Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Metformin, PCO ja kierron tasaantuminen/ovis

15.05.2006 |

Aloitin reilun kk sitten metut ja eka metu-kierto (35) oli jo reilusti lyhyempi kuin ennen metuja (n. 59-70!). Ja tuossa metu-kierrossa pääsin aloittamaan lääkkeet vasta kp6. Menkat alkoivat reippaasti, ilman tiputteluja, joten ei vissiin ollut ainakaan keltarauhashormonista puutetta, tuo tukisi ajatusta siitä, että ovis olisi ollut. Olenkohan väärässä.

Mietinkin, että onkohan mahdollista, että ovulaatio tapahtuisi minullakin, kun kierto ehkä tästä tasaantuu. Onkohan tuo 35 päivää liian pitkä kierto ovulaation suhteen? Mikä olikaan se viitteellinen kierronpituus ovuloimattomissa kierroissa? Muistaisikohan joku?

Oletteko PCO ihmiset käyttäneet ovulaatiotestejä metukierroissa - onko ne toimineet? Olevinani joskus muistan kuulleeni, että ovistestit eivät toimisi oikein hyvin PCO:laisilla.

Sekavaa ja kovin spekuloivaa tarinaa tämä viesti nyt, mutta olen vähän kiireessä... :-)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kierrot kanssa mitä sattuu normaalisti, jotain 40-55vrk. Vasta 1½viikkoa olen metuja popsinut, nyt kp28. Mulla kanssa yleensä menkat alkaneet monen päivän tiputtelulla, mielenkiinnolla odottelen miten näiden metujan kanssa käy. Alotusannos oli 1tbl ja ja noin viikon välein annettiin ohje nostaa annosta ad. 3tbl/vrk.

Oon kokeillut aiemmin Clomifenin kanssa ovistestejä. Ainakin Clearbluen testi toimi mulla, tuloksena vaan oli kohdunulkoinen raskaus, joka vei mennessään toisen munatorven. Lohtuna tässä kaikessa meillä on se, että yksi lapsi jo on, joka aikanaan sai alkunsa Clomifen - Terolut -hoidolla, helposti. Nyt on Clomit kokeiltu, ja ne ei mulla enää toimi, ovista ei niillä enää saada aikaan.

Nyt siis yksityisen lapsettomuusklinikan lääkäri kirjoitti mulle Metformiinia. Seuraavien menkkojen alettua varaan ajan SSG:hen, katotaan onko tuo mun ainokainen munatorvi avoin. Mikäli on auki, sit kokeillaan gonadotropiini -pistoshoidolla inssiä. Mut jos torvi tukossa, sit suoraan IVF:ään. Jatkot meillä siis auki...

Mutta, kaikenkaikkiaan olisi kiva saada tähän pinoon vastauksia kiertojen kyhenemiseen metujen avulla, ja jopa mahdolliseen ovulaation palautumiseen ym...

Kesää odotellessa: Auris

Vierailija
2/4 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut metformiinit käytössä kahteen otteeseen. Ensin sain niitä (metforem merkkisiä) viimeisten clomikokeilujen aikaan. Annos oli yht 1500mg (clomikierrot 4-6) Niillä ei ollut mitään vaikutusta kiertoni tasaantumiseen tms. Jouduin clomeista huolimatta käynnistämään vuodon aina teroilla/primoilla. Cloomit ei siis mulla tuottaneet ovista eikä metut tasanneet kiertoakaan. Jatkoin clomien jälkeen metujen napsimista jonkin aikaa (toivoin luomu-ihmettä) mutta mahavaivat noista metforemeistä olivat niin järkyttävät että lopetin niiden napsimisen odotellessani iui-hoitojen alkua.

IUI hoitoihin otettiinkin sitten taas metformiini käyttöön (nyt eri merkki Diformin retard) ja annos oli 3x750mg eli 2250mg. Näistä ei ollut minulle mitään vatsa tms vaivoja. Mikä oli suuri ihme. Kiertoon ne eivät vaikuttaneet sillä jouduin myös iui-hoidoissa käynnistelemään menkkoja primoilla. Munarakkulat eivät kypsyneet ja ironneet IUIssakaan (menogon,menopur,puregon piikeistä ja pregnylistä huolimatta!!!)

jatkoin IUI-hoitojen jälkeen Diforminin syömistä,koska valmistauduimme IVF.ään. laihdutin myös -10kg vähähiilarisella dieetillä. IVF:n aikaan en tiedä oliko metuilla vaikutusta mutta ne siis olivat kokoajan käytössä. Eka IVF tuotti negan. Ekalla PASsilla plussasin ja jatkoin metuja aina rv 14 asti.

Minulle on nyt tehty sokerirasitus (Pcon takia) ja siinä ei havaittu mitään raskausdiabetekseen viittaavaa. Arvot oliva huippuluokkaa eli pääsin läpi kirkkaasti. Ilmeisesti metformiinilla ei siis ole minuun mitään vaikutusta koska insuliineissani ei ole häikkää.Näinollen ne eivät myöskään tasanneet kiertojani. Toisaalta haluan uskoa että metformiinit mahdollisesti ovat ehkäisseet mahdollista keskenmenoa ja että niistä olisi ollut siis jotain hyötyä. Ilman en olisi kuitenkaa uskaltanut olla ja jos niistä ei mitään haittaa kropalle/ sikiölle ole niin kyllä niitä uudelleenkin kokeilisin.

Nyt mennään vkolla 28+3 ja toiveissa olisi että elokuussa meillä olisi vauva sylissä.

Oikein paljon tsemppiä taisteluunne.Toivottavasti tulette pikaisesti tuonne plussaneiden puolelle (halaa).

Piippuli & yksiön omistaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin juu ja unohdin mainita että ovistestit ei ainakaan mulla toimi. Näyttävät koko kierron plussaa. Se johtuu siitä että LH-hormoonini on niin korkea (18) koko kierron ajan. (Tarkoittaa käytännössä sitä että munasarjat kehittävät kokoajan liikaa tuota oviksen laukaisemaa LH.ta vaikka pitäisi kehittää vain kierron keskivaiheilla)

LH pitäisi olla 1/3 tuosta silloin kun ei ole ovishuippu.

Vierailija
4/4 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on metut jo toistamiseen käytössä.. Esikoista kun teimme -03, mulla oli siis inssihoidossa metut+clomit+menogon, ekasta bongatusta oviksesta saimme sit pojan 02/04. Mulla vaikea pco, pojan syntymän=imetyksen jälkeen menkat tuli melkein joka kk, kierto oli tosin 35-50pvä. Lääkärini epäili, että en norm. ovuloi ollenkaan vaikka vuoto (runsas) aina tulikin.

Kun aloitimme tämän p2-prokkiksen oviksen aikaansaaminen on ollut tuskallista.. Aluksi en halunnut metuja, koska sain sivuoireina pahoinvointia/ripulia. Yritimme clomeilla ja yhdistelmä clomit+menopur, muuta munikset eivät kasvaneet. Vuodon joudun aina teroilla tekemään. Vasta nyt kun reilu 2,5kk olin metuja 1000mg x 2 syönyt, saimme tähän kiertoon ekan todistettavasti tapahtuneen oviksen. Yhdessä menopurilla, pitkällä stimulaatiolla. Inssi tehtiin hyvillä mausteilla, mutta nyt näyttää pahasti siltä, et täti tulee viimeistään hu 8( .

Metujen käytössä on saatu parhaimmat tulokset 3-6kk käytön jälkeen vasta. Sen pitäisi myös parantaa vastetta nimenomaan clomeille, mitä mulla ei ainakaan heti tehnyt, joten meillä pelkät pistoshoidot.

Mulla kyllä oli rask.ajan diabetes esikoista odottaessani, pelkkä ruokavalio hoito. Ja insuliiniresistenssi on " koholla tai jotakin..eli mulle metut on hyväks ja siihen lisäks pitäis saada se painonpudotus, tälloin lopputulos olisi paras.

Kyllä nyt sekavaan kysymykseesi sait ERITTÄIN sekavan vastauksen!!!

Syyten masentunutta mielentilaani...