Uskotteko että karhu voisi suojella eksynyttä pientä poikaa?
Kommentit (34)
Uskon monia tapauksia on joissa sudetkin ottaneet laumaan ihmistaimen. Me olemme käsittäneet eläinten tunteet ihan väärin ja luulemme niitten syövän avuttomankin.
Jokaisen eläimen sisällä on samanlainen sielu kuin ihmisen sisällä.
Ihmiset ei kuulu karhujen ruokavalioon ja pienet eivät ole uhka karhuille varsinkin jos ei ole pentuja.
Yksityiskohtia tuntematta, kyllä uskon.
Ap, laitatko linkin tapaukseen, josta keskustelet?
Ehkä se oli äitikarhu, jolla oli tunteita pientä pienokaista kohtaan.
Monet eläimet osaa erottaa lapsen ja aikuisen. Lapsi ei ole uhkaava eikä ihminen muutenkaan kuulu kovinkaan monen villieläimen ruokalistalle.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/7489a7f4-552e-473b-bb0a-5c9f3fdcdf52
Tässä linkki. Ja kyllä eläimet syövät viattomiakin, mutta on näitä tapauksia, että ovat suojelleetkin. Luulisi muuten, että löytöpaikalta löytyisi jälkiä ja niiden perusteella olisi helppo todentaa asia.
Ehkä se kuitenkin oli suuri koira. Nöffi näyttää ihan karhulta.
Nämä ovat ihania tarinoita. En ole koskaan pelännyt karhuja enkä susia ne eivät syö minua. Tiedän vaan sen.
Karhu on ajatellut että onpa söpö poika:)
Nisäkkäillä on voimakas pentujen hoivavietti. Ja se joskus kohdistuu eri lajiin. Koirat ja sudet ovat laumaeläiminä kuuluisia tästä, mutta en pidä mutenkään mahdottomana ettei äitikarhukin voisi suojella pennulta haisevaa otusta.
Ei mahdottomuus. Katsoin yhtä luontodokkaa jossa aikuinen leijona suojeli gnuu vasaa. Piti sitä omana pentunaan koska oli menettänyt omat pentunsa.
Oliko tämä "karhu" karhu oikeasti? Vai karvainen bear-mies?
En usko Viidakkokirjan tarinoihin. Karhu on petoeläin. Se toimii ja reagoi ärsytyksiin agressiivisesti. Ellei karhulla ole pentuetta, tai kiima-aikaa, se enimmäksen elää yksin erakkona. Karhu ei todellakaan ota jotain ihmispentua suojeltavakseen. Sen tunnemaailma ei ole niin kehittynyt. Karhu elää hetkesssä ja vaistojensa varassa.
Mikäli tuo tarinaa on totta, haluan idioottivarmat perustelut ja todisteet, että karhu toimisi toisin ja oman luontonsa vastaisesti. Muussa tapauksessa, en usko.
Kas kun se ei koske jänönpoikasia.
Karhu tappaa omankin lajin poikasia, joten vähän vaikea uskoa.
Ainakaan siihen en usko että jumala oli lähettänyt karhun suojelemaan lasta. Sama heebohan se lapsen eksytti metsään, kaikkivoipa kun on
Vierailija kirjoitti:
Karhu tappaa omankin lajin poikasia, joten vähän vaikea uskoa.
Kyllähän ihminenkin tappaa.
skeptikko kirjoitti:
En usko Viidakkokirjan tarinoihin. Karhu on petoeläin. Se toimii ja reagoi ärsytyksiin agressiivisesti. Ellei karhulla ole pentuetta, tai kiima-aikaa, se enimmäksen elää yksin erakkona. Karhu ei todellakaan ota jotain ihmispentua suojeltavakseen. Sen tunnemaailma ei ole niin kehittynyt. Karhu elää hetkesssä ja vaistojensa varassa.
Mikäli tuo tarinaa on totta, haluan idioottivarmat perustelut ja todisteet, että karhu toimisi toisin ja oman luontonsa vastaisesti. Muussa tapauksessa, en usko.
Hmm. En tiedä tästä. Nisäkkäiden ja matelijoiden isona erona on se, että nisäkkäillä on tunteet. Mä oon myös skeptinen tämän uutisen suhteen (ensisijaisesti siksi, että mulla itselläni on lapsi, jolla on erittäin vilkas mielikuvitus), mutta mä sanoisin, että eläinten tunteista, eikä varsinkaan villieläinten tunteista, tiedetä ehkä kuitenkaan kovin paljon. Kuitenkin ihminenkin on vain nisäkäs, ja ne tunteet ovat kehittyneet jostain sellaiseksi, mitä ne ovat nykyään. Muistan, että joku eläinten älykkyyden tutkija sanoi, että ihmisellä ja muilla nisäkkäillä on samat asiat, mutta määrät vaihtelevat.
No, ei se mahdotonta ole. Kyllähän näitä tapauksia on. Mutta voi olla mielikuvitustakin.