Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan tuhoontuomittua uudelleen opiskella graafiseksi suunnittelijaksi? Onko töitä?

Vierailija
29.01.2019 |

Tutkinto siis löytyy vuosien takaa (Adoben CS järjestelmä kuitenkin oli jo käytössä), mutta en ole tehnyt alan töitä. Mietin, että jos itseopiskelisin ja harjoittelisin hieman, onkohan mitään mahdollisuuksia työllistyä? Ja ehkä kokeilisin myöhemmin jotain ilmaista harjoittelua, jotta saisi työkokemusta ja jalkaa oven väliin?
Nyt olen tehnyt toisen alan hommia, mutta ei sekään ole juuri työllistänyt, ja nyt olen taas työttömänä. Kouluaika meni aikanaan teineilyyn, enkä juuri silloin keskittynyt opiskeluun, joka nyt jälkikäteen harmittaa. Paljon perustaitoja puuttuu, ja ohjelmistoja en niin hyvin hallitse. Ala kuitenkin kiinnostaa älyttömästi ja muuten vapaa-aikana piirtelen ym tykkään visuaalisista asioista.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakukisu kirjoitti:

Työpaikkoja ei välttämättä löydy avoimina, tai tyällisyystilanne ei näe koska moni on freelancer.

Tapaan tämä alan ihmisiä töissä ja heillä ainakin on aina todella todella kiire.

Kiirettä kestän kohtuullisesti, jos pystyy jotenkin itse vaikuttamaan työhön.  Vanhojen opiskelukavereiden kanssa ei ole juuri tullut juteltua, mutta usea on kuitenkin jatkanut alalla, ja ilmeisesti tykännyt.

Ap

Vierailija
22/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki ensin joku kevyt muu homma vaikka, ja kokeile samalla onneasi hakemalla esim. mainostoimistoihin. usein kuitenkin unohtuu, ettei graafikon tarvitse työskennellä vaan mainostoimistoissa. isoilla firmoilla on yleensä aina tarvetta graafiselle osaajalle joka voi auttaa viestinnässä ellei ole erillistä viestinnän osastoa. Siksi suosittelisinkin opiskelemaan vaikka tuohon graafikon koulutuksen lisäksi viestintää ja yleisesti hiukan markkinointia. Voi olla että sillä jo työllisyys paranee. Itse olen valmistunut graafikoksi amk:sta viimevuonna, ja sain heti töitä valmistuttuani. En mainostoimistosta vaan ison kauppaketjun viestintäosastolta. Harjotteluja tein myös esim. kotikaupunginlle ja muutamalle pienemmälle firmalle. Nämä työt on yleensä ns. piilossa eli ei tule välttämättä koskaan avoimeen hakuun. Töitä on erilaisissa kunnallisissia palveluissa ja järjestöissäkin.  Näissä on oman kokemukseni mukaan melko hyvät palkatkin. Itselläni palkka on ollut kutakuinkin 2000-2500e:n luokkaa heti valmistuttua. Nämä toki ovat enemmän sitä ns. arkipäiväisempää taittotyötä, mutta myös näissä olen päässyt tekemään monipuolisesti esim. infografiikkaa ja kuvituksia. Itse pystyy myös aika hyvin vaikuttamaan työn sisältöön kun osaa ja uskaltaa ehdottaa omia ideoita :) mielestäni tällä alalla muutenkin portfolio on tärkein. Kun se on kunnossa, tutkinnolla ei ole niin väliä. Toki ohjelmat ja ns. perusasiat tulisi osata melkohyvin. 

Totta kai katselen muitakin hommia tässä samalla, ja näitä entisiäkin. Tämä ajatus vaan tuntuu kummittelevan usein mielessäni, ja tuntuu että pitäisi päästä testaamaan alaa, ettei jää sitten myöhemmin harmittamaan. Tuskin pääsisin mihinkään mainostoimistoon heti, vaan ehkä johonkin pikku järjestölle jotain keikkaa tms. Mutta sekin olisi alku. Oletan, että portfolio tosiaan on se tärkein, joten siksi meinasin keskenäni harjoitella ja tehdä jotain portfolion täytettä. Plus, pitää muistella taas miten ohjelmia käytetään. :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alalla palkkatyöpaikan saa vain suhteilla. Jos sulla ei ole takana taiteilijasukua tai jotain oikeaa hipsterikaveria, niin ei mitään mahiksia. Minäkin jouduin yrittäjäksi ja teen myös muuta työtä, joskin etänä.

Joka alalla näyttää suhteet vaikuttavan, joten harmi että minulla ei sellaisia ole. Pitäisi olla melko näyttävä portfolio sitten, eli saa tässä sitten harjoitella... Sekin olisi tietty mukava ajatus, jos saisi jotain muuta hommaa palkkatyönä, ja tekisi sitten freelancerina jotain graafisen suunnittelun hommia. Mutta aika etäiseltä tuokin tuntuu, kun pitäisi sitä tietotaitoa olla hankittuna aiemmista töistä.

Ap

Vierailija
24/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen itseopiskelemaan animaatiota, esim. after effects. Nykyään haetaan paljon video- ja animaatio-osaajia. Ala on hektinen ja vaikea ja työt kiven alla. Olen itse ollut samassa firmassa graafikkona 7 vuotta ja toivon että olisin lähtenyt aikoinaan opiskelemaan jotain muuta.

Animaatioiden teko tuntuu todella etäiseltä. Pelialaahan on tietty hehkutettu, ja siinä pääsisi jotenkin työskentelemään sen visuaalisuuden kanssa. Toistaiseksi on tuntunut helpommalta lähtä elvyttämään aiempaa tutkintoa, kuin opiskella täysin uutta.

Mutta kiitos kokemuksiesi kertomisesta! Tuntuu että joka työssä nykyään on kamalasti kiirettä, ja hankala edes päästä töihin. :(

Ap

Vierailija
25/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Webbipuoleen, käytettävyyteen ja ux kun keskityt ja olet valmis opettelemaan myös teknisempää puolta (html, css, javascriptin perusteet, cms) niin kyllä töitä löytyy.

Myös pelipuolella on kysyntää, mutta siellä pitää osata myös käytettävyys/ux ja ainakin perusteet 3D-grafiikasta.

Vierailija
26/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kannata. Meinasin itsekin, mutta valitsin toisen alan (ja jos totta puhutaan, niin alani työllistää myös huonosti).

Miksi ei kannata? Et tule saamaan oman alasi töitä, ainakaan ilman suhteita. Joka kuukausi vanhentaa tutkintoasi ja työnhaussa edellesi menee joku vastavalmistunut, jolla niitä suhteita on. Kokoajan tulee uusia ohjelmia ja tekniikka kehittyy, ja ilman työpaikkaa on vaikea olla siinä kehityksessä mukana.

Tuo on semmoinen ala, jossa pitää ruveta yrittäjäksi ja se ei kaikille sovi. Tulot ovat epäsäännölliset ja pienet ja vaikka se ei heti haittaa, niin 20 vuoden päästä saattaa harmittaa, kun ei ole varaa taloon tai autoon.

Vierailija
27/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mitenkään mahdollista, niin kannattaa harkita vaikka avoimessa amk:ssa peruskurssin ja ehkä parin muunkin kurssin käymistä muistin virkistykseksi ja osaamisen päivittämiseksi. Järjestöissä ja muissa vapaaehtoishommissa on varmasti aina tarvetta julisteiden, esitteiden, verkkosivujen yms. materiaalin suunnitteluun ja jos haet vaikka pieneen yritykseen viestintäassistentiksi, niin graafisesta osaamisesta on sinulle etua työnhaussa. Paikallislehdet on myös yksi vaihtoehto. Tärkeimpänä tilanteessasi näkisin sen, että tarvitset rutiinia ohjelmistojen käyttöön, sillä aikataulut on usein tiukkoja eikä siinä vaiheessa ehdi enää opetella kun työkeikan saat. Tsemppiä jatkoon!

Vierailija
28/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatko-opiskele vaikka jokin muu IT-alan tutkinto? Opettele html ja css ja javascript päälle niin etköhän työllisty

En varsinaisesti ole mitenkään lahjakas tietokoneen kanssa. Joten siksikin teininä tökki opiskelu. Visuaalinen puoli kiinostaa ja siihen on taipumuksia, maalaan ja piirrän paljon. Tietty olisi hienoa, jos nuo oppisin, niin ehkä olisi suuremmat mahdollisuudet työllistyä. Pistän korvan taakse, jos saisin ensin itseopiskeltua taas nuita photarien ym. käyttöä ja taittoa ja muita perusteita ja sitten voisi kokeilla jo jotain ihan uuttakin.

Ap

Graafinen suunnittelu on tänä päivänä kyllä täysin tietokoneella tekemistä, eli jos se ei tunnu luontevalta, ei ala ole oikea sinulle.

Vierailija
29/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Webbipuoleen, käytettävyyteen ja ux kun keskityt ja olet valmis opettelemaan myös teknisempää puolta (html, css, javascriptin perusteet, cms) niin kyllä töitä löytyy.

Myös pelipuolella on kysyntää, mutta siellä pitää osata myös käytettävyys/ux ja ainakin perusteet 3D-grafiikasta.

Tätä hieman pelkäsinkin, että olisi paljon uuden opiskelua, joka on melko hankalaa itsekseen. Tietty jos jotain kursseja löytää, niin silloin voisinkin sellaisen tehdä.

Opiskeluaikana tehtiin yksi kurssi 3D-gafiikasta, mutta ei sillä kyllä pitkälle pötki, On kutienkin jotain tuntumaa, joten on helpompi lähtä opiskelemaan, kuin ihan tyhjästä (niinkuin nuiden css ym kanssa).

Ap

Vierailija
30/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kannata. Meinasin itsekin, mutta valitsin toisen alan (ja jos totta puhutaan, niin alani työllistää myös huonosti).

Miksi ei kannata? Et tule saamaan oman alasi töitä, ainakaan ilman suhteita. Joka kuukausi vanhentaa tutkintoasi ja työnhaussa edellesi menee joku vastavalmistunut, jolla niitä suhteita on. Kokoajan tulee uusia ohjelmia ja tekniikka kehittyy, ja ilman työpaikkaa on vaikea olla siinä kehityksessä mukana.

Tuo on semmoinen ala, jossa pitää ruveta yrittäjäksi ja se ei kaikille sovi. Tulot ovat epäsäännölliset ja pienet ja vaikka se ei heti haittaa, niin 20 vuoden päästä saattaa harmittaa, kun ei ole varaa taloon tai autoon.

Tuon olen kyllä huomannut, että tutkinto vanhenee äkkiä. Ohjelmat tosiaan kehittyy koko ajan, ja pitäisi pysyä niistä kärryllä. Se on melkoisen hankalaa, jos ei ole töissä. Jotkin perusasiat tietty pysyy samana, mutta silti tulee paljon uutta, ja tuntuu että olen tippunut kelkasta melkoisesti.

Talo on jo vaikka tulot on epäsäännölliset. Joten siihen olen tottunut. :) Lisäksi minulla ei ole korttia, joten sekin rajoittaa monien muiden töiden hakua, johon sitä voi tarvita.

20 vuoden päästä saattaa myös harmittaa, jos en koskaan kokeillut tätä vaihtoehtoa. En koe, että minulla olisi älliä opiskella mitään uutta rahakkaampaa alaa, joten tämä tuntuu järkevimmältä vaihtoehdolta kun miettii luontaisia kykyjäni ja taipumuksiani.

Ap

Vierailija
31/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mitenkään mahdollista, niin kannattaa harkita vaikka avoimessa amk:ssa peruskurssin ja ehkä parin muunkin kurssin käymistä muistin virkistykseksi ja osaamisen päivittämiseksi. Järjestöissä ja muissa vapaaehtoishommissa on varmasti aina tarvetta julisteiden, esitteiden, verkkosivujen yms. materiaalin suunnitteluun ja jos haet vaikka pieneen yritykseen viestintäassistentiksi, niin graafisesta osaamisesta on sinulle etua työnhaussa. Paikallislehdet on myös yksi vaihtoehto. Tärkeimpänä tilanteessasi näkisin sen, että tarvitset rutiinia ohjelmistojen käyttöön, sillä aikataulut on usein tiukkoja eikä siinä vaiheessa ehdi enää opetella kun työkeikan saat. Tsemppiä jatkoon!

Kiitos!

Kursseja olenkin jo katsellut, ja ne tuntuisi jotenkin luontevalta väylältä. Samoin kuin tuollaiset järjestöt ym, joista saisi harjoitusta ja portfolioon laitettavaa. Töissä ei tosiaan olisi aikaa opetella uusia juttuja, joten siksi olisi mielestäni tärkeää tämä vapaa-ajalla puuhailu.

Ap

Vierailija
32/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatko-opiskele vaikka jokin muu IT-alan tutkinto? Opettele html ja css ja javascript päälle niin etköhän työllisty

En varsinaisesti ole mitenkään lahjakas tietokoneen kanssa. Joten siksikin teininä tökki opiskelu. Visuaalinen puoli kiinostaa ja siihen on taipumuksia, maalaan ja piirrän paljon. Tietty olisi hienoa, jos nuo oppisin, niin ehkä olisi suuremmat mahdollisuudet työllistyä. Pistän korvan taakse, jos saisin ensin itseopiskeltua taas nuita photarien ym. käyttöä ja taittoa ja muita perusteita ja sitten voisi kokeilla jo jotain ihan uuttakin.

Ap

Graafinen suunnittelu on tänä päivänä kyllä täysin tietokoneella tekemistä, eli jos se ei tunnu luontevalta, ei ala ole oikea sinulle.

Tottakai on, oli jo kouluaikanakin. Uskon, että se on kuitenkin opettelusta kiinni. Vielä taitoni eivät ole niin mahtavat, että osaisin koodailla jotain, ja oletettavasti kaikenmoisten uusien asioiden oppimiseen menee kauan, niin että niitä voi hyödyntää työelämässä. Siksi ajattelin, että realistisesti minun on paras kerrata ensin vanhaa, ja koettaa tehdä hommia niiden pohjalta. Sitten vasta vähitellen opetella tuota uutta.

Kaikkein eniten tykkäisin tehdä kuvituksia käsin, mutta se on kyllä niin korkealentoinen työajatus, että ei varmasti tule onnistumaan. Joten tämä on siitä järkevämpi idea. En nyt ihan avuton ole koneiden kanssa, mutta kyllä se hieman harjoittelua vaatii että opin jotain nettisivuja esim tekemään.

Ap

Vierailija
33/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkinto siis löytyy vuosien takaa (Adoben CS järjestelmä kuitenkin oli jo käytössä), mutta en ole tehnyt alan töitä. Mietin, että jos itseopiskelisin ja harjoittelisin hieman, onkohan mitään mahdollisuuksia työllistyä? Ja ehkä kokeilisin myöhemmin jotain ilmaista harjoittelua, jotta saisi työkokemusta ja jalkaa oven väliin?

Nyt olen tehnyt toisen alan hommia, mutta ei sekään ole juuri työllistänyt, ja nyt olen taas työttömänä. Kouluaika meni aikanaan teineilyyn, enkä juuri silloin keskittynyt opiskeluun, joka nyt jälkikäteen harmittaa. Paljon perustaitoja puuttuu, ja ohjelmistoja en niin hyvin hallitse. Ala kuitenkin kiinnostaa älyttömästi ja muuten vapaa-aikana piirtelen ym tykkään visuaalisista asioista.

Jos kerran olet jo graafinen suunnittelija, niin miksi ihmeesä opiskelisit samaan ammattiin uudelleen?

Vierailija
34/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran olet jo graafinen suunnittelija, niin miksi ihmeesä opiskelisit samaan ammattiin uudelleen?

Nimellisesti olen, mutta tuskin kukaan nykyisten taitojeni perusteella minua palkkaisi. Jatko-opintoja voi tähän tehdä, jotka on sitten eri nimellä. Ja niinkuin kirjoitin, kouluaikana en tajunnut keskittyä opiskeluun, niin että olisin oppinut kaiken mahdollisimman hyvin ja voisin niiden taitojen varassa tehdä vain portfolioon lisäystä nyt. Mielestäni minulta jäi asioita oppimatta, kun en silloin tyhmänä tajunnut hyödyntää koulun mahdollisuuksia ja keskityin vain menemään sieltä mistä aita on matalin.

Mietin itsenäisesti opiskelua, jotta saa taitoja verestettyä, sekä jotain kursseja, jotta oppisin asioita joita koulussa ei tullut tehtyä. Eiköhän itse kullakin käy niin, että jos tutkinnosta on vuosia aikaa, niin ei heti sujuisi alan työt jos niitä ei mitenkään ole välissä tehnyt. Ja töissä mielestäni oppii muutenkin enemmän kuin koulussa, kun sitä harjoitusta tulee jatkuvasti, mutta sitten taas, ei kukaan palkkaa töihin oppimaan.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän