Oletko joutunut gaslightingin uhriksi?
Gaslighting (suomeksi 'kaasuvalotus') tarkoittaa harhauttamista tai uskottelua, jonka tarkoituksena on saada kohde uskomaan, ettei esimerkiksi mitään väärinkäytöksiä ole tapahtunut ja kohde on vain kuvitellut asian.
Esimerkiksi pettämistapauksissa on tyypillistä uskotella epäilevälle kumppanille, että tämä on vain hullu ja mustasukkainen. Samoin gaslighting on yleistä seksuaalirikosten ja häirinnän yhteydessä - väitetään, että uhri liioittelee ja ylitulkitsee tai jopa muistaa väärin tapahtuneen.
Kauhukin olisi genrenä varsin suppea, jos kaikki kummitushavainnot otettaisiin kerralla todesta. Oudolta kuulostava kaasuvalotus-termi tuleekin samannimisestä näytelmästä.
Onko tätä tullut teillä elämässä vastaan?
Kommentit (78)
Eksäni. Jäi kiinni pettämisestä mutta ei kehdannut tunnustaa, minun reaktioni oli kuulemma ylimitoitettua, jonka jälkeen aloin riehua. (En siis ollut riehunut.) Jälkeenpäin lähetteli viestejä kuinka tykkää musta, mutta minä en hänestä ja jne. Ei varmaan tarvitse enempää kertoa.
Kyllä. Kaveri sai mut hetkellisesti uskomaan, että mulla ois syömishäiriö. Aina kun jäin itse asiaa pohtimaan, että "eihän mulla nyt noin vaan voi olla" niin kaveri uskotteli et "on on, sä et vaan itse nää sitä". Ei ole syömishäiriötä eikä koskaan ollutkaan, lääkäri varmistanut. Karma hoitanut hommansa sillä kyseinen "kaveri" nykyään lähenee 130kg ja itse syömishäiriöinen. Joidenkin mielestä törkeää sanoa noin, mutta ei kiinnosta. Valas sai osansa.
Vierailija kirjoitti:
Exä yritti laittaa tekemänsä väkivallan mielenterveysongelmieni piikkiin (kärsin masennuksesta, sen oireistoonhan luonnollisesti kuuluu kaikenlainen harhaisuus ja kuvittelu :D). Olin vahvempi kuin hän kuvitteli ja erosin, ei siinä juopossa ollut paljoa menetettävää muutenkaan. Vähän myöhemmin tämä ilmiö tuli tutuksi ja tunnistin exän toimintaa. Hänellä ei mitään narsissidiagnoosia ollut, mutta joskus teki nettitestin jonka tulos oli, että hänellä on piirteitä narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Itse naureskeli asialle, mutta kyllä itse ne piirteet tunnistin.
Onhan noita. Heikkona ihmisenä olen ollut kohteena useita kertoja. Enpä ole kuitenkaan ihmisenä täydellinen
Vierailija kirjoitti:
V ittumaisen kyr. Pä uusperhe harrastanut tätä koko ajan. Älkää erehtykö moiseen viritelmään miehet!
Tämä! Sama täällä. Sikailua koko tämän ajan. Epärehellisyyttä. Välistävetoa. Vittuilua. Piilovittuilua. Täysin välittämättä toisen terveydestä. Ja vielä elättänyt noita saastoja.
Todellakin varoitus miehille!
Kertaalleen tapailukumppanin toimesta. Touhu oli kyllä melkein alusta asti outoa, mutta mikä sai katsomaan aivan liian pitkälle, oli etten keksinyt mitä ihmettä toinen saattaisi hyötyä minun vedättämisestä.
On yritetty. Savolaisuudesta on se hyöty, että pistän vain entistä pahempaa juttua, lyön löylyä ja lisään kierroksia. Yleensä he sotkeutuvat omaan hölmöyteensä :p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V ittumaisen kyr. Pä uusperhe harrastanut tätä koko ajan. Älkää erehtykö moiseen viritelmään miehet!
Tämä! Sama täällä. Sikailua koko tämän ajan. Epärehellisyyttä. Välistävetoa. Vittuilua. Piilovittuilua. Täysin välittämättä toisen terveydestä. Ja vielä elättänyt noita saastoja.
Todellakin varoitus miehille!
Ja unohdin todeta:mitään ei tietenkään ollut tapahtunut. Mitään ei myönnetä. Jossain vaiheessa mietin kyllä olenko aivan seonnut. Sikäli olen kun tuohon pa s kaan sekaannuin.
Vierailija kirjoitti:
Jep olen. Karma hoitaa.
Ei hoida, kun ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena kyllä. Tunnereaktioitani pidettiin aina kohtuuttomana liioitteluna ja sain kuulla olevani hullu tai vammainen.
Lopputuloksena epävakaa persoonallisuushäiriö näin aikuisena.
Minut saatiin melkein hengiltä jollain tämän kaltaisella kuviolla, etenkin, kun olin lapsi. Vanhempani ovat täysiä vi tun kus ipäitä, kun eivät uskoneet, mitä kerroin joistakin ihmisistä. Jättivät yksin ta pettavaksi.
On ollut tällaista parissa suhteessa. Pahin oli omatunnoton nainen, joka ei edes salaillut narsismiaan. Epärehellistä tyyppiä myös, mitä olen myöhemmin kuullut tempauksistaan suhteemme aikana
UP sumutusta riittää joulun aikaankin...Jokohan uhreja aletaan joskus Suomessakin uskoa, kun Venäjän meiningiatä päivittäin uutisissa?! Jotkut syntyvät Suomessakin tällaisen keskelle koko iäkseen, kun väkivaltaista "perhettä"ei todellakaan paeta edes aikuisena vaan tuhoavat koko elämäsi:( Kukaan ei näe, usko tai auta, mitenhän elävät itsensä kanssa?!
Vierailija kirjoitti:
Kertaalleen tapailukumppanin toimesta. Touhu oli kyllä melkein alusta asti outoa, mutta mikä sai katsomaan aivan liian pitkälle, oli etten keksinyt mitä ihmettä toinen saattaisi hyötyä minun vedättämisestä.
Oli vähällä etten syvempiin kuvioihin ajautunut ihmisen kanssa, joka harrastaa tuollaista kaasuvalottamista jostain ihmeen syystä. Aika ajoin tulee sellaisia hämmentäviä tilanteita, kun sanon hänelle jostain mitä hän on aiemmin sanonut minulle ja kieltää sen täysin ja ihmettelee mistä olen saanut käsityksen. Sitten vaatii täsmällisiä tietoja ajankohdasta ja miten tarkalleen on asian sanonut. Parhaimmillaan "unohtaa" sanomansa jo parin lauseen aikana, mikä pistää epäilemään jo jonkun sortin muistisairautta (nuorehko tosin).
En ymmärrä, miten olen voinut olla niin sokea jonkun suhteen. Olihan se mielistely ja jalustalla pito aika uskomatonta, jota kai sitten typeränä uskoin. On kertoillut kavereistaan välillä pahaan sävyyn mikä vähän tietty särähti, mutta oli selvästi osa tuota koukuttamista, "et ole kuin muut". Sitten kun minun kanssa tuli ongelmia niin alkoi nämä "huonommat" kaverit kiinnostamaan eikä kuulemma ole koskaan sanonut noita asioita heistä minulle, kun ihmettelin miten nyt niin paljon viihtyy heidän seurassaan.
Taas yksi järjetön väkisin keksitty nimike. Oikea ja järkevä termi on valehtelu.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi järjetön väkisin keksitty nimike. Oikea ja järkevä termi on valehtelu.
Nimitys tulee elokuvasta joka käsittelee aihetta, mutta valehteluahan se on ja tahallista toisen todellisuuden kieltämistä ja vääristämistä tarkoituksena tehdä toisesta ihmisestä hullu.
Hirvittävää ja tuhoavaa henkistä väkivaltaa. Ovat yleensä erittäin eteviä sosiaalisesti ja siten uskottavia.
Mun ex oli niin irti todellisuudesta että jatkuvasti muuttu tarina kaikesta. En ole sanonut, en ole tehnyt, vaikka oli mustaa valkoisella. Yritys oli loputon. En tiedä oliko täysin psk ja psykopaattinen ihminen vai niin psykoosissa jatkuvasti että uskoi itsekin omat kus3tuksensa.
Patologisella kaasuvalottajalla muuttuu se juttu jatkuvasti ja vaikka heidät saisi niinsanotusti housut kintuissa kiinni valehtelustaan niin sillekin löytyy heti joku hyvä syy. Lipuvat taitavasti ja sulavasti siinä valheiden meressä.
Naisvihaaja esimies töissä.
Mielikuvituksellisimmista asioista vääntää että muut vihjailevat hänelle törkeyksiä.
Et voi koskaan sanoa olla yhtään mitään mieltä asiasta, koska hän vetää väärät johtopäätökset, loukkaantuu ja väittää että olet suurin piirtein työpaikkakiusaaja.
Esimerkkinä,
esimies kertoo:
"Poikani häät ovat pian jonne ihmiset lähettävät videotervehdykset. Olen sanonut heille että pitävät ne lyhyinä, muuten katsoisimme monta tuntia videoita joka voisi olla vähän mälsää".
"Niin ihan totta, se voisi olla hieman tylsää jos tallenne kestäisi monta tuntia"
"Siis väität että poikani häät tulevat olemaan tylsät! Voi hyvä tavaton!"
"Niin siis viittaan tuohon mitä itse juuri sanoit.."
Muistaa sitten tällaiset tarkoituksellisesti väärin ymmärretyt kommentit vuosien päästäkin ja tuo niitä esille jos haluaa käyttää tätä tilannetta lyömäaseena toista kohtaan.
"Tuo Maija on aika kova suustaan, arvosteli jo etukäteen että poikani häät tulevat olemaan tylsät".