Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuopusta lellitään myös aikuisena

Vierailija
22.01.2019 |

Olen itse perheeni esikoinen ja jo aikuinen. Minulla on reilu 4- vuotta nuorempi sisko, joka edelleen aikuisena on vanhempiemme lellikki. Itse olen saanut niin paljon saarnaa varhaisaikuisuudessa valinnoistani, rahankäytöstäni, lähes kaikesta. Nyt kun katson siskoni touhuja kuinka hän olettaa että häntä tullaan auttamaan joka asiassa niin aineettomasti kuin aineellisesti, alkaa minua entistä enemmän ottaa päähän tämä asetelma. Olen lainannut rahaa siskolleni useampaan kertaan ja ollut myös aineettomasti hänen apunaan mutta nyt alkaa tuntumaan siltä että minua pidetään ns. "itsestäänselvyytenä" kun ei kunnolla saa kiitosta antamastaan avusta. Itse olen sellainen että kiitän kovin ihmisiä joilta saan apua.

Pointtini oli tässä se että omat vanhempani "vähättelevät" omia tuntemuksiani. Ymmärtävät ainiaan siskoni toimia ja puolustavat häntä kaikessa. Onko muiden perheissä samanlaisia ongelmia että perheen kuopuksen toiminnat aina hyväksytään eikä mitään kyseenalaisteta?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kohtalotoveri. Nuorempi ollut aina lellikki. Näin vielä aikuisenakin.

Vierailija
2/13 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiset ovat tutkimusten mukaan usein muita sisaruksia neuroottisempia. Olen varma siitä, että johtuu liiallisista vaatimuksista lasta kohtaan ja yksin pärjäämisen pakosta. Miten ihmisestä voisi kasvaa henkisesti tasapainoinen, jollei hän saa tukea mistään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Kerran huvitti, kun siskoni kanssa jälleen sanailtiin jostakin, niin isäni tokaisi minulle tuttuun tapaansa " ole nyt kunnolla, olet vanhempi" olen siskoani 3 vuotta vanhempi.

Hän on 34. Tätä olen aina saanut kuulla ja siskolleni annettiin kaikki aina periksi ja anteeksi.

En ole katkera...mutta kuitenkin...

Vierailija
4/13 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa. Meillä taas äiti lellii sitä vanhinta lasta. Joka on jo yli 40.

Vierailija
5/13 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin sisko oli kaiken keskipiste vaikka oli kolme muutakin lasta, ja johtui vain hänen itsekkäästä kaurisluonteestaan, joka oli aina kavereille kade ja me muut sisaret eivät olleet mitään.

Vierailija
6/13 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota kohtelua pelkästään kuopukset saa, kuka tahansa sisarusparvesta voi olla se lellitty.

Meillä se on ollut esikoinen ja siitäkin huolimatta esikoinen kokee aivan samoin kuin ap.

Vierailija
7/13 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti paapoo ja suojelee 33-vuotiasta pikkusiskoani joka asiassa, koska hän on muka niin nuori ja kokematon...

Vierailija
8/13 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin, minä olen nuorin sisaruksista ja se joka koko ajan juoksee auttamassa vanhempia. Jouluna sisarukset perheineen sai ajatuksella ostetut lahjat minä sain parikymppiä. Siskoni kun täytti vuosia sai kauniin arvokorun jota on jo vuosien ajan pitänyt juhlissa, kun minä täytin saman sain rahaa, se raha meni tietysti elämiseen koska olin tuolloin köyhä opiskelija.. Jne jne

Sisaruksia on aina "suojeltu" kaikelta pahalta, kuten kun vanhemmat meinasivat erota. Sen sijaan minä kuuntelin kummankin vuodatusta ja itkua. Aina muistettiin kuitenkin mainita että älä siskollesi kerro kun hän on niin herkkä.

Vierailija
9/13 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia kommentteja, kiitos niistä. Ja pitikin sanoa että varmastikaan aina ei ole niin että perheen lellitty on kuopus vaan voi olla joku muu sisaruksista. Miten te olette muuttaneet käytöstänne tämän lellityn sisaruksen kanssa entä vanhempienne kanssa? Vai oletteko muuttaneet mitenkään?

Itse en lainaa rahaa enää siskolleni, koska lainan maksun perään joutuu kyselemään. Ja muutoinkin olen alkanut olemaan tarkempi miten paljon autan siskoani ja huomaisiko itsekseen käytöksensä. 

T. ap

Vierailija
10/13 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu täälläkin

Vierailija
11/13 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma minulla, sisko sai lapsena lellikin aseman, sama touhu jatkuu vielä aikuisenakin. Vanhemmat eivät tunnu huomaavan sitä, myös isovanhemmat ovat ottaneet hänet lellikikseen.

Vierailija
12/13 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Voi olla. Äitipuolena tätä sirkusta sivusta seuranneena totean että meillä se on se miehen esikoinen, jota paapotaan molempien vanhempien puolesta. Itselläni ei ole sisarusta, joten en osaa omalta osaltani ottaa kantaan asiaan.

Vierailija
13/13 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on aina sisaruksista joku se suosikki. Valitettavasti, vaikka näin ei saisi olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme