Tämä Valviran sulkema hoivakoti Ulrika ei kyllä kuulosta kovin kauhealta
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86b1acda-b818-4b55-8efe-ffd6849f0fc8
Hoitajan mukaan paikassa ollaan jouduttu tekemään yövuoroja yksin 21 asukkaan kanssa. Olen itse kunnalla töissä ja meillä ollaan öisin yksin 34 asukkaan kanssa.
13 tunnin työvuorojen tekeminen työntekijöiden puutteen vuoksi on myös normaalia.
Eli siis mikä tuossa hoivakodissa on niin hirvittävän kauheaa? Kaikki syyttävät "riistofirmojen voitontavoittelua" vaikka julkisella puolella on aivan sama meininki.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
En puolusta yksityisiä, mutta älkää nyt sentään kunnallista nostako jalustalle.
Tämä on niin totta. Kunnallinen puoli nähdään jonkinlaisena paratiisina vaikka totuus on aivan jotain muuta. Jos yksityisellä puolella hoito on surkeaa voitontavoittelun vuoksi, niin kunnalla se on surkeaa säästämisen vuoksi.
Toivottavasti hoitajat eivät jääneet työttömiksi.
Tilanne on - tietenkin - ollut jo pitkään johdon tiedossa.
Itse olen julkisella ja tein viime viikolla kaksi 13 tunnin työpäivää. Mitään ylityölisää tms. en tietenkään saa, vaan ylimenneet tunnit (listan mukaan minulla olisi ollut 8 tunnin työpäivät) otetaan pois muista päivistä samalla listalla. Edellisellä listalla tein 19h 45 min päivän. Tulin nimittäin maanantaina klo 13 iltavuoroon, mutta myöhemmin selvisi, että yöhoitaja on sairastunut, joten jonkun täytyi jäädä iltavuorosta yövuoroon. Mitä sain tästä hyvästä? 50 euron hälytyskorvauksen ja tietysti yövuorosta sain yölisät. Tiistain sovittuun aamuvuoroon en tietenkään jäänyt, vaan tulin aamuvuoroon vasta keskiviikkona.
Miksi te suostutte olemaan näiden firmojen orjia????
Miksi ootte työssä näissä?? Ihan oma vika kun teet 13h päivät ja kärsit.
Marttyyrikansa.
Vierailija kirjoitti:
Marttyyrikansa.
Luepa kommentit uudestaan. Ei ole kyse ainoastaan "firmoista".
Ja jonkunhan vanhukset on pakko hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Marttyyrikansa.
Ei työttömänä makaaminenkaan kiinnosta. Ja kun on hoitajan ammatin lukenut, olet pääsemättömissä siitä. Itse olen siitä esimerkki. Luin hoitajaksi aikana, jolloin hoitoalaa arvostettiin. Aloin väsyä,kun homma muuttui sellaiseksi, ettei täyttänyt eettisiä kriteereitäni. Luin toisen ammatin, mutta en työllistynytkään siinä. Mutta koska olen hoitaja, työkkäristä tuli heti seuraavana päivänä, kun ilmoittauduin työttömäksi työpaikka attendon firmaan. Eli en voi olla edes työttömänä, niin kauan kuin olen laillistettu hoitaja. Ellen sitten halua koko ajan elää karenssilla. Joten pakko on jotain työtä tehdä, että saa lapsille leipää.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti hoitajat eivät jääneet työttömiksi.
Tilanne on - tietenkin - ollut jo pitkään johdon tiedossa.
Hoitajille löytyy aina töitä.
Näin se on,hiljainen tieto on kullan arvoista näissä hommissa.Sekä myös oikea asenne.Totta myöskin tarvitaan riittävä määrä koulutettua henkilöstöä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä hoitaja joka antoi haastattelun Iltalehteen poltti samalla sillat takanansa. Noin pienellä paikkakunnalla kun Kristiinankaupunki tiedetään aivan varmasti kuka kyseinen hoitaja on. Ei tarvi kauan arvailla.
Kuka hoitaja on noin typerä, että antaa haastattelun lehtien toimittajille. Ei ole kaikki muumit laaksossa tällä hoitsulla.
Voiko joku ääliö oikeasti ajatella noin?
Vierailija kirjoitti:
Minua suoraan sanoen huvittaa tämä alapeukuttelua, koska pointtini on, että Valviran pitäisi sulkea myös julkisen puolen paikkoja jos tasavertaisia ollaan. -ap
Kysymys kuuluukin: miksi julkisen puolen vastaavaan tilanteeseen ei puututa, mutta yksityisellä tämä on kauhistus? Ei julkisellakaan pomot soittele lauantaisin sijaisia töihin, kyllä se on vuorossa oleva sairaanhoitaja, joka yrittää löytää aamulla sairaaksi ilmoittautuneen tilalle edes jonkun,jotta saadaan työt tehtyä. Jos hoitajat kertovat palavansa loppuun 15 tunnin työvuoroissa, niin julkisella todetaan, että kyse on tilapäisestä ilmiöstä, kun toimintoja tehostetaan. Ei mitään Valviran puuttumista asiaan. Yksityisellä sama asia on katastrofi ja ahneutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kohdalla oletan että kyse on suomalaisesta hoitajasta joka näkee ja ymmärtää että työpaikkansa toiminta on laitonta ja epäeettistä ja tämä hiljaisesti hyväksytään. En ymmärrä miten tällaista voi puolustaa.
Hoitoalalla pelataan hyvin pitkälle määräaikasilla sopimuksilla, joita solmitaan usein laiton määrä - myös ja etenkin julkisella puolella. Työsuhdehan pitäisi vakinaistaa jos sille on jatkuva tarve. Jos joku määräaikainen heittäytyy hankalaksi, niin arvaa jatketaanko hänen työsuhdettaan enää? Aivan.
En ole koskaan törmännyt tähän ilmiöön. On olemassa tietty hoitajamitoitus ja sen mukaisesti on sitten virkoja/toimia/työpaikkoja.Kaikki sijaiset on yksityisellä ja julkisella puolella olleet sijaistamassa jotakuta, jolla on vakitehtävä. Toistuvat perhevapaat eivät ole sellainen syy, jonka perusteella pitää perustaa uusi toimi tai työpaikka.
Alimitoitusta on ja hoitajat uupuneita. Valittakaa valviraan.
Vierailija kirjoitti:
Marttyyrikansa.
Varmaan siksi, että kun sinä olet vanha ja sairas, niin kaltaisesi "en suostu töihin" -ihmiset on sitä pohjasakkaa, joka ei saa mitään hoitoa.
Kotihoito on kuulemma raskasta työtä. En tekisi päivääkään.
Eikö?
Ei ole eroa suuren kunnan toimintaan (esim. Espoo) samassa asiassa, katso myös asukkaiden,ei asiakkaiden näkökulmmasta; haluatko itse olla sellaisessa ja maksamalla esim.lähes koko eläkkeen tuollaisesta?
Kunta siinä on hankkinut ulkoistuksen tai tehnyt samaa omana työnä.
Kun reklamointi ja epäkohdat otetaanvesiin, osaston vastaava luonnollisesti kiistää jyrkästi. Yritetään jopa estää, määrätä kieltoja omaiskäynneille ja yritetään heittää ns. Turvallisuus"näkökulmasta" omaisia pois. Pyritään samaan riitaa aikaiseksi omaisten välillä tukemalla "meidän" toimintaa suosivia omaisia.
Se on normaalia.
Unohdit ap. mainita sen olennaisen eli nuo 34 vanhusta on todennäköisesti hyväkuntoisia ja liikuntakykyisiä vanhuksia
Kukaan ei pysty hoitamaan liikuntarajoitteisia 34 vanhusta, jotka tarvitsevat apua.
Kerro mikä kaupunki tai kunta.
Ikävää, kun haluat itsellesi huomiota, vanhusten kustannuksella. Nuori ihminen vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä yksityisissä hoitokodeissa on yleensä sen ainian yökön tehtävä sellaisia juttuja, joita kunnallisella puolella tekevät laitoshuoltajat. Pyykkihuoltoa, siivoilua ym. Tämä tietenkin syö aikaa varsinaiselta hoitotyöltä.
ei kyllä meillä ainakaan kuulu laikkareille pyykkihuolto ollenkaan. siivous tietysti kuuluu heille, mutta laikkarit ovat töissä vain ma-pe, joten viikonloppuna täytyy kaikkien siivota.
Meilläkin laitoshuoltajille kuuluisi siivous, mutta todellisuudessa joutuvat hoitamaan aamupalan, auttamaan hoitotöissä ja ns jokapaikan höylänä olemaan. Keittiötyöntekijä taas usein joutuu viemään huoneisiin ruuat, vahtimaan ruokasalia sun muuta.
Me hoitajat juostaan pää kolmantena jalkana, vain saadaksemme melkein kaikki aamutoimet tehtyä lounaaseen mennessä.
Neljä hoitajaa 40 asukasta kohden kentällä, vuorovastaava ja asioitsija yrittävät tosin auttaa minkä ehtivät.
Surullisinta on, että olemme vielä mt- ja päihdepuolen paikka, eikä varmasti yksikään saa sitä kaipaamaansa tukea näillä alueilla.
Yksityiselle tämä.
Mä pistän vielä paremmaksi. Mun sukulainen on vanhusten hoivakodissa, jossa muistaakseni on 40 paikkaa ja yöllä vain yksi hoitaja.
Ero on vain siinä, että nämä hoidettavat mummot laittavat itse ruokaa ja eräskin mummo kutoi joululahjaksi 30 paria villasukia, lenkkeilevät jne.
Jos joku saa sairaskohtauksen tai tarvitsee lääketiett.hoitoa, soitetaan ambulanssi.
Ja tåmä kaikki on lähiomaisten tiedossa, ettei hoivakodissa saa lääketiett.hoitoa tai tehdä toimenpiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kohdalla oletan että kyse on suomalaisesta hoitajasta joka näkee ja ymmärtää että työpaikkansa toiminta on laitonta ja epäeettistä ja tämä hiljaisesti hyväksytään. En ymmärrä miten tällaista voi puolustaa.
Hoitoalalla pelataan hyvin pitkälle määräaikasilla sopimuksilla, joita solmitaan usein laiton määrä - myös ja etenkin julkisella puolella. Työsuhdehan pitäisi vakinaistaa jos sille on jatkuva tarve. Jos joku määräaikainen heittäytyy hankalaksi, niin arvaa jatketaanko hänen työsuhdettaan enää? Aivan.
En ole koskaan törmännyt tähän ilmiöön. On olemassa tietty hoitajamitoitus ja sen mukaisesti on sitten virkoja/toimia/työpaikkoja.Kaikki sijaiset on yksityisellä ja julkisella puolella olleet sijaistamassa jotakuta, jolla on vakitehtävä. Toistuvat perhevapaat eivät ole sellainen syy, jonka perusteella pitää perustaa uusi toimi tai työpaikka.
Meillä oli yhdessä vaiheessa niin, että kaikilla äitiyslomalla olevilla ei edes ollut virallista sijaista. Sen sijaan puitesopimuksella olevia oli varmaan yli 10.
Minäkin tein 5pv viikossa töitä yli vuoden ajan, mutta silti en vakituinen sijainen ollut missään vaiheessa.