Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan tuhoontuomittua uudelleen opiskella graafiseksi suunnittelijaksi? Onko töitä?

Vierailija
29.01.2019 |

Tutkinto siis löytyy vuosien takaa (Adoben CS järjestelmä kuitenkin oli jo käytössä), mutta en ole tehnyt alan töitä. Mietin, että jos itseopiskelisin ja harjoittelisin hieman, onkohan mitään mahdollisuuksia työllistyä? Ja ehkä kokeilisin myöhemmin jotain ilmaista harjoittelua, jotta saisi työkokemusta ja jalkaa oven väliin?
Nyt olen tehnyt toisen alan hommia, mutta ei sekään ole juuri työllistänyt, ja nyt olen taas työttömänä. Kouluaika meni aikanaan teineilyyn, enkä juuri silloin keskittynyt opiskeluun, joka nyt jälkikäteen harmittaa. Paljon perustaitoja puuttuu, ja ohjelmistoja en niin hyvin hallitse. Ala kuitenkin kiinnostaa älyttömästi ja muuten vapaa-aikana piirtelen ym tykkään visuaalisista asioista.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot palkat ja kova kilpailu.

Vierailija
2/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisin heti tehdä jotain vektorilogoja, ja jotain kuvituksia, mutta sitten kirjojen ja lehtien taitot olisi monimutkaisempia, samoin kuin verkkosivujen ulkoasut ym. Niissä oli enemmän sitä ohjelmien kanssa kikkailua, jota en juuri osaa. Ja Photarissa ym pitäisi opetella spessu efektien teot ja muut työskentelyä nopeuttavat kikat joita teininä välttelin ja menin mistä aita on matalin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonot palkat ja kova kilpailu.

Työn mielekkyys kyllä kompensoisi minulle huonoa palkkaa (plus melko matalapalkka hommia olen tehnyt ja vähällä tulen toimeen).

Kilpailu on kyllä kovaa, sen olen kuullut, joten mietin onko minun heikoilla alkutaidoilla edes mitään mahdollisuutta yrittää nyt vanhempana päästä johonkin töihin. En oleta että heti pääsisin minkään hienon mainostoimiston listoille, mutta edes johonkin missä saisin tehtyä alan hommia ja jos myöhemmin saisin itseni oppimaan enemmän ja etenemään.

Kuvitusjutut kiinnostaisi kaikkein eniten, mutta niissä nyt kaikkein vähiten löytyisi työtä.

Ap

Vierailija
4/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain osviittaa saat, kun katselet vapaita työpaikkoja. Onko niitä jatkuvasti, ympäri maata vai vain muutama paikka pääkaupunkiseudulla? Se kertonee jo paljon yleisestä työllisyystilanteesta.

Vierailija
5/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain osviittaa saat, kun katselet vapaita työpaikkoja. Onko niitä jatkuvasti, ympäri maata vai vain muutama paikka pääkaupunkiseudulla? Se kertonee jo paljon yleisestä työllisyystilanteesta.

Olen katsonut oman, ja lähikaupunkien tilannetta lähinnä. Eihän nuita mahdottomasti näytä olevan auki. Että näin kun ajattelee, niin tulee tunne että pitäisi olla todella hyvä, jotta saisi töitä. Olen nyt tehnyt muita hommia, ja niistä on vahvistunut mielikuva, että jos on mahdollista, niin tahtoisin ennemmin graafisiin hommiin. Hetkelliset työttömyydet kestäisin, jos olisi edes pätkää alalta. Asetan työn mielekkyyden ja oman mielenterveyden korkeammalle, kuin ison palkan.

Ap

Vierailija
6/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raa'an rehellisesti sanottuna en usko, että sinulla itseopiskellen sitten olisi kovinkaan kummoiset työllistymismahdollisuudet, jos kerran tutkinnosta on jo aikaa. Kilpakumppaneina on kuitenkin paljon niitä vastavalmistuneita tuorein tiedoin. Voisitko päivittää opintosi ihan virallisesti?

Toisaalta. Jos kerran olet työttömänä on opiskelu fiksuinta mihin voit aikasi käyttää. Voisit miettiä jonkun asiakokonaisuuden mistä olisi hyötyä noissa graafisissa töissä ja ehkä niissä hommissakin mitä tähän asti olet tehnyt (en tiedä voiko niitä mitenkään yhdistää). Tai vaikka ohjelmointia tms. joka on nykyään melko kova sana monessa työssä.

Vierailija
7/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep, onko vielä jotain ajatusta?

Ap

Vierailija
8/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi laittamaan kaikkia munia tuohon koriin, AP. Toki kannattaa yrittää, jos ala kiinnostaa. Kontakteista työpaikat kuitenkin eniten on kiinni.

Vierailija
9/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varsinaisesti häviä mitään, jos toteutat suunnitelmasi. Tee harjoitustöinä kuvituksia ja vapaamuotoisempia juttuja, siten saat portfoliostasi itsesi näköisen. Töitä on tietenkin vähemmän kuin tekijöitä, mutta voi olla että juuri sinulla olisi jotain sellaista annettavaa, mitä muilla ei.

Joten go for it! T. Eräs, jolla on sama haave, mutta on ajautunut ihan eri alalle, eikä ole enää aikaa tai energiaa toteuttaa visuaalista puoltani :(

Vierailija
10/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatko-opiskele vaikka jokin muu IT-alan tutkinto? Opettele html ja css ja javascript päälle niin etköhän työllisty

Vierailija
11/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä puoliakin on: työ olisi paikkaan sitomatonta eli voisit tehdä etänä mistä päin maailmaa tahansa. Myös asiakkaat todennäköisesti olisivat muualta kuin Suomesta, eli ei paikallisia työmarkkinoita kannata pelkästään tuijottaa. Oma firma pystyyn

Vierailija
12/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkoja ei välttämättä löydy avoimina, tai tyällisyystilanne ei näe koska moni on freelancer.

Tapaan tämä alan ihmisiä töissä ja heillä ainakin on aina todella todella kiire.

Vierailija
13/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ensin joku kevyt muu homma vaikka, ja kokeile samalla onneasi hakemalla esim. mainostoimistoihin. usein kuitenkin unohtuu, ettei graafikon tarvitse työskennellä vaan mainostoimistoissa. isoilla firmoilla on yleensä aina tarvetta graafiselle osaajalle joka voi auttaa viestinnässä ellei ole erillistä viestinnän osastoa. Siksi suosittelisinkin opiskelemaan vaikka tuohon graafikon koulutuksen lisäksi viestintää ja yleisesti hiukan markkinointia. Voi olla että sillä jo työllisyys paranee. Itse olen valmistunut graafikoksi amk:sta viimevuonna, ja sain heti töitä valmistuttuani. En mainostoimistosta vaan ison kauppaketjun viestintäosastolta. Harjotteluja tein myös esim. kotikaupunginlle ja muutamalle pienemmälle firmalle. Nämä työt on yleensä ns. piilossa eli ei tule välttämättä koskaan avoimeen hakuun. Töitä on erilaisissa kunnallisissia palveluissa ja järjestöissäkin.  Näissä on oman kokemukseni mukaan melko hyvät palkatkin. Itselläni palkka on ollut kutakuinkin 2000-2500e:n luokkaa heti valmistuttua. Nämä toki ovat enemmän sitä ns. arkipäiväisempää taittotyötä, mutta myös näissä olen päässyt tekemään monipuolisesti esim. infografiikkaa ja kuvituksia. Itse pystyy myös aika hyvin vaikuttamaan työn sisältöön kun osaa ja uskaltaa ehdottaa omia ideoita :) mielestäni tällä alalla muutenkin portfolio on tärkein. Kun se on kunnossa, tutkinnolla ei ole niin väliä. Toki ohjelmat ja ns. perusasiat tulisi osata melkohyvin. 

Vierailija
14/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalla palkkatyöpaikan saa vain suhteilla. Jos sulla ei ole takana taiteilijasukua tai jotain oikeaa hipsterikaveria, niin ei mitään mahiksia. Minäkin jouduin yrittäjäksi ja teen myös muuta työtä, joskin etänä.

Vierailija
15/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen itseopiskelemaan animaatiota, esim. after effects. Nykyään haetaan paljon video- ja animaatio-osaajia. Ala on hektinen ja vaikea ja työt kiven alla. Olen itse ollut samassa firmassa graafikkona 7 vuotta ja toivon että olisin lähtenyt aikoinaan opiskelemaan jotain muuta.

Vierailija
16/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raa'an rehellisesti sanottuna en usko, että sinulla itseopiskellen sitten olisi kovinkaan kummoiset työllistymismahdollisuudet, jos kerran tutkinnosta on jo aikaa. Kilpakumppaneina on kuitenkin paljon niitä vastavalmistuneita tuorein tiedoin. Voisitko päivittää opintosi ihan virallisesti?

Toisaalta. Jos kerran olet työttömänä on opiskelu fiksuinta mihin voit aikasi käyttää. Voisit miettiä jonkun asiakokonaisuuden mistä olisi hyötyä noissa graafisissa töissä ja ehkä niissä hommissakin mitä tähän asti olet tehnyt (en tiedä voiko niitä mitenkään yhdistää). Tai vaikka ohjelmointia tms. joka on nykyään melko kova sana monessa työssä.

Kiitos rehellisyydestä! Tätä minäkin olen miettinyt jo pitkään, mutta tämä haave vaan kummittelee päässäni jatkuvasti, varsinkin näin työttömänä taas. Oletan että usealla koulusta valmistuneella saattaisi olal huomattavasti paremmat tiedot kuin minulla, varsinkin nuista ohjelmistoista joiden käyttö minulla tökkii ja työskentely on siksi hidasta.

Olen etsinyt lyhytkoulutuksia, ja jotain ohjelmistojen opiskelua voisi näin tehdä. Ja sitten on jatkokoulutus mahdollisuus, jossa voisi taas päivittää osaamista, kun ei tuota peruskoulutusta voi uudelleenkaan käydä (siksi inhottaa, kun en teininä tajunnut panostaa opiskeluun).

Nyt työttömänä ajattelin, että teen ilmaisohjelmistoilla jotain harjoituksia, logoja ja sen semmoista, joihin löytyy tutoriaaleja youtubesta. Ohjelmointia en kyllä osaa, joten kokeilen nyt ensin tuon kautta, kun on jotenkin tuttua juttua kuitenkin. :)

Ap

Vierailija
17/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi laittamaan kaikkia munia tuohon koriin, AP. Toki kannattaa yrittää, jos ala kiinnostaa. Kontakteista työpaikat kuitenkin eniten on kiinni.

En tietenkään laske vain tuon varaan, mutta tuntuu että haluaisin edes yrittää. Tuntuu että kaikki työpaikat on kontakteista kiinni. Siksi mietin nuita ilmaisharjoitteluja, että saisi portfolioon jotain, ja kontakteja luotua.

Ap

Vierailija
18/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et varsinaisesti häviä mitään, jos toteutat suunnitelmasi. Tee harjoitustöinä kuvituksia ja vapaamuotoisempia juttuja, siten saat portfoliostasi itsesi näköisen. Töitä on tietenkin vähemmän kuin tekijöitä, mutta voi olla että juuri sinulla olisi jotain sellaista annettavaa, mitä muilla ei.

Joten go for it! T. Eräs, jolla on sama haave, mutta on ajautunut ihan eri alalle, eikä ole enää aikaa tai energiaa toteuttaa visuaalista puoltani :(

Niin ajattelinkin, varsinkin näin työttömänä kun aikaa on. En usko, että olisin mikään huippulahjakkuus, mutta jos olisin edes keskinkertainen ja kelpaisin johonkin töihin, niin sekin olisi jo huippua.

Kiitos tsempeistä!

Ap

Vierailija
19/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatko-opiskele vaikka jokin muu IT-alan tutkinto? Opettele html ja css ja javascript päälle niin etköhän työllisty

En varsinaisesti ole mitenkään lahjakas tietokoneen kanssa. Joten siksikin teininä tökki opiskelu. Visuaalinen puoli kiinostaa ja siihen on taipumuksia, maalaan ja piirrän paljon. Tietty olisi hienoa, jos nuo oppisin, niin ehkä olisi suuremmat mahdollisuudet työllistyä. Pistän korvan taakse, jos saisin ensin itseopiskeltua taas nuita photarien ym. käyttöä ja taittoa ja muita perusteita ja sitten voisi kokeilla jo jotain ihan uuttakin.

Ap

Vierailija
20/34 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä puoliakin on: työ olisi paikkaan sitomatonta eli voisit tehdä etänä mistä päin maailmaa tahansa. Myös asiakkaat todennäköisesti olisivat muualta kuin Suomesta, eli ei paikallisia työmarkkinoita kannata pelkästään tuijottaa. Oma firma pystyyn

Tuossakin mielessä tykkäisin, että voisi tehdä sitten vaikka toisen palkkatyön ohessa pienimuotoisesti, tai etänä jos saisi ihan vakkaripaikan tms. Mahdollisuuksia on enemmän, kuin mitä aiemmissa töissäni, jotka on ollut paikkaan ja aikaan sidottuja, ja vaikutusmahdollisuudet omaan työhön on ollut vähäiset.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi