Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Perheen 11-vuotiaan pojan kolesteroliarvot ovat niin koholla, että ravitsemusterapeutilta tuli tiukka ohje lisätä ripeästi kasvisten ja hedelmien syömistä. Äitiä raastaa se, ettei heillä ole varaa tehdä niin."

Vierailija
25.01.2019 |

En vaan ymmärrä tätä. Eihän esim. juurekset ole kalliita. Ja hedelmistäkin yleensä löytää edullisia kausituotteita esim. appelsiineja saa tällä hetkellä jopa eurolla kilon.
Mitä ne oikein syöttää lapsille jos pari euroa vihanneksista tai hedelmistä on liikaa...

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/82099ff0-aee2-43f8-8362-6a60472939db

Kommentit (602)

Vierailija
441/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin köyhät perheet saavat varmasti toimeentulotukea. Mihin se kuluu, jos ei ole varaa ruokaan?

Sidukkaan, valkkariin ja röökiin.

Vierailija
442/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin tietää, mihin marjat laitetaan, kun käy niitä keräämässä? Jos polkupyörässä on takana lastenistuin ja tottakai se lapsikin, ja tangoissa roikkuu sadetakit, eväät ynnä muut sellaiset. Mihin te laitatte 30 kilometrin fillaroinnin ajaksi sen marjasangon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Daisy Duckfacebook kirjoitti:

On tää jännä tää ketju. Vaikka kuinka keliaakikot kertovat miksi eivät voi syödä tattaria ym, niin ei, kun "kyllä niitä vaan voi niissä ei ole gluteenia kun minä sanon". Vaikka kuinka selittää ettei ole lähellä järviä joista kalastaa, eikä osaa kalastaa niin ei, kun "kyllä pitää kalastaa kun minäkin teen niin, laiskoja vain sitä ollaan". Vaikka kuinka selittää että  voi marjastaa kun ei ole mitään tietämystä ja tuntemusta metsistä jos asuu vaikka itselle uudella paikkakunnalla niin ei, kun "minäkin olen aina marjastanut, tekosyitä vaan, kyllä siellä suuntavaiston oppii, mitäs olet saanut lapsia vie ne jonnekin hoitoon että voit marjastaa, ja kun minulla on arkkupakastin niin kyllähän se pitää kaikilla olla ja kaikkien pitää osata kuivata ja siivuta kun minäkin, ja mitä ne allergiat muka on, ei meillä ainakaan kukaan semmosia kotkotuksia harrasta" jne jne loputtomiin. Ja kyllä, osa köyhistä perheistä ei osaa suunnitella, käyttää vähiä rahojaan alkoholiin ja tupakkaan, on uusavuttomia ja sitä ja tätä....mutta toi yleistäminen. En ymmärrä. Ja ihan tiedoksi, joskus ruoka-aineallergiat ovat tosi vakavia. Minulla on ystävä joka on niin allerginen eräälle ruoka-aineelle, että jos sitä on hänen ruokansa hipaissutkin niin sairaalareissu ja hengenlähtö lähellä. Koko tää vuodatus ihan ystävyydellä, osoittaa pliis edes vähän empatiaa kanssaihmisille. 

En ole osallistunut tähän ketjuun aiemmin, mutta tässäkin ketjussa kuten kaikissa muissakin köyhyyteen liittyvissä ketjuissa, joissa tarjotaan ratkaisuja tilanteeseen, aina pitää jonkun tulla mainitsemaan miksi nyt tämä ja tämä neuvo ei ainakaan mulle sovellu syystä x, y tai z. Ei kai kukaan oleta, että jokainen vinkki lähtökohtaisesti soveltuisi aivan jokaiselle ja jokaiseen elämäntilanteeseen. Jos olet helsingissä asuva pienten lasten totaali-yh, jolla lapset kotihoidossa, niin sitten marjastaminen ei ehkä ole sulle mahdollista.

Miksei näitä ketjuja voisi lukea sillä mielellä, että poimii sieltä ne itselle soveltuvat vinkit. Ei ole tarvetta raportoida kaikesta mikä itselle ei sovellu. Kannattaa kuitenkin haastaa itseään hieman, että onko syy oikea vai tekosyy. Esimerkiksi suunnistamaan voi opetella, ja siitä on iloa monena vuotena marjametsässä tai sienestämässä tai ihan vain perheen kanssa ulkoillessa (halpaa perhehuvia). Kertaalleen ostetut kompassi, poimuri ja sankko toimivat mainiosti vuosia, ja siten kun kuluvertailua ostomarjat vs. itse poimitut tekee, ei näitä kuluja tarvitse joka vuosi maksaa uudestaan. Nyt vain tämä marjahomma esimerkkinä, mutta soveltuuhan tämä periaate moneen muuhunkin tilanteeseen. Opettelet kerran jotain ja hyödyt siitä iäksi.

Koska ei nämä valittajat oikeasti halua ratkaisuja ja neuvoja, haluavat vain lisää rahaa tyhjästä ja keskiluokan elintason ilman minkäänlaista omaa osallistumista mihinkään.

Ne köyhät jotka ovat valmiita tekemään asioita elämänsä parantamiseksi tekevät niitä jo, ja sitten on tämä valittajien kuoro.

Vierailija
444/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oikeasti, tuosta korkean kolesterolin taipumuksen periytymisestä. Syön aika epäterveellisesti, mutta silti mulla on ollut hyvät kolesteroliarvot. Mistä muusta se voi johtua kuin jostain perinnöllisestä taipumuksesta? Vastaavasti tunnen ihmisiä, jotka joutuvat elämään ja syömään hyvin terveellisesti, jotta kolesteroli pysyisi ohjeissa.

Vierailija
445/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Daisy Duckfacebook kirjoitti:

On tää jännä tää ketju. Vaikka kuinka keliaakikot kertovat miksi eivät voi syödä tattaria ym, niin ei, kun "kyllä niitä vaan voi niissä ei ole gluteenia kun minä sanon". Vaikka kuinka selittää ettei ole lähellä järviä joista kalastaa, eikä osaa kalastaa niin ei, kun "kyllä pitää kalastaa kun minäkin teen niin, laiskoja vain sitä ollaan". Vaikka kuinka selittää että  voi marjastaa kun ei ole mitään tietämystä ja tuntemusta metsistä jos asuu vaikka itselle uudella paikkakunnalla niin ei, kun "minäkin olen aina marjastanut, tekosyitä vaan, kyllä siellä suuntavaiston oppii, mitäs olet saanut lapsia vie ne jonnekin hoitoon että voit marjastaa, ja kun minulla on arkkupakastin niin kyllähän se pitää kaikilla olla ja kaikkien pitää osata kuivata ja siivuta kun minäkin, ja mitä ne allergiat muka on, ei meillä ainakaan kukaan semmosia kotkotuksia harrasta" jne jne loputtomiin. Ja kyllä, osa köyhistä perheistä ei osaa suunnitella, käyttää vähiä rahojaan alkoholiin ja tupakkaan, on uusavuttomia ja sitä ja tätä....mutta toi yleistäminen. En ymmärrä. Ja ihan tiedoksi, joskus ruoka-aineallergiat ovat tosi vakavia. Minulla on ystävä joka on niin allerginen eräälle ruoka-aineelle, että jos sitä on hänen ruokansa hipaissutkin niin sairaalareissu ja hengenlähtö lähellä. Koko tää vuodatus ihan ystävyydellä, osoittaa pliis edes vähän empatiaa kanssaihmisille. 

En ole osallistunut tähän ketjuun aiemmin, mutta tässäkin ketjussa kuten kaikissa muissakin köyhyyteen liittyvissä ketjuissa, joissa tarjotaan ratkaisuja tilanteeseen, aina pitää jonkun tulla mainitsemaan miksi nyt tämä ja tämä neuvo ei ainakaan mulle sovellu syystä x, y tai z. Ei kai kukaan oleta, että jokainen vinkki lähtökohtaisesti soveltuisi aivan jokaiselle ja jokaiseen elämäntilanteeseen. Jos olet helsingissä asuva pienten lasten totaali-yh, jolla lapset kotihoidossa, niin sitten marjastaminen ei ehkä ole sulle mahdollista.

Miksei näitä ketjuja voisi lukea sillä mielellä, että poimii sieltä ne itselle soveltuvat vinkit. Ei ole tarvetta raportoida kaikesta mikä itselle ei sovellu. Kannattaa kuitenkin haastaa itseään hieman, että onko syy oikea vai tekosyy. Esimerkiksi suunnistamaan voi opetella, ja siitä on iloa monena vuotena marjametsässä tai sienestämässä tai ihan vain perheen kanssa ulkoillessa (halpaa perhehuvia). Kertaalleen ostetut kompassi, poimuri ja sankko toimivat mainiosti vuosia, ja siten kun kuluvertailua ostomarjat vs. itse poimitut tekee, ei näitä kuluja tarvitse joka vuosi maksaa uudestaan. Nyt vain tämä marjahomma esimerkkinä, mutta soveltuuhan tämä periaate moneen muuhunkin tilanteeseen. Opettelet kerran jotain ja hyödyt siitä iäksi.

Koska joidenkin mielestä ainoa oikea ratkaisu saa olla se, että yhteiskunta antaa enemmän rahaa.

Vierailija
446/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin tietää, mihin marjat laitetaan, kun käy niitä keräämässä? Jos polkupyörässä on takana lastenistuin ja tottakai se lapsikin, ja tangoissa roikkuu sadetakit, eväät ynnä muut sellaiset. Mihin te laitatte 30 kilometrin fillaroinnin ajaksi sen marjasangon?

Reissu suunnitellaan niin, ettei sada, ts, ei tarvita sadevarusteita. Eväät yms. repussa tai pyörän sivulaukuissa. Marjasaalis etukorissa. Ei ole vaikeaa, olen monesti onnistunut, matkaa ollut tosin vain 5 km. Mutta en usko että missään päin Suomea tarvitsee matkata 30 km marjametsään.

Vierailija
447/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja marjat ei käy? Metsässä on ilmaiseksi ja moni tarjoaa myls puutarhamarjoja ilmaiseksi. Ja omenoita.

:D Johan on porukka vitsikkäällä tuulella. Kävin itse asiassa juuri ulkoilemassa, eipä näkynyt kauheasti marjoja...

Et oo kuullut pakastimesta? Marjat pakkaseen ja puuroa niistä läpi talven.

Vierailija
448/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmainen vinkki pääkaupunkiin ja muihin isoihin kaupunkeihin. Jos tuntuu että sinne metsään on 30 km ja ei pysty millään sinne suoriutumaan, laittakaa satoaikaan lappu paikallisen siirtolapuutarhan ilmoitustaululle, jossa ilmoittaudutte poimimaan ylimääräisen sadon omaan käyttöönne. Monilla on niin satoisat marjapuskat joka vuosi, että varmasti onnistuu.

Vierailija
449/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllisen korkean kolesterolin omaavana voin kertoa ihan faktana että kolesteroli pysyy korkeana vaikka söisi mitä mutta ennen täysi-ikäisyyttä kolesterolini oli normaali. Kolesterolia voi kompensoida terveellisillä elämäntavoilla. 

Jos raha-asiat ovat niin huonosti ettei ole varaa lähteä mustikkametsään niin syy löytyy yksinomaan sinussa itsessäsi. Siinä kohtaa ainoa juttu mitä voit tehdä on alkaa miettimään asioita järkevästi ja kärsiä ja sitten sentti sentiltä alkaa keräämään sitä rahaa ja olla tuhlaamatta sitä sinne minne sitä menee paljon kuten esimerkiksi liian isoihin asuntokuluihin/vuokraan. Se nyt vaan on niin että talous pitää suunnitella sen mukaan että raha riittää ja Suomessa on tukisysteemi joka auttaa. Jokainen euro joka on tukena sulle annettu on ylimääräistä rahaa. Ihmisten pitää todellakin mennä itseensä. ei yhteiskunnan kuulu maksaa kenenkään elämää. Ymmärrän että opiskelijoita ja vanhuksia tuetaan. Sitä en ymmärrä että perheitä tuetaan. Minulla on perhe. Ilman tukia tulee hyvin toimeen.

Vierailija
450/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oli syksyllä omenoita kaikille jaettavaksi. Omassa tuttavapiirissäni kenelläkään ei ole omenapuuta, joten raaskin ostaa vain vähän kotimaisia omenoita kaupasta, kun olivat 3-4 euroa kilo. Ei syöty meillä montaa omenaa per nuppi, vaikka niin hyviä ovatkin.

Vierailija
451/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä kuskaat eväät fakaisin kotiin? Nehän syödään siellä reissun päällä. Ja sadetakki voi olla kertakäyttöinen. Ei vielä tilaa. Miksei pyörässäsi ole koria?

Vierailija
452/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai oli syksyllä omenoita kaikille jaettavaksi. Omassa tuttavapiirissäni kenelläkään ei ole omenapuuta, joten raaskin ostaa vain vähän kotimaisia omenoita kaupasta, kun olivat 3-4 euroa kilo. Ei syöty meillä montaa omenaa per nuppi, vaikka niin hyviä ovatkin.

Jokaikisellä omakotialueella joka portin pielessä omenoita ilmaiseksi tarjolla ”ota tästä”. Ja jos laittoi paikalliseen Roskalava-ryhmään ilmoituksen, takuulla sai ilmaiseksi ihan niin paljon kuin halusi.

Vierailija
453/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänsä voi tehdä juuri niin vaikeaksi kuin vain suinkin keksii. Tarvitset metsään mukaan myös tuolin kun ei seistä jaksa niin pitkää aikaa ja sateen varalta kumikengät, lenkkitossut taas pyöräilyyn. Lapselle viihdykkeeksi tabletti ja mites jos sattuu vessahätä yllätttämään niin onhan sinne otettava ainakin potta mukaan...

Vierailija
454/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä poimin marjat suoraan kannellisiin rasioihin (esim. vanhat irtokarkkilaatikot, niitä saa monesta paikasta ilmaiseksi), jotka pinoan reppuun. 

Vierailija
455/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hinnasta kyse,

Ratkaisu ei ole nostaa tolkuttomasti näiden punalihaisten, sokeripitoisten yms. Tuotteiden hintoja koska kasvisten ja luomiväittämien alle tungettujen tuotteiden kirjon hinnat ovat suhteessa korkeita. Koska kauppias/ ketju haluaa että asut ketjussasi mahdollsimman pitkään, tämä ketju haluaa rahasi sekä sitoa sinut siihen (ja käyttää ku settavaa markkinointia).

Mutta ostovoima ns. Terveellisten tuotteiden hinnoittelu ei vastaa toisiaan. Sokeri verotonkin pitää huolen että kakaratkin popsivat mitä popsivat. Toisaalta yhä enemmän %pitoisuuksia sisältävien tuotteiden päätyminen helpommin saataviksi on tönkkö vaaliyritys. Pajatso joka kaupan kulmassa odottaa köyhien rahoja ja muidenkin.

Ei lle myöskään laittaa lakttaa killinkejään ylihintaisiin tuotteisiin siksi että joku sanoo että olisivat parempia; lli lihassa salmonellaa tai ei, kauppa näkee kyllä järjestelmästä kenelle koku tuoteyksikkö on lähtenyt ja voisi informoida ennenkuin on avattu edes. Huomattakoon että esim. Pakastevihannesten takaisinveto aiemmin eli sok,keskon ja lidl n, kaikkien puolelta, eli kyllä kaikista löytyy huonoja tuotteita.

Vierailija
456/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hinnasta kyse,

Ratkaisu ei ole nostaa tolkuttomasti näiden punalihaisten, sokeripitoisten yms. Tuotteiden hintoja koska kasvisten ja luomiväittämien alle tungettujen tuotteiden kirjon hinnat ovat suhteessa korkeita. Koska kauppias/ ketju haluaa että asut ketjussasi mahdollsimman pitkään, tämä ketju haluaa rahasi sekä sitoa sinut siihen (ja käyttää ku settavaa markkinointia).

Mutta ostovoima ns. Terveellisten tuotteiden hinnoittelu ei vastaa toisiaan. Sokeri verotonkin pitää huolen että kakaratkin popsivat mitä popsivat. Toisaalta yhä enemmän %pitoisuuksia sisältävien tuotteiden päätyminen helpommin saataviksi on tönkkö vaaliyritys. Pajatso joka kaupan kulmassa odottaa köyhien rahoja ja muidenkin.

Ei ole myöskään laittaa killinkejään ylihintaisiin tuotteisiin siksi että joku sanoo että olisivat parempia; oli lihassa salmonellaa tai ei, kauppa näkee kyllä järjestelmästä kenelle koku tuoteyksikkö on lähtenyt ja voisi informoida ennenkuin on avattu edes. Huomattakoon että esim. Pakastevihannesten takaisinveto aiemmin eli sok,keskon ja lidl n, kaikkien puolelta, kyllä kaikista löytyy huonoja tuotteita.

Kontekstista muiden ajatusten - oppositiopuoleenkin

- irroittaminen omaksi vaalimissioksi näyttää olevan myös hallituspuolueilla.

Vierailija
457/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrittää esittää statusta että ostaa aina kalleimpia mitä löytyy, ei omahalla olisi lentokenttää mikäli warren olisi jatkuvasti hankkinut stocc. Erilaisimpia buffetteja pakasteesta.

Vierailija
458/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä poimin marjat suoraan kannellisiin rasioihin (esim. vanhat irtokarkkilaatikot, niitä saa monesta paikasta ilmaiseksi), jotka pinoan reppuun. 

Marjat voi kerätä myös tukevaan muovipussiin ja kuljetuksen ajan menevät hyvin repussa.

Vierailija
459/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun läpi ja huomasin, että KUKAAN ei kyseenalaistanut toimittajan kertomaa. Siis sitä mitä toimittaja ITSE on kirjoittanut.

En sano, että toimittaja olisi keksinyt asioita, mutta se MITEN asia kerrotaan on toinen juttu.

Toimittajan kertomana tämä juttu mennyt sukkana läpi av mammoille..

Kaikkihan ei saa luettavaksi heistä kerrottavaa juttua, vaan luottavat siihen, että toimittaja kirjoittaa niin kuin on kerrottu.

Toimittaja voi hieman liioitella ja vähätellä asioita, riippuen siitä mitä hän ajaa jutulla takaa.

En ota kantaa perheiden talouteen tms, koska ei voi olla 100% varma, että juttu on niin kuin toimittaja kertoi.

Vaikka Yle luetaan hyviin medioihin, niin heilleKIN on tullut huolestuttavasti määrin klikkiotsikointia sekä pientä sensaationhakua juttuihin...

Vierailija
460/602 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Tällaista juuri kaipasin, en mitään ilkeitä vinoiluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan