ei koskaan jää.
Puhelinliittymä netteineen vajaa 30, vakuutus sama summa, vesi 20. Jäisi vielä reilu 400. Ruokaan menis leveästi eläen 200. No hygienia ja vaatteet, mutta niitä ei tarvitse kamalan usein ostaa. En laske harrastuskuluja kun mun lajiin ei olis työttömänä ollenkaan varaa.
MUTTA. Mulla ei ole lapsia, autoa, asuntolainaa, ylipäätään mitään lainaa eikä mitään omaisuutta mistä seuraa kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinliittymä netteineen vajaa 30, vakuutus sama summa, vesi 20. Jäisi vielä reilu 400. Ruokaan menis leveästi eläen 200. No hygienia ja vaatteet, mutta niitä ei tarvitse kamalan usein ostaa. En laske harrastuskuluja kun mun lajiin ei olis työttömänä ollenkaan varaa.
MUTTA. Mulla ei ole lapsia, autoa, asuntolainaa, ylipäätään mitään lainaa eikä mitään omaisuutta mistä seuraa kuluja.
6,5 euroa päivä menee sinulla luxus ruokaa niinkö? Mitä syöt, mikä on luxusta?
Opintolainan lyhennykset 300 e /kk ja 50 e /kk korkoihin. Mielellään niiden jälkeen ottaisin sen 500 :D
Hygienia: joudun käyttämään pesuöljyä, joka on 20€ puĺlo
Erikoishammastahna 6-8€ putkilo
Perusvoiteita: kaikkia käyttämiäni ei saa reseptillä.
Kampaajan sampoo ja hoitoaine yht kuukautta kohti 15 €. Olen kokeillut kymmeniä muita niin kaupan, apteekin kuin kampaamon, ja muut aiheuttavat allergiaa, kutinaa tai pahaa ihottumaa ja hilseilyä.
Käsirasvaan, jalkarasvaan ja Bepanteniin.
Hammasharjoihin 6kpl vuodessa, vessapaperiin, dödöön, pumpuliin, terveyssiteisiin, tiskiaineeseen, tiskiharjoihin.
Lamppuihin, pattereihin, sulakkeisiin.
Roskapusseihi, pakastepusseihin, leivinpaperiin, uunipaistopusseihin.
Imurin pölypusseihin.
Käsikauppalääkkeisiin.
D-vitamiiniin, kalkkitabletteihin.
Liikenteeseen: saan työkeikkoja, kun minulla on auto, jolla pääsen sellaisiin paikkoihin, joihin autottomat eivät pääse.
Ruoka- aineallergioista johtuen ruokaan menee enemmän rahaa.
Käsikauppalääkkeisiin.
Nettiin, puhelimeen.
Vesimaksuihin.
Vaikka osa työhakemuksista lähetetään sähköisesti, niin osaa haetaan vieläkin postitse: Kirjekuoriin, paperiin, tulostimen musteeseen ja postimaksuihin.
Ns. sosiaaliseen elämään: kerran kuussa kavereiden kanssa lounaalle, kahville, tuttavien lasten synttärilahjat ym.
En saa tt-tukea, vain työmarkkinatuen ja asumistuen. Peruslaskujen jälkeen kaikkeen muuhun jää enintään 250 euroa.
Joten 500 euroa olisi tuplasti se millä mun on pakko elää, olisi hienoa saada noin paljon!
Nykyelämässä ei voi tehdä muuta kuin venyttää penniä ja yrittää pärjätä hengissä kuun loppuun. Kaikesta extrasta pitää luopua. Ei ole liikuntaharrastusten lisäksi mitään muuta, en käy leffassa, ulkona, lomilla, kampaajalla. Vaatteita en ole ostanut varmaan 1,5 vuoteen.
Allergiaruokavalio ja sairaudet aiheuttavat lisäkustannuksia. Tarvitsisin uudet silmälasit, muttei ole varaa ostaa. Lisäksi suoritan opintoja, joihin pitäisi myös satsata rahallisesti.
Sitä tajuaa olevansa köyhä kun uudelleenkäyttää kaupan muovipusseja ja teippaa niihin tulevia repeämiä.
Vierailija kirjoitti:
Siis pelkkä ruoka ja taloustavarat,riittää kevyesti 500€ ja vähempikin.
Etkö mihinkään muuhun kuluta rahaa asumisen, lämmityksen, sähkön ja terveykulujen lisäksi?
Lapseton yksinelävä: Ruoka, muut päivittäistavarat, vaatteet, kengät, netti, puhelin, liikkuminen (julkiset /auton kulut), gyne (ei vaan millään pääse julkisen kautta vaikka todellinen tarve...?!), harrastukset, ym. elämisen kulut.
lisäksi:
- Jotkut eivät ole saaneet jostain syystä tarpeeksi edullista vuokra-asuntoa, että vuokra kokonaan laskettaisiin mukaan. Joillakin jää ylimenevä osa maksettavaksi siitä 500 käyttörahasta.
- Joskus tarvii suurempia hankintoja, kuten pesukone, imuri ym. sänky/patja, tietokone tms.
- lemmikit: ruoka ym. perustarpeet + lääkärikulut. (tästä nillittäjille: lemmikki voi olla hankittu silloin kun on ollut varaa ja toivoa sopii, että köyhyys on väliaikaista)
- jos on tapana hankkia lahjoja ystäville ja sukulaisille synttärinä tai jouluna tms.
- jos opiskelee (esim. työmarkkinatuella + toimeentulotuki) koulukirjat, materiaalihankinnat, muut koulun kulut.
- ja joo, varmaan pari kuukautta menee ensin ihan hyvin, mutta useampi alkaa olla eri juttu, kun vähän hintavammat perusasiat kuluu ja menee rikki ja tarvisi jostain uutta saada (vaikka talvikengät), tai tulee muita yllättäviä menoja (matkakustannuksia vaikkapa) Ei sillä, etteikö voisi pärjätä ihan hyvin, mutta elämäntilanteita on myös monia. Esim. sairas äiti 50 km päässä, jota käy auttamassa (matkakulut), Ihmisillä on myös erilaisia sairauksia ja rajoitteita, jotka vaativat joskus vähän erityisjärjestelyjä, ja maksavat siten vähän extraa. Kaikkea ei tule ensihätään ajatelleksi. 500 euroa pelkästään ruokaan ja taloustavaroihin/kk olisikin aika reipaasti.
ps.
Tietokone ja netti ja puhelin on tässä yhteikunnassa toimivalle aika perusedellytys työnhaussa, pankkiasioissa ja muussa perusasioiden hoidossa.
AP:lle muuten vielä tiedoksi, että työtön ei saa mitenkään automaattisesti toimeentulotukea. Vain, jos ei ole säästöjä tai omaisuutta, eikä puolisolla tuloja, eikä ole saanut työkkäristä karenssia: Jos ei ole mennyt esim. pupukurssille tai ilmaistyöhön, niin toimeentulotuesta vähennetään ensin 20 % ja sitten 40 %.
Vierailija kirjoitti:
Ja sähkölaskua ei tarvisi maksaa koska se tulisi toimeentulotukena, samoin lääkekulut. Mihin sulla menisi tuo 500€? Mitä pakollisia menoja sulla on muita kuin ruoka, ja paljonko ruokaan menee?
Entä jos sulla on lapsia, ja lapsista tulee se 300€ per pää suurinpiirtein rahaa lisää. Miten olis budjetti sitten?
Mietin tuota kyselyä köyhille, kun osa pärjää minimituloilla ihan ok, ja toiset ei oikein mitenkään, lapsetkin näkee nälkää. Eihän se muuten ole mahdollista kuin siten että johonkin toisilla menee rahaa enemmän kuin toisilla vaikka köyhä ei tietenkään mitään ylimääräistä ostele.
Minä ajattelisin että jos asuisin yksin, tuo 500€ riittäisi mulle, kun ei olisi juurikaan mitään pakollisia juttuja kuin puhelinlaskun tyyppiset ja sitten satunnaiset kuten hammaslääkäri. Vaatteita on aika harvoin pakko ostaa koska kaappi on jo täynnä. Ja kaikkea muutakin tavaraa on liikaakin, nyt yritän päästä niistä eroon myymällä kirppiksellä. Voisin tästä tavaramäärästä ottaa ne tarpeellisimmat ja rakkaimmat, ja muuttaa yksiöön ja pärjäisin varmaan ihan hyvin. Tosin todellisuudessa se ei onnistuisi koska minulla on velkaa jota lyhennän joka kuukausi, siihen menisi jo puolet tuosta 500:sta.
Lapsiin ei tunnu menevän mitenkään kauhean paljon rahaa, mutta jostain syystä ei rahat riitä mihinkään, ja tähän isoon taloon menee liikaa rahaa, mies ei käytä omiin menoihinsa juuri mitään rahaa, ja silti meillä on taloudellinen katastrofi vaikka mies on ollut koko ajan töissä. En tajua mihin meidän rahat on menneet vaikka on yritetty suht säästäväisesti elää.
Musta tuntuu että jos elettäisiin ns. tuilla, niin ettei omista käyttörahoista menisi asumiseen mitään (vuokra ja sähkö) niin kyllä meillä varmaan sitten muuten rahat riittäisi (jos oltaisiin velattomia), ruokaan menisi suurin osa kun on kaksi kasvavaa poikaa, ja heidän kenkiin ja vaatteisiin. Autojen kuluihin tietysti menisi kuten nytkin, mutta onneksi ne kulut on pienet kun on molemmilla vanhat halvat autot.
No mitä jos listaisit ne tulot ja menot ja laskisit? Sitten sun olisi helpompi arvioida tuotakin, kuinka itse pärjäisit sillä 500 e maksaen kaikki jokapäiväiset menot siitä. Harrastukset, kulkemiset, autot jne. Auton kulut ei ole ihan olemattomia, vaikka sellainen mielikuva sulle ilmeisesti myös on?
Eli 4200 - 5200 käteisvara kuussa ja asunnon velan lyhentämiseen menee perheeltä auton kulujen kanssa noin 3000-4000 per kk. Onkohan noin.