Ulosotto
Jos rupean maksamaan joka kuukausi 1000e, niin kuinka paljon tästä summasta menee ulosottomaksua?
Velkaa hieman reilu 7000e, ja haluaisin päästä siitä nopeasti eroon. Ja ennen kuin kukaan tulee viisastelemaan ohjeilla rahankäytöstä, niin olin typerä. Otin opintolainaa, lapsi sairastui vakavasti ja kaikki suunnitelmat menivät myttyyn. En pääse koskaan unelmieni ammattiin. Yritin tätä sitkutella voimavarojen ollessa aika nollissa ja pieleen meni. Onneksi puoliso sai unelmiensa ammatin, niin kiristetään taloutta muutamiksi kuukausiksi. Itse siis olen lapsen omaishoitajana ihan minimi-"palkalla".
Kommentit (11)
Sovi maksujärjestelmä velkojan kanssa.
Maksuhan meni jo ulosottoon. Ei kelan kanssa näitä asioita voi neuvotella.
Kelan kanssa ei voi neuvotella, mutta muiden velkojien kanssa voi. Kysy suoraan ulosotosta ja kerro sitten meillekin.
5 sekuntia kului googlella.
84e per maksuerä jos 1000e.
https://oikeus.fi/ulosotto/fi/index/ulosotto/ulosottomaksut.html
Ja tuolla koko hinnasto.
Kela perii takaisin, perusteettomasti maksettuja etuuksia. Niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Kela perii takaisin, perusteettomasti maksettuja etuuksia. Niinkö?
Ap mainitsi opintolainan. Opintolainassa on valtiontakaus, eli jos ei pysty maksamaan lainaa takaisin pankille, niin valtio maksaa sen, mutta tämän jälkeen lainanottaja on velkaa Kelalle.
Vierailija kirjoitti:
Kelan kanssa ei voi neuvotella, mutta muiden velkojien kanssa voi. Kysy suoraan ulosotosta ja kerro sitten meillekin.
Kyllä Kelankin kanssa voi yrittää neuvotella. - Kela on todennäköisesti moneen muuhun velkojaan verrattuna joustavampi.
Voi esim. saada vapautuksen takaussaatavan koron maksamisesta sille ajalle, jolta keskimääräiset veronalaiset tulosi ei ylitä korkoavustuksen tulorajaa.
Tai voit saada vapautuksen koko velan maksamisesta, jos olet pysyvästi työkyvytön tai olet ollut yhtäjaksoisesti vähintään muistaakseni 5 vuotta työkyvytön, eivätkä keskimääräiset veronalaiset tulosi ylitä korkoavustuksen tulorajaa.
Siis ymmärsinkö oikein, opintolaina mennyt ulosottoon? Opintolainan maksullehan voi neuvotella erittäin pienetkin kuukausierät, jos tuloja ei vaan ole. Ehkä tällainen maksusuunnitelma tehtykin, mutta et ole sitä noudattanut ja lopulta mennyt ulosottoon?
1000euroa kuussa maksuihin kuullostaa aika kunnianhimoiselta, teehän miehen kanssa kunnolliset suunnitelmat paperille rahankäytöstä ja laske esim. paljon viikossa saa laittaa rahaa ruokaan. Itse olen maksanut hieman alle 20k kahessa vuodessa pois.
Ulosoton kanssahan tuo selviää. Itellä meni reilu 3000e ulosottoon. päälle 50e/kk käsittelykuluja. Puolessa vuodessa sain pois.
Täällä toinen sairaan lapsen äiti. Ulosotto ei uhkaa, mutta välillä tuntuu kurjalta, kun joutuu olemaan kotona pienin korvauksin. Toki lapsi on se tärkein, joten en oikein osaa murehtia raha-asioita. Tsemppiä sinulle. Kyllä raha-asiat jotenkin järjestyy. Kun lapsi taistelee hengestään, niin sanonta ”Rahaa se vain on” sopii tilanteeseen.