Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

laitan kysymykseni epparihaavasta tännekin..

16.05.2006 |

Onkohan kenelläkään kokemuksia tilanteesta jossa epparihaavan tikki on auennut ja näin haava ei parane ihan niin kuin olisi pitänyt?

(vaikeasti selitetty?)

Oma tilanteeni on se, että ensimmäinen tikki aukesi lähes heti synnäriltä lähdettyäni, mutta neuvolantäti sitä tutkailtuaan totesi, ettei se ole niin paha etteikö paranisi itsestään.. Kunhan ei tulehdu, jota ei mielestäni ole tehnyt. (ei ainakaan ole mitään oireita siihen suuntaan)

No nyt tikit on sulaneet ja muuten haava parantunut, mutta tuo " avoin" haava on edelleen vähän auki ja myös kipeä (ollut kokoajan). Samoin välillä etenkin kävelyn jälkeen tuntuu illalla tuossa lihaksessa sellaista tavallaan painetta (oikeastaan vähän sama kuin jos on treenannut jotakin lihasta..)

Synnytyksestä vähän yli kk. Ja jälkitarkastus on vajaan kuukauden päästä, joten en " viitsisi" käydä välissä lääkärissä, kun ei kipuilua ja omaa ihmettelyä suurempia oireita ole...

Siispä kysymykseni kuuluukin onko muilla kokemusta vastaavasta/ kuluuko kipuilut tähän paranemisprosessiin ja avohaava paranee hitaammin kuin muuten tuo haava?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kolmesta tikistä keskimmäinen. Hoitaja ja lääkäri siellä totesivat juuri samoin kuin sullekin ja sitä ei ommeltu uudelleen. Jälkitarkastkseen mennessä olin kyllä jo parantunut... mutta muuten muistan, että välillä haava tuntui olevan ok ja sitten seuraavana päivänä sitä saattoi kirvellä ja tykyttää aivan hulluna. Olin kyllä tosi ahkera suihkuttelija, muuten en olis voinut kuvitellakaan kestäväni oloa. Nyt synnytyksestä kulunut jo puolisen vuotta ja olen entiseni;)

Vierailija
2/7 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on kyllä jo 12-v,joten en muista ihan tarkkaan.Mutta mulla aukesi useampi tikki,eikä niitä enään voinut ommella uudestaan.Oli kyllä pitkään tuskaista ja paraneminen kesti aika kauan.

Enkä ainakaan huomannut,että haava olisi umpeutunut jotenkin väärin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeen mulla haava-ja kohtutulehdus, haava avattiin uudestaan n. 7cm matkalta. Erittäin hyvä kotikeino on reilu suihkutus, mä suihkutin 3xpvä:ssä n. 5-10 min kerrallaan. Puuvillaiset vaatteet alaosastoon, ettei haudu ;)

Vierailija
4/7 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyypi siis vielä " kärvistellä" vain.. Kurjaa vain kun just esim. kävelystä paikat kipeytyy eniten, eikä oikein osaa/haluaisi olla vain paikoillaan (siksi kai se tikkikin aukesi..).

Pitäisi kai myös yrittää muistaa että ei siitä synnytyksestä ole vasta kuin se reilu kuukausi, joten ihan entisessä mallissaan ei voi olla..

Vaikka jotenkin muistelen että esikoisen sectiohaavan kanssa ei ollut mitään ongelmaa (tosin sehän ei pääse hautumaankaan samalla tavoin kuin alapään haava..) vaan aika pian silloin toipui.

Vai kultaako aika muistot..? =)

Kiitos vielä kommenteista ja mukavaa kesän odotusta kaikille!

Vierailija
5/7 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelläni sama homma. Tosin tikkejä lähti useampi. Kyselin sitä synnäriltä ja sielä sanottiin, että haavan reunat kyllä löytävät toisensa. Tiedä sitte koska. Itelläni haava on tulehtunut ja antipioottikuuri on menossa. Haava ei onneksi ole kipeä, mutta samaa painon tunnetta on kun pitempään kävelee tai touhuaa muuten. Neuvolassa kävin näyttämässä ja terkkari sanoi, että jälkitarkastukseen odotellaan. Tiedä sitte mitä tehdään jos haava ei oo vielä menny umpeen. Synnytyksestä reilu kuukausi aikaa.

Vierailija
6/7 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

mulle kävi sellainen lääketieteellinen ihme, että haava ei tosiaankaan koskaan kunnolla parantunut. Syytä miksi ei en koskaan oikein saanut selville, joko tikit sulivat liian nopeasti tai haava ommeltiin huonosti (veikkaan jälkimmaista, sillä en ollut oikein tyytyväinen synnytyslääkärin toimintaan). Eli näinkin voi kaydä. Ja mulla todellakin tuntui, että alapaassa ei ole kaikki kunnossa.

Noin 2kk synnytyksen jalkeen pääsin/jouduin korjausleikkaukseen, missä koko epparihaava viillettiin uudelleen auki ja tikattiin uudelleen. Eipä ollut hauskaa, kun juuri oli alkanut toipua synnytyksesta, jalkivuoto loppunut jne. Mutta pääasia että paikat tuli kuntoon ja nyt reilu 5kk synnytyksesta kaikki on enemmän kuin hyvin. :)

Eli näinkin voi käydä, en halua pelotella, mutta jos susta yhtään tuntuu ettei kaikki ole kohdallaan, niin mene uudelleen lääkäriin. Itse kävin kahden lääkärin luona, ensimmäinen väitti ettei haavassa ole mitaan vialla, mutta toinen onneksi tajusi, etta kaikki ei todellakaan ole kohdallaan.

Vierailija
7/7 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei,

mulla ei kaikki mennyt myöskään hyvin (II repeymä) ja se hiersi kävellessä ja oli muutenkin kipeä pitkään. jälkitarkastuksen lääkäri ei sanonut muuta kuin että jos se ei siitä pian tokene niin keksitään sitten jotain (niin koska ja mitä ???)

menin gynegologille joka puhui kai jotain ongelmasta arpeutumisessa ja sitten poltti (?) haavaa. se sattui perkeleesti, mutta sen jälkeen haava parani oikeastaan heti. hän mainitsi jotain myös jostain kiristävästä arpikudoksesta, joka voitais napsaista poikki jos häiritsee. synnytyksestä on nyt kulunut 8,5 kk ja musta vähän tuntuu että edelleen häiritsee jokin siellä välilihassa, eli vähän arkailen yhdyntää, vaikka ei se varsinaisesti satukaan. täytyis mennä sinne lääkäriin uudestaan. kun ehtis eli sais aikaiseksi...

suosittelen sinullekin, että mene vaan heti asiantuntijan puheille!