Yleiskunto huononee liikunnasta huolimatta
Minulla on syksyn aikana romahtanut yleiskunto. Kuljen kävellen ja pyörällä joka paikkaan, mutta kunto senkun huononee. 2,2 km harrastusmatkaan minulla kuluu pyörällä 20 min. Jopa mummot pyöräilevät ohitseni. Mies kävelee samaa vauhtia kuin minä pyöräilen. Vielä vuosi sitten syksyllä 4km matkaan meni noin 15 min. Myös kävely on hidasta ja raskasta, tulen 1 km työmatkasta väsyneeksi, askel painaa. Uimassa käyn säännöllisesti, mutta sekin on toivottoman hidasta ja raskasta - en jaksa uida edes 25 metriä yhteen menoon säännöllisyydestä huolimatta. Nukun 7-9 tuntia yössä, ei yli- tai alipainoa, ruokavalio lääkärinkin mukaan normaali. Syke levossakin yli 100.
Lääkärissä olen käynyt ja kilpirauhaslääkitystä rukattu, nyt nekin arvot hyvät, mutta väsymys ja yleiskunto ei ole parantunut. Muita verikokeita ei ole otettu, kun kilpirauhaseen keskitytty.
Pitäisikö tässä siirtyä yksityiselle kun tk:ssa eivät mitään suostu tutkimaan? En usko, että kilpirauhasesta johtuu.
Kommentit (44)
Kuulosta rudanpuutokselta, 300-400grammaa naudanlihaa viikossa ja rautatablettikuuri. Kannattaa käydä kuitenkin tarkistamassa hemoglobiini ennen, koska en ole lääkäri. 😃
Äitini ihmetteli eräänä talvena tuota samaa ja hänellä todettiin imusolmukesyöpä. Tästä on jo parisenkymmentä vuotta ja vielä hän porskuttaa kun hoidot tehosivat.
Syke ei normaali,sydän tai verisuonet jotain vialla.
Ei sittenkään vikaa päässä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pyytänyt ferritiinit, eivät ole suostuneet. ---
Terveyskeskuksissa on saatu päähän, että ferritiiniarvojen mittauttaminen on jokin uusi trendi. Minultakin ne otettiin vasta, kun olin ihan lopussa. Ferritiiniarvoni oli silloin 5, asteikolla 5- 150, eli rautavarastot olivat käytännössä tyhjät. Hb OLI SILTI vielä 120, vaikka parissa aiemmassa mittauksessa se oli ollut 115- 117. Lekurit luulevat, että jos Hb on kohtuullinen, ei voi olla anemiaa. Rautavarastot saattavat kuitenkin olla lähes tyhjät, vaikka Hb ei olisikaan vielä laskenut viiterajojen alapuolelle. Kannattaa vaatia niin kauan, että ne otetaan. Ja lisäksi vielä transferritiini ja ns. punasoluindeksit. Jos lekuri ei suostu, pyydä kirjaamaan tietoihisi, että olet kuitenkin pyytänyt ko. arvojen mittaamista. Valitusta tehdessä on sitten mustaa valkoisella.
Kannattaa muuten selvittää, mistä mahdollinen rp- anemia johtuu.
Hieno teksti. Keski-Euroopassa otetaan ferritiini luonnollisena tutkimuksena. Väsymys on yksi syy.
Kilpirauhasen tarkat tutkimukset tehdään myös Keski-Euroopassa.
Suomessa ei vielä ymmärretä näitä tärkeitä tutkimuksia.
Tarvittava rauta ei ole reseptilääke Keski-Euroopassa.
Herättäkää lääkärit.
Mene yksityiselle.Poissulkevat vakavan sairauden mahdollisuuden,esim.syövän.Anteeksi,en halua pelotella,mutta jotakin on vinksallaan :/ Saat ainakin selvyyden.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on syksyn aikana romahtanut yleiskunto. Kuljen kävellen ja pyörällä joka paikkaan, mutta kunto senkun huononee. 2,2 km harrastusmatkaan minulla kuluu pyörällä 20 min. Jopa mummot pyöräilevät ohitseni. Mies kävelee samaa vauhtia kuin minä pyöräilen. Vielä vuosi sitten syksyllä 4km matkaan meni noin 15 min. Myös kävely on hidasta ja raskasta, tulen 1 km työmatkasta väsyneeksi, askel painaa. Uimassa käyn säännöllisesti, mutta sekin on toivottoman hidasta ja raskasta - en jaksa uida edes 25 metriä yhteen menoon säännöllisyydestä huolimatta. Nukun 7-9 tuntia yössä, ei yli- tai alipainoa, ruokavalio lääkärinkin mukaan normaali. Syke levossakin yli 100.
Lääkärissä olen käynyt ja kilpirauhaslääkitystä rukattu, nyt nekin arvot hyvät, mutta väsymys ja yleiskunto ei ole parantunut. Muita verikokeita ei ole otettu, kun kilpirauhaseen keskitytty.
Pitäisikö tässä siirtyä yksityiselle kun tk:ssa eivät mitään suostu tutkimaan? En usko, että kilpirauhasesta johtuu.
Mene sisätautilääkärille yksityiselle, sen verran kannattaa satsata itseensä. Sydänongelma?,ylikunto? tai anemia.
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Vähän sama kun Suomessa sanoisi helmikuussa sisätyöläiselle joka ei ole koskaan käynyt etelässä että pitää tutkia miksi D-vitamiinit on alhaalla kun voi olla syöpä.
No jaa itelles. Vähän eri, koska D- vitamiinia on Suomen oloissa vaikea saada muuten kuin purkista, mutta rautaa saadaan yleensä riittävästi ympäri vuoden normaalista ruokavaliosta, pl. vaikka jotkut erityisruokavaliot. D- vitamiinin vaje ei myöskään ole merkki syövästä, mutta anemia voi olla.
Voi toki olla suolistosyöpä tai sitten joku niistä yleisisistä syistä joiden vuoksi rautaa ei imeydy tarpeeksi / sitä kuluu enemmän kuin imeytyy. Varsinkin kun ap:llä on autoimmuunisairauksia niin niistä löytyy jo se syy.
En sanonut, että anemian syy ei voisi olla muu, kuin syöpä, vaan että koska syy voi olla myös syöpä, on puutteen taustalla olevat syyt hyvä selvittää. Mutta jos ei omalla kohdalla kiinnosta, niin vittuako siitä sitten.
Googlella löytyi hyvää tietoa haulla ”kilpirauhanen rauta”
Mars lääkäriin, ei tuo ole normaalia. Perusverikokeet ainakin alkuun. Astma tutkimukset myös
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka sanoit että jään lääkäreiden heittopussiksi kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi ja että vointi tulee heikkenemään, onko sinulla kokemusta? Olen siinä käsityksessä, että tyroksiinillä vointia kyllä pystyy parantamaan. Minulla on nyt arvot melko ihanteelliset. Ap
On kokemusta 10 v. ajalta. Järkyttävää on ollut eikä loppua näy. Vointi vain alkoi yhtäkkiä heikentyä eikä mikään auttanut, ei kova lisätreenaaminen eikä jatkuva ruoan vähentäminenkään. Lihakset surkastui ja kylmä hiki valui. Lihoin ja turposin 60 kg, jalat on jääkylmät ja siniset ja sydän toimii miten sattuu. Pää sumussa, imetymishäiriöitä, unihäiriöitä, totaalista voimattomuutta. Kaikki päin prinkkalaa mikä voi vaan olla, eikä tyroksiini ole auttanut yhtään millään annoksella. On yleinen harhaluulo ja lääkärien levittämä valhe, että sillä saataisiin kaikki hypotyreoosipotilaat kuntoon. Ei pidä paikkaansa. Ei välttämättä saada edes Armour thyroidilla tai Liothyroninilla. Olen kokeillut noita kaikkia ja olen edelleen työkyvyttömänä.
Vaikea uskoa että verenpaine on matalahko, jos syke on levossakin sata. Minulla kilpirauhasen vajaatoiminnan yksi oireista oli nimenomaan matala syke, niin matala että istuessa saattoi mennä taju. Ei vajakeilla ole korkea van matala syke, liikatoiminnassa syke on korkea.
Syö rautaa kunnon annos puoli vuotta vähintään, tai vaikka vuosi. Saattaa auttaa.
Minulla oireet helpottuu aina thyroxinilla, minulla oireita ei siis aiheuta kilpis. Ja aina olen ollut hoikka, kilpis ei siis läskistyttänyt minua, ja suurimmalla osalla se onkin vain tekosyy lihoa eivätkä he edes laihdu lääkityksen myötä.
Munuaisten vajaatoimintakin huonontaa kuntoa.
Mulla nyt jonkinasteinen ylikunto eli ylirasitustila yhdistelmänä stressi ja liikunta. Ja omasta mielestä en edes liiku niin paljon... kuulemma alkaa viemään kuntoa alaspäin ja oon muutenkin väsynyt. Tietysti myös lääkäriin selvittää ettei ole jotainmuuta. Kerran aiemmin oli heikko olo ja olikin poskiontelotulehdus, jota en meinannut huomata...
Vierailija kirjoitti:
Äitini ihmetteli eräänä talvena tuota samaa ja hänellä todettiin imusolmukesyöpä. Tästä on jo parisenkymmentä vuotta ja vielä hän porskuttaa kun hoidot tehosivat.
Mulla oli sama juttu. Nyt, kun hoidot on ohi, niin alkoi ihan uusi elämä.
Onko katsottu happisaturaatiot? Onko yskää, turvotusta/ nestekertymää?
Tyroksiini nostaa sykettä, ei laske. Vajaatoiminnassa leposyke matala, liikatoiminnassa korkea.
Saisitko nostettua verenpainetta normaalimmaksi?
Anna elimistöllesi lepoa ja kunnon tauko liikuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa että verenpaine on matalahko, jos syke on levossakin sata. Minulla kilpirauhasen vajaatoiminnan yksi oireista oli nimenomaan matala syke, niin matala että istuessa saattoi mennä taju. Ei vajakeilla ole korkea van matala syke, liikatoiminnassa syke on korkea.
Syö rautaa kunnon annos puoli vuotta vähintään, tai vaikka vuosi. Saattaa auttaa.
Minulla oireet helpottuu aina thyroxinilla, minulla oireita ei siis aiheuta kilpis. Ja aina olen ollut hoikka, kilpis ei siis läskistyttänyt minua, ja suurimmalla osalla se onkin vain tekosyy lihoa eivätkä he edes laihdu lääkityksen myötä.
Munuaisten vajaatoimintakin huonontaa kuntoa.
Viime viikolla sairastelun jälkimainingeissa oli keuhkot vielä aika tukossa. Mittasin puolen tunnin istumisen jälkeen verenpaineen 65/98, syke 104. Hain reseptiyskänlääkettä ja seuraavana päivänä syke oli 80 ja olokin toki sen mukaisesti parempi.
Kuulostaa kovin tutulta. En usko että kilpirauhasen hoito on oikeasti tasapainossa. Yksityiselle ehdottomasti!
Kannattaa vaihtaa tuo tyroksiini eläinperäiseen Erfaan tai pyytää liothyroniini sen tyroksiinin kanssa.
Minulla vähän samaa ongelmaa kuin ap. Olen liikkunut useammin, pidemmästi ja rivakammin jo yli puoli vuotta säännöllisesti usean kerran viikossa Siis vain reipasta kävelyä useampi kilometri. Tuntuu että kunto vaan huononee ja välillä hengästyn täysin oudosti eli henki salpautuu jos erittäin reippaasti kävelen esim. ylämäen niin henki salpautuu siellä mäen päällä. Tosin palautuukin suht nopeasti.
Nenä on ollut tukossa koko talven eli vasosektorinen nuha jossa nenä vuotaa heti kun menen ulkoilmaan eli nenän kautta ei kulje happi ollenkaan lenkillä. Tupakoin kyllä mutta luulisi että liikunta + tupakointi ei aiheuttaisi ainakaan kunnon huononemista. Syön myös verenpainelääkettä joka laskee sykettä joten se voi vähän rajoittaa liikunnan vaikutuksia.
En oikein tiedä mistä on kyse? Rintaa ei kuitenkaan purista kun henki salpautuu mutta minulla on kyllä korkeat kolesterolit ja sukurasitusta sepelvaltimotautiin.
Voisko olla ylikunto? Se vetää aivan piippuun pienestä.