Oletko joutunut gaslightingin uhriksi?
Gaslighting (suomeksi 'kaasuvalotus') tarkoittaa harhauttamista tai uskottelua, jonka tarkoituksena on saada kohde uskomaan, ettei esimerkiksi mitään väärinkäytöksiä ole tapahtunut ja kohde on vain kuvitellut asian.
Esimerkiksi pettämistapauksissa on tyypillistä uskotella epäilevälle kumppanille, että tämä on vain hullu ja mustasukkainen. Samoin gaslighting on yleistä seksuaalirikosten ja häirinnän yhteydessä - väitetään, että uhri liioittelee ja ylitulkitsee tai jopa muistaa väärin tapahtuneen.
Kauhukin olisi genrenä varsin suppea, jos kaikki kummitushavainnot otettaisiin kerralla todesta. Oudolta kuulostava kaasuvalotus-termi tuleekin samannimisestä näytelmästä.
Onko tätä tullut teillä elämässä vastaan?
Kommentit (78)
Olen koko ajan. Äitini taholta. Hän aina väitti, ettei mitään minua satuttavia hänen tekojaan ollut tapahtunutkaan. Väitti myös muiden ihmisten mielipiteitä ("kukaan ei halua olla kanssasi kun olet..") ihan omasta päästään. Siis siinä oli sekä se, mitä mä olen, että se, miten muut suhtautuvat, täysin keksittyä.
Se vaikutti minuun niin, että minusta tuli hirveän epävarma, vaikka en tavallaan häntä uskonutkaan, ja se on paljon pilannut elämästäni. Vihaan olla epävarma sen takia, että joku stanan kakkapää on valehdellut minulle. Mutta niin se vaan meni. Luonnostani en ole mikään epävarma ääliö, ja mielestäni jokainen on vastuussa itse omasta reippaudestaan. PAITSI gaslightingin aidot uhrit. Aidoilla tarkoitan meitä, joiden kasvuympäristö gaslightasi.
Aikuinen voi ehkä hetken antaa jonkun valehdella itselleen, mutta siitä pitäisi toipua kyllä eri lailla, kuin lapsena saman kokenut toipuu.
Eräs mies yritti väkisin treffeille kanssani. Uhriutui ja syyllisti emotionaalisesti, kun en suostunut. Yritti väittää, että olen huono ihminen, kun en suostu tähän. Love bombing tuli myös tässä ihmissuhteessa hyvin tutuksi. Olen onneksi sen verran elämää kokenut ihminen, etten vähästä hätkähtänyt ja pääsin henkilöstä eroon, mutta pelottaa jo seuraavan uhrin puolesta, tyyppi oli hyvin vakuuttava ja hyvä touhussaan.
Kaasulamputusta saa lukea riittämiin ihan valtamediasta.
-Ei meidän Sanna törsännyt holtittomasti, se oli flunssa
-Ei meidän Trudeau ole fasisti, vaan kaikki sen uhrit
-Ei me ketään painostettu rokotuksiin, kuvittelette vaan
-Ei me mokattu energiapolitiikkaa, Putinin vika
-Ei me groomata lapsia, ne vaan on yhtäkkiä kaikki spontaanisti lbqtmap-mitälie+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gaslighting (suomeksi 'kaasuvalotus') tarkoittaa harhauttamista tai uskottelua, jonka tarkoituksena on saada kohde uskomaan, ettei esimerkiksi mitään väärinkäytöksiä ole tapahtunut ja kohde on vain kuvitellut asian.
Esimerkiksi pettämistapauksissa on tyypillistä uskotella epäilevälle kumppanille, että tämä on vain hullu ja mustasukkainen. Samoin gaslighting on yleistä seksuaalirikosten ja häirinnän yhteydessä - väitetään, että uhri liioittelee ja ylitulkitsee tai jopa muistaa väärin tapahtuneen.
Kauhukin olisi genrenä varsin suppea, jos kaikki kummitushavainnot otettaisiin kerralla todesta. Oudolta kuulostava kaasuvalotus-termi tuleekin samannimisestä näytelmästä.
Onko tätä tullut teillä elämässä vastaan?
Mistä kaasu tulee? Usva, sumu? Kaasu, natsismi?
Elokuvasta Kaasuvalo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaslight_(1944_film)
On muuten hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi järjetön väkisin keksitty nimike. Oikea ja järkevä termi on valehtelu.
Nimitys tulee elokuvasta joka käsittelee aihetta, mutta valehteluahan se on ja tahallista toisen todellisuuden kieltämistä ja vääristämistä tarkoituksena tehdä toisesta ihmisestä hullu.
Kaasuvalotushan on sitä että yritetään saada (esim.olosuhteita manipuloimalla) henkilö itse uskomaan olevansa mt-ongelmissa tms.
Olen, alkuun todella epäilin itseäni ja omaa mielenterveyttäni.
En voinut uskoa että tällaista oikeasti tapahtuu.
Tämä ex käyttäytyi hyvin ristiriitaisesti, jutut välillä ihan uskomattomia, mutta kun rauhassa loogisesti aloin ajattelemaan huomasin miten paljon ne muuttuivat uudelleen kertoessaan. Ja miten paljon epäkohtia niissä oli.
Kun reagoin ja kyseenalaistin, hän käänsi ne niin, että muistan väärin, olen nähnyt unta, olen seko.
Hän sai minut olemaan hädissäni, surkea, ahdistunut ja epävarma. Kunnes tajusin mistä on kyse. Sitten hän vetäytyi ja minä toivotin tervemenoa.
Jep, kun sitten otin tällaiseen etäisyyttä grey rock -menetelmällä enkä enää antanut lainkaan huomiota, alkoi tulla viestejä "Onko sinulla kaikki hyvin kun et vastaa puhelimeen?" -> Eli annetaan ymmärtää että mulla olisi joku mt-ongelma, annetaan ymmärtää että se olisi jotenkin hänen pelastettavissaan ja mulla on asiat nyt jotenkin erityisen "huonosti" kun hän ei ole katsomassa perääni.
Todellisuudessa en ole ikinä voinut näin hyvin kuin nyt kun ei tarvitse enää olla hänen kanssaan tekemisissä. Asiat ovat täydellisesti kun saan elää omaa pikku elämääni, ei tarvitse piut paut välittää pisaraakaan jonkun typerän narskun mielipiteistä, omakehujutuista, valittamisesta, riippuvuudesta olla kontaktissa minuun.
Saan olla minä itse. Viimeinkin.
Minua on sähkövalotettu, auton valoilla, taskulampulla jne...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kun nuorena epäilin tapailemaani miestä pettämisestä, mies sanoi hulluksi ja vainoharhaiseksi, antoi ymmärtää että olen todella avun tarpeessa, perin juurin traumatisoitunut ressukka kun tuollaista epäilen. Sitten selvisi, että miehellä oli koko tapailumme ajan ollut kakkossuhde... Tässä kohti alkoi väittää, että oli jo aiemmin kertonut minulle tästä toisesta naisesta, ja luuli minun olevan järjestelyyn tyytyväinen!
Pakko myöntää että mies onnistui saamaan minut epäilemään omaa todellisuudentajuani ja pohtimaan, oliko mies oikeassa ja minä väärässä. Onneksi pääsin tilanteesta eteenpäin. Tuota ennen eikä jälkeen ole vastaavaa sattunut.
Mulla oli vähän samantyyppinen juttu.
Näin silloisen poikaystäväni toisen naisen kanssa halailemassa ja pussailemassa. En mennyt meuhkaamaan ja nolaamaan itseäni, mutta otin kuvan todisteeksi. Hän tuli luokseni samana iltana ja kyselin miyäs ole tehnyt tänään. Olin töissä ja näin petterin. Olin ok, mutta selitätkö tämän kuvan ja näytin. Hän sanoi, että kuka toi on?- Olin, no sinä halailemassa jne. Mies sanoi ettei hän ole tosssa kuvassa. Hän sanoi, että eihän toi tyyppi kuvassa edes näytä minulta ja minä olin töissä. Hän puhui ja puhui ja puhui. Sanoi, että ehkä järkytyit, kun joku muistutti minua ja sinulla alkoi sydän hakkaa ja aloit näkemään asiat väärin. JA hän kysyi, että alkoiko sydän hakkaa ja menit vähän paniikkiin järkytyksestä. SAnoin joo kyllä.
Hän sanoi, että ota se kuva esiin ja katso minua ja vertaa, niin tajuat etten ole minä. Se kuvan tyyppi muuttu oikeasti minun silmissä toiseksi ihmiseksi. Sit jätkä sano, että toio ihan normaalia, jos näet jotain väärin ja alat kuvittelemaan asioita, niin ne muuttuu sit todeksi päässäsi. EIkö ole vähän eäreilua, kun edes kehtaat epäillä minua pettämisestä.
Niin se kaikki meni läpi minulle ja uskoin sitä jätkää, vaikka omin silmin näin kuvasta, että se on hän ja näin livenä, että se on hän. Uskoin sitä vielä 2 vuotta, kun kaverit sano, että se pettää sua. Miten olet noin sokea.
Täytyy kyllä sanoa, että taitava se on omassa lajissaan näin, kun vuosia myöhemmin ajattelen sitä tyyppiä. Myöhemmin kuullut, että hän pyöritteli muiteakin mennen tullen.
siis joka uskovainen jonka olen kohdannut :D kui ahdas pää pitää olla kun luulee että multa puuttuu jotain.
Kuinka kaasuvalotuksen hetkellä olisi reagoitava?
Ei toimi, koska minulla on sairaan hyvä muisti. Eli toinen jää todella nopeasti kiinni, jos valehtelee tai puhuu vähänkään ristiin aikaisempien sanomisiensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kaasuvalotuksen hetkellä olisi reagoitava?
Katella hermannia vähän tarkemmin. Rupee nyityttämään, häntä.
Vierailija kirjoitti:
Eksäni. Jäi kiinni pettämisestä mutta ei kehdannut tunnustaa, minun reaktioni oli kuulemma ylimitoitettua, jonka jälkeen aloin riehua. (En siis ollut riehunut.) Jälkeenpäin lähetteli viestejä kuinka tykkää musta, mutta minä en hänestä ja jne. Ei varmaan tarvitse enempää kertoa.
Juu, ja sitten itkee kuinka rakastaa eikä voi elää ilman jne.
Varokaa tällaisia piirteitä heti alkuunsa suhteessa!!!!!
Kyllä, omien isovanhempien toimesta niin kauan kuin muistan. Ollessani lapsi, he ärsyttivät minua tahallaan, ja vielä asioilla joiden tiesivät ärsyttävän minua. Kun suutuin, sain kuulla olevani kamalan hankala ja huumorintajuton. Tätä sitten taivasteltiin muiden sukulaisten kesken. Lapselle läheisen ikuisen sana on usein yksiselitteinen fakta, joten ajattelin olevani jotenkin poikkeuksellisen hankala lapsi. Tämä siitä huolimatta, että olin ylikiltti mielyttäjä.
Vasta kiusallisen myöhään aikuisiällä tajusin kuvion ja jäädytin välit lähes kokonaan. Jatkuvasti tulee itkuvirsiä miten olen heidät hylännyt, vaikka aina he ovat minusta huolehtineet. Myös mielenterveysdiagnooseja ovat yrittäneet tehdä minulle ja kieltäneet täysin kaikki huomiot heidän huonosta käytöksestä.
Erityisesti isoisästäni voin sanoa jälkeen päin, että hän selkeästi nautti vallan tunteesta kun pystyi hallitsemaan pienen lapsen mieltä. Nauroi kunnolla kun suutuin ja raivostui sitten kun kyllästyi tähän peliin.