Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet aitoturkisten käytöstä?

Vierailija
22.01.2019 |

Olen itse (luonnollisesti) eläinten kärsimystä vastaan, jonka vuoksi suhtautumiseni turkiksiin on ollut melko kielteinen.

Nyt kuitenkin nykyään, kun on tiedossa, kuinka katastrofaalinen ongelma mikromuovi ja muovi yleensä koko maapallon ekosysteemille on, olen alkanut pohtia asiaa uudelta kantilta.

Tekokuituivaatteethan päästävät pesun yhteydessä miljoonittain muovihiukkasia. Muovin valmistus ylipäätään on tuhoisa ja riskialtis prosessi öljynporauksineen ja kuljetuksineen. Toisaalta hiilidioksidipäästöt aitoturkistuotannossa ovat suuremmat.

Mitä mieltä siis olet? Olenko ihmishirviö, jos haluaisin hankkia itselleni aidon turkiksen ja vieläpä mieluiten vintagena? Faktahan on, että ihminen ei oman alastomuutensa vuoksi selviydy kylmässä ilman vaatteita, joten kahdesta on valittava: muovinen takki tai (miltei) täyttä luonnonmateriaalia oleva takki. Turkishan säilyy lisäksi hyvin pidettynä ja hoidettuna vähintään eliniän.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkis on lämmin, kaunis ja kestävä.

Näillä keleillä oikein hyvä vaate.

Vierailija
2/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän näillä pakkasilla mummun perintöturkkia. 

(Kyseessä tosin krimiturkki lampaasta, mutta vaikka olisi minkkiä niin käyttäisin silti.) 

Turkki on jo varmaan 60 vuotta vanha ja silti hyvässä kunnossa, ja paljon lämpimämpi kuin mikään toppatakki. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villa on paras.

Vierailija
4/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä päin ei ole muita vaihtoehtoja kuin muovi tai turkis?

Vierailija
5/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikin mieleen ensimmäisen vastaajan viestistä se tärkein: palelen talvisin aivan jumalattomasti ja turkis olisi myös lämmin.

T. Ap

Vierailija
6/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ehdotat? Voitko esimerkiksi osoittaa nettikaupan, josta saisi lämpimiä täyttä villaa tms olevia takkeja? Millaista takkia itse käytät?

Onko sinulla muuta sanottavaa aiheiseen, kuin tämä väsynyt ja varsin hyödytön kysymys?

T. Ap

Vierailija
7/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksy turkistarhausta ja eläimiin kohdistuvia julmuuksia. Minun takiani ei eläimiä tarvitse tappaa.

Vierailija
8/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just hetki sitten mietin tuolla kaupungilla kävellessäni, että ollaan me ihmiset vain julmia otuksia. Kierrätysturkin vielä ymmärrän, mutta sitä en, että takin hupun reunuksessa pitää olla aitoa turkista samoin kuin pipon tupsussa. Masentavaa.

Kuinka usein peset paksun talvitakkisi? Ehkä kerran talvessa, olettaisin? Eipä siitä taida paljoa mikromuovia irrota eli perustelusi on aika kaukaa haettu. Sen sijaan turkiseläinten kasvattaminen ja ruokkiminen kuormittaa maapalloa sanomattakaan kaikesta siitä kärsimyksestä, mitä eläin joutuu häkissä kokemaan.

Vierailija
9/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ehdotat? Voitko esimerkiksi osoittaa nettikaupan, josta saisi lämpimiä täyttä villaa tms olevia takkeja? Millaista takkia itse käytät?

Onko sinulla muuta sanottavaa aiheiseen, kuin tämä väsynyt ja varsin hyödytön kysymys?

T. Ap

En käytä nettikauppoja, olen hankkinut oman villakangastakkini pari vuotta sitten jostain kivijalkakaupasta ja uskon käyttäväni sitä vielä muutaman vuoden. Ei palellut tänäänkään.

En voisi kuvitellakaan pukeutuvani turkiksiin (tai untuviin).

Vierailija
10/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aito turkki hajoaa luontoon. Tekoturkis on tehty myrkyistä.

Vierailija
11/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hyväksy turkistarhausta ja eläimiin kohdistuvia julmuuksia. Minun takiani ei eläimiä tarvitse tappaa.

Eläimiin kohdistuva julmuus onkin kestämätöntä.

Pelkäänpä kuitenkin pahoin, että tälläkin hetkellä joku kala on ahmimassa hyvällä halulla sekä sinun että minun tekokuidusta (=muovi) pesun yhteydessä irronneita muovihiukkasia. Aikanaan se joutunee jonkin pedon syömäksi, jonka sisuskaluihin muovi sitten päätyy. Tekokuituvaatteet siis ovat yhtenä osana tälläkin hetkellä tapahtuvaa eläinten joukkotuhoa.

T. Ap

Vierailija
12/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparit on nykyään täynnä turkiksia! On todellinen ekoteko pitää ne loppuun asti. Uusia turkiksia voisi tehdä vaikka metsästetyistä eläimistä, jos niitä joku tarvitsee. Turkistarhaushan on ihan hirveää, sitä en tukisi mistään hinnasta.

Vierailija
13/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aito turkki hajoaa luontoon. Tekoturkis on tehty myrkyistä.

Et taida paljon tietää siitä, kuinka ja millaisilla aineilla nahka- ja turkisvaatteet käsitellään valmistusvaiheessa. Mutta provohan tämä ketju on.

Vierailija
14/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijan on hyvinkin saastuttava, ei pelkästään eläinten kasvatuksessa syntyvien päästöjen vaan myös turkiksen käsittelyyn tarvittavien parkitsemusaineiden yms kemikaalien takia. Jo olemassaolevat turkit kannattaa tietysti käyttää loppuun, mutta uutta en hankkisi.

Mitä toppatakkeihin yms tulee, niin itsellä ei ainakaan ole tarvetta pestä niitä kovin usein, nykyisestä takista (5 v) olen putsannut sienellä pyyhkimällä tahroja muutaman kerran, mutta en muista onko muuten ollut tarvetta pesulle?

Toppatakin lisäksi käytössä on 3 vilkakangastakkia, iät niillä 8-20 v ja kaikki hyväkuntoisia joten eiköhän noillekin vielä käyttövuosia kerry. Toppatakkeja olen pituuskasvun loputtua yläasteella omistanut 3 kpl (olen 40), joten kyllä nekin kohtuu kestäviä ovat vaikkeivät (oikein säilytetyn ja kohdellun) turkiksen veroisia. Turkishan ei muuten parkitsemisen jälkeen maadu kunnolla, joten ei sekään ole loppuunkulutettuna ongelmaton.

Mutta tähän asiaan ei ole yksiselitteisen helppoa ratkaisua, joten riippuu ihan yksilön painotuksista mikä tuntuu parhaalta.

Vierailija
15/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustan turkistarhausta, mutta voisin käyttää villieläimen turkkia. Se villieläin on saanut viettää lajinomaista elämää pienen kopin sijaan. En tiedä, olenko jotenkin ristiriitainen, mutta ei turkistarhaukselle, ei muoviturkeille, kyllä perintöturkeille ja uusillekin luonnonturkeille.

Vierailija
16/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim perintöturkiksissa en nää mitään vikaa (koska parastahan se on käyttää ne loppuun asti), tai siinä että vaikkapa ruuaksi metsästyksen yhteydessä käytettäisiin eläimeltä myös turkki, mutta epäihmisillistä turkitarhausta en kannata, vaikka tiedänkin mikromuovin ja keinokuitujen ongelmat.

Vierailija
17/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

En käytä nettikauppoja, olen hankkinut oman villakangastakkini pari vuotta sitten jostain kivijalkakaupasta ja uskon käyttäväni sitä vielä muutaman vuoden. Ei palellut tänäänkään.

En voisi kuvitellakaan pukeutuvani turkiksiin (tai untuviin).

Minullakin on villakangastakki, mutta palelin siitä huolimatta. Lisäksi löysin seuraavan tekstin eläintenystävä.fi sivustolta: "Australiassa tuotetaan 80 prosenttia maailman tekstiiliteollisuuden käyttämästä villasta. Suurin osa villasta on merinovillaa, jota vaateteollisuus suosii sen laadukkuuden ja pehmeyden takia.

Merinovillaa saadaan merinolampaista. Niiden iho on jalostettu tavallista poimuisemmaksi, jotta kerittävän villan määrä voidaan maksimoida. Lampaalle villan valtava määrä ei ole suinkaan mikään nautinto, sillä Australian välillä paahtavakin ilmasto saa sen olon tukalaksi.

Merinolammas on myös altis loisille, jotka viihtyvät ihon poimuissa. Siksi lampaat käsitellään voimakkailla ulkoloismyrkyillä. Loiseläinten pesiytymisen ehkäisemiseksi nuorille lampaille tehdään mulesing-toimenpide, jossa peräaukon molemmilta puolilta leikataan laajat, noin 5-7 sentin levyiset palat ihoa pois. Syntyvän arpikudoksen väitetään vähentävän loiskärpästen munimista ja kärpäsentoukkien aiheuttamaa myiaasi-sairautta. Toimenpiteen saa tehdä Australiassa ilman kivunlievitystä tai puudutusta."

Toisin sanoen, en kannata mustavalkoista ajattelutapaa. Sillä kun ei pitkälle pötkitä.

T. Ap

Vierailija
18/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkki (siis ihan oikea sellainen) on hyvä valinta tällaisille pakkasille, ihanan pehmeä ja lämmin. Tykkään!

Vierailija
19/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villa on eettinen muoviton vaihtoehto. Alpakka mm. on todella lämmin. Samoin eettisesti tuotettu untuvatakki.

Jos on ihan pakko turkista käyttää (ei ole) niin vintageturkis ehdottomasti. Silloinkin kyllä ongelma on että valinnallaan ylläpitää turkiksen suosiota/muotia katukuvassa.

Vierailija
20/40 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannatan vanhojen turkkiin loppuun käyttämistä. Joku sanoo, että se antaa väärän signaalin, vaikka on ajalta ennen paheksuntaa. Itselleni se on ekologinen ratkaisu. Äidin kaniturkki 80-luvulta on siskolleni. Niiden ei pitäisi edes kestää, mutta näköjään kestää aika paljon enemmän kuin muut vaatteet. Uudet turkitkin on ok, jos ne ei ole kidutettujen eläimien. Kuolleen kotikoiran rukkaset tai syödyn lampaan turkki. Etc. Osa turkeista on ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi