Nauratti Helsingissä käydessä: Ihmiset seisovat liikennevaloissa vaikkei autoja missään!
Siis siinä seisoa tönötettiin isolla joukolla vaikkei liikennettä ollut mihinkään suuntaan(Kampin kulmilla). Enpä ollut aikaisemmin pannut merkille. Kyllä oli taas ihana muistutus Sääntö-Suomesta... :D. Voiko tien ylittämisestä saada sakon vai mikä on? Lontoossa ihmiset ylittävät kadun silloin kun heille sopii se ylittää. En väitä että täällä tämä asia olisi mitenkään paremmin (välillä oikeasti vaaratilanteita kun ei yhtään katsota eikä moni brittikään Lontoon liikenteessä halua ajaa) mutta kyllä itse ainakin lähtisin sen tyhjän tien ylittämään... Suomessa tiet niin tilaviakin, että pystyy aikaisin ennakoimaan tulevan auton...
Kommentit (57)
Minä pidän sääntö-Suomesta. On turvallista tietää, että valtaosa ihmisistä noudattaa sääntöjä. Niin autoilijat kuin kävelijätkin. Joskus yömyöhällä tai varhain aamulla saatan mennä punaisia päin, kun ei ketään näy missään, mutta etenkin työpäivän jälkeen puolinukuksissa seison mieluusti odottaen valojen vaihtumista, kun en enää luota arvostelukykyyni.
Jos sattuu olemaan kova kiire jostain syystä, eikä autoja näy missään niin saatan kävellä punaisia päin. Usein ei kuitenkaan ole, enkä jaksa alkaa vilkuilemaan että tuleeko autoja mistään. Helpompi vain odotella ne vihreät.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän sääntö-Suomesta. On turvallista tietää, että valtaosa ihmisistä noudattaa sääntöjä. Niin autoilijat kuin kävelijätkin. Joskus yömyöhällä tai varhain aamulla saatan mennä punaisia päin, kun ei ketään näy missään, mutta etenkin työpäivän jälkeen puolinukuksissa seison mieluusti odottaen valojen vaihtumista, kun en enää luota arvostelukykyyni.
Itseäni taas ei lakkaa kummastuttamasta miten nöyrästi täkäläiset lampaat = suomalaiset noudattavat mitä ihmeellisimpiäkin sääntöjä. Ei ihme että täällä ihmiset ovat valtiota varten eikä päinvastoin kuten pitäisi.
En siis juurikaan piittaa säännöistä, varsinkin kun hyvin harvoin jää jostain kiinni.
Muakin naurattaa tämä junttien selittämätön tarve mainita aina joku Lontoo tai vastaava, kun pitää kitistä jotain negatiivista Helsingistä. Tuleeko teistä jotenkin maailmankansalaisia silleen, tä?
Naurettavaa jos noudattaa liikennesääntöjä? Justiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse odotan vihreän vaihtumista ihan esimerkin vuoksi. Esim. pieni lapsi ottaa oppia ympärillä olevista aikuisista, eikä välttämättä ymmärrä miksi joskus voi punaisia päin kävellä ja joskus ei. Toivottavasti opit tämän edes sitten kun sinun (mahdollinen) lapsesi jää auton alle, ihan omaa hölmöyttään... Ja kyllä, Suomessa voi saada sakot punaisia päin kävelemisestä.
Odotan minäkin jos on lapsia lähettyvillä.
Jos ei ole, eikä ole autojakaan missään näkyvillä, menen punaisia päin koska riski onnettomuudelle on kirjaimellisesti 0.
Maalaisjärjen käyttö on sallittu.
Ei muuten oikeasti ole. Punaisia päin läveleminen ei ole sen sallitumpaa kuin autolla ajaminenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikä kannata rynnätä heti suojatielle, kun valo vaihtuu vihreäksi, koska punaisia päin ajaminen.
Ni mitä koska?
Kyproslainen ystäväni kerran ihmetteli, kun estin häntä menemästä punaisia päin. Poliisit olivat vieressä. Silloin ystäväni oppi, että Suomessa saa sakot punaisia päin kävelemisestäkin.
Skotlannissa pelastin irlantilaisen kaverini. Skotlannissa oli jalankulkijoille todella pitkät punaiset aina, eikä valottomissakaan tien ylityksissä autoilijat päästäneet jalankulkijoita, vaan aina piti odottaa tyhjää tietä. Kerran tämä kaverini meinasi kävellä päin punaisia, mutta jotenkin onnistuin nopeasti laittamaan käteni hänen eteensä, koska sieltä tulikin auto. Kaverini sanoi olevansa ikuisesti kiitollinen minulle, koska ei nähnyt sitä autoa.
Suomessa kävelen itse punaisia päin, jos tie on tyhjä eikä lähellä ole lapsia. Eikä poliiseja.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa jos noudattaa liikennesääntöjä? Justiinsa.
Lähes joka aamu joudun työmatkallani jarruttelemaan autolla punaisia päin kävelevien ääliöiden vuoksi. Nämä taulapäät kun eivät kykene ymmärtämään, että heidän takaansa saattaa tulla kääntyviä autoja vaikka se tie näennäisesti näyttäisikin ”tyhjältä”. Parempi olisi kun kaikki vaan noudattaisivat niitä liikennesääntöjä, eivätkä alkaisi soveltamaan omalta fiilispohjalta milloin sääntöjen noudattaminen on tarpeen ja milloin ei.
Vierailija kirjoitti:
Itse odotan vihreän vaihtumista ihan esimerkin vuoksi. Esim. pieni lapsi ottaa oppia ympärillä olevista aikuisista, eikä välttämättä ymmärrä miksi joskus voi punaisia päin kävellä ja joskus ei.
Minäkin toimin noin, mutta kyllähän lapset tietävät, että aikuiset tekevät paljon asioita, joita lapset eivät saa tai voi tehdä (ajavat autoa esim.). Vanhemmat voivat myös sanoa (joskus olen kuullutkin), että "tuo aikuinen teki väärin ja sinä et saa koskaan ylittää katua punaisten palaessa".
Ruotsalainen miesystäväni ihmetteli tätä myös Suomessa mutta nukyään jää itsekin kiltisti odottamaan muiden kanssa vihreää :)
Lukion luokanvalvoja kertoi aikoinaan, että Saksassa iltamyöhään kaupungilla ei näkynyt autoja, eikä jalankulkijoitakaan, mutta heti kun meinasi kävellä päin punaisia joku tarttui olkapäästä ja näytti valoja ja sanoi, että älä mene siinä on punaiset!
Ei mulla yleensä niin kiire ole ettenkö joutaisi odottamaan. Ja siinä odotellessa saa kivan pienen tauon. Jos on niin kiire etten kerkiä jäädä odottelemaan niin sitten kyllä ylitän tien heti kun turvallista.
Tilannetajun puutteen näkee just nyt liukkailla keleillä, jos EI ole liikennevaloja. Ei voi antaa sen bussin mennä menojaan vaan ei kun tielle, mä meen nyt kun tää on niinku mun oikeus. Itse en kyllä uskalla vaan viittaan bussia menemään ensin.
Helsingissä on paljon todella vaarallisia risteyksiä jalankulkijoille. Ja vain paikalliset tämän tiedostavat ja viisaimmat toimivat sen mukaan.
Ei ole liian vaikeita sääntöjä. Kyllä niitä kykenee tyhmempikin noudattamaan, kun vähän keskittyy.