Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää tää start up yrityshehkutus - lentomatkoja sinne ja lomamatkoja täällä ja kuka ton kaiken oikeasti maksaa

Vierailija
27.01.2019 |

Tietääkö kukaan tarkemmin start up ympyröitä, että miten se menee käytännössä ja kenelle se lasku lopulta lankeaa? Voiko se oikeasti olla niin, että joku rahoittaja maksaa koko lystin ja sillä summalla lennellään paikasta toiseen ja käydään vähän vähissä vaatteissa poseeraamassa ympäri USA:ta?

Tunnistamisen pelossa en kerro kaikkea, mutta että riepoo toi nykyinen start up hypetys miten se iskee joihinkin. Itse sain juuri työpaikan, lapsille hoitopaikat ja kaiken rullaamaan niin yksi kaveripariskunta löysi yritysidean ja alkoivat houkutella miestä yritykseensä osakkaaksi. Mieshän sekosi täysin, vietti monta iltaa skypekeskusteluissa ja oli suorastaan vihainen etten ollut yhtään mukana koko hommassa vaan löin liinat kiinni heti alkuunsa, että ilmaista rahaa ei ole olemassakaan tai on mutta seinä tulee vastaan hyvin nopeasti. Ärsytti kun kaikki oli todella hyvässä hantissa, niin heti joku oli laittamassa pakkaa kokonaan sekaisin. Miestä houkuteltiin mukaan yhteen yritysideaan osakkaaksi, luvattiin ummet ja lammet muutosta New Yorkiin ja pyörittämään yritystä sieltä käsin. Toisin sanoen tämä kaksikko oli sitä mieltä, että mies muuttaa yksinkin, mitä sillä perheellä väliä, koska he tarvitsevat juuri mieheni apua sen firman idean myymisessä. Meidän muun perheen varallisuus ei olisi riittänyt mukaan tuloon, mikä nyt oli päivänselvää.
Kieltäydyin jyrkästi allekirjoittamasta yhtään mitään, koska hommaa luotsaava toinen osapuoli hoisi sen homman todella ylimielisesti. Lähetti sähköpostiin linkin, ja kun kyselin kohteliaasti laillista käännöstä ja vaikka skypekeskustelua aiheesta, niin sitä pidettiin ajanhaaskauksena. Lopultahan miehen osallistuminen koko hommaan torppaantui sillä, etten suostunut allekirjoittamaan jotain täysin käsittämätöntä lakinivaskaa jossa oli monta sivua käsittämättömällä kapulakielellä. Osaan englantia, mutten periaatteen vuoksi allekirjoittanut mitään, jos asenne oli valmiiksi tuo.

Nyt tämä pariskunnan naisosapuoli hehkuttaa alituisesti somessa miten hienosti heillä menee. On pitchejä siellä ja pitchejä täällä ja aina jännittää todella paljon. Rahoituksia satelee, käydään vähän lomailemassa ja poseerataan ilman vaatteita jossain päin usa:ta. Nyt siellä oli vietetty railakas viikonloppu jossain bilemestassa, lennelty helikopterilla katsomassa nähtävyyksiä ja hengailtu siellä ja täällä, mutta tänään sitten mieheni paljasti että pariskunnalla ovat menneet rahahanat kiinni ja he eivät ole saaneet puoliakaan niistä rahoituksista joista nainen hehkuttaa. Yllättäen hänen somessaan ei kerrota vahingossakaan noista, mutta sen sijaan kaikki viikonloppu ja lomamatkat hän kyllä mainitsee ja kun on niin paljon vientiä.
Ennen kuin kukaan kysyy, niin kyllä, lopetin heidän seuraamisensa, mutta tietääkö kukaan millä noi start up yrittäjät elävät jos kummatkin ovat jättäneet päivätyönsä ja leipovat yritysideaansa firmaksi? Vanhemmat? Säästöt? Väistimmekö luodin vai olenko vain turhan epäileväinen? Jotenkin ärsyttää että itse töissäkäyvänä ei ole varaa käydä edes kylpylässä ja nämä kaksi postaavat kuvia jostain Dubain suihkulähteiltä kun "on niin paljon hommia". Sen sijaan sukulaiseni, jotka ovat yrittäjiä, ovat ehkä kerran kymmeneen vuoteen käyneet ulkomailla ja siihenkin he säästivät että pystyivät olemaan kolme viikkoa reissussa.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hiljan oli samanlainen aloitus täällä.

Vierailija
42/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et vain myönnä, että harmittaa kun jäitte ulos, koska rikastumisen mahdollisuus oli ainakin teoriassa olemassa. Ja nyt toivotte epäonnistumista tuttavapariskunnalle että "ähäkutti". Koska siitähän tässä oikeasti on kyse.

Muahhahhaaa. Ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sua edes haluttu osakkaaksi vaan miehesi...

Vierailija
44/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko? Ap 

Vierailija
45/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Vastasitko siihen vai halusitko tämän tähän tulla kertomaan?

Vierailija
46/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahoittajat maksaa. Kuulostaa kyllä ihanalta! Riskejä pitää ottaa ja joskus se kannattaa.

Mikä tässä kuullostaa siis ihanalta? Se, että olet aivan pa todellisuudessa mutta esität todella varakasta netissä? Se oli ennen säälittävää ja on tietääkseni edelleen. Ap 

Se, että on vapaa yrittämään ja viemään osaltaan maailmaa eteenpäin. Ja että tapaa uusia innostavia ihmisiä ja voi matkustaa. Jos yhtiö menee konkurssiin niin mitä sitten? Ei ne velat henkilökohtaisia ole jos et ole niitä omalla omaisuudellasi taannut.

Kuulostat kateelliselta.

Ensimmäinen kateuskortti heitetty! Oletkohan itsekään ihan perillä mitä toi on perheellisen näkökulmasta tai ylipäätään, kun selkeästi takerruit tuohon matkustamiseen ja muuhun pintaliitoon? Tämä palsta ei kyllä ikinä petä. 

Meillä on oma elämä, omat velat (joita ei tietääkseni pääse karkuun), lapset ja elämä elettävänä. Itselläni on työpaikka ja miehellä samaten, myös paremmin palkattu, joten miksi hän heittäisi hyvän duunin mikä ei ole itsestäänselvyys tuollaisen takia? Lähtisin koulutukseni puolesta jo nyt ulkomaille, jos se olisi pienten lasten kanssa hyvä idea. Lues nyt tarkemmin koko juttu, ja lähde sen jälkeen perustamaan omaa start upia jos tämä on sinusta hienoa mutta lakkaa syyllistämästä minua etten halua samoja asioita kuin sinä ja tuo pariskunta. Ap 

Huh huh. Melkoinen purkaus! Asia on selvästi arka sinulle. En ole tuominnut sinua, vaan kerroin näkökantani. Sitä paitsi en ole yhtään pinnallinen. Yrittäjyys on raakaa työtä,mutta hyvin nautinnollista eikä se sovi kaikille esim. sinunlaiselle ihmiselle ja se on ok. Yrittäjän on kestettävä epävarmuutta, uskottava itseensä ja omaan juttuun täysillä ja oltava valmis vähän kärsimäänkin välillä, sillä matka on pitkä (mutta kiinnostava!).

Sellainen luonneanalyysi sitten sieltä. 

Ap itse kertoi ettei ollut valmis hyppäämään mukaan, puhuu työstä lapsista jne. Haluaa turvallista ja tasaista arkea ilman pelkoa rahan puutteesta. Tällaiset ihmiset eivät ole yrittäjiä.

Taas pieleen. Olen valmis menemään yrittäjäksi koska vain, mutta silloin jos se ei edellytä hyppimistä ympäri palloa ja lapset kärsivät. Olen myös valmis ottamaan riskin, kunhan ei mene talo alta ja toimeentulo on varma. Tuo oli niin hämärä keissi, että huh huh, koska minullehan ei suostuttu kertomaan mitään. "Allekirjoita, älä kysele" oli vissiin heidän mottonsa. Ap 

Et todellakaan siis näe ristiriitaa omissa selityksissäsi?

Tiedätkö että on olemassa erilaisia tapoja yrittää? Ei ole pelkästään start up paskaa, jossa lentelet toisten laskuun? 

Toki voit perustaa sen unelmiesi kampaamon.

Vierailija
47/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? 

Vierailija
48/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulta pyydettiin allekirjoituksia jos vain miehen piti olla mukana?

Vierailija
49/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyn alan yrityksiin saa helposti alkurahoittajan (nyt esim. teknologia-alalle), loput joutuu tekemään itse. Tuolla määrällä matkustelua yms ei se alkusijoitus riitä pitkään ellei oikeasti tee töitä.

”Hartiavoimin töitä!”

😁😁😁😂😂😂😂😂😂

Vierailija
50/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? 

Eli ei sun tarvitse allekirjoittaa mitään. Miksi kukaan edes selittäisi bisnesmallia sulle, sehän on liikesalaisuus eikä kuulu ulkopuolisille.

Vierailija
51/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ekana haluaisin nähdä firman luvut ja paperit. Mikä liikevaihto, mikä viime vuosien tulos/tappio. Mikä % omaa pääomaa, millaisia sijoittajia millaisilla diileillä. Onko liikeidea tai tuote hyvä, onko sillä kysyntää, onko firmalla patentteja? Nähtäväksi tilinpäätös, osakassopimus, firman tärkeimmät asiakassopimukset ja sijoitussopimukset. Noilla pääsee hyvin alkuun ja saa realistisen kuvan firman tilasta.

Kiitos. Tässä tuli arvokas kooste. Ap 

Hah. Tuollaisia kysyvät potentiaaliset sijoittajat. Jos firmaa vasta perustetaan ei tuollaisia dokumentteja edes ole! Ensin toimitaan ja luodaan bisnes!

bisnes vaatii alkupääoman ellei omista rahoistaan pistä. Eli liikeidea tai tuote on ainakin jo oltava, ja jokin taho joka kustantaa alkuinvestoinnit ja juoksevat kulut. Alkusijoituksistakin tehdään toivon mukaan paperit. Osakassopimuksen tekisin itse aika aikaisessa vaiheessa, tarkempi dokumentaatio toki kertyy firman kasvaessa. Itse ymmärsin että kyse on kuitenkin jo kasvuvaiheen firmasta, eli aivan ensimmäiset vaiheet ohitettu.

Vierailija
52/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ekana haluaisin nähdä firman luvut ja paperit. Mikä liikevaihto, mikä viime vuosien tulos/tappio. Mikä % omaa pääomaa, millaisia sijoittajia millaisilla diileillä. Onko liikeidea tai tuote hyvä, onko sillä kysyntää, onko firmalla patentteja? Nähtäväksi tilinpäätös, osakassopimus, firman tärkeimmät asiakassopimukset ja sijoitussopimukset. Noilla pääsee hyvin alkuun ja saa realistisen kuvan firman tilasta.

Hah. Tuollaisia kysyvät potentiaaliset sijoittajat. Jos firmaa vasta perustetaan ei tuollaisia dokumentteja edes ole! Ensin toimitaan ja luodaan bisnes!

bisnes vaatii alkupääoman ellei omista rahoistaan pistä. Eli liikeidea tai tuote on ainakin jo oltava, ja jokin taho joka kustantaa alkuinvestoinnit ja juoksevat kulut. Alkusijoituksistakin tehdään toivon mukaan paperit. Osakassopimuksen tekisin itse aika aikaisessa vaiheessa, tarkempi dokumentaatio toki kertyy firman kasvaessa. Itse ymmärsin että kyse on kuitenkin jo kasvuvaiheen firmasta, eli aivan ensimmäiset vaiheet ohitettu.

Start up on nimensä mukaisesti alkuvaiheessa...

Vierailija
53/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahoittajat maksaa. Kuulostaa kyllä ihanalta! Riskejä pitää ottaa ja joskus se kannattaa.

Mikä tässä kuullostaa siis ihanalta? Se, että olet aivan pa todellisuudessa mutta esität todella varakasta netissä? Se oli ennen säälittävää ja on tietääkseni edelleen. Ap 

Se, että on vapaa yrittämään ja viemään osaltaan maailmaa eteenpäin. Ja että tapaa uusia innostavia ihmisiä ja voi matkustaa. Jos yhtiö menee konkurssiin niin mitä sitten? Ei ne velat henkilökohtaisia ole jos et ole niitä omalla omaisuudellasi taannut.

Kuulostat kateelliselta.

Ensimmäinen kateuskortti heitetty! Oletkohan itsekään ihan perillä mitä toi on perheellisen näkökulmasta tai ylipäätään, kun selkeästi takerruit tuohon matkustamiseen ja muuhun pintaliitoon? Tämä palsta ei kyllä ikinä petä. 

Meillä on oma elämä, omat velat (joita ei tietääkseni pääse karkuun), lapset ja elämä elettävänä. Itselläni on työpaikka ja miehellä samaten, myös paremmin palkattu, joten miksi hän heittäisi hyvän duunin mikä ei ole itsestäänselvyys tuollaisen takia? Lähtisin koulutukseni puolesta jo nyt ulkomaille, jos se olisi pienten lasten kanssa hyvä idea. Lues nyt tarkemmin koko juttu, ja lähde sen jälkeen perustamaan omaa start upia jos tämä on sinusta hienoa mutta lakkaa syyllistämästä minua etten halua samoja asioita kuin sinä ja tuo pariskunta. Ap 

Huh huh. Melkoinen purkaus! Asia on selvästi arka sinulle. En ole tuominnut sinua, vaan kerroin näkökantani. Sitä paitsi en ole yhtään pinnallinen. Yrittäjyys on raakaa työtä,mutta hyvin nautinnollista eikä se sovi kaikille esim. sinunlaiselle ihmiselle ja se on ok. Yrittäjän on kestettävä epävarmuutta, uskottava itseensä ja omaan juttuun täysillä ja oltava valmis vähän kärsimäänkin välillä, sillä matka on pitkä (mutta kiinnostava!).

Sellainen luonneanalyysi sitten sieltä. 

Ap itse kertoi ettei ollut valmis hyppäämään mukaan, puhuu työstä lapsista jne. Haluaa turvallista ja tasaista arkea ilman pelkoa rahan puutteesta. Tällaiset ihmiset eivät ole yrittäjiä.

Taas pieleen. Olen valmis menemään yrittäjäksi koska vain, mutta silloin jos se ei edellytä hyppimistä ympäri palloa ja lapset kärsivät. Olen myös valmis ottamaan riskin, kunhan ei mene talo alta ja toimeentulo on varma. Tuo oli niin hämärä keissi, että huh huh, koska minullehan ei suostuttu kertomaan mitään. "Allekirjoita, älä kysele" oli vissiin heidän mottonsa. Ap 

Et todellakaan siis näe ristiriitaa omissa selityksissäsi?

Tiedätkö että on olemassa erilaisia tapoja yrittää? Ei ole pelkästään start up paskaa, jossa lentelet toisten laskuun? 

Toki voit perustaa sen unelmiesi kampaamon.

Melkein kaikki aloittavat kampaamot aloittaa verorahoista maksettavan starttirahan turvin... hyvin harva yritys käynnistyy ilman ulkopuolista rahoitusta. Kyllä mun mielestä parasta on yksityiset pääomasijoittajat jotka sijoittaa omaa riskirahaansa, ainakin parempi kuin että verorahoista kustannetaan alkuvaiheen tuki.

Vierailija
54/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Start up on nimensä mukaisesti alkuvaiheessa...

Riippuu, osa käyttää start up-sanaa vielä muutaman vuoden vanhastakin yrityksestä. On aina vähän rajanvetoa milloin start up lakkaa olemasta start up.

Vierailija
55/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Vastasitko siihen vai halusitko tämän tähän tulla kertomaan?

Ihmettelen miksi joku aloittaa yksityiskohtia myöten samanlaisen keskustelun uudelleen paria kuukautta myöhemmin, kun aihekaan ei ole järisyttävän kiinnostava. Vähän lisää mielikuvitusta näiltä tarinoilta kaipaisi. Mutta jatka ihmeessä satuilua, ehkä se siitä.

Vierailija
56/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Start-up yrityksiltä tuskin löytyy noita tietoja, koska se on vasta perustusvaiheessa.

Vierailija
57/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin v. 2017 orjaharjoittelijana Espoolaisessa startupissa. Heillä oli suuri visio, että olisivat alallaan v. 2020 maailman suurin ja työllistäisivät 500-1000 työntekijää. No, konkurssin partaalla ovat nyt ja heillä ei ole kahden johtajan lisäksi muita työntekijöitä kuin vaihtuvia opiskelija- tai 9 €/pv -orjia.  

Lupasivat siis mulle varman työpaikan, mutta harjoittelun päätyttyä sanoivat mulle ja 2 muulle orjalle että "näkymät ovat muuttuneet, aluksi näytti että teidän panostanne tullaan tarvitsemaan". V-ttu, olen itse nykyään yrittäjä ja en suostu yhteistyöhön yhdenkään Otaniemeläisen startupin kanssa. Tämä firma ei edes ollut ainoa startup joka hyväksikäyttää opiskelijoita noin. Käytännössä koko firman operatiivinen toiminta oli opiskelijoiden käsissä. 

Vierailija
58/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin v. 2017 orjaharjoittelijana Espoolaisessa startupissa. Heillä oli suuri visio, että olisivat alallaan v. 2020 maailman suurin ja työllistäisivät 500-1000 työntekijää. No, konkurssin partaalla ovat nyt ja heillä ei ole kahden johtajan lisäksi muita työntekijöitä kuin vaihtuvia opiskelija- tai 9 €/pv -orjia.  

Lupasivat siis mulle varman työpaikan, mutta harjoittelun päätyttyä sanoivat mulle ja 2 muulle orjalle että "näkymät ovat muuttuneet, aluksi näytti että teidän panostanne tullaan tarvitsemaan". V-ttu, olen itse nykyään yrittäjä ja en suostu yhteistyöhön yhdenkään Otaniemeläisen startupin kanssa. Tämä firma ei edes ollut ainoa startup joka hyväksikäyttää opiskelijoita noin. Käytännössä koko firman operatiivinen toiminta oli opiskelijoiden käsissä. 

Kaiken kaikkiaan vain aika pieni osa startupeista lähtee lentoon. Realismin puute on varoittava merkki, ja opiskelijoilla on usein liian vähän kokemusta ja innostuskin helposti lopahtaa yhtä nopeasti kuin on alkanutkin.

Vierailija
59/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? 

Eli ei sun tarvitse allekirjoittaa mitään. Miksi kukaan edes selittäisi bisnesmallia sulle, sehän on liikesalaisuus eikä kuulu ulkopuolisille.

Ota selvää ensin ennen kuin nillität. 

Vierailija
60/70 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse seurasin läheltä, kun tuttu oli 4 vuotta startup-yrittäjä. Hienoa elämäähän se oli. Lentoja USA:han ja sitten hong Kongin kautta Singaporeen. Pitchausta ja Slushia. Sijoittajia ja rahaa. Yritys kasvoi 16 hengen työnantajaksi, kunnes kaikki loppui kuin seinään viime syksynä. 6 miljoonan rahoitus oli syöty. Tuote ei ikinä lähtenyt lentoon. Sijoittajat menettivät rahansa ja työntekijät työpaikkansa.

Nuorelle ja/tai perheettömälle hyvä vaihtoehto.