Miten noi valmennusmestat saa töihin päteviä opettajia jos ei maksa TESsin mukaista palkkaa?
Kommentit (16)
Kuka sanoi, että palkataan päteviä? Minä olen pätevä opettaja ja hakenut noihin. En ole kelvannut muuhun kuin tarjoukseen, koska siinä saadaan paljon pisteitä opettajan pedagogisesta pätevyydestä ym. Käytännössä kurssin voi silti pitää aivan joku muu kuin se, jonka nimi ja cv oli tarjouksessa.
Mikä TES? Konsultoinnilla ei ole mitään yleissitovaa TESsiä.
Sama kuin muutamilla muillakin firmoilla. Ei haluta päteviä, koska niille pitää maksaa.
Nämä kokkareitten ja kepujen kavereitten työvalmennus- ja hoivapalveluyritykset kun eivät joudu kilpailemaan oikeilla markkinoilla, niin rahaa koitetaan tahkota todella härskisti.
Eihän se ole yrityksen vika. Vika on niiden tonttujen, jotka kilpailutuksia järjestävät.
Alalla ei ole TESsiä. Itse saan kyllä enemmän palkkaa kuin saisin kunnallisella.
Ei sinne päteviä haluta muuten kuin tarjouskilpailuun näyttämään hyvältä. Sen jälkeen pätevä ei kuule kyseisestä firmasta enää mitään, ellei itse ota yhteyttä ja silloinkin kuulee vain sen, että "kilpailutus on vielä kesken" tai että "tarjouskilpailun voitti toinen firma".
MOT voisi selvittää vielä sen, mitä tapahtuu pätevien opettajien ansioluetteloille näissä firmoissa. Käytetäänkö niitä uusissakin tarjouskilpailussa henkilön tietämättä.
eihän tessiä kunnioiteta missään työpaikoilla
Tosiaankin päteviä käytetään tarjouskilpailutuksissa ja vieläpä ilman henkilöiden tietämättä asiasta. Töihin sitten palkataan epäpäteviä kavereita. Mä olin yhdessä lafkassa, jossa pomo palkkasi epäpäteviä kavereitaan töihin. Päteville ei annettu töitä, kun samaan aikaan kaverille annettiin töitä.
En usko edes, että ilmoittavat kouluttajien muutoksista työkkäriin, vaikka näin pitäisi tehdä.
Olen hakenut useammankin kerran noihin töihin. Joskus on sitten jälkeen päin kysytty erikseen, olenko käytettävissä johonkin koulutukseen, eli ilmeisesti laittoivat tietoni tarjoukseen. Kerran (siis vain yhden ainoan kerran!) jo luvattiin työ, mutta sitten siihen palasikin takaisin se, joka oli ollut aiemmin ja välillä muualla. Kerrankin hakemukseni meni perille, mutta ei siitä kuulunut sen enempää vaan paikka laitettiin uudestaan hakuun. Olen aivan varma, että minua pätevämpää opettajaa eivät siihen saaneet.
Palkka olisi ollut sellainen, että pienten lasten äitinä hinnoittelin itseni ulos aikanani. Luuletteko, että se on syynä siihen, että minulle ei edes vastata enää?
Olisi muuten hyvä, jos kilpailuttaja tiedustelisi siltä henkilöltä, jonka nimi ja cv ovat tarjouksessa, onko oikeasti menossa siihen työhön.
Minulle maksettiin 15 vuotta sitten 24 €/oppitunti ilman minkäänlaista pedagogista tai edes muodollista koulutusta alalle. Kuvittelin sen olevan melko hyvä korvaus, kun ei oppitunteja oikeastaan tarvinnut valmistella. Testien korjaukset sai merkitä työtunneiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut useammankin kerran noihin töihin. Joskus on sitten jälkeen päin kysytty erikseen, olenko käytettävissä johonkin koulutukseen, eli ilmeisesti laittoivat tietoni tarjoukseen. Kerran (siis vain yhden ainoan kerran!) jo luvattiin työ, mutta sitten siihen palasikin takaisin se, joka oli ollut aiemmin ja välillä muualla. Kerrankin hakemukseni meni perille, mutta ei siitä kuulunut sen enempää vaan paikka laitettiin uudestaan hakuun. Olen aivan varma, että minua pätevämpää opettajaa eivät siihen saaneet.
Palkka olisi ollut sellainen, että pienten lasten äitinä hinnoittelin itseni ulos aikanani. Luuletteko, että se on syynä siihen, että minulle ei edes vastata enää?
Olisi muuten hyvä, jos kilpailuttaja tiedustelisi siltä henkilöltä, jonka nimi ja cv ovat tarjouksessa, onko oikeasti menossa siihen työhön.
Kyllä ne tarkistetaan, kun valmennus alkaa ja jos siellä on joku toinen kuin piti,halutaan CV jne. nähtäväksi. Jos ei ole tarpeeksi pätevä, ei hankintasopimuksesta huolimatta osteta enempää valmennuksia eli valmennuksen järjestäjällä on sopimus, mutta ei valmennuksia. Ne ostetaan joltain muulta kilpailutuksessa hyväksytyltä.
Ne ei maksa opetusalan TESsin mukaista palkkaa. Varmaan siksi, että kyseessä on valmennus, ei opetus.
En halua kuulostaa ylimieliseltä, mutta miten kukaan yksityisellä sektorilla tyytyy saamaan tessin mukaista palkkaa? Okei, okei... ärrän myyjä tai s-marketin kassa.... mutta siis noin niinkun muuten? Siis että meneekö Pirkko Parkkinen toimistollensa tekemään palkanlaskentaa ja ottaa siitä tessin mukaisen palkan? Siis eihän siinä, mutta kun kadun toisella puolella oleva tilitoimisto maksaa helposti kolmesataa enemmän. Mutta ei kai siinä.
Minäkin olen hakenut noihin koska osaisin vetää nuo kurssit paremminkin kuin ne vetäjät joiden kurssilla olen ollut, mutta sinne vaaditaan vähintään amk-koulutusta.
Eihän ne ole edes kiinnostuneita sellaisista. Silloin joutuisi maksamaan palkkaakin. Tärkeintä on palkata joku halvalla lätiseen jotakin. Yritystoiminnan ainoa tarkoitus on nykyään tuottaa omistajilleen mahdollisimman paljo rahaa.