Verenpaineen kotimittaus: ekalla mittauksella
aina korkeat lukemat, sitten laskee. Onko normaalia? Jännitin kyllä että mitä tulee, sekin voi nostaa tuota ensimmäistä lukemaa.
Kommentit (7)
Normaalia. Pitää ensin rentoutua vähintään viisi minuuttia ennen mittausta. Käden pitää olla oikeassa asennossa eli mansetti asetetaan sydämen tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia. Pitää ensin rentoutua vähintään viisi minuuttia ennen mittausta. Käden pitää olla oikeassa asennossa eli mansetti asetetaan sydämen tasolle.
No kukapa sitä käsi pystyssä mittaisi? Rannemittarilla ehkä noin mutta käsivarsimansetilla käsi alhaalla, ei kattoa kohti. ensimmäinen mittaus ei kerro mitään, mittaa kahdesti ja tee viikon mittainen seuranta niin näet luotettavampia lukemia. Kannattaa merkitä ylös kaikki lukemat, jos onkin korkeat niin voit lääkärille näyttää tulokset. Pyytää sinua sen kuitenkin tekemään.
Olet pihalla. Lue ohjeet. Toisaalta ikinä ei ole ammattilaistenkaan toimesta oikein mitattu.
Itse mittaan aina kaksi kertaa ja vasemmasta kädestä.
Silmät kiinni ja hengitä syvään.
Kyllä, eka mittaus antaa aina isommat luvut. Itse mittaan kolmeen kertaan, siis yhdellä istumalla. Pidän parin minuutin tauon mittausten välillä, istun liikkumatta. Mitatessa ollaan liikkumatta ja suu kiinni. Pidän mittauksista kirjaa, merkkaan päivän ja kelloajan ja mittaustulokset. Minulla on vihko, johon nämä kirjoitan. Se on helppo ottaa mukaan lääkärille ja näkee pidemmän ajan muutokset. Sekin on tärkeää, kun minulla on lääkkeen vaihtoja tehty.
Minulle on lääkäri sanonut että kolme mittausta ja niiden keskiarvo on oikea lukema. Ja pitää rentoutua riittävän kauan ensin.
On, arvasit oikein, jännittäminen vaikuttaa.