Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ei ymmärrä sijoittaa osakkeisiin??!!

Vierailija
26.01.2019 |

..tai asuntoihin? Monet tuttuni ovat jotenkin kateellisia sekä sijoitusasunnoistani että pörssiosakkeista. Ihan kuin tämä olisi joku kohdalleni sattunut onnenkantamoinen. Vaikka kuinka yritän kertoa, että velkarahalla olen ostanut sijoitusasunnon, vakuutta vapautuessa toisen, kolmannen... jne, niin ei ymmärretä että tämä on henkilökohtainen päätös.
Myös pörssiosakekauppa nähdään jonkinlaisena ”etuoikeutena”. Voin kertoa että se on kaikkien mahdollisuus. Minulla ei ole ollut vanhempien apua asiassa vaan sitkeällä säästämisellä olen päässyt päämäärään joka on ollut se, että minulla oli sijoitukseen tarvittava pääoma. Tästäkin kannan riskin itse. Vaikka osakkeen arvo laskisi, osinkotuottoa tulee väkisinkin. Joilla taas uusia osakkeita. Treidaamalla saa nopeaa pääomaa, sekin vaatii tosin pientä vaivaa ja riskin sietoa. Sijoittamalla rikastuu väkisinkin. Mutta tietty siinä kun jotkut tekee arvopaperikauppaa, niin jotkut täyttää toimeentulotukihakemuksen. Itse en viitsisi jälkimmäistä. Ihmettelen aidosti miksi kaikki eivät sijoita

Kommentit (185)

Vierailija
21/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin viime vuonna kolmea eri osaketta yhteensä kolmella tonnilla ja vielä tonnilla rahastoa päälle. Nyt ovat ainakin tuhat euroa miinuksella. Ainoastaan jostain 90-luvulta peräisin olevat Elisan kansanosakkeet ovat kasvattaneet arvoaan ja niistä saa jopa osinkoa.

Vierailija
22/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ei kiinnosta säästäminen. Ehkä asuntoon säästää, koska jossain on asuttava, mutta se riittää. Ei täältä kukaan osakkeitaan saa mukaansa, kun aika jättää. Lapsille voi jättää asunnon perinnöksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yksinkertaisesti varaa ottaa yhtään riskejä, kun tilanne on kuun lopussa aina vähän miinuksella. Jos hyvin käy, niin on plus/miinus nolla. Pankin rahastoon menee satanen kuussa ja sekin on "tuottanut" -2,7%. Ja niinkuin pankki vakuutti ettei siinä voi hävitä. Olisi ollut fiksumpaa säästää sukanvarteen.

Vierailija
24/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako tavallisen suomalaisen omistaa enää mitään.

Moni sijoittaa ja ajattelee sitten jättävänsä kaiken perinnöksi lapsilleen. Sitten joutuukin palvelutaloon ja eläke ei riitä 5000 euron kuukausittaiseen maksuun. Lisäksi tarvitaan sosiaalitukea. Ja sosiaalitukea saadakseen on myytävä omaisuutensa ja käytettävä se ensin.

Eli mitä hyödytti säästää, kun jos olisi tuhlannut, saisi saman kuitenkin.

Vain superrikkaat hyötyvät.

senpä takia kannattaa ajoissa antaa kaikki lapsille jotta on ihan köyhä ja asuu sitten vuokralla ja saa asemistukea. Sama mitä sitten  jos dementoituu.

Vierailija
25/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä 30 tuhatta nyt elättää koko perheen vuodesta toiseen? Jos nyt vain osingoilla elettäisiin niin rahat olisi jo loppu. Entäs myyntivoitot? Eilen perjantaina salkku oli 170 000e voitolla. 

No mutta niinhän se tarina ennen meni.

Veikkaan että oikeassa elämässä sulla ei sijoituskokemusta ole paljon haaveita enemmän.

Onneksi on Kelan tuet, jotka elättävät.

Vierailija
26/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin epävarmaa toihua. Ei ole vara ottaa riskiä että kaikki bähätkin säästöt meneekin ja sitten hankalaa verojen maksu yms

Kerrotko tarkemmin tuosta riskistä? Niin kauan kun lukee tällaisia kommentteja niin tajuaa, että ihmiset on totaalisen tyhmiä.. pari lainalaisuutta:

- pörssiyhtiöiden konkurssit ovat erittäin epätodennäköisiä

- salkku miinuksella ei tarkoita että olet hävinnyt mitään jos et myy

- osinkoja tulee, kun sijoittaa osinkoyhtiöihin, oli salkku plussalla tai miinuksella

Terv; sijoittaja

Vierailija
27/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin epävarmaa toihua. Ei ole vara ottaa riskiä että kaikki bähätkin säästöt meneekin ja sitten hankalaa verojen maksu yms

Kannattaa olla kolme eri tiliä; säästötili, käyttötili ja sijoitustili niin ei haittaa kun/jos häviää.

Vierailija
28/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko tarkemmin tuosta riskistä? Niin kauan kun lukee tällaisia kommentteja niin tajuaa, että ihmiset on totaalisen tyhmiä.. pari lainalaisuutta:

- osinkoja tulee, kun sijoittaa osinkoyhtiöihin, oli salkku plussalla tai miinuksella

Terv; sijoittaja

Ok. Eli sinä voit vannoa käsi raamatulla, että sijoittamalla pörssiyhtiöön en voi hävitä?

Vierailija
29/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei vaan yhtään kiinnosta.

Ei ole mun harrastus.

Vierailija
30/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä osake olis hot just nyt?

Joku nettispedejen hypettämä konkurssin partaalla roikkuva "kasvuyritys" nakkikiska, josta et ole kuullut koskaan ennen ja jonka toimialasta et ymmärrä mitään.

Varma valinta!

Vierailija
31/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut tuon ennenkin. Noin vuonna 1986 ihmeteltiin samaan tapaan, miten tyhmää on olla sijoittamatta osakkeisiin. Silloin pankkien osakkeet olivat kovassa huudossa ja niistä sai mielettömät tuotot. Ei mennyt montaa vuotta, kun pankkiosakkeet olivat täysin arvottomia.

Etukäteen ei voi koskaan tietää miten käy, joten ei kannata haukkua muita tyhmäksi sen perusteella, etteivät he osata osakkeita.

Vierailija
32/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska viisaat suomalaiset ei lähde ahneiden optiopossujen kynittäväksi. Minullakin on tileillä n 80 000 euroa eikä yhtään sijoituksia. Ärsyttääkö? Jos olisin sijoittanut niin olisi varmaan alle puolet tuosta.

Jos olisit sijoittanut tuon summan hajautetusti suomalaisten pörssiyhtiöiden osakkeisiin, saisit joka vuosi 3000-4000 euroa osinkoja (nettona 2200-3000 euroa) tekemättä mitään. Ei se minua harmita, mutta ihmettelen, että sinulle moiset rahat eivät kelpaa.

Vierailija
33/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut tuon ennenkin. Noin vuonna 1986 ihmeteltiin samaan tapaan, miten tyhmää on olla sijoittamatta osakkeisiin. Silloin pankkien osakkeet olivat kovassa huudossa ja niistä sai mielettömät tuotot. Ei mennyt montaa vuotta, kun pankkiosakkeet olivat täysin arvottomia.

Etukäteen ei voi koskaan tietää miten käy, joten ei kannata haukkua muita tyhmäksi sen perusteella, etteivät he osata osakkeita.

Osakkeisiin sijoittamisessa on yksi olennainen juttu: hajautus. Muuten kysymys on lottoamiseen verrattavissa olevasta touhusta.

Vierailija
34/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua ikinä hävitä yhtään rahaa, ei osakkeisiin kannata sijoittaa. Välillä ollaan punaisella, sitten taas vihreällä. Viime aikoina on ollut niin tuulista, että itsekin myin viime vuonna melkein kaikki osakkeet pois ja viime viikolla myin joulunalusalesta ostamiani tarjouksia pois. Voittoa tuli alle tonni, mutta eipä minulla ole potinkaan koko enää kuin 6k. Nyt oottelen taas seuraavaa alea.

Vierailija
35/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pörssiyhtiöiden konkurssit ovat erittäin epätodennäköisiä

Jaa. Minä aikoinani sijoitin Suomen työväen säästöpankkiin...

Vierailija
36/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska viisaat suomalaiset ei lähde ahneiden optiopossujen kynittäväksi. Minullakin on tileillä n 80 000 euroa eikä yhtään sijoituksia. Ärsyttääkö? Jos olisin sijoittanut niin olisi varmaan alle puolet tuosta.

Jos olisit sijoittanut tuon summan hajautetusti suomalaisten pörssiyhtiöiden osakkeisiin, saisit joka vuosi 3000-4000 euroa osinkoja (nettona 2200-3000 euroa) tekemättä mitään. Ei se minua harmita, mutta ihmettelen, että sinulle moiset rahat eivät kelpaa.

Oletko sä botti vai burgeri, jonka tämänhetkinen kiinnostuksenkohde on pörssi? Totisesti toivon, että kiinnostuisit jo jostain muusta.

Vierailija
37/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran epävakaa taloustilanne ja asuntovelkaa ettei uskalla sijoittaa vaan maksan ennemmin tuota lainaa pois. Se on mulle ihan tarpeeksi tuottava "sijoitus" tässä elämäntilanteessa.

Asuntolainat ovat yleensä niin pienikorkoisia ja pitkäkestoisia että ylimääräisillä lyhennyksellä ei käytännössä pienennä taloudellista riskiä. Ennemminkin päinvastoin. Ylimääräisillä lyhennyksillä vain varmistat että sinulla ei tarvittaessa ole sitä joustovaraa, jota sinulla olisi ollut jos olisit säästänyt tai sijoittanut rahat. Sen ylimääräisen lyhennyksen voi halutessaan tehdä myöhemminkin.

Vierailija
38/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua tätä sijoitusasuntojen lainapolitiikkaa. Siis, miten hitossa pankit antavat lainaa useampia erilaisia asuntoja varten? Kun kiven alla on se ensimmäinenkin laina yleensä tavalliselle ihmiselle siihen omaan asuntoon, niin miten hitossa pankit lainoittavat useita samanaikaisia sijoitusasuntoja? 

Tiedän kyllä että tavallisesti ihminen laittaa sen ensimmäisen oman asuntonsa vuokralle ja muuttaa sitten itse vuokraasuntoon. Mutta tämän jälkeen niitä sijoitusasuntoja alkaa ilmaantua joillekin sitten kaksi, kolme, neljä.. siis wtf? Velkavipua velkavivun perään.

Vierailija
39/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv; sijoittaja

No ei niitä osinkoja yleensä ihan kauheasti maksella, jos pulju on syöksykierteessä. Osinkotulot ovat myös raskaasti verotettuja, mutta mikäpä ei olisi. Käytännössä piensijoittajan on haastavaa rikastua pelkillä osinkotuloilla, mutta lisärahoitustahan niistä saa.

Vierailija
40/185 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainan viimeisen erän jälkeen aloin sijoittaa indeksirahastoihin. Tähtäin on saada sitä kautta lisäeläkettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi