Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikuttaako auton tarvittavaan lämmitysaikaan se, milloin sillä on viimeksi ajettu?

Vierailija
27.01.2019 |

Sen tiedän, että pitää olla pidempään lämmityksessä mitä enemmän on pakkasta, mutta vaikuttaako lämmitysaikaan se, onko autolla ajettu viimeksi tämä aamuna vai viikko sitten? Onko se moottori yhtä kylmä joka tapauksessa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vaikuttaa.

Moottori ei talvella pysy montaa tuntia lämpimänä sammuttamisen jälkeen. Itse käytän rajana kovilla pakkasilla kolmea tuntia eli jos ajojen välillä on max 3 tuntia niin ei kannata lämmittää.

Jäähtyminen tapahtuu tiettyä vauhtia enkä nyt äkkiseltään osaa sanoa mikä aika menee ennen kuin moottorin lämpötila laskee ulkolämpötilan tasolle. Ei siihen kuitenkaan päiviä mene.

Liiallinen lämmittäminen voi vaurioittaa moottoria tai vaikeuttaa käynnistymistä jos moottori on oikeasti kuumempi kuin mitä auton mittasensorit luulevat. Tämä tosin tulee huomioida lähinnä sellaisissa tilanteissa joissa lämmitin saa jatkuvasti virtaa eli lämmitys on päällä koko ajan ja/tai ollaan hyvin lähellä nollaa tai pluskeleillä. Useimmissa sähkötolpissa on 2 tunnin ajastus mikä on käytännössä turvallinen ja sopiva kaikilla talvikeleillä bensa- ja hybridiautoille. Diesel voi kovilla pakkasilla vaatia pitemmän lämmitysajan.

Vierailija
2/4 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai vaikuttaa.

Moottori ei talvella pysy montaa tuntia lämpimänä sammuttamisen jälkeen. Itse käytän rajana kovilla pakkasilla kolmea tuntia eli jos ajojen välillä on max 3 tuntia niin ei kannata lämmittää.

Jäähtyminen tapahtuu tiettyä vauhtia enkä nyt äkkiseltään osaa sanoa mikä aika menee ennen kuin moottorin lämpötila laskee ulkolämpötilan tasolle. Ei siihen kuitenkaan päiviä mene.

Liiallinen lämmittäminen voi vaurioittaa moottoria tai vaikeuttaa käynnistymistä jos moottori on oikeasti kuumempi kuin mitä auton mittasensorit luulevat. Tämä tosin tulee huomioida lähinnä sellaisissa tilanteissa joissa lämmitin saa jatkuvasti virtaa eli lämmitys on päällä koko ajan ja/tai ollaan hyvin lähellä nollaa tai pluskeleillä. Useimmissa sähkötolpissa on 2 tunnin ajastus mikä on käytännössä turvallinen ja sopiva kaikilla talvikeleillä bensa- ja hybridiautoille. Diesel voi kovilla pakkasilla vaatia pitemmän lämmitysajan.

Minkään valtakunnan lohko-, säteily-, tms lämmittimellä ei moottoria saa niin kuumaksi että siitä aiheutuisi jotain vaurioita. Tuo käynnistysvaikeus johtuu päinvastaisesta asiasta, lämpötila-anturit luulevat moottoria kuumemmaksi kuin se onkaan esimerkiksi koska lämmitin on asennettu siten että se lämmittää jotain anturia. Silloin ei lähde välttämättä käymään jos ollut lämmityksessä.

Eikä samankokoisen bensa ja dieselmoottorin lämpenemisnopeudessa sellaista eroa olisi että dieseliä pitäisi lämmittää pidempään. Diesel lämpenee käydessä hitaammin kun sen hyötysuhde on parempi mutta ei se vaikuta esilämmitysaikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai vaikuttaa.

Moottori ei talvella pysy montaa tuntia lämpimänä sammuttamisen jälkeen. Itse käytän rajana kovilla pakkasilla kolmea tuntia eli jos ajojen välillä on max 3 tuntia niin ei kannata lämmittää.

Jäähtyminen tapahtuu tiettyä vauhtia enkä nyt äkkiseltään osaa sanoa mikä aika menee ennen kuin moottorin lämpötila laskee ulkolämpötilan tasolle. Ei siihen kuitenkaan päiviä mene.

Liiallinen lämmittäminen voi vaurioittaa moottoria tai vaikeuttaa käynnistymistä jos moottori on oikeasti kuumempi kuin mitä auton mittasensorit luulevat. Tämä tosin tulee huomioida lähinnä sellaisissa tilanteissa joissa lämmitin saa jatkuvasti virtaa eli lämmitys on päällä koko ajan ja/tai ollaan hyvin lähellä nollaa tai pluskeleillä. Useimmissa sähkötolpissa on 2 tunnin ajastus mikä on käytännössä turvallinen ja sopiva kaikilla talvikeleillä bensa- ja hybridiautoille. Diesel voi kovilla pakkasilla vaatia pitemmän lämmitysajan.

Minkään valtakunnan lohko-, säteily-, tms lämmittimellä ei moottoria saa niin kuumaksi että siitä aiheutuisi jotain vaurioita. Tuo käynnistysvaikeus johtuu päinvastaisesta asiasta, lämpötila-anturit luulevat moottoria kuumemmaksi kuin se onkaan esimerkiksi koska lämmitin on asennettu siten että se lämmittää jotain anturia. Silloin ei lähde välttämättä käymään jos ollut lämmityksessä.

Eikä samankokoisen bensa ja dieselmoottorin lämpenemisnopeudessa sellaista eroa olisi että dieseliä pitäisi lämmittää pidempään. Diesel lämpenee käydessä hitaammin kun sen hyötysuhde on parempi mutta ei se vaikuta esilämmitysaikaan.

Ei ehkä sille metallille, mutta moottoriin kuuluu nykyään paljon erilaisia muovi- ja kumiosia jotka haurastuvat nopeammin tai jopa sulavat jos ne joutuvat jatkuvasti kuumentamisen kohteeksi. Toinen riski on tulipalo jos autoa kuumennetaan sähköllä pitkiä aikoja. Mutta joo eihän minua kannata uskoa, ihmettelen vaan miksi sitten autoalan ammattilaiset ovat samanlaisia lausuntoja antaneet.

Minulla on kokemusta siitä, että dieselmoottori lähtee ihan eri tavalla kovassa pakkasessa käyntiin jos moottoria on lämmitetty pitempään kuin 2 tuntia, säteilylämmittimellä. Kahdella tunnilla lähti juuri ja juuri käyntiin. Suodatin oli vaihdettu ja talvidiesel käytössä. Ja nyt puhutaan pakkasista 25-35 asteen välillä eikä mistään Etelä-Suomen lelupakkasista.

Ja mitä tulee käynnistysongelmaan niin en voi mittaustuloksia antaa, mutta eräässä autossa liikalämmittäminen vaikutti siltä, että moottorinohjaus yritti laittaa liian rikasta seosta sisään. Heti kun jäähdytysvesi alkoi kiertää koneessa niin ohjaus sai oikean lämpötilatiedon ja korjasi seoksen. Näissä varmasti vaikuttaa se mitä sensoreita on asennettu ja miten niitä tulkitaan.

Vierailija
4/4 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai vaikuttaa.

Moottori ei talvella pysy montaa tuntia lämpimänä sammuttamisen jälkeen. Itse käytän rajana kovilla pakkasilla kolmea tuntia eli jos ajojen välillä on max 3 tuntia niin ei kannata lämmittää.

Jäähtyminen tapahtuu tiettyä vauhtia enkä nyt äkkiseltään osaa sanoa mikä aika menee ennen kuin moottorin lämpötila laskee ulkolämpötilan tasolle. Ei siihen kuitenkaan päiviä mene.

Liiallinen lämmittäminen voi vaurioittaa moottoria tai vaikeuttaa käynnistymistä jos moottori on oikeasti kuumempi kuin mitä auton mittasensorit luulevat. Tämä tosin tulee huomioida lähinnä sellaisissa tilanteissa joissa lämmitin saa jatkuvasti virtaa eli lämmitys on päällä koko ajan ja/tai ollaan hyvin lähellä nollaa tai pluskeleillä. Useimmissa sähkötolpissa on 2 tunnin ajastus mikä on käytännössä turvallinen ja sopiva kaikilla talvikeleillä bensa- ja hybridiautoille. Diesel voi kovilla pakkasilla vaatia pitemmän lämmitysajan.

Minkään valtakunnan lohko-, säteily-, tms lämmittimellä ei moottoria saa niin kuumaksi että siitä aiheutuisi jotain vaurioita. Tuo käynnistysvaikeus johtuu päinvastaisesta asiasta, lämpötila-anturit luulevat moottoria kuumemmaksi kuin se onkaan esimerkiksi koska lämmitin on asennettu siten että se lämmittää jotain anturia. Silloin ei lähde välttämättä käymään jos ollut lämmityksessä.

Eikä samankokoisen bensa ja dieselmoottorin lämpenemisnopeudessa sellaista eroa olisi että dieseliä pitäisi lämmittää pidempään. Diesel lämpenee käydessä hitaammin kun sen hyötysuhde on parempi mutta ei se vaikuta esilämmitysaikaan.

Ei ehkä sille metallille, mutta moottoriin kuuluu nykyään paljon erilaisia muovi- ja kumiosia jotka haurastuvat nopeammin tai jopa sulavat jos ne joutuvat jatkuvasti kuumentamisen kohteeksi. Toinen riski on tulipalo jos autoa kuumennetaan sähköllä pitkiä aikoja. Mutta joo eihän minua kannata uskoa, ihmettelen vaan miksi sitten autoalan ammattilaiset ovat samanlaisia lausuntoja antaneet.

Minulla on kokemusta siitä, että dieselmoottori lähtee ihan eri tavalla kovassa pakkasessa käyntiin jos moottoria on lämmitetty pitempään kuin 2 tuntia, säteilylämmittimellä. Kahdella tunnilla lähti juuri ja juuri käyntiin. Suodatin oli vaihdettu ja talvidiesel käytössä. Ja nyt puhutaan pakkasista 25-35 asteen välillä eikä mistään Etelä-Suomen lelupakkasista.

Ja mitä tulee käynnistysongelmaan niin en voi mittaustuloksia antaa, mutta eräässä autossa liikalämmittäminen vaikutti siltä, että moottorinohjaus yritti laittaa liian rikasta seosta sisään. Heti kun jäähdytysvesi alkoi kiertää koneessa niin ohjaus sai oikean lämpötilatiedon ja korjasi seoksen. Näissä varmasti vaikuttaa se mitä sensoreita on asennettu ja miten niitä tulkitaan.

Heh, miten ne moottorin niin kuumalle herkät muovi- ja kumiosat pysyy ehjänä kun kesähelteellä ulkona +30 astetta lämmintä ja moottori pyörii täydellä teholla vaikka ylämäkeen kiihdytettäessä, siellä on silloin todella paljon kuumemmat paikat kuin säteilylämmittimellä ikipäivänä vaikka se olisi viikon päällä keskikesällä.

Tulipaloakaan ei oikein asennetulla sähkölämmittimellä autossa saa mitenkään aikaiseksi "liikaa" lämmittämällä, kun ei se muutaman sadan watin vastus nyt kertakaikkiaan sitä moottoria saa edes kuumaksi. Jos moottori olisi oikeasti kuuma niin heti käynnistyksen jälkeen tulisi puhaltimesta kuumaa ilmaa sisään ja se ei todellakaan tapahdu sähkölämmittimien kanssa.

Minulla on nykyaikaiset dieselmoottorit ihan mainitsemissasi pakkasissa lähtenyt kyllä käymään jopa ilman mitään lämmityksiäkään, miten tuollaisella autolla uskaltaa edes talvella ajaa jos "juuri ja juuri" lähtee käymään vaikka ollut kaksi tuntia lämmityksessäkin. Mitä jos auto jätetään pakkasella päiväksi johonkin missä ei ole sähköä, onko se hinattava korjaamolle sen jälkeen?

Ja tuo seosongelma on yleensä juuri toisinpäin, kyllä se vähän rikkaammalla lähtee yleensä käymään mutta laihalla ei. No jos sellainen ilmenee niin roikka irti, starttaa jotain 15-30sek että jäähdytysnesteet vähän pyörii koneessa, virrat pois ja odottaa pari minuuttia ja sitten starttaa uudelleen, jos nyt anturien lukemat olisi oikeellisempia. Tai sitten vie sen auton korjaamolle ja pyytää asentamaan lämmittimen oikeaoppisesti jolloin ongelmaa ei esiinny.