"Perheen 11-vuotiaan pojan kolesteroliarvot ovat niin koholla, että ravitsemusterapeutilta tuli tiukka ohje lisätä ripeästi kasvisten ja hedelmien syömistä. Äitiä raastaa se, ettei heillä ole varaa tehdä niin."
En vaan ymmärrä tätä. Eihän esim. juurekset ole kalliita. Ja hedelmistäkin yleensä löytää edullisia kausituotteita esim. appelsiineja saa tällä hetkellä jopa eurolla kilon.
Mitä ne oikein syöttää lapsille jos pari euroa vihanneksista tai hedelmistä on liikaa...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/82099ff0-aee2-43f8-8362-6a60472939db
Kommentit (602)
Heh, tunnen yhden "köyhän" perheen. Molemmat vanhemmat töissä, monta lasta ja monta koiraa. Heillä on aina rahat loppu eikä varaa ruokaan, mutta varaa on esim. autoon, kaikkiin mahdollisiin maksukanaviin, Netflixeihin, tupakkaa kuuluu päivittäin ainakin 2 askia ja kaljaa arkena 2-4 pulloa, energiajuomia 2-4 tölkkiä, limsaa, viikonloppuna vähintään tuplasti kaljaa, mammalla irtoripset ja tekokynnet, lisäksi lapset syö lähinnä ranskiksia ja nakkeja/nugetteja ja joka päivä karkkia. Vidduako se sun napaa kaivelee, on vastaus rakentavaan palautteeseen kun taas on rahat loppu. Epäilen että tämä on yleistä, vaikkei välttämättä koske juuri tämän jutun perhettä. Syykin köyhyydelle on keksitty, liian kallis asunto.
Vierailija kirjoitti:
Sitä voisi luulla, että yhteiskunta auttaisi lapsiperheitä poikkeustilanteissa. Näin ei kuitenkaan ole. Itselläni on tästä omakohtaista kokemusta. Olin juuri saanut lapsen. Jouduin turvautumaan toimeentulotukeen. Toimeentulotuessa ei kuitenkaan huomioitu sairastamani keliakian kustannuksia ylimääräisinä menoina ja eduskunta oli aiemmin lakkauttanut keliakiatuen. Lisäksi en pystynyt imettämään, joten jouduin antamaan vauvalle korviketta joka maksoi noin 120 e kuukaudessa. Ihan tavallinen kaupan korvike siis kyseessä mihin ei voi hakea mitään kelan tukea.
Olin vaikeassa tilanteessa ja sossut tulivat meillä kotona käymään, kun synnytysvuodeosastolta oltiin ilmoitettu sossuun minun olevan itkuinen ja ahdistunut taloustilanteesta. Itkin sossuillekin tilannetta ja kysyin voisinko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea näihin kustannuksiin. Sossut vain pahoittelivat, että kunnan määräykset ovat sellaiset ettei äidinmaidonkorvikkeisiin myönnetä tukea, eikä myöskään keliakian aiheuttamiin lisäkustannuksiin voida myöntää tukea. Että eipä sitä apua saa, vaikka osaisikin hakea.
Miksei sinulla ollut säästöjä?
Jotta keskustelussa olisi järkeä, pitäisi nähdä köyhimpien perheiden tulot ja pakolliset menot. On tässä itsekin elänyt viimeiset viisi vuotta opintotuella ja on varaa syödä mitä tahansa hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä porkkanat, eikö kelpaa? Ne nyt ei ole kalliita missään.
0,98€/500g oli eilen. Jouluna sai halvemmalla.
Pirkka-porkkanat oli K-marketissa 1,89/kg ja siitä riittää pojalle porkkanat kahdeksi viikoksi.
Höpö höpö että kahdeksi viikoksi. Meillä kanikin vetäsee tuon määrän viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä voisi luulla, että yhteiskunta auttaisi lapsiperheitä poikkeustilanteissa. Näin ei kuitenkaan ole. Itselläni on tästä omakohtaista kokemusta. Olin juuri saanut lapsen. Jouduin turvautumaan toimeentulotukeen. Toimeentulotuessa ei kuitenkaan huomioitu sairastamani keliakian kustannuksia ylimääräisinä menoina ja eduskunta oli aiemmin lakkauttanut keliakiatuen. Lisäksi en pystynyt imettämään, joten jouduin antamaan vauvalle korviketta joka maksoi noin 120 e kuukaudessa. Ihan tavallinen kaupan korvike siis kyseessä mihin ei voi hakea mitään kelan tukea.
Olin vaikeassa tilanteessa ja sossut tulivat meillä kotona käymään, kun synnytysvuodeosastolta oltiin ilmoitettu sossuun minun olevan itkuinen ja ahdistunut taloustilanteesta. Itkin sossuillekin tilannetta ja kysyin voisinko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea näihin kustannuksiin. Sossut vain pahoittelivat, että kunnan määräykset ovat sellaiset ettei äidinmaidonkorvikkeisiin myönnetä tukea, eikä myöskään keliakian aiheuttamiin lisäkustannuksiin voida myöntää tukea. Että eipä sitä apua saa, vaikka osaisikin hakea.
Mutta yhteiskuntahan auttoi sua ja lastasi, sait toimeentulotukea. Se käteen jäävä osuushan on yli 500e/kk. Siitä korvikkeet 120e/kk. Hyvin jää vaippoihin, ruokaan ja muuhunkin vielä rahaa. Laskuthan se sosku varmaan myöskin maksoi. Lisäksi lapsilisä, mahdollinen yh-lisä, elatusmaksut, vuokran asumistuki + sosku maksanut varmaan vuokran loppuosan.
Miten et koe kiitollisuuden tunteita ennemmin kuin kiittämättömyyden?
ja kerran vuodessa ulkomailla varmaan ja tatskoja kumpikin täynnä ja rakennekynnet ja huuliturbo, muttei ruokaan rahaa
Appelsiinejä ja omenoita kannoin juuri kotiin alle eurolla kilo.
Kuivatut herneet+kaurahiutaleet tuo laatuproteiinia paljon halvemmalla kuin se jauheliha mihin noiden rahat menee.
Vierailija kirjoitti:
Appelsiinejä ja omenoita kannoin juuri kotiin alle eurolla kilo.
Vain energia puuttuu,melkein riittää...
Eipä ne pelkästä ruuasta johdu. Lapsella voi olla korkeat arvot jo suvun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, ettei keliakia aiheuta mitään lisäkustannuksia. Ei ole mikään pakko ostaa jotain järjettömän kallista gluteenitonta leipää, jättää vaan koko leivän pois ruokavaliosta. Pastan tilalle perunaa ja riisiä ym. Ei kulu yhtään enempää rahaa kuin muillakaan.
Tuossa olet väärässä. Keliaakikko kärsii hyvin usein hivenaineidenpuutteesta, ja viljat ovat sekä elintärkeiden hivenaineiden että kuitujen lähde. On niin kulunutta huudella aiheesta josta ei oikeasti tiedä mitään. Lue vaikka ensialkuun pari kirjaa aiheesta. Keliakia ei ole mikään allergia eikä keliakiaa voi hoitaa jättämällä viljatuotteet kokonaan pois ja vaihtamalla ne ne perunaan ja riisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliolla on kuitenkin suurin vaikutus kolesteroliin. Jos on taipumusta korkeaan kolesteroliin, niin sitä suuremmalla syyllä pitäisi kiinnittää huomiota siihen mitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain, että miksi 11v lapselta on otettu kolesteroliarvot? Onko lapsi niin ylipainoinen, että on ollut syytä katsoa veriarvoja?
Ilman muuta on jo aika huomattavaa ylipainoa, kun kerran on ravitsemusterapeutille joutunut ja on aiheelliseksi katsottu tarkistaa kolesteroliarvot.
Sääliksi käy lapsia. Eivät he ole syyllisiä tilanteeseen. Lapset pitäisi ehkä saada sijaiskotiin kunnes perheen tilanne paranee. Tai ainakin edes viikonlopuiksi. Nyt ei taida ruokalahjoitukset riittää avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemusneuvoja tietää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vai että ruokavalio koostuu pääsääntöisesti puurota, makaronista ja leivästä. Valkoinen vilja ja sokeri yksinään ei riitä nostamaan kolesterolia noin vaaralliselle tasolle. Siihen tarvitaan melkoinen määrä eläinkunnan tuotteita. Miten on lihan, kananmunien ja rasvaisten maitotuotiden laita? Niihin vissiin kuitenkin varaa.
Karkit, limut, sipsit, jäätelö sisältävät paljon kovaa rasvaa mikä tehokkaasti nostaa kolesteroliarvoja. Kuten myöskin einekset, keksit , leivonnaiset ym. kaikkine palmuöljyineen.
Kolesteroliarvot tuskin nousee puurolla, pastalla tai leivällä. Eiköhän 11v olue mussuttanut namia ja sipsejä. Ja kun köyhänkin täytyy saada herkutella, ei rahaa enää jää kasviksin. Niistä tingitään ensin.
Olen koulunkäynninohjaaja ja liikalihavat lapset on poikkeuksetta ns. huonotuloisista perheistä. Niilä ei ole ikinä suksi tai luistimia, mutta pleikka löytyy aina.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä 11-vuotiaalla pelkkä perinnöllisyys selitä, ruokavalion on täytynyt olla pielessä pitkän aikaa.
Huutonaurua näille jotka väittävät että keliakiasta ei tule lisäkustannuksia ja kaiken voi ratkaista vain jättämällä leivän pois. Itse olen keliaakikko enkä osta leipää tai pastaa ollenkaan koska ne ovat niin kalliita. Mutta eipä se siihen jää. Kaikki muu mikä ruokavalioon kuuluu, pitää olla varmistettu gluteenittomaksi, vaikka ne eivät itsessään gluteenia sisältäisikään. Esim keliaakikko ei voi ostaa tavallista kaurapuuroa, ei tavallisia maissimuroja, eikä edes kaikkea riisiä. Kaikessa pitää olla merkintä gluteenittomuudesta, ja se tuo sen lisähinnan siihen ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Huutonaurua näille jotka väittävät että keliakiasta ei tule lisäkustannuksia ja kaiken voi ratkaista vain jättämällä leivän pois. Itse olen keliaakikko enkä osta leipää tai pastaa ollenkaan koska ne ovat niin kalliita. Mutta eipä se siihen jää. Kaikki muu mikä ruokavalioon kuuluu, pitää olla varmistettu gluteenittomaksi, vaikka ne eivät itsessään gluteenia sisältäisikään. Esim keliaakikko ei voi ostaa tavallista kaurapuuroa, ei tavallisia maissimuroja, eikä edes kaikkea riisiä. Kaikessa pitää olla merkintä gluteenittomuudesta, ja se tuo sen lisähinnan siihen ruokaan.
Me ollaan nelihenkinen perhe ja syödään käytännössä kaikki gluteenitonta, koska se on helpointa kun yksi on keliaakikko.
Neljä ihmisen ja kahden koiran ruokamenot on kuussa 500-600 euroa. Ja siinä on jo hygienia, pyykinpesu, vessapaperit.
Ei se keliakia nyt niiiiin paljon maksa. Leivän teen itse.
Mulle tulee todella paha olo jos en saa tarpeeksi kasviksia, ei ihme jos lapset haluaa syödä kaikki hedelmät kerralla. Kelpaa mulle suklaa, sipsi ja karkkikin, ei sillä.
Ja eipä paljoa maksa vaikka kaksi kiloa porkkanoita.