Aion leipoa huomenna elämäni ensimmäisen kerran pullaa.
Vinkkejä? Haluan että ne on sellaisia oikein pehmeitä ja tahmeita.
Kommentit (20)
Aattelin tehdä laskiaiseks pullia.
Vierailija kirjoitti:
Ei pullat saa tahmeita olla.
Mun pullat saa olla. Ap
Sitko on tärkeää. Eli kun olet sekoittanut hiivan ja maidon tai kuivahiivan jauhoihin ja maidon, niin lisää sokeri, muutama desi jauhoja ja vatkaa 5 min. Vasta sitten lisää loput jauhot ja rasva.
Vierailija kirjoitti:
Sitko on tärkeää. Eli kun olet sekoittanut hiivan ja maidon tai kuivahiivan jauhoihin ja maidon, niin lisää sokeri, muutama desi jauhoja ja vatkaa 5 min. Vasta sitten lisää loput jauhot ja rasva.
Ok, kiitos! Ap
Tee taikinajuuri, johon käytät vain puolet ohjeen mukaisesta hiivasta: taikinajuuri on valmis, kun se on vaahtoa. Huom. voi kohota huomattavasti, enemmän kuin normaalitaikina, joten tilava astia! Taikinajuuren ansiosta saat vähemmän hiivan makua, aromaattisempaa makua, ja hyvän rakenteen.
Taikinajuureen ei laiteta kananmunaa, jos sitä edes taikinaan tulee.
Kun laitat loputkin jauhot, anna taikinan kohota 2-kertaiseksi. Vasta sen jälkeen voi tms. Rasvaa ei tarvita kohotusvaiheessa, se vain tukahduttaa hiivaa.
Suosittelen taikinaan Arlan luomu-täysmaitoa.
Jätä taikina vähän löysäksi, niin saat makoisia pullia. Jotkut laittavat liikaa jauhoja ja pullat ovatkin sitten kovahkoja.
Kohta olet sitten pullantuoksuinen äiti. Tuosta se lähtee
Mies
Sitko on se tärkeä siinä sitten. Laita sitä rasvaa myös lopuksi, kun olet vatkaillut hyvän sitkon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pullat saa olla. Ap
Ensimmäisellä kerralla niistä voi tulla ihan mitä vaan. Mulla tuli jalkapalloja ja kylään tulleen isäni ilme oli lähinnä kauhistunut. Jaksoi se yhden pullan syödä:)
Taikinajuuren teko korvaa sitkon.
Ei muuta eroa tavalliseen ohjeeseen kuin se, että vähemmän hiivaa ja kohotukseen aluksi vain puolet jauhoista.
Ite en käytä koskaan kananmunaa pullassa mut jos käyttäisin, lisäisin vasta taikinajuureen.
Vierailija kirjoitti:
Kohta olet sitten pullantuoksuinen äiti. Tuosta se lähtee
Mies
Toivottavasti en. Olen vela. Ap
Tee pullat veteen ja jätä kananmuna pois.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen myös aina veteen ja jätän kananmunan pois. Sen verran hyvää pullaa tulee, että ihmettelen miksi maitoa ylipäätään käytetään.
Enemmän hiivaa kuin sämpylöihin.Kardemummaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pullat saa olla. Ap
Ensimmäisellä kerralla niistä voi tulla ihan mitä vaan. Mulla tuli jalkapalloja ja kylään tulleen isäni ilme oli lähinnä kauhistunut. Jaksoi se yhden pullan syödä:)
Kannattaa kohottaa niin että kulho on lämpimässä (ei kuumassa) vedessä, ettei hiivan toiminta tyssää niin helposti. Ja pullat kannattaa kohottaa vaikka hiukan lämmitetyssä pellissä, uunin suojassa, pelkkä voipaperi päällä kun se on kevyt ja estää kuivumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen myös aina veteen ja jätän kananmunan pois. Sen verran hyvää pullaa tulee, että ihmettelen miksi maitoa ylipäätään käytetään.
Minusta juusto joka ensin oli pahaa alkoi nopeasti maistua hyvälle,makuaisti muuttuu syömisten mukaan.
Tärkeää ettei maito tai vesi ole liian lämmintä kun liuotat hiivan.
Kananmunat kannattaa rikkoa ensin erilliseen astiaan.
Neuvokaa mulle mitä niihin vois laittaa väliin, muuta kuin sitä voi/kaneli/sokerimössöä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pullat saa olla. Ap
Kannattaa kohottaa niin että kulho on lämpimässä (ei kuumassa) vedessä, ettei hiivan toiminta tyssää niin helposti. Ja pullat kannattaa kohottaa vaikka hiukan lämmitetyssä pellissä, uunin suojassa, pelkkä voipaperi päällä kun se on kevyt ja estää kuivumista.
Tiedän. Olen jo 30 vuoden aikana leiponut monet pullat. Harjotus tekee mestarin.