Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko joutunut gaslightingin uhriksi?

Vierailija
28.01.2019 |

Gaslighting (suomeksi 'kaasuvalotus') tarkoittaa harhauttamista tai uskottelua, jonka tarkoituksena on saada kohde uskomaan, ettei esimerkiksi mitään väärinkäytöksiä ole tapahtunut ja kohde on vain kuvitellut asian.

Esimerkiksi pettämistapauksissa on tyypillistä uskotella epäilevälle kumppanille, että tämä on vain hullu ja mustasukkainen. Samoin gaslighting on yleistä seksuaalirikosten ja häirinnän yhteydessä - väitetään, että uhri liioittelee ja ylitulkitsee tai jopa muistaa väärin tapahtuneen.

Kauhukin olisi genrenä varsin suppea, jos kaikki kummitushavainnot otettaisiin kerralla todesta. Oudolta kuulostava kaasuvalotus-termi tuleekin samannimisestä näytelmästä.

Onko tätä tullut teillä elämässä vastaan?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gaslighting (suomeksi 'kaasuvalotus') tarkoittaa harhauttamista tai uskottelua, jonka tarkoituksena on saada kohde uskomaan, ettei esimerkiksi mitään väärinkäytöksiä ole tapahtunut ja kohde on vain kuvitellut asian.

Esimerkiksi pettämistapauksissa on tyypillistä uskotella epäilevälle kumppanille, että tämä on vain hullu ja mustasukkainen. Samoin gaslighting on yleistä seksuaalirikosten ja häirinnän yhteydessä - väitetään, että uhri liioittelee ja ylitulkitsee tai jopa muistaa väärin tapahtuneen.

Kauhukin olisi genrenä varsin suppea, jos kaikki kummitushavainnot otettaisiin kerralla todesta. Oudolta kuulostava kaasuvalotus-termi tuleekin samannimisestä näytelmästä.

Mistä kaasu tulee? Usva, sumu? Kaasu, natsismi?

Vierailija
22/78 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistinen narsistimies teki tuota. Siihen aikaan ei vielä ollut nettipalstoja josta olisi voinut tietää missä mennään joten kärsimystä riitti. Uskon sua ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä kaasu tulee? Usva, sumu? Kaasu, natsismi?

Gaslight on suomeksi kaasuvalo. Wikipediasta:

"Gaslighting on harhauttamisesta käytetty termi, joka on saanut alkunsa Patrick Hamiltonin näytelmästä Kaasuvalo ja sen elokuvaversioista vuosilta 1940 ja 1944. Tarkemmin siinä pyritään saattamaan kohdehenkilö pois tolaltaan tai uskottelemaan, että hän on mieleltään sekaisin, niin ettei kohdehenkilö ymmärrä harhauttajan toimivan häntä vastaan.

Alkuperäisessä näytelmässä kaasuvalot vilkkuivat päähenkilön toiminnan takia, ja hän vakuutti vastanäyttelijälle ilmiön olevan tämän itse keksimää harhaa."

Vierailija
24/78 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko keksiä englanninkielisiä termejä asiolle, jotka voi ilmaista ihan normi kotimaisellakin? Mikä järki on käyttää termiä, jota kukaan ei edes tunnista täällä? 4/5 ap:n tekstistä on ko. termin selitystä.

Vierailija
25/78 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/78 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exä yritti laittaa tekemänsä väkivallan mielenterveysongelmieni piikkiin (kärsin masennuksesta, sen oireistoonhan luonnollisesti kuuluu kaikenlainen harhaisuus ja kuvittelu :D). Olin vahvempi kuin hän kuvitteli ja erosin, ei siinä juopossa ollut paljoa menetettävää muutenkaan. Vähän myöhemmin tämä ilmiö tuli tutuksi ja tunnistin exän toimintaa. Hänellä ei mitään narsissidiagnoosia ollut, mutta joskus teki nettitestin jonka tulos oli, että hänellä on piirteitä narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Itse naureskeli asialle, mutta kyllä itse ne piirteet tunnistin.

Vierailija
27/78 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exä yritti laittaa tekemänsä väkivallan mielenterveysongelmieni piikkiin (kärsin masennuksesta, sen oireistoonhan luonnollisesti kuuluu kaikenlainen harhaisuus ja kuvittelu :D). Olin vahvempi kuin hän kuvitteli ja erosin, ei siinä juopossa ollut paljoa menetettävää muutenkaan. Vähän myöhemmin tämä ilmiö tuli tutuksi ja tunnistin exän toimintaa. Hänellä ei mitään narsissidiagnoosia ollut, mutta joskus teki nettitestin jonka tulos oli, että hänellä on piirteitä narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Itse naureskeli asialle, mutta kyllä itse ne piirteet tunnistin.

Ai niin, suhteen alussa tämä sankari myös syytti minua manipuloimisesta. Olin ihan äimänä ja hämmentynyt silloin siitä, kun en harrasta tuollaista ja mietin pitkään, että mitä se sillä oikein tarkoittaa ja missä tilanteissa tätä on muka tapahtunut. No itsehän se sitä tykkäsi sitten harrastaa. Varmasti tuo syyttäminen oli joku pohjustus sille, että rupean kyseenalaistamaan omaa toimintaani hänen perseilynsä sijaan.

Vierailija
28/78 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Jos se määritellään laajasti ja lievästi ("et sinä oikeasti noin tunne"), olen varmaan joskus joutunut.

Jos se määritellään tiukasti eli että systemaattisesti ja pitkäaikaisesti sekä tarkoituksella harhaanjohtaen joku on yrittänyt uskotella että esim. olen vain kuvitellut jonkin todellisen tapahtuman, niin en tietääkseni ole joutunut.

Katsoin äskettäin tämän englanninkielisen videon, jolla psykologi määrittelee gaslighting-termiä:

.

Mä väitän tähän, että tuolla laajemmalla merkityksellä jokainen on joskus joutunut JA jokainen on joskus tehnyt sitä.

Vierailija
29/78 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka erota tuollaisesta vatipäästä jolla oma hovi ja kaikki ja uskoo ite omatkin harhakuvat ja valheet? Pettää myös. Senkin asian kuulin yhdeltä paikalliselta.

Vierailija
30/78 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan keskustelua, koska aihe on mielenkiintoinen, ja tämä termi/käyttäytymismalli olisi muutenkin hyvä olla yleisessä tiedossa.

Yksi exä erityisesti harrasti tätä, välillä ihan turhistakin asioista, ilmeisesti vain sekoittaakseen itsevarmuuttani. 

Äkkiseltään tuli mieleen pari juttua.

Olimme olleet hänen kanssaan risteilyllä, mutta vähän myöhemmin kun muistelin jotakin siellä tapahtunutta hauskaa juttua, mies väitti kiivaasti, ettemme ole koskaan olleet yhdessä laivalla. Tällöin, kun en ollut vielä hahmottanut mitä hän koittaa tehdä, oletin hänellä vain olevan jokin muistikatkos, joten etsin tietokoneeltani kuvan tuolta reissulta, mutta hän kieltäytyi katsomasta sitä ja aloitti riidan jostain täysin aiheeseen liittymättömästä jutusta puheenaihetta vaihtaakseen. Se oli minulle kyllä todella mitäihmettä-hetki.

Exä jäi rysän päältä kiinni pettämisestä, kun katselin sivusta kuinka hän juhlissa suuteli antaumuksella ja pitkään toisen naisen kanssa. Kun menin keskeyttämään, hän suuttui ja huusi minun näkevän harhoja. Ero siitä tuli, ja pitkään eron jälkeenkin kuulin tutuilta kuinka hän huutelee yhä pitkin kyliä minun olevan psykoottinen.

Vierailija
31/78 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksä harrasti tuota gaslightingia ja kuvittelin sen olevan joku hänen outo ominaispiirteensä, mutta nyt olen harmikseni oppinut että kyse on ihan yleisestä ilmiöstä.

Ainakin oman eksäni kohdalla kyse oli vallankäytöstä. Ex oli pienikokoinen, perushiljainen insinöörimies, ja jälkeenpäin ajatellen todella epävarma itsestään ja sosiaalisesti aika kömpelö. Hän käytti julkista nöyryyttämistä ainakin minuun, joihinkin ystäviinsä ja mm. äitiinsä. Eli voisi todeta hänen saavan vallantunteesta jotain kiksejä.

Olin eksäni ensimmäinen puoliso, aloimme seurustelemaan hänen ollessa 30. Mies oli neitsyt ja omien sanojensa mukaan jo luovuttanut naisten suhteen. Kuvittelin sen olevan tavallaan hyvä asia ja ehkä että aikuinen mies olisi jotenkin kiltimpi ja helpompi puoliso kuin hormonipäissään kukkoileva parikymppinen.

Kun eksäni sitten tutustui liveseksin hienouteen, alkoi kaikkia kinkyjä mieltymyksiä putkahdella esiin. Eikä siinä mitään. Ajattelin sen olevan hienoa että ihminen vapautuu seksuaalisesti.

Hän alkoi flirttailla kavereilleni. Totesin ettei ole ookoo minulle. Mies sanoi että ylireagoin ja hän haluaa vain olla hyvissä väleissä kavereideni kanssa. Unohdin asian.

Hän alkoi seksin aikana laukomaan rivoja ja minua nöyryyttäviä juttuja. Kysyin muutaman kerran jälkeen hämmentyneenä miksi tekee niin. Mies kiisti koskaan sanoneensa mitään. Ajattelin taas että ei ehkä kiihkoltaan muistanut.

Mies lähti omista valmistujaisjuhlistaan tuntemattoman naisen matkaan ja jätti minut yksin sukunsa kanssa. Aamulla oli ryöminyt viereeni nukkumaan. Herätessäni ripitin että nyt ei ollut ookoo. Mies sanoi että "tässähän minä olen ollut koko yön oot vaan ollut liian kännissä ja kuvitellut kaiken".

Kyseenalaistin jo tuossa vaiheessa omaa mielenterveyttäni ja päihteidenkäyttöäni vaikken ikinä juo itseäni humalaan asti.

Pyykätessäni löysin miehen sukkalaatikosta mustat pitsistringit. Ei minun. Ensimmäisenä ajattelin et no kun on osoittautunut kinkyksi tyypiksi, niin mitä jos käyttää niitä itse omissa oloissaan. Esittelin miehelle stringejä ja kysyin kenenköhän nämä on? Mies vastasi että serkkunsa oli varmaan unohtanut ne meille käydessää kahvilla (!?) (kyllä hälytyskellot soi ja lujaa mutta annoin silti olla). Stringejä ei tuon jälkeen enää näkynyt vaatekaapissa ja kysyin joko serkkusi haki omansa pois. Mies katsoi minua kuin tyhmää ja kysyi "mitä ihmettä höpötät, miksi miulla olisi kaapissa serkkuni stringit?". Siis kielsi pöksyjen olemassa olon totaalisesti ja sanoi että kuvittelen "taas". Häntä suuresti loukkasi kun epäilin tuollatavalla, aiheetta, pettämisestä.

Mies myös vaati anaaliseksiä ja myönnyin muutaman kerran jankkaamisen jälkeen. Persseksi oli kamalaa ja kovakouraista. Seksin jälkeen itkin. Ehkä lähinnä enemmän nöyryytyksestä kuin muusta syystä. Eksä alkoi itkiesssäni huutamaan että manipuloin ja yritän saada hänet tuntemaan syyllisyyttä jostain mitä ei ole edes tehnyt. Hän siis väitti ettei anaaliseksiäkään ollut tapahtunut ja jos oli, niin olin itse vaatinut kovia otteita.

TO BE CONTINUED...

Vierailija
32/78 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

...TO BE CONTINUED

Näitä tapauksia sattui vähintään kerran viikossa kunnes sitten mittani täyttyi. Olin tuolloin jo todella alistunut ja epävarma itsestäni. Syytin itseäni liiasta mustasukkaisuudesta ja siitä että kuvittelen kaikenlaista outoa ja näen jo harhoina muiden naisten vaatteita kodissani. Hakeuduin psykologille "harhaisuuteni" vuoksi ja mies antoi sen mennä niin pitkälle.

Lopullinen niitti suhteelle oli se, kun ystäväni kertoi minulle mieheni lähettävän flirttailevia viestejä hänelle ja ehdottelevan tapaamisia. Mies oli sanonut kaverilleni minun olven hyvä puoliso kun uskon kaiken mitä hän sanoo ja otan hänet aina uudestaan takaisin, teki hän suhteessa mitä tahansa.

Kahden vuoden jälkeen sain kerättyä pokkaa sen verran, että ilmoitin jättäväni hänet. Mies yritti kaikki temput ja selitykset että jäisin vielä. (Enkä ymmärrä miksi kun selvästi osoitti teoillaan epäarvostuksensa minua kohtaan.)

Muuttaessani, juuri ennen oven sulkemista viimeisen kerran ex huusi ikeskellen perääni rappukäytävään "Muistatko ne stringit? Kyllä ne kuului ihan oikeelle naiselle! Sori et valehtelin sulle!"

Pahoittelen pitkää stooria. Oon elänyt nyt häpeissäni 7 vuotta kertomatta kenellekään. Kuinka sokea voi ihminen olla!?

Vierailija
33/78 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttavamies pyörittää useita naisia samanaikaisesti ja kaasuvalottaa kuin se olisi hänen toinen luontonsa. Hän on viaton ja kaikki on naisten omaa vikaa, jos uskovat juttujansa.

Vierailija
34/78 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha vai nyt tämmönen.Nythän sit voi jokainen mielensä mukaan keksiä mitä vääryyttä toinen tekee ja jos kieltää niin tämmöstä.Kyllä ihmiset on sekasin kun tämmösiä keksii.

Vierailija
35/78 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Jotenkin tulee mieleen, että vahingon laittamisessa kiertoon olisi kyse samasta asiasta.

Vierailija
36/78 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla työnimike vaihdettiin usealta työntekijältä työsuhteen aikana. Työtodistus tuli eri nimikkeellä kuin työsopimus. Määräaikaisia työsuhteita, joten hiljainen uudelleen palkkaamatta jättämisen uhka ilmassa.

Kaikkiin työtehtäviin pomo ei erikoisesti reagoi mitenkään. Myös suhtautuminen tiettyihin käytäntöihin on välillä kuin maton alle lakaisemista. Silti muutoksia on muka tehty useita vuosia ja lisää on suunniteltu.

Vierailija
37/78 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittykö tämä siihen, että on side silmillä ja joku pieraisee fleshlightiin ja se joka häviää pullon pyörityksen joutuu haistamaan. Olen hävinnyt kerran.

Vierailija
38/78 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen aikaan mieheni väitti, että jotain ikäviä asioita, mitä oli tapahtunut, ei olisi tapahtunut, tai väitti, ettei olisi sanonut, mitä oli sanonut. Se loppui onneksi, kun tein selväksi, ettei se ole ok.

Nykyään hän välillä sanoo, että olisi kertonut jostain menostaan jo aiemmin, mutten ole kuunnellut. Olen ajatellut, että se on totta ja että minulla on valikoiva kuulo ja huono muisti. Ehkä niin onkin. Oikeastaan tämä ketju ekan kerran sai ajattelemaan, että voiko siinä olla kyse tuosta samasta, kun kukaan muu ei ole huomauttanut minulle ikinä, etten olisi kuunnellut tai että olisin unohtanut asioita siinä määrin. Tai sitten minä jotenkin pidän miestä itsestäänselvyytenä, enkä edes kuuntele, mitä hän sanoo. Hyvin vaikea tietää, kummin se on, sillä olen minä välillä tosiaan ihan ajatuksissani.

Vierailija
39/78 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Very intereating man...

I love drama ❤️

Vierailija
40/78 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta gang stalkingin uhrina kyllä, niin selvän, että täytyy olla imbesilli, jos ei sitä huomaisi tai joku saisi uskoteltua, että ei tässä mitään. Tuota gaslightning aloitusta en lukaissut, mutta jos sillä osittain tarkoitetaan, sitä että uskotellaan jollekin mitä ei oikeasti ole, se saattaa kuitenkin olla gang stalkingia edistyneimmässä muodossaan eli uskottelu tapahtuu ainoastaan niille, joiden ei haluta uskovan asioita, joita on oikeasti tehty tai tapahtunut. Niin uskomattomia asioita siinä tehdään. Tuolla gang stalking käsikirjassa ne on aika kattavasti jo kaikki metodit. Oletko ollut mukana kenties? Ylpeä mukana olosta? Hauskaa leikkiä kun kaikki tietää missä mennään.