Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvälaatuinen syöpä, hmm..

Vierailija
27.01.2019 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005978612.html

Toistuvasti leikelty ihminen haluaa nyt, että häneltä poistetaan hyvälaatuinen syöpä. Eihän tuo syöpä ole. Ja hyvälaatuisia muutoksia on harvemmin tarvetta poistaa. Korjatkaat, jos olen väärässä. Kystia on kaikilla ihmisillä, useimmat ei vaan tiedä sitä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Kasvain voi olla hyvän- tai pahanlaatuinen. Syöpä on pahanlaatuinen kasvain.

Vierailija
2/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos tässä kyseessä se syndrooma, mikä se olikaan, jossa ihminen haluaa huomiota sairauden kautta? Alkujaan toki vakavassa tilanteessa ollut, mutta että kysta, siis oikeesti...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain ihmisillä on tapana nimittää kasvaimia syöväksi. Sellainen yleissana.

Vierailija
4/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin käytetty yleissana. Onko kysta kasvain? Minulla on kystia, mutta ei niitä lääkäri sano kasvaimiksi.

Vierailija
5/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh, noita kystia tulee ja menee.

Vierailija
6/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta vanhemmalta löytyi paksusuolen tähystyksessä syöpä, jota lääkäri sanoi "kiltiksi" eli se ei leviä minnekään. Se leikattiin kuitenkin pois, sillä kasvaessaan se olisi tukkinut suolta. Onhan osa eturauhasssyövistäkin sellaisia, että niille ei tehdä mitään ja potilas ehtii kuolla vanhuuteen.

Vierailija
7/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla diagnosoitiin juuri ennen Joulua rintasyöpä joka luokiteltiin ct-kuvauksen, isotooppikuvauksen, mammografian ja paksuneulanäytteen perusteella "kiltiksi" syöväksi koska vaikka on iso ja ollut minulla todennäköisesti useita vuosia ei ole lähettänyt etäpesäkkeitä minnekään.

En ole edes tiennyt sen olemassaolosta ennen kuin alkoi olla ilkeitä kipuja kainalossa ja käsivarressa. Johtuen siitä että syöpä kasvaessaan painoi rintalihasta. Hoidetaan nyt hormonilääkkeellä jotta se saa saadaan pienennettyä myöhempää operaatiota varten. On hormoniherkkä, joten sytoja tai säteitä ei tarvita.

Veriarvot hyvät, yleiskunto loistava, mistään ei olisi arvannut syövän olemassaoloa jos kivut eivät olisi ilmaisseet. Sanottakoon nyt, että mammogradiassa en ollut koskaan käynyt, niin että oma syy että pääsi näin kasvamaan. Kehotankin kyllä jokaista menemään!

Syöpiä on todella monen laisia. Samoin hoitoja. Ja nyt sitten joku "asiantuntija" sanomaan että minulla ei ole syöpä, vain joku harmiton kysta? 

Vierailija
8/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpää ei ole hyvänlaatuista, mutta kaikki syövät eivät ole aggressiivisia eivätkä yleensä leviä. Hyvänlaatuiset kasvaimet eivät ole syöpää, mutta esimerkiksi kystat lukeutuvat tähän. Kystat munasarjoissa ovat muutenkin aika yleisiä, eivätkä aiheuta yksittäisinä haittaa elleivät paina johonkin. Ongelmia voi tulla jos munasarjoissa useampi kysta jolloin raskaaksi tuleminen voi vaikeutua

Vierailija
9/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistuvasti leikelty ihminen haluaa nyt, että häneltä poistetaan hyvälaatuinen syöpä. Eihän tuo syöpä ole. Ja hyvälaatuisia muutoksia on harvemmin tarvetta poistaa. Korjatkaat, jos olen väärässä. Kystia on kaikilla ihmisillä, useimmat ei vaan tiedä sitä.

Niin, ei ole olemassakaan mitään "hyvänlaatuista syöpää". Hyvänlaatuisia kasvaimia kylläkin eikä niitä välttämättä aina ole järkevää poistaa.

Munasarjakystat ovat hyvin yleisiä eikä niitä useinkaan aleta poistaa elleivät ole melko isoja. Niin että ei sellaisen saaminen ole millään tavalla erityisen kauhea kohtalo tai huonoa tuuria. 

Vierailija
10/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte te kyllä ihmiset syvältä. Luitteko edes koko juttua läpi? Onko jotain ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa? Oletteko lääkäreitä kaikki tyynni? Menkää vähän itseenne ja miettikää mitä tämä nainen on käynyt läpi. Taas huomaa av palstan laadun: ihmissaastaa.

Vierailija
11/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootte te kyllä ihmiset syvältä. Luitteko edes koko juttua läpi? Onko jotain ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa? Oletteko lääkäreitä kaikki tyynni? Menkää vähän itseenne ja miettikää mitä tämä nainen on käynyt läpi. Taas huomaa av palstan laadun: ihmissaastaa.

Niin? Tarkentaisitko vähän kommenttiasi? Taitaa sinulla itselläsi olla luetun ymmärtämisessä vikaa.

Tässä keskustelussahan kommentoitiin lähinnä sitä, että ei ole mikään syöpä jos on kysta jossain, vaikka tuosta jutusta saakin virheellisesti sen käsityksen. Ei tämän asian ymmärtämiseen tarvitse olla lääkäri. Tuskin kukaan kiistää, etteikö olisi käynyt läpi kaikenlaista, mutta syöpä tuo kysta ei ole eikä sellaisen löytyminen ole harvinaista eikä huonoa tuuria vaan erittäin tavallista eikä henkeä uhkaavaa.

Vierailija
12/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös munasarjoissa voi olla kasvaimia, jotka ovat hyvän- ja pahanlaatuisen rajalla? Siis eivät selkeästi syöpää

Vierailija
13/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla luetunymmärtämiselläni käsitin että kasvannainen on iso ja elämää haittaava - sellainen joka täällä ulisevilta poistettaisiin oitis. Mutta hänelle sitä ei voi tehdä kun on keskivartalo kursittu niin moneen otteeseen että ei kestä. Että ei  tuo nyt miltään puistokävelyltä tuokaan kuulosta. Tietysti jos empatiakyky on jossain kiven ja etanan välimaastossa niin voi olla vaikea hahmottaa tällaisia asioita. Säälin.

Vierailija
14/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla luetunymmärtämiselläni käsitin että kasvannainen on iso ja elämää haittaava - sellainen joka täällä ulisevilta poistettaisiin oitis. Mutta hänelle sitä ei voi tehdä kun on keskivartalo kursittu niin moneen otteeseen että ei kestä. Että ei  tuo nyt miltään puistokävelyltä tuokaan kuulosta. Tietysti jos empatiakyky on jossain kiven ja etanan välimaastossa niin voi olla vaikea hahmottaa tällaisia asioita. Säälin.

Sääli on sairautta.

Vierailija
15/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvan alla hän itse kirjoittaa että kystaan on tullut solumuutoksia ja siitä on tullut syöpä. Tekstissä sitä ei lue. Lukekaa kunnolla ennen kuin alatte viisastelemaan.

Vierailija
16/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jutussa on puurot ja vellit sekaisin. 

Jos on pahanlaatuinen kasvain -> syöpä.

Jos on hyvänlaatuinen kasvain -> ei ole syöpä. Jos taas on ns. "kiltti", ei-aggressiivinen syöpä -> kyse on silti pahanlaatuisesta kasvaimesta. Jutusta ei käynyt ilmi kumpi näistä kahdesta on kyseessä.

Hyvänlaatuista syöpää ei ole.

Vierailija
17/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos tässä kyseessä se syndrooma, mikä se olikaan, jossa ihminen haluaa huomiota sairauden kautta? Alkujaan toki vakavassa tilanteessa ollut, mutta että kysta, siis oikeesti...

Alkujaan? On vakavassa tilanteessa edelleen. Foxell sai äärimmäisen vakavat vammat, mistä mm. hänen leikkaava kirurginsa on kertonut. Törkeätä länkyttää jotain tuollaista. Haluaa huomiota sairauden kautta....just joo! Perehtyisit asioihin.

Vierailija
18/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tuossa jutussa lukee, että haluaa tämän kasvaimen poistettavan?

Vierailija
19/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sääli. Olen alkkisperheen kasvatti. Kaikki inhoavat perhettäni. Rikollisia. Ei ole minun syyni, että synnyin tähän perheeseen, sain nämä vanhemmat ja sisarukset.

On leikottu, ollut elämässä sitä ja tätä, lähellä kuolemaa käyty, mutta en minä vaan saa myötätuntoa enkä sääliä. Ympäristö sanoo, että se on se karma. Vaikka minä en ole elänyt huonoa elämää, enkä ikinä ole tehnyt pahaa kenellekään. On ihana oma perhe, hyvä työ ja muuta. Siltikin kuulen, etten ole tätä ansainnut. Koska sukuni on mitä on.

En tunne myötätuntoa vieraita ihmisiä kohtaan. Näin se vaan on.

Vierailija
20/20 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ollutkaan kuullut tästä pitkään aikaan, ehdin jo ajatella että lopettanut tuon huomiohuo raamisen

Huomiohuo-aamisen??!! Häpeä edes!!