Miksi hankkia enemmän lapsia kun on varaa?
Niin. Ymmärrän että vahinkoja sattuu ja elämäntilanteet muuttuvat mutta miksi hankkia ehdoin tahdoin enemmän lapsia kuin mihin on varaa?
Hirveä riitä siskon kanssa meneillään. Heillä on kaksi lasta ja odottavat kolmatta joka syntyy ensi kuussa. Jo kahden kanssa rahat olivat todella tiukalla. Sekä meidän (siskoni ja minun) että miehensä vanhemmat tukivat perhettä paljon taloudellisesti. Tämä on ihan ok minulle. Me pärjäämme mieheni ja kahden lapsen kanssa hyvin ilman apua joten tottakai tukevat perhettä jolla ei ole asiat näin hyvin.
Mutta tämä kolmas lapsi. En ymmärrä miksi. Koska nyt tosiaan riita päällä ja siksi että sisko valittaa ”mun mies on mulle vihainen kun teillä on rahaa matkustaa ja mennä ja käydä ravintolassa tai tavata ystäviä ulkona. Voisitteko edes tehdä noita salaa ja sanoa lapsillenne etteivät ne kertoisi mistään matkasta/uudesta vaatteesta/mistään kun nähdään? Teidän perhe aiheuttaa mun avioliittoon ongelmia”.
Siis ????? Huonoon taloudelliseen tilanteeseen tehtiin ehdoin tahdoin tulemaan vielä yksi uusi lapsi ja nyt me aiheutamme sitten ongelmia heidän avioliittoonsa koska meillä on rahaa enemmän kuin heillä ja käytämme sitä. Emme tosiaan hehkuta elämäämme somessa mutta nähtävästi on liikaa se että isovanhemmat kysyvät jotain tai lapset kysyttäessä kertovat jotain. Lisäksi aiheuttaa kuulemma ongelmia miehen kanssa että me emme anna heille rahaa heillä käydessämme. Huokaus.
Mitä te tekisitte tällaisessa tilanteessa? Tai olette tehneet? Itse olen jo miettinyt välien katkaisemista tai vähintään sitä että ei tavata kuin minimimäärä. Aikaisemmin välit olivat hyvät, nyt pahasti tulehtuneet.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää tismalleen sama aloitus on ollut täällä ennenkin. Ap säännöllisesti kopsaa tämän huolella keksimänsä provon palstalle..
Ihan sama onko provo vai ei. Mulla on oikeassa elämässä juuri meneillään siskon kanssa sama tilanne.
Aika yleistä nähtävästi - minullakin samanlainen tilanne meneillään mutta veljen kanssa. Pieni kultamussukka (iltatähti) tottui saamaan kaiken hopealautasella lapsena ja nuorena niin nyt sama sitten jatkuu aikuisena. Meidän vanhempien sisarusten pitäisi elättää nuoripari ja lapsensa eikä veli millään ymmärrä miksi hänen elintasonsa voi olla pienempi kuin sisarusten ja sitä pitäisi meidän hänelle kompensoida. Kas kun me olemme lähemmäs 50v jo melkein ja hän on vasta vajaa 30v niin eihän tuossa ole ihmettä että eroa on mutta kun veli ei vaan halua sitä ymmärtää. Lapsia on alle 30 vuotiaana hänellä nyt jo kolme. Rahaa olisi ehkä yhteen.
Kyllä sen voi ja pitääkin sanoa, että kannattaa lopettaa se lasten teko, KUN KERTA RAHAT EI RIITÄ mihinkään. Ei ole sinun ongelmasi eikä isovanhempien ongelma, että lasten rahat eivät riitä mihinkään. Jatka sinä elämääsi tyytyväisenä ja käytä rahasi niin kuin sinua itseäsi huvittaa.
Kyllä se niin on, jotta tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Siinäpä sitten viihdytätte itseänne popkornilautasen kera kun sukulainen möhlii. Ei ole mitenkään teidän vastuulla. Kai se siitä vähitellen oppii.
Vierailija kirjoitti:
Elätte kaikessa rauhassa omaa elämäänne.
Meilläkin on vain 2 lasta koska enempään ei ole rahkeita taloudellisesti tai henkisesti. Ja kahden kanssa pärjää vaikka tulisi ero tai kuolema...mistä sitä tietää mitä tapahtuu.
3.lapsi olisi myös uuden kodin ja auton.
Jos tekee 3 tai 4 tai enemmän lapsia niin turha marista ettei jaksa tai ei ole varaa sillä niin makaa kuin petaa.
Aikuisella ihmisellä on vastuu!
Miten niin 3. lapsi vaatii uuden kodin ja auton? Kyllä 5-henkinen perhe mahtuu tavalliseen henkilöautoon ja 3 lasta voi jakaa yhteisen huoneen siinä missä kaksikin. Vasta neljäs lapsi (esim. tulikin kerralla kaksoset) aiheuttaa hankaluuksia. Silloinkaan ei välttämättä heti tarvitse autoa vaihtaa, jose ei koko perheen tarvitse kulkea samalla kertaa autolla.
Luulen, että köyhä hankkii paljon lapsia siksi, että siten saa enemmän rahavirtaa talouteen. Eli enemmän vaihtoehtoja. Ja sitten saa empatiaa ja ymmärrystä niiden lasten kautta.
Kaikkihan lapsista tykkäävät ja lapsilla palvelut pelaavat ja odottavasta äidistä huolehditaan.
Ap:n aloitus on mielestäni hyvä. Tätä asiaa pohditaan varmasti monessa perheessä. Yksi sisaruksista ei ymmärrä, että jos muut sisarukset tienaavat enemmän, ei se tarkoita sitä että hänelle kuuluisi osa niistä rahoista.
Lapsia tehdään useita ja ehkä vältellään myös työntekoa ja valitetaan miksi isovanhemmat eivät välitä lapsenlapsistaan edes sen vertaa, että kustantaisivat sitä, tätä ja tota.
Älä ap hyvä anna siskollesi enää rahaa. Se ei ole sinun tehtäväsi. Jos heillä menee niin huonosti, niin kelasta saa toimeentulotukea mikäli se katsotasn heille edes tarpeelliseksi.
Ehkä pieni välimatka voisi tehdä ihan hyvää.
Tuttua juttua! Miehen sisko välttämättä halusi 5 lasta ja opiskelu ja työnteko eivät ole oikein koskaan kiinnostaneet. Asenne on muutenkin se että hänellä on oikeus vaatia sitä ja tätä mummoilta lapsille. Bilettämiseen löytyy rahaa mutta kun pitäisi ostaa ipanoille talvikengät niin maristaan mummoille. Nyt kun vanhimmat ovat jo teinejä ja ei suostunut ajattelemaan asioita niin kauas että mitäs kun lapset kasvaa. Vaate ja ruokahuolto ja kaikki muu ihan erihintaista kuin pikkulapsi aikana. Elämänhallinta on niin hukassa vaikka ikää on jo yli 40v.
Ihan järkyttävää kuinka yleistä tämä on! Minullakin lähipiirissä tällainen tilanne. Lapsia kaksi, nuorempi erityinen vielä. Kaikki aika ja rahat menevät tähän nuorempaan joka tapauksessa niin mitä tekevät? No hankkivat kolmannen 😳 Ja nyt valitetaan kuinka rahat ei riitä, aika ei riitä, mikään ei ole hyvin. Ovat vihaisia kun muilla menee helpommin ja on enemmän rahaa. Ja todellakin on tuttua tämä että pitäisi vieraillessa tuoda jotain aina mukana ja hyysätä heitä. Pitäisi ostaa kalliita lahjoja, maksaa vanhempien hotelliöitä että pääsevät rentoutumaan, maksaa ravintolakeikkoja yms yms. Kun kolmas lapsi syntyi tiesin että halusivat ekstrahienoja lahjoja (itselleen...). Piruuttani ostin vauvalle lähes vuoden vaipat, hoitovarusteita yms. Oli hemmetin kallista mutta oli lapselle. Lapsen äiti suuttui silmittömästi kun olisi halunnut ennemmin itselleen jotain. Mitä hemmettiä! Lahja vanhemmille siitä hyvästä kun lapsi syntyy. Voi elämä.
Lyllähän ne joskus oppii tekemään töitä ja sitten voi nauttia elämästä ku ei tartte itte tehä mitään.