Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleiskunto huononee liikunnasta huolimatta

Vierailija
25.01.2019 |

Minulla on syksyn aikana romahtanut yleiskunto. Kuljen kävellen ja pyörällä joka paikkaan, mutta kunto senkun huononee. 2,2 km harrastusmatkaan minulla kuluu pyörällä 20 min. Jopa mummot pyöräilevät ohitseni. Mies kävelee samaa vauhtia kuin minä pyöräilen. Vielä vuosi sitten syksyllä 4km matkaan meni noin 15 min. Myös kävely on hidasta ja raskasta, tulen 1 km työmatkasta väsyneeksi, askel painaa. Uimassa käyn säännöllisesti, mutta sekin on toivottoman hidasta ja raskasta - en jaksa uida edes 25 metriä yhteen menoon säännöllisyydestä huolimatta. Nukun 7-9 tuntia yössä, ei yli- tai alipainoa, ruokavalio lääkärinkin mukaan normaali. Syke levossakin yli 100.

Lääkärissä olen käynyt ja kilpirauhaslääkitystä rukattu, nyt nekin arvot hyvät, mutta väsymys ja yleiskunto ei ole parantunut. Muita verikokeita ei ole otettu, kun kilpirauhaseen keskitytty.

Pitäisikö tässä siirtyä yksityiselle kun tk:ssa eivät mitään suostu tutkimaan? En usko, että kilpirauhasesta johtuu.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle. Jotain häikkiä on nyt kropassa.

Vierailija
2/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydäntutkimuksiin heti.

Mittaa verenpaine säännöllisesti.

Mikä se nyt on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaine on hyvä, jopa alarajoilla. Ikää 30v, nainen. Ap

Vierailija
4/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuuteanemia? Pyydä labralähete, jossa katsotaan sekä Hb että ferritiini. Kannattaa maksaa vaikka yksityisellä puolella. Itsellä oli raudanpuuteanemia, ja olo aivan kauhea: heikotus, huimaus, kunnonlasku, sydämentykytys, kuolemanväsymys ja hengästyminen jopa kotitöitä tehdessä. Kun aloitin rautakuurin, oireet katosivat parissa viikossa.

Vierailija
5/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyytänyt ferritiinit, eivät ole suostuneet. Täytyy mennä yksityiselle, elämänlaatu on sen verran heikkoa. Tuli pysähdys kun meinasi loppua kunto kesken 2km pyöräilyn, hyvä että kotiin asti pääsin. Sen jälkeen en jaksanutkaan mitään enää tehdä, meni toipuesss ilta. Ap

Vierailija
6/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio myös kuntoon. Saatko riittävästi oikeaa ravintoa, proteiinia, vitamiineja, antioksidantteja, rautaa, jne.? Olisiko sinun mahdollista käydä keskustelemassa ravintoterapeutin kanssa?

Vierailija
7/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun pumppu kunnossa?

Vierailija
8/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengästyttääkö? Voisko olla astmaa?

Vierailija
9/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin käyttää rautatippoja heti kun oivalsin yhteyden, se oli niin selkeä etten kokenut tarpeelliseksi edes käydä kokeissa.

T. Kolmen kympin hujakoilla oleva nainen, runsaat kuukautiset, vatsavaivoja on, juon ruoan jälkeen usein kahvia ja käytän aterioilla maitotuotteita enkä ole syönyt punaista lihaa juurikaan reiluun vuosikymmeneen = ei varmasti ole rautaa ainakaan liikaa elimistössä

Vierailija
10/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pyytänyt ferritiinit, eivät ole suostuneet. ---

Terveyskeskuksissa on saatu päähän, että ferritiiniarvojen mittauttaminen on jokin uusi trendi. Minultakin ne otettiin vasta, kun olin ihan lopussa. Ferritiiniarvoni oli silloin 5, asteikolla 5- 150, eli rautavarastot olivat käytännössä tyhjät. Hb OLI SILTI vielä 120, vaikka parissa aiemmassa mittauksessa se oli ollut 115- 117. Lekurit luulevat, että jos Hb on kohtuullinen, ei voi olla anemiaa. Rautavarastot saattavat kuitenkin olla lähes tyhjät, vaikka Hb ei olisikaan vielä laskenut viiterajojen alapuolelle. Kannattaa vaatia niin kauan, että ne otetaan. Ja lisäksi vielä transferritiini ja ns. punasoluindeksit. Jos lekuri ei suostu, pyydä kirjaamaan tietoihisi, että olet kuitenkin pyytänyt ko. arvojen mittaamista. Valitusta tehdessä on sitten mustaa valkoisella.

Kannattaa muuten selvittää, mistä mahdollinen rp- anemia johtuu.

Vierailija
11/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydäntä tutkittu 3v sitten, kun tämä korkea syke alkoi. Sitä soittoa ollut levossskin usein yli 100 syke. Kilpirauhasen vajaatoiminta löytyi ja sitä alettiin hoitaa. Korkea pulssi jäi. Vikaa sydämestä ei löytynyt, beetasalpaajia sain.

Uutena ilmiönä on alkanut kunnon aleneminen. Pyörääkin syytin huonoksi, niin kummallista tämä on. Ravinto on kunnossa.

Näkemyksenne vahvisti sen, ettei tällainen oirehdinta normaalia ole. Olen toki tiennytkin, mutta lääkärin väheksyntä tehnyt epävarmaksi. Useaan kertaan polkupyörän kumeja olen kokeillut, josko tyhjinä, epäuskoinen olo omasta kunnosta.

Ap

Vierailija
12/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minulla astmakin, mutta se on tasapainossa. Kyllä minua toki hengästyttää ja tuntuu että kuolema korjaa, mutta eri tavalla kuin sillon, kun astma on epätasapainossa. Ap

Vierailija
13/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lääkäri tutkinut Av arvosi?

Sinkkumies

Vierailija
14/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-arvot? Eli?

Vierailija
15/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin karppaamaan, kun sokeri, kolesteroli ja maksa-arvot olivat koholla. Jätin kaikki hiilarit pois, sokeriarvot normasiloituivat kahdessa viikossa. Minulla on mittari kotona. Olo on vetämämätön, olen laihtunut paljon, mutta en jaksa kunnolla kävellä edes 1km. Lääkäri sanoi, että on pakko laihduttaa, estääkseni sydänkohtauksen. Lähtöpaino 75, nyt 65. 4 viikkoa.

Vierailija
16/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa tutkia tuota raudanpuutetta yksityisellä, niin rautalisän syömisestä ei vissiin ole mitään haittaa, voisi sitäkin kokeilla.

Vierailija
17/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa tutkia tuota raudanpuutetta yksityisellä, niin rautalisän syömisestä ei vissiin ole mitään haittaa, voisi sitäkin kokeilla.

Rautalisää ei kannata syödä, jos ei ole todettua puutetta. Todetun puutteen jälkeen on selviettävä puutteen syy. Anemia voi johtua esim. syövän aiheuttamasta suolistoverenvuodosta. Olo voi kohentua aluksi rautalisällä, mutta syövän diagnoosi voi viivästyä.

Vierailija
18/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä kilpirauhassairaus, vielä sanoit että diagnosoitu. Tuota se on ja odota kun tulee vielä pahentumaan. Apua et saa ja yksin jäät kitumaan. Työkyvyttömäksikin saatat päätyä ja lääkäreiden heittopussiksi kuuntelemaan mitä törkeimpiä solvauksia ja vähättelyitä. Onnea tulevaan.

Vierailija
19/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka sanoit että jään lääkäreiden heittopussiksi kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi ja että vointi tulee heikkenemään, onko sinulla kokemusta? Olen siinä käsityksessä, että tyroksiinillä vointia kyllä pystyy parantamaan. Minulla on nyt arvot melko ihanteelliset. Ap

Vierailija
20/44 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sittenkään vikaa päässä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautalisää ei kannata syödä, jos ei ole todettua puutetta. Todetun puutteen jälkeen on selviettävä puutteen syy. Anemia voi johtua esim. syövän aiheuttamasta suolistoverenvuodosta. Olo voi kohentua aluksi rautalisällä, mutta syövän diagnoosi voi viivästyä.

No jaa. Vähän sama kun Suomessa sanoisi helmikuussa sisätyöläiselle joka ei ole koskaan käynyt etelässä että pitää tutkia miksi D-vitamiinit on alhaalla kun voi olla syöpä.

Voi toki olla suolistosyöpä tai sitten joku niistä yleisisistä syistä joiden vuoksi rautaa ei imeydy tarpeeksi / sitä kuluu enemmän kuin imeytyy. Varsinkin kun ap:llä on autoimmuunisairauksia niin niistä löytyy jo se syy. Epäilen myös että terkkarissa aletaan syitä tutkia jos on rautavarastot alhaalla kun niitäkään ei haluta tutkia.

Itse olen tutkinut omatoimisesti raudan puutteen yleisimmät syyt ja täsmäyttänyt ne omaan kehoon. Nyt sitten olen korjannut niitä ongelmia, syön sitä rautaa ja jos sen jälkeen ja korjattuani ne todennäköiset syyt jotka on korjattavissa näyttää edelleen siltä että ongelmat jatkuu niin sitten mietin muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi