Rekrytoijat! Kannattaako jatko-opiskelusta/väitöskirjasta kertoa työhakemuksessa?
...tai CV:ssä?
Jos siis hakee töitä tutkimusmaailman ulkopuolelta ja tekee väitöskirjaa hissuksiin työn ohessa.
Onko jatko-opiskelu valttikortti vai ehdoton no-no?
Minulla on nimittäin epäilykseni siitä, että jatko-opinnoista kertominen on pahasti heikentänyt työnsaantimahdollisuuksiani. En tähtää tutkijaksi ja olen tehnyt sen selväksi, mutta ei auta...
Kommentit (10)
Ainoastaan jos näet selkeän sillan väikkärin ja työn välillä ja pystyt osoittamaan työnantajalle miten pystyt tuomaan sen avulla lisäarvoa yritykselle. Muuten jättäisin mainitsematta.
En ole rekrytoija mutta luulempa, että jatko-opiskelijan ajatellaan lähtevän niihin tutkimushommiin heti kun mahdollista. Samalla tavalla kuin maisteria ei oteta Mäkkäriin tai siivoojaksi kun ajattellaan, että maisteri karkaa vaativampiin töihin heti tilaisuuden tullen.
En ottaisi jatko-opiskelijaa töihin. Väitöskirjan tekeminen on nykyään niin vaativaa, etten luottaisi henkilön voivan keskittyä kunnolla töihin.
Jätä kertomatta, ellet halua olla automaattisesti karsiutuvien listalla. Varsinkin, jos haet ns. tavallista työtä, johon ei liity tutkimuksen tekeminen millään tavoin.
T. Rekrytoija
Ei kannata kertoa ettei minulle tule kademieli.
Mutta jos ei kerro, tulee valituksi ja jääkin myöhemmin esim. opintovapaalle niin voiko tulla sanomista? AP
Voit kertoa olleesi projektitutkija, jos et halua jatko-opinnoista puhua.
Älä kerro, ellei CV:si ole ilman jatko-opintoja epäilyttävän tyhjä. Tohtoriopiskelu ei ole Suomessa samanlainen meriitti kuin vaikka Yhdysvalloissa, jossa PhD on vain jatkotutkinto, ei mikään ylijumaluuden merkki.