Mies teki törkeästi, minä tyhmästi - miten tästä eteenpäin?
Se klassinen; kehenkään ei pitäisi luottaa.
Olen ollut yhdessä mieheni kanssa 6 vuotta, joista avoliitossa 4,5 vuotta. Koko suhteemme ajan miehen palkka on joko ollut suht. samansuuruinen minun palkkani kanssa, paljon pienempi tai jonkun verran isompi. Minun kuukausipalkkani on vakio ja mieheni palkka vaihtelee riippuen työn määrästä.
Lopulta löimme rahat yhteen vuosi sitten ja makselimme miehen osamaksuja pois. Kilpailutimme lainan, yms., eli hoidimme taloutemme kuntoon. Kesällä 2018 mies sai uuden työn, josta saa saman verran palkkaa kuin minä, mutta ylitöillä voi kerryttää ansioitaan (minä en saa rahallista korvausta ylitöistä). ja alkoi tehdä ylitöitä paljon, jotta olisi rahaa. Sillä välin, kun mies oli ylitöissä - kuvittelin olevan meidän yhteiseksi hyväksi - hoidin oman työni, kodinhoidon ja kaikki juoksevat asiat, yms… Lopulta hoidimme loputkin lainat (pankkilainaa ja autolainaa lukuunottamatta) pois ja nyt joulukuussa saimme säästöönkin asti jo tosi kivasti.
Nyt, kun talous on kunnossa, mies haluaa erilliset rahat, koska haluaa ylitöistä saadun palkan vain omaan käyttöönsä.
Auto on meidän yhteinen; minä ajan sillä töihin ja takaisin, mutta muuten se on täysin yhteinen. Mies haluaa luopua autosta, vaikka yhteinen auto yhteisiä harrastuksia varten oli miehen oma idea. Hän ei näe järkeä pitää autoa, jota itse käyttää vähän. Auto on sen verran tyyris, että ei minullakaan ole varaa sitä yksin maksella. Aivan typeränä siis uskoin mieheni puheita, että kaikki olisi yhteistä. Soitin tänään autoliikkeeseen, jos voisin vaihtaa sen edullisempaan (mikä tietysti aina on tosi huono juttu), mutta autoliike suostuu hyvittämään siitä 5000 euroa vähemmän, kuin mitä meillä on siitä lainaa. Vaihtoehtonani siis on ottaa 12 000 euron auto, mutta maksaa siitä vajaa 18 000 euroa.
Homma tuntuu täysin absurdilta. Tunnen itseni höynäytetyksi ja kusetetuksi. Olen siis käytännössä maksellut mieheni osamaksuja ja muita velkoja, joita kerrytti suhteemme alkuvuosina, ja kun mies saa parempaa palkkaa, laitetaankin sitten rahat erilleen…
Vinkkejä, mitä tässä voisi tehdä, jotta esim. autokaupan jäljiltä saisin taloudellisen tilanteeni kuntoon?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut miehelle, että hänen velkojaan ja osamaksujaan on maksettu tällä ajalla, kun yhteiset rahat ovat olleet. Hän perustelee sillä, että hänen palkkansa on ollut isompi puolisen vuotta (0-1000 eur/kk), kuin minun ja kaikki on mennyt yhteiseen käyttöön - eli säästöön, elämiseen tai yllättäviin menoihin (esim. auton korjauskustannus, öljynvaihto). Hän ei tuntunut ymmärtävän sitä, että hän käyttää eur 10-20/työpäivä töissä syömiseen, mutta perustelee sillä, että minulla menee polttoaineeseen (hänen työnantajansa nykyään maksaa hänen polttoaineensa). Ei kuitenkaan ota huomioon sitä, että minun työpaikkaruokailuun menee eur 2-10/työpäivä, eli kulut ovat suht. samanlaiset.
Mies ei ajattele myöskään ollenkaan aikaa ennen yhteisiä rahoja, jolloin myöskin välillä elätin häntä, kun hänellä ei ollut rahaa polttoaineeseen (joutui tuolloin itse maksamaan)/ruokaan/laskuihin.
Hän haluaa nyt kaikki rahansa omaan käyttöön, jotta voi ostaa harrastusvälineitä enemmän (alustavien laskujen mukaan niihin menee noin 4000 euroa yhteensä).
Mies ehdotti, että laitetaan yhteiselle tilille kumpikin yhteensä 5000 euroa, josta maksamme kaiken yhteisen ja elämisen, yms. ja siitä, jos menee yli, saa kumpikin pitää oman pottinsa - eli jos minä tienaan kuukaudessa 2500 euroa, eikä mahdollisuutta ylityölisiin, koko palkkani menee meidän yhteiseen elämiseen. Hän tienaa yli 2500 euroa ylitöillään, hän saa pitää kaikki ylitöistään tienaamansa rahat sillä aikaa, kun minä pyöritän kotia, kun hän on esimerkiksi ylitöissä 10 tuntia.
Miten hän ympäri puhui minut tähän? Jumalauta en tiedä… Olin hyväuskoinen typerys.
Ero on vahvana mielessä. Koko mies ahdistaa ja iljettää.
5000 e/kk? 😯 Miksi ihmeessä niin paljon? Meillä molemmat laittavat yhteiselle tilille saman summan mutta vain juuri sen verran kuin asumiseen + ruokaan siinä kuussa tarvitaan eli vaihtelee kuukausittain isoista laskuista riippuen. Loput on omaa rahaa.
Mutta ennen yhteistä tiliä teidän pitää joka tapauksessa sumplia ne aiemmat maksut.
Vierailija kirjoitti:
geez tän takia kannattaa alun alkaenkin olla omat erilliset tilit. sit voi kuitenki yhdessä maksaa hankintoja ja kuluja kyllä sovitusti mut molemmilla on turvana omat rahansa. ei tulis mieleenkää maksaa miehen velkoja tai toisinpäin olettaa et hän maksaisi mun. Ei tarvis tälläisiin tilanteisiin sit joutua...
Kyllä, jos oikeasti vakavalla tarkoituksella on yhdessä mielestäni on ihan järkevääkin maksella ainakin korkeakorkoiset velat pois yhteistä taloutta rasittamasta, mutta siitä kannattaa tehdä keskinäinen velkakirja, vaikka korotonkin. Sillä voi sitten välttää tällaiset tilanteet ja varsinkin jos tiet eroavat kokonaan on todistaa tilanne.
Te maksoitte yhdessä miehen velat nyt maksatte yhdessä sinun velat. Tämän jälkeen voitte siirtyä omiin rahoihin. Miten teillä on 5000 euroa menot kuukaudessa? Ruoka ja asuminen puokkiin. Ja molemmat maksaa omat tyälounaansa sitten omistaan. Huhuh kyllä sua vedetetään
Onko auto molempien nimissä? Myytte sen ja mies maksaa puolet jäljellä olevasta lainasta, sinä kärsit sen toisen puolen ja ostat itsellesi kohtuuhintaisen uuden auton. Tee karkea laskelma yhdessä maksetuista miehen veloista ja vaadi osuutesi siitä pois.
Jos mies aikoo jatkaa ylitöiden tekemistä, mutta käyttää rahat pelkästään itseensä niin sitten hänen vastuullaan on myös puolet kotitöistä. Varmaan voi palkata vaikka siivoojan kerran viikossa, jos ei muuten ehdi tehdä?
5000€ kodin kuluihin kuulostaa järjettömältä summalta ja jos se on todellinen tilanne, niin sitten kannattaa koko talous tasapainottaa uudestaan. Ei se niinkään voi mennä, että sinun koko palkka menee juokseviin kuluihin ja miehen ylityölisällä maksetaan sinunkin ylimääräiset menot. Kyllä tuossa tilanteessa pitää niitä juoksevia kuluja karsia kovalla kädellä. Varsinkin, jos sinun osuutesi on riittänyt myös miehen velkojen maksamiseen, niin kyllähän sinulta pitää jotain käteen jäädä juoksevien kulujen lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan nykypäivänä pidä yhteistä tiliä??
Meillä on ollut monia vuosia yhteinen tili, ei ollenkaan omia henk.koht. tilejä. Toimiakseen se tietysti vaatii sen, että on samansuuntaiset ajatukset rahankäytöstä.
Sen auton voi myydä myös muualle kuin autokauppaan takaisin vaihtoautona. Nyt vaan Nettiautoon ilmoitus. Sitten jos menee kaupaksi silleen ettei velkaa jää, nostat kytkintä. Jos velkaa jää, niin loppu riippuu jaksamuksestasi. Joko käyt ne tiliotteet vuosien mittaan läpi ja laskutat miestä, tai sitten vain otat karvaasti oppirahoina takkiin.
Pääasia kuitenkin on, että nostat kytkintä. Mitä luulet tuollaisen miehen kanssa elämän olevan kun sitten kun vaikka olet pikkulasten kanssa hoitovapaalla?
Ihan alkuun tietysti mies makselee sinulle ne velat takaisin.
Seuraavaksi sitten pelisäännöt selviksi eli jos mies haluaa tehdä ylitöitä niin tekee niitä sen verran että jaksaa hoitaa myös puolet kotihommista. Mikäli ei halua omaa osuuttaan kotitöistä tehdä niin maksaa esim siivoojan niillä ylityörahoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Sen auton voi myydä myös muualle kuin autokauppaan takaisin vaihtoautona. Nyt vaan Nettiautoon ilmoitus. Sitten jos menee kaupaksi silleen ettei velkaa jää, nostat kytkintä. Jos velkaa jää, niin loppu riippuu jaksamuksestasi. Joko käyt ne tiliotteet vuosien mittaan läpi ja laskutat miestä, tai sitten vain otat karvaasti oppirahoina takkiin.
Pääasia kuitenkin on, että nostat kytkintä. Mitä luulet tuollaisen miehen kanssa elämän olevan kun sitten kun vaikka olet pikkulasten kanssa hoitovapaalla?
Oppirahoja nuo ovat. Elämä ei ole reilua.
Nettipankissa saat vuoden tiedot ja pankista vielä pidemmän ajan tiedot.
Laske ne kaikki. Mies sitten kuittaa ne velkansa sinulle.
Autosta saadut myyntirahat sinulle,,.jos ei maksa velkojaan...ainakin jotain sinulle.
ja omiin osoitteisiin.
Tuon tyypin kanssa saat olla maksaja aina. Kerää vain iteswllewn ja käytti sinua hyväkseen, että sai kuitattua velkansa pois. Ei tajua tuota kantavuutta ollenkaan...että on ollut tuki toisillenne...Sinun ei kyllä pidä hätää tuota asiaa. Kuinka paljon teillä niitä velkija oli..tai siis äijällä? Laske plus ja miinus.
Vierailija kirjoitti:
Se klassinen; kehenkään ei pitäisi luottaa.
Olen ollut yhdessä mieheni kanssa 6 vuotta, joista avoliitossa 4,5 vuotta. Koko suhteemme ajan miehen palkka on joko ollut suht. samansuuruinen minun palkkani kanssa, paljon pienempi tai jonkun verran isompi. Minun kuukausipalkkani on vakio ja mieheni palkka vaihtelee riippuen työn määrästä.
Lopulta löimme rahat yhteen vuosi sitten ja makselimme miehen osamaksuja pois. Kilpailutimme lainan, yms., eli hoidimme taloutemme kuntoon. Kesällä 2018 mies sai uuden työn, josta saa saman verran palkkaa kuin minä, mutta ylitöillä voi kerryttää ansioitaan (minä en saa rahallista korvausta ylitöistä). ja alkoi tehdä ylitöitä paljon, jotta olisi rahaa. Sillä välin, kun mies oli ylitöissä - kuvittelin olevan meidän yhteiseksi hyväksi - hoidin oman työni, kodinhoidon ja kaikki juoksevat asiat, yms… Lopulta hoidimme loputkin lainat (pankkilainaa ja autolainaa lukuunottamatta) pois ja nyt joulukuussa saimme säästöönkin asti jo tosi kivasti.
Nyt, kun talous on kunnossa, mies haluaa erilliset rahat, koska haluaa ylitöistä saadun palkan vain omaan käyttöönsä.
Auto on meidän yhteinen; minä ajan sillä töihin ja takaisin, mutta muuten se on täysin yhteinen. Mies haluaa luopua autosta, vaikka yhteinen auto yhteisiä harrastuksia varten oli miehen oma idea. Hän ei näe järkeä pitää autoa, jota itse käyttää vähän. Auto on sen verran tyyris, että ei minullakaan ole varaa sitä yksin maksella. Aivan typeränä siis uskoin mieheni puheita, että kaikki olisi yhteistä. Soitin tänään autoliikkeeseen, jos voisin vaihtaa sen edullisempaan (mikä tietysti aina on tosi huono juttu), mutta autoliike suostuu hyvittämään siitä 5000 euroa vähemmän, kuin mitä meillä on siitä lainaa. Vaihtoehtonani siis on ottaa 12 000 euron auto, mutta maksaa siitä vajaa 18 000 euroa.Homma tuntuu täysin absurdilta. Tunnen itseni höynäytetyksi ja kusetetuksi. Olen siis käytännössä maksellut mieheni osamaksuja ja muita velkoja, joita kerrytti suhteemme alkuvuosina, ja kun mies saa parempaa palkkaa, laitetaankin sitten rahat erilleen…
Vinkkejä, mitä tässä voisi tehdä, jotta esim. autokaupan jäljiltä saisin taloudellisen tilanteeni kuntoon?
Ap, et kysynyt tätä, mutta minä en olisi suhteessa tuollaisen miehen kanssa. Kun hän toimii noin, niin ei hän rakasta sinua.
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut miehelle, että hänen velkojaan ja osamaksujaan on maksettu tällä ajalla, kun yhteiset rahat ovat olleet. Hän perustelee sillä, että hänen palkkansa on ollut isompi puolisen vuotta (0-1000 eur/kk), kuin minun ja kaikki on mennyt yhteiseen käyttöön - eli säästöön, elämiseen tai yllättäviin menoihin (esim. auton korjauskustannus, öljynvaihto). Hän ei tuntunut ymmärtävän sitä, että hän käyttää eur 10-20/työpäivä töissä syömiseen, mutta perustelee sillä, että minulla menee polttoaineeseen (hänen työnantajansa nykyään maksaa hänen polttoaineensa). Ei kuitenkaan ota huomioon sitä, että minun työpaikkaruokailuun menee eur 2-10/työpäivä, eli kulut ovat suht. samanlaiset.
Mies ei ajattele myöskään ollenkaan aikaa ennen yhteisiä rahoja, jolloin myöskin välillä elätin häntä, kun hänellä ei ollut rahaa polttoaineeseen (joutui tuolloin itse maksamaan)/ruokaan/laskuihin.
Hän haluaa nyt kaikki rahansa omaan käyttöön, jotta voi ostaa harrastusvälineitä enemmän (alustavien laskujen mukaan niihin menee noin 4000 euroa yhteensä).
Mies ehdotti, että laitetaan yhteiselle tilille kumpikin yhteensä 5000 euroa, josta maksamme kaiken yhteisen ja elämisen, yms. ja siitä, jos menee yli, saa kumpikin pitää oman pottinsa - eli jos minä tienaan kuukaudessa 2500 euroa, eikä mahdollisuutta ylityölisiin, koko palkkani menee meidän yhteiseen elämiseen. Hän tienaa yli 2500 euroa ylitöillään, hän saa pitää kaikki ylitöistään tienaamansa rahat sillä aikaa, kun minä pyöritän kotia, kun hän on esimerkiksi ylitöissä 10 tuntia.
Miten hän ympäri puhui minut tähän? Jumalauta en tiedä… Olin hyväuskoinen typerys.
Älä laita. Se tyhjentää senkin tilin äkilliseen menoonsa.
Paska äijä.
Myy se auto ja ota rahat.
Ei kannata kuluttaa elämäänsä tuollaisen paskiaisen kanssa.
Ihan sikaa tuo on. Ei muuta.
Tyyppi on ns. nylkenyt sinut ja yrittää vielä lisää ja havittelee niitä loppujakin.
En luottaisi pätkääkään. Kai sinun nimissäsi on oma omaisuutesi?
Kysy lakimieheltä, että miten saat tahasi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään lohduttaa, niin voin ilmoittautua samanlaiseksi hölmöläiseksi. Minut exä sai puhuttua niin, että haen lainan jolla voi maksaa omat velkansa pois. Oltiin oltu jo kolmisen vuotta yhdessä. Se osasi sen puhumisen taidon niin hyvin etten aidosti ymmärtänyt sitä, että minua vedetään kuin pässiä narussa ja teen itestäni vuosisadan idioottia samalla.
Mies kuittasi velat ja kärvisteli sen puolisen vuotta suhteessa ja jäi ihan tahalteen pettämisestä kiinni, kun tiesi etten anna sellaista anteeksi ja en voi sietää pettäjiä. Kun heitin sen ulos silloin, niin enhän minä ajatellut sitä lainaa, joka oli minun nimissäni ja minun maksettavissani. Raivosin vain sitä pettämistä ja sillä tempulla se sokeutti minut todellisesta ahdingosta mikä oli edessä. Aivan täysin suunniteltu teko siltä. Ymmärsin kaiken vasta kuukausien päästä mitä todellisuudessa tapahtui ja miten olin antanut ja mennyt siihen lankaan, mutta kun se oli vaan niin taitava suustaan. Se ihminen saa auringonkin muuttumaan vihreäksi jos se sitä toiselle hokee tarpeeksi, niin se muuttuu vihreäksi.
En minä voinut muuta kun maksella sitä lainaa, joka piti yhdessä hoitaa nopeasti pois. En voinut vaatia häneltä mitään, kun ei ollu hänen nimiä papereissa. Sekään ei auttanut, että olin hänen laskut hoitanut. Se katsottiin, niin että olin vain reilu kumppani. Tämän se kuspää tiesi alusta asti etten voi nostella mitään syytteitä mistään. Olin sitten ollu kaksi vuotta sinkkuna, kun tapasin uuden miehen. Aluksi hänen kanssaan oli vaikeata tehdä mitään isompaa, kun ei minulla ollut varaa ja en todellakaan kehdannut kertoa miten on käynyt. Yksi ilta olin sitten tutkimassa netistä noita lainan yhdistelemisiä ja tein laskutoimituksia paperille ja printtailin papereita eteeni, niin että voin lukea sen tekstin kunnolla omasta kädestäni. Siinä oli kaikki minun tiedot ja tilinumerot jne. Lähdin siitä yövuoroon ja jätin ne lainapaperit ja kaikki mitä siinä ikinä olikaan niin sinne pöydälle. Minun nykyinen mies oli katsonut niitä papereita ja maksanut sen 11 tuhannen loppulainan pois. Eikä kertonut minulle yhtään mitään. Meni pari päivää ja marssin Nordeaan niiden papereiden kanssa ja pyysin neuvoa noista lainajutuista. Virkailija näppäilee minun tiedot koneelle ja sanoo, että et ole yhtään velkaa... Olin siinä, että olen 11 tuhatta pyöreesti velkaa. Juu et ole, että tänne on tullut maksusuoritus kaksi päivää sitten. Aloin itkemään siinä tiskillä. Mies sanoi, että nyt tiedän miksi välttelet aina tota matkustamista ja muita asioita. Nyt se on hoidettu ja voit keskittyä meidän yhteiseen elämään tasavertaisesti ilman että alkaa ruuvi kiristää. Mulle noi rahat ei merkkaa yhtään mitään, mutta sovitaanko että kaikista asioista voidaan puhua oli ne ikäviä tai iloisia. Sitä varten mä olen tässä sun kanssas että voit luottaa.
Hieno mies.
Äh! Älkää nyt erotko. Tehkää vielä lapsia tohon. Teidän kahden kuuluu ehdottomasti lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
geez tän takia kannattaa alun alkaenkin olla omat erilliset tilit. sit voi kuitenki yhdessä maksaa hankintoja ja kuluja kyllä sovitusti mut molemmilla on turvana omat rahansa. ei tulis mieleenkää maksaa miehen velkoja tai toisinpäin olettaa et hän maksaisi mun. Ei tarvis tälläisiin tilanteisiin sit joutua...
Kyllä, jos oikeasti vakavalla tarkoituksella on yhdessä mielestäni on ihan järkevääkin maksella ainakin korkeakorkoiset velat pois yhteistä taloutta rasittamasta, mutta siitä kannattaa tehdä keskinäinen velkakirja, vaikka korotonkin. Sillä voi sitten välttää tällaiset tilanteet ja varsinkin jos tiet eroavat kokonaan on todistaa tilanne.
Ap, tod näk et omiasi pois saa vaan nyt se JSSAP!!! Jeesus sentään mihin tilanteeseen äijä on sut nalkittanut. Ota tää oppirahoina, toiste et tee samaa virhettä.
Ei ole kyllä sellaista ukkoa syntymytkään jonka velkoja alkaisin maksaa ja kaikkea turjaketta tuossa on pyärinyt eli on multa kyl kaikkee pyydetty. Omat rahat!
Ap, kommenteista huolimatta älä ajattele, että olet jotenkin tyhmä tai ainoa jolle näin käy. Tuon lajin ihmiset on vaan niin sairaan ovelia, että ne ei jää kiinni ja ne onnistuu kerrasta toiseen. Aina ei tarvita ulkolaista armeijan ex-upseeria huijaajaksi netin kautta, vaan näitä oman maan casanovia riittää surullisen paljon. Olen kohtalotoverisi, paitsi että summa on paljon paljon suurempi. Ja ex-puolisoa naurattaa, koska juridisesti hän ei ole tehnyt mitään väärää. Seuraavaa uhria etsitään Tinderistä täyspäiväisesti. Jos sellainen löytyy, tulen nimettömänä suosittelemaan kaikille uusille kokelaille henkilökohtaisen luotonantokiellon ottamista..
Yritä saada mies maksamaan velkansa. Tee mahdollisimman tarkat laskelmat teidän rahankäytöistänne, käy tilejä läpi, niin saat mustaa valkoiselka. Esittele sitten laskelmasi miehen ja vaadi häneltä tasausmaksua, minkä jälkeen voitte siirtyä erillisiin tileihin.
Sitten jätät koko ukon.