Onko 18v vielä kypsä äidiksi?
Kommentit (16)
On. 18 - vuotias on täysi - ikäinen.
On on, tällä verukkeella saan helposti 18v teinarimimmeiltä pildeä paljaalla.
18 vuotiaan kannattaa nauttia nuoruudesta ja pitää varansa ettei tule ennenaikojaan raskaaksi. Ammattiakaan ei oo vielä.
Olin 20-vuotias tullessani äidiksi. Olin kieltämättä nuori, mutta kuitenkin valmiimpi äidiksi kuin moni 20-vuotias, joka ei vielä halua äidiksi. Varmasti siksi koska halusin.
Emme me olleet täydellisen valmiita mieheni kanssa (joka on saman ikäinen), mutta emme mielestäni huonompia kuin jos olisimme saaneet lapsen vaikka 25-vuotiaina. Tietenkin taloutemme olisi ollut turvatumpi, asuimme alkuun vuokralla, mutta oli meillä vakuutukset.
Varsinkin minä olen todella lapsirakas enkä mikään ihan tyhmäkään, joten vauvan ja sittemmin taaperon kasvatus sujui meiltä hyvin. Aivan kuin suurimmalle osalle esikoisensa saavista moni asia tuli tietenkin yllätyksenä, mutta vanhemmuus opettaa. Varsinkin ensimmäisen kanssa peilaa kasvatuksessa omaa lapsuuttaan; mikä voisi toimia, mitä teemme toisin ja oppii paljon itsestään ja myös omista vanhemmistaan.
Tärkeintä on, että rakastaa lapsia ja laittaa heidät etusijalle. Lapsi ei onneksi siinä vaiheessa huomaa, että äidillä on tutkinto kesken tai koti on vuokrattu (missä ei ole minusta vikaa myöhemminkään). Pääasia, että kaiken tarvittavan pystyy tarjoamaan ja lapsella on vakaa kasvuympäristö. Kieltämättä olisi ollut helpompaa jos meillä olisi ollut enemmän tukiverkkoja, mutta mieheni ja minun vanhemmat asuvat kaukana, joten isovanhempia tai juuri muitakaan tuttavia ei ollut avuksi. Ja onhan tuossa riski, että sille unelma-alalle pääsy viivästyy kun tekee lapset nuorena. Sekin riski on, että mistään ei tulekaan mitään ja erotaan, aivan kuin kaikilla, nuorilla pareilla tilastollisesti todennäköisempää, mutta kukaan ei voi etukäteen sanoa kuinka perhe-elämä sujuu juuri itsellä ja omalla kumppanilla vaikka kuinka valmistuisi. Valmistautuminen on tietenkin hyvä asia.
Luimme kasvatusoppaita ja kriiseilimme kiinteiden aloittamista ja kestovaippoja aivan kuin kuka tahansa vanhempi. Lapsen kasvaessa leikki-ikään, olimme jo eläneet perhe-elämää sen muutaman vuoden ja tuntui, että elämäntilanteemme ei vastannut muiden ikäistemme elämää, mutta oli vaikea löytää läheisiä ystäviä, sillä iän vuoksi tuntui, ettemme oikein kelvanneet "vanhempien vanhempien" kavereiksi, siltä ainakin tuntui.
Nyt kun lapset ovat kouluikäisiä, olemme jo "varmoilla vesillä" ja nuorena vanhemmaksi tulon tietää olleen meidän kodallamme oikein. Olemme saaneet elää perheenä todella ihanaa elämää ja myös toteuttaa henkilökohtaisia haaveitamme ja sama saa jatkua. Vieläkään ei "tukahdutettu bilejalka väpätä" vaan tämä on meitä varten.
Tuskin kukaan on missään iässä valmis äidiksi. Jokainen joutuu käymään saman polun läpi, nuori tai vanha, äitiys muuttaa joka tapauksessa elämää ja psyykettä.
Vaikuttaa usein siltä että suomalainen nainen ei ole :(
Voi olla, mutta kyllä säälittää nämä teiniäidit, joilla jää iso osa huoletonta nuoruutta elämästä. Ryhdytään leikkimään aikuista liian varhain tai sitten jätetään muksu muiden hoidettavaksi kun menojalka vipattaa.
Äitini meni naimisiin 19 v ja mä synnyin kun oli20 v. Itse en olisi ollut valmis samaan. Menin kyllä naimisiin 21 v, mutta esikoinen saatiin 27 v. Enkä kauhean kypsäksi ja valmiiksi tuntenut itseäni silloinkaan.
Moni olisi, mutta yleensä juuri he EIVÄT tee lapsia vielä niin nuorina.
Jos pystyy töitä tekemällä elättämään lapsensa ja itsensä, niin kyllä. Yhteiskunnan tukiaisilla kuka tollo vaan pystyy lapsia elättämään.
Täysin yhteiskunnan tukien varassa, ei jatkoon.
Osa on. Osa ei. Jotkut ei koskaan (lukekaa nyt täältä ja lehdistä, miten ihmiset eivät pärjää lastensa kanssa 3-kymppisenäkään..)
Sain lapseni 18-vuotiaana ja olin mielestäni riittävän kypsä, jos sillä tarkoitetaan kykyä ottaa vastuu ja huolehtia lapsen perustarpeista. Nämä ovat kuitenkin aika vaistonvaraisia asioita, ja pitää olla jotenkin häiriintynyt, jos ei ymmärrä, ettei lasta voi jättää ilman valvontaa tai ruokaa. Totta kai olin tuolloin kypsymättömämpi kuin 25- tai 35-vuotiaana. Varmasti myös sitten, kun olen 45, olen kypsempi kuin nyt 35-vuotiaana.
Olen opiskellut ja hankkinut ammatin. Olen viettänyt normaalia perhe-elämää mutta osallistuin opiskelija-aikana jonkin verran myös opiskelijarientoihin, joten en koe nuoruuden jääneen elämättä.
Keskiverto 18-vuotias kyllä pärjää vauvan kanssa, mutta mielikuvaa tuon ikäisistä äiteinä vääristää se, että yleensä lapsia hankkivat ne, joiden ei kuuluisi. Teiniäidit-ohjelmissakin suurin osa on äideistä on jotain ongelmanuoria, vaikka oikeasti vain pienellä osalla nuorista on elämänhallinta- ja päihdeongelmia.
No ei ole, omani ainakaan. Huostaanotto loppuu kuukausi ennen kuin täyttää 18
Moni 18-vuotias on kypsempi äidiksi, kuin 28- tai 38-vuotias. Teini ei ole yleensä niin itsekäs, kuin vanhempi ihminen.
Mutta... se että ihminen haluaa lapsen jo teininä, viittaa siihen että omissa kasvuoloissa ei ollut kaikki aivan mallillaan.
Riippuu täysin henkilöstä, mutta useimmat tuskin ihan on