Liian helppo teini
Ei kapinoi eikä osoita mieltään. On kuin itse tyyneys, ei tunteita eikä raivokohtauksia. Huolestuttavinta on se että tekee kaiken mitä pyydän ja käsken, varmaan hyppäisi kaivoonkin jos niin määräisin.
Kommentit (20)
Minulla myös samanlainen. Täysin erilainen kuin nyt jo kotoa pois muuttanut isosiskonsa jonka kanssa kaikki meni aina riitelyksi. Välillä kyllä mietin että miksi näin?
Minä olin myös tuollainen, mutta se johtui toisesta vanhemmastani joka harjoitti psyykkistä väkivaltaa minua kohtaan. Ja kilahti aina täysin, jos edes yritin näyttää mitään omaan tahtoon viittaavaakaan tai pitää omia rajoja itseni ympärillä. (Hän on täysin rajaton ihminen). Helpompi oli siis olla näyttämättä tunteita ja olla tekemättä yhtään mitään, joka aiheuttaisi raivokohtauksen.
Odotin otsikon perusteella jotain ihan muuta
Meillä myös tällainen kiltti teini. Ei juo ei polta tai nuuskaa, tekee kouluhommat moitteetta, pärjää koulussa, valitsee kaverinsa huolella.
Teillä ei ehkä ole sellainen ympäristö että olisi turvallista osoittaa mieltään. Tulee varmaan lapatossu mt-tapaus joka jyrätään.
Olin itsekin kiltti teini. En tiedä miksi, kotona kaikki oli hyvin, koulu meni ok.. mutta ihan normaali aikuinen musta tuli kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös tällainen kiltti teini. Ei juo ei polta tai nuuskaa, tekee kouluhommat moitteetta, pärjää koulussa, valitsee kaverinsa huolella.
Ajatteletko teini-ikäänsä elävän kiuluttelevan teinin olevan paha teini?
Meillä teinin käytös koulussa 9, keskiarvo yli 9. Ei juo ei polta tai nuuskaa, tekee kouluhommat moitteetta, pärjää koulussa, valitsee kaverinsa huolella. Kotona välillä kiukettelee, kiroilee ja paiskoo ovia.
Uskalsiko, tai näyttikö tunteitaan edes pienempänä? Surullista.
Minä ja 3 sisarustani olimme myös helppoja.
En muista myöskään kaveripiirissä olleen mitään kitkaa vanhempien kanssa.
Ehkä ne murrosiän kauhut ovat vahvasti liioiteltuja tai ainakin harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja 3 sisarustani olimme myös helppoja.
En muista myöskään kaveripiirissä olleen mitään kitkaa vanhempien kanssa.Ehkä ne murrosiän kauhut ovat vahvasti liioiteltuja tai ainakin harvinaisia.
Murrosiän normiriitelyt eivät ole mitään kauhua...
Vierailija kirjoitti:
Kuritettu niin, että ei uskalla?
Taikka normaalia älykkäämpi, kuten minä, joka ennemmin keskittyi koulunkäyntiin samalla kun muut örvelsivät kiljukanisterien kanssa soramontulla röökit huulessa ja juovuksissa mopolla ajellen.
Nyt on hyvä ja terve elämä aikuisenakin,kun siihen jo nuorena oppi.
Mun poika kans aikas kiltti teini, ei juo/ polta/ nuuskaa aika harvoin hermostuu, mutta kyllä välillä ovi paukkuu ja kiroaa mikä on mielestäni normaalia. Välillä muistelen omia pussikalja ja kilju aikoja miettien miten poika on noin fiksu.
Kasvatustyylinne on ehkä tilaa antava. Useinhan riitoja tulee, kun teini ahdistetaan liikaa nurkkaan omasta mielestään.
Onko hänellä kavereita ja menoja? Harrastuksia?
Meilläkin kiltit teinipojat. Molemmilla oli kyllä eskari-ikäisenä kunnon uhmat, jolloin kyllä kiljuttiin, potkittiin ja kieltäydyttiin. Josko se uhma uhmattiin silloin pois. Nykyään erimielisyydet selvitetään puhumalla.
Jaa, että mikä hätänä?
Lähdin itse aikoinani lukion jälkeen vaihto-oppilaaksi katoliseen maahan, ja kulttuurishokkeja riitti.
Suurin niistä kuitenkin oli se, että meillä Suomessa oli pop/rockkulttuuri, nuorisomuoti, nuorten jonkinlainen kapina vanhempiaan vastaan jne, (kaikki syötetty meille tv:n kautta), vaan tuossa maassa perheet söivät yhdessä arkisinkin, viikonloppuina mentiin kylään isoäidille syömään varsinaisia perinneruokia jne.
Ja hienoa on se!
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että mikä hätänä?
Lähdin itse aikoinani lukion jälkeen vaihto-oppilaaksi katoliseen maahan, ja kulttuurishokkeja riitti.
Suurin niistä kuitenkin oli se, että meillä Suomessa oli pop/rockkulttuuri, nuorisomuoti, nuorten jonkinlainen kapina vanhempiaan vastaan jne, (kaikki syötetty meille tv:n kautta), vaan tuossa maassa perheet söivät yhdessä arkisinkin, viikonloppuina mentiin kylään isoäidille syömään varsinaisia perinneruokia jne.
Ja hienoa on se!
Asuivatko tuossa maassa vielä 30 v. ikäiset "lapset" lapsuuden kodeissaan? Äiti ei käynyt töissä, vaan laittoi ruokaa koko suvulle ja pesi aikuisten lastensa pyykit?
Minä olin melkolailla tuollainen teini. Ja niin on omanikin. Vanhin nyt 15 v ja välillä oli hieman hiljaisempi ja ehkä vähän enemmän riiteli nuorempien sisarusten kanssa. Mutta ei juurikaan mitään teinin kohtauksia.