Erimielisyyksiä tyttöystävän kanssa sisustuksesta
Olemme muuttamassa uuteen kämppään pikkuyksiöstämme. Meillä on kuitenkin vaikeuksia päästä molempia tyydyttävään ratkaisuun sisustuksesta. Tyttöystäväni haluaisi ostaa kalliita designhuonekaluja, kun taas minä haluaisin käydä kierrätyskeskuksessa hankkimassa edulliset huonekalut ja ehkä sitten ostaa jos jotain tarvittavaa ei löydy.
Olen ehdottanut että tyttöystäväni maksaisi huonekalut kokonaan itse (tai maksaisi erotuksen edullisen ja haluamansa vaihtoehdon välillä) mutta se ei ole hänen mielestään reilua koska minäkin käytän niitä huonekaluja. En kuitenkaan halua maksaa 400 euroa pöydästä, kun käytettynä saisi paljon halvemmalla, ja ympäristökin kiittäisi. Miten asiasta kannattaisi neuvotella, millainen voisi olla reilu, molempia tyydyttävä kompromissi? Ehkä niin, että osa huonekaluista ostetaan uutena, ja osa edullisesti?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä nykyään uskalla ostaa esimerkiksi sänkyä, sohvia tai nojatuoleja yms. joissa on myös pehmeitä materiaaleka, käytettynä. Koskaan ei tiedä mitä luteita niistä saa riesakseen. Sitten huomaatkin että se raha jonka olisitte voineet käyttää uusiin huonekaluihin, menikin tuholaistorjujan palkkioon ja siihen päälle sitten vielö ne uudet huonekalut.
Ja toisena pointtina en ymmärrä miksi et halua tehdä yhteisestä kodistanne oikeasti kotia, ostamalla teille mieluisat huonekalut. Nyt menisit vaan ostamaan käytettynä jotain, perusteena vain se, että on halpa, ihan sama minkä näköinen. Etkö usko suhteen kestävän kun on ihan sama miltä yhteinen kotinne näyttää?
Pehmeitä huonekaluja en toki aio käytettynä hankkia, mutta käsittääkseni metalli, lasi ja pinnoitettu puu ovat suhteellisen turvallisia materiaaleja, ja mielestäni kierrätystä kannattaa suosia myös ympäristösyistä, eikä vain rahan takia.
Toiseen pointtiisi, ehkä olen vaan totaalisen tyylisokea, mutta minulle se, miltä koti näyttää ei ole tärkeä tekijä viihtyvyyden kannalta. Olennaisempaa minulle on, että kodissa on käytännöllinen ja mukava elää. En osaa hahmottaa esteettisiä kokonaisuuksia tai edes useinkaan valita kahdesta esineestä miellyttävämmän näköistä. Haluan ehdottomasti rakentaa mukavan ja kestävän kodin, ja uskon suhteemme kestävän, mutta minulle olennaisempaa on että asiat toimivat. Olen valmis satsaamaan vaikkapa kalliimpiin kodinkoneisiin, mutta en ymmärrä mikä tekee kallista pöydästä paremman kun halvasta, olettaen molemmat ehjiksi. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Ette osta puoliksi mitään, vaan kumpikin ostaa itse omilla tahoillaan, mitä haluaa. Jos ero koittaa, niin kumpikin ottaa omansa mennessään.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Luteiden kyllästämiä vanhoja huonekaluja kierrätyskeskuksesta, ai että.
Kompromissi ja hankitte huonekalunne sopuhintaisista huonekalukaupoista.
Itse olemme miehen kanssa ostaneet paljon huonekaluja käytettyinä. Koskaan ei ole tullut luteita tms ötököitä. ohis
Hei nyt peli seis! Ei Ikeaan! Se ei ole teille mikään hyvä kompromissi vaan h elvetin masentavaa! Ap joutuu maksamaan enemmän kuin haluaa ja design-intoinen tyttöystävä tuijottamaan kalusteita, joita syvästi vihaa joka ikinen päivä, kukaan ei ole tyytyväinen ja siitähän on hyvä aloittaa ihanassa uudessa kodissa.
Annan vähän paremman vaihtoehdon: Miettikää mikä on "tärkein" huone. Esim. olkkari, jossa eniten viihdytään. Siihen panostatte. Kohtuuhintaan laadukkaita huonekaluja olkkariin, jos on avokeittiö niin myös kiva ruokailuryhmä. Sisustussälän tyttöystävä saa hommata täysin itse jos on siitä riippuvainen tai tehkää jotain kivaa DIY-askarteluja. Matot ja verhot saa alkuun olla halvemmat, tyttis voi up gradeta myöhemmin.
Huoneet, joissa vietetään vähemmän aikaa tai lähinnä nukutaan, sisustetaan pienemmällä rahalla. Sänky teillä varmaan jo on, joten ei tarvitse ostaa uutta vanhan tilalle ennen kuin voitte hankkia mieleisenne. Tyttöystävä ei voi pakottaa ap:ta maksamaan sellaisesta mistä hän ei halua maksaa. Hän voi joko itse hankkia tai sitten kärsivällisesti odottaa, että vähitellen saatte kodin sisustettua mieleiseksenne. Ei "kaikki mulle nyt heti" Jos ei ole nyt varaa, ei ole varaa. On typerää ottaa lainaa tuollaista tarkoitusta varten.
Sisustakaa koti kivaksi ja suo tyttöystävällekin jotain mistä nauttia. Muu sitten harkinnan mukaan ajallaan. Älkää alkako mihinkään Ikea-kompromisseihin kun kumpikaan ei sitä halua. Joskus tarvitaan kompromisseja kyllä tottakai, mutta niitä tulee välttää.