Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.

Elatusmaksuriski vie lisääntymishaluni

en_halua_vielä_lapsia
24.01.2019 |

Kaikissa ketjuissa, joissa miehet valittavat elatusmaksuista kehoitetaan käyttämään kortsua ja olemaan lisääntymättä.

Itse olenkin juuri sen takia lapsien hankkimista vastaan, koska en halua ottaa riskiä että jos tulee ero niin samalla oma talouteni tuhoutuisi.

Eipä tämäkään kovin reilua ole kumppanille joka on jo yli 30v ja jolla on kova vauvakuume.

Jos myöhemmin haluan sittenkin lapsia, niin voin onneksi etsiä nuoremman kumppanin.

Elatusmaksuriskillä ei edistetä lapsentekotalkoita ja lapsettomuus tulee kyllä yhteiskunnalle vielä kalliimmaksi kun ikärakenne vääristyy.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pötyä kirjoitti:

Aloituksessa kiteytyi valitettavasti suomalaisen miehen asenne lapsiinsa ja perheeseen mikä taas korreloi suomalaisen naisen haluttomuuteen hankkia lapsia.

Lakkaako lapset olemasta omia jos vanhemmat eroaa? VAstausta ei kenenkään pitäisi joutua miettimään. Normaali ihminen haluaa turvata omalle lapselleen turvallisen kasvuympäristön jne. ja on myös valmis laittamaan siihen rahaa.

Väitän että suurin osa miehistä kuvittelee köyhtyvänsä mahdollisen eron takia maksettavaksi tulevien elareitten takia koska kulurakenne on (edelleen!) suurimmassa osassa perheitä ihan persiillään. Näin koska naiset (useimmiten) pienempituloisena pyörittävät perheen arkea omista tuloistaan eli hoitavat kauppareissut ja maksavat myös kaikki juoksevat kulut sekä kaikki lapsiin menevät menoerät kuten lääkärit, vaatteet, harrastuksen yms. Sen lisäksi että ovat aivan liian usein yksin vastuulla kodin ylläpidosta, ruoanlaitosta ja lastenhoidosta. Sen lisäksi että äidit käyvät itsekin töissä ja maksavat puolet asuntolainasta ja asumismenoista. Ei kuulosta kovin tasapuoliselta vai mitä.

Kun ero tulee ja edes osa lapsiin menevistä kuluista alkaa lopulta näkyä iskänkin lompakossa niin tokihan siinä tulee suru puseroon kun ei voikaan enää käyttää tulojaan pelkästään itseensä. 

Höpsis! Siis missä perheessä muka äiti yksin maksaa kauppareissut, lasten vaattet ja harrastukset yksin? 

Jokaisessa sellaisessa, missä mies kokee häviävänsä taloudellisesti maksaessaan elareita. Mies, joka on oikeasti maksanut osansa lapsista heti alkuun, tietää, että lapsiin kyllä menee vanhempien rahat.

Juuri näin. Ja osassa perheistä on sovittu juuri että äiti hoitaa ruuat ja juoksevat menot ja isä sitten makselee autoja, talovelkaa jne. Sitten kun ero iskee ja nuo pitäisi jakaa niin ollaan ihan tyrmistyneinä että ”mutta minähän olen ne yksin maksanut?!” :D

Vierailija
22/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein ajattelet. Suomalainen nainen on eroherkkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

en_halua_vielä_lapsia kirjoitti:

...

Itse olenkin juuri sen takia lapsien hankkimista vastaan, koska en halua ottaa riskiä että jos tulee ero niin samalla oma talouteni tuhoutuisi.

...

On ehkä kaikille parempi, että et lisäänny.

Kuvitteletko, että perheen ollessa yhdessä, sinä voi jatkaa nykyistä rahankäyttöäsi? Täällä on ollut laskelmia 200€/lapsi/kk. Väitän, että minulla menee kaikkinensa nyt enemmän rahaa vaikka asummekin saman kanton alla vaimon ja lasten kanssa. Maksan kaikki lastemme harrastemenot yms. ja asumiskustannuksista isomman osan. Eli jos tulisi ero ja ottaisin asenteen, että maksan vain ja ainoastaan elatusmaksut, niin minulla jäisi enemmän rahaa käteen kuin nyt. 

Mutta koska vaimo ja lapset on itse vapaasta tahdosta hankittu, ei tämä "talouden romahtaminen" haittaa minua.

Vierailija
24/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pötyä kirjoitti:

Aloituksessa kiteytyi valitettavasti suomalaisen miehen asenne lapsiinsa ja perheeseen mikä taas korreloi suomalaisen naisen haluttomuuteen hankkia lapsia.

Lakkaako lapset olemasta omia jos vanhemmat eroaa? VAstausta ei kenenkään pitäisi joutua miettimään. Normaali ihminen haluaa turvata omalle lapselleen turvallisen kasvuympäristön jne. ja on myös valmis laittamaan siihen rahaa.

Väitän että suurin osa miehistä kuvittelee köyhtyvänsä mahdollisen eron takia maksettavaksi tulevien elareitten takia koska kulurakenne on (edelleen!) suurimmassa osassa perheitä ihan persiillään. Näin koska naiset (useimmiten) pienempituloisena pyörittävät perheen arkea omista tuloistaan eli hoitavat kauppareissut ja maksavat myös kaikki juoksevat kulut sekä kaikki lapsiin menevät menoerät kuten lääkärit, vaatteet, harrastuksen yms. Sen lisäksi että ovat aivan liian usein yksin vastuulla kodin ylläpidosta, ruoanlaitosta ja lastenhoidosta. Sen lisäksi että äidit käyvät itsekin töissä ja maksavat puolet asuntolainasta ja asumismenoista. Ei kuulosta kovin tasapuoliselta vai mitä.

Kun ero tulee ja edes osa lapsiin menevistä kuluista alkaa lopulta näkyä iskänkin lompakossa niin tokihan siinä tulee suru puseroon kun ei voikaan enää käyttää tulojaan pelkästään itseensä. 

Höpsis! Siis missä perheessä muka äiti yksin maksaa kauppareissut, lasten vaattet ja harrastukset yksin? 

Monessa. Esimerkiksi mun kaverini perheessä. Oon monta kertaa "lainannut" hänelle rahaa, kun hän maksaa 1200€/kk palkastaan vastikkeen, puolet vedestä ja sähköstä, perheen ruuat, lapsille vaatteet, esikoisen balettiharrastuksen ja viimemmäksi vielä esikoisen silmälasit. Lasten isä tienaa kaverini mukaan 4000€ ja hän maksaa asuntolainaa ja lasten päivähoidon, puolet vedestä ja sähköstä ja netin + netflixin ja jonkun satunnaisen pitsan. Lopuilla ostelee itselleen kitaroita ja jouluna osti esikoisen pyynnöstä koiran, jota kaverini on nyt käyttänyt rokotuksilla ja hoitanut ja hankkinut ruuat. Just itseasiassa kaverille lainasin sen verran, että sai sen koiran ell laskun maksettua. Kaveri on jo aivan valmis eroon. Ovat olleet puoli vuotta pariterapiassa ja kaveri sanoi, että joka kerram jälkeen mies vituttaa vielä enemmän. On jo mieheltä salaa asuntojonossa.

Vierailija
25/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuperäinen-kirjottaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertakaikkisen älytöntä ajattelua. Maksaahan se lapsi yhtä paljon ennen eroa kuin eron jälkeenkin. Vai ajattelitko ehkä, että ennen eroa äiti hoitaa lapsen menot yksin? No sitten se ero taitaa olla aika väistämätön.

Oli miten oli, ehkäisy sellaisen ihmisen kohdalla, joka ei halua elättää lastaan, on ainoa oikea ratkaisu.

Ongelma ei ole lapsen kulut sinänsä. Ongelma on siinä, että eron jälkeen samat kulut käytännössä pysyvät, vaikka lapsi olisi asuisi vuoroviikoin.

Mutta näissäkin tapauksissa jos tulee riita, niin muiden kulujen lisäksi lapsilisät menevät lähivanhemmalle ja lisäksi tulevat elatusmaksut.

Suhteessa ollut pettämistä, joista on tullut aika moisia riitoja. Vaikka riidat on saatu sovittua, niin olen oppinut toisesta sen, että suutuspäissään ei pyri toimimaan reilusti.

Harmi sinänsä, että asioihin ei voi etukäteen millään sopimuksillakaan varautua.

Itse kirjoitit syyn, miksi teidän ei pidä hankkia lapsia tuohon suhteeseen. Miksi ihmeessä olette vielä yhdessä?

Vierailija
26/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen, mutta ymmärrän hyvin isien huolen. Valitettavasti Suomessa on edelleen se tilanne, että isä on erossa äitiä heikommilla. Isät pelkäävät ennen muuta menettävänsä erossa lapset, ja sitten päälle tulee vielä harmi elatusmaksuista.  Miltä teistä äidit tuntuisi, kun ensin erossa vietäisiin lapset, ja sitten vielä rahat?! 

Kaikkein oikeudenmukaisinta on, että molemmat vanhemmat osallistuvat eron jälkeen tasapuolisesti sekä lasten hoitoon että elatukseen, ei niin että mikään jää yksipuolisesti yhden vanhemman harteille!

Vierailija
27/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen, mutta ymmärrän hyvin isien huolen. Valitettavasti Suomessa on edelleen se tilanne, että isä on erossa äitiä heikommilla. Isät pelkäävät ennen muuta menettävänsä erossa lapset, ja sitten päälle tulee vielä harmi elatusmaksuista.  Miltä teistä äidit tuntuisi, kun ensin erossa vietäisiin lapset, ja sitten vielä rahat?! 

Kaikkein oikeudenmukaisinta on, että molemmat vanhemmat osallistuvat eron jälkeen tasapuolisesti sekä lasten hoitoon että elatukseen, ei niin että mikään jää yksipuolisesti yhden vanhemman harteille!

No tämähän olisi myös naisten etu. Nykyään naiset kantavat pääosin taloudellisen taakan lapsista että joutuvat myös hoitamaan enemmän.

Vierailija
28/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pötyä kirjoitti:

Monessa. Esimerkiksi mun kaverini perheessä. Oon monta kertaa "lainannut" hänelle rahaa, kun hän maksaa 1200€/kk palkastaan vastikkeen, puolet vedestä ja sähköstä, perheen ruuat, lapsille vaatteet, esikoisen balettiharrastuksen ja viimemmäksi vielä esikoisen silmälasit. Lasten isä tienaa kaverini mukaan 4000€ ja hän maksaa asuntolainaa ja lasten päivähoidon, puolet vedestä ja sähköstä ja netin + netflixin ja jonkun satunnaisen pitsan. Lopuilla ostelee itselleen kitaroita ja jouluna osti esikoisen pyynnöstä koiran, jota kaverini on nyt käyttänyt rokotuksilla ja hoitanut ja hankkinut ruuat. Just itseasiassa kaverille lainasin sen verran, että sai sen koiran ell laskun maksettua. Kaveri on jo aivan valmis eroon. Ovat olleet puoli vuotta pariterapiassa ja kaveri sanoi, että joka kerram jälkeen mies vituttaa vielä enemmän. On jo mieheltä salaa asuntojonossa.

Sinulla on nyt yksi esimerkki. Tähän olisi mielenkiintoista nähdä hieman laajempi otos. Meillä asia on juuri toisinpäin. Vaimo ei ole maksanut euroakaan lasten harrastuksia, kauppareissuill lähes aina minä maksan ostokset ja kalliimmat lahjat yms. ostamisen hoidan minä. Vaimolla on huomattavasti pienemmät tulot ja en koe mitenkään häiritseväksi maksaa enemmän kuluja, koska minulla on parempi palkka.

Vierailija
29/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämähän olisi myös naisten etu. Nykyään naiset kantavat pääosin taloudellisen taakan lapsista että joutuvat myös hoitamaan enemmän.

En edelleenkään usko, että naiset kantaisivat taloudellisen taakan lapsista perheissä. Onhan asuntolainan lyhentäminen, auto, vakuutukset ym. perheen yhteinen asia ja lasten etu (kun tuolla viitattiin siihen että mies hoitaa useammin tällaisia asioita)

Vierailija
30/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lapset erossa muutu kalliimmaksi vaan se, että kaiken muun ympärillä joutuu jatkossa maksamaan yksin eikä kulut mene enää puoliksi. Asuminen varmaan haukkaa tilipussista isoimman osan.

Vierailija
31/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa. Kenellekäs ne kaikki yhteiskunnan tuet menikään?

Vierailija
32/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään usko, että naiset kantaisivat taloudellisen taakan lapsista perheissä. Onhan asuntolainan lyhentäminen, auto, vakuutukset ym. perheen yhteinen asia ja lasten etu (kun tuolla viitattiin siihen että mies hoitaa useammin tällaisia asioita)

Nettotiloni ovat 2500 kuussa. Jo hoitovapaat 2-vuotiaaksi ja äitiyslomat yksin yhtä lasta kohden maksavat minulle n 40 000 euroa, tähän vielä eläkemenetykset ja palkan nousun menetys päälle.

Vierailija
33/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa. Kenellekäs ne kaikki yhteiskunnan tuet menikään?

Mitä tukia minä saan?

Vierailija
34/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan pelko on ihan aiheellinen. Etäisänä neuvon nuoria miehiä pidättäytymään lasten tekemisestä. 50 % avioliitoista päätyy eroon ja silloin menettää sekä rahansa että lapsensa. Jokainen toki tekee itse arvion haluaako tuon riskin ottaa. Itse odottelen juuri koska keräjäoikeus saa minun tapaukseni työn alle.

Vierailija
35/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa naisista jättää juuri tuon takia lisääntymättä. Rahaa kuuluu niin yksinhuoltajana kuin ydinperheessä ollessa ja kun sitä on muutenkin vähän niin voi jäädä monilla tekemättä. Minusta on vastuullista miettiä omia resurssejaan, mutta tieteenkään EI SAA jättää jo olemassaolevia ilman (rahallista) tukea.

Vierailija
36/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pötyä kirjoitti:

Sinulla on nyt yksi esimerkki. Tähän olisi mielenkiintoista nähdä hieman laajempi otos. Meillä asia on juuri toisinpäin. Vaimo ei ole maksanut euroakaan lasten harrastuksia, kauppareissuill lähes aina minä maksan ostokset ja kalliimmat lahjat yms. ostamisen hoidan minä. Vaimolla on huomattavasti pienemmät tulot ja en koe mitenkään häiritseväksi maksaa enemmän kuluja, koska minulla on parempi palkka.

En ole sama kirjoittaja, mutta tässä toinen esimerkki. Sukulaisperheessäni nainen on jäänyt kotiäidiksi hoitamaan lapsia. Asuvat maaseudulla ja tämän äidin täytyy kuljettaa lapset päivittäin kouluun ja takaisin kotiin. Maksaa itse bensat. Kuljettaa yksin lapset harrastuksiin. Maksaa itse sekä harrastusmaksut että bensat. Nainen maksaa perheen ruoat sekä kaikki lasten vaatteet yms. muut tarvittavat jutut. Mies maksaa asumiskulut, mutta omistaa talon yksin (kuin myös autot) ja parilla on avioehto, nainen ei saisi erossa mitään. Perheen äiti käyttää kaiken aikansa ja rahansa perheen lapsiin ja yleiseen arkeen, mies sen sijaan kerää omaisuutta. Varmasti eron tullen miehellekin olisi järkytys, kun joutuisi osallistumaan lastensa kuluihin.

Vierailija
37/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe tässä mitään ongelmaa. Et halua ottaa riskiä x, eipä sitten tosiaan kannata ottaa! Ainoa ongelma tässä on, jos et ole kumppanillesi rehellinen näissä asioissa.

Vierailija
38/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sika

Vierailija
39/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuperäinen-kirjottaja kirjoitti:

Pidän yksinkertaisesti epäreiluna sitä, että vaikka hoitovastuu olisi 50/50, niin todennäköisesti lähihoitajuus, lapsilisät ja elatusmaksut menisivät kumppanille.

Kyseessä on riski, jota en tässä vaiheessa kolmekymppisenä halua ottaa. 

Miksi et sitten hoitaisi parisuhdettasi siten, että ette eroa.

Miksi mietit nyt jo tuollaista, vaikka ei lapsia olekaan. Lapset kannattaa tehdä ihmisen kanssa, jonka kanssa ainakin luulee jatkavansa vuosikausia yhdessä. Jos jo nyt mietit tuollaisia, niin ei oo hyvä sulla ny.

Vierailija
40/41 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvakuume on sinun kohdallasi vain tunne ja mieliteko, käytä kondomia huolella.

Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.