Voiko terve nuori ihminen palaa loppuun näin nopeasti?
25v. paloin loppuun suunnilleen puolessa vuodessa vaativan työn ja samanaikaisten opintojen kanssa. Lisäksi yksityiselämässä oli pientä kuormitusta. Siitä huolimatta jatkoin, vaihdoin työpaikkaa, mutta muuten sama meno jatkui. Sitten määräaikainen työsuhde päättyi ja jäin täysipäiväiseksi opiskelijaksi. Meni kuitenkin yli kuukausi ennen kuin sain taas tehtyä opintoja tai ylipäänsä mitään. Olin niin väsynyt ja nukuin paljon, en edes tiedä mihin ne kuukaudenpäivät kuluivat. Edelleen tuntuu siltä, että voisin vain nukkua seuraavan puoli vuotta. Missään ei diagnosoitu minulla burn-outia, en hakeutunut terveydenhuoltoon. Tässä yritän nyt pikkuhiljaa palautella normaalia uni- ja ruokailurytmiä, lisätä liikuntaa, koittaa tavata kavereita jne. Aiemmin nämä olivat ihan itsestäänselvyyksiä minulle ja olen aina ollut niin psyykkisesti kuin fyysisesti terve. Nyt kuitenkin pientenkin arkisten asioiden toteuttaminen, kuten pyykkääminen on kauhean ponnistelun takana.
Onko normaalia, että palautuminen kestää näin kauan vai olenko pohjimmiltani psyykkisesti heikko?
Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (2)
Kannattaa kuitenkin käydä lääkärissä, veriarvot, kilpirauhasen toiminta, diabetes, verenpaine yms. pitäisi ainakin tarkastaa, joskus fyysiset oireet voivat tehdä tuota voimattomuutta ja nämä ovat ehdottomasti tärkeää poissulkea. Myös psyykkisiin oireisiin voi saada apua, mutta tätä ei tietenkään ole pakko ottaa vastaan, lääkitystä ei voida pakottaa kenellekään ja monet tutkimukset osoittavat että mm. terapialla voitaisiin saada parempia tuloksia aikaan.
Toipumiseen voi mennä hyvin 6-12kk