Kerrosatalossa saa olla pelkkä t-paita päällä, muuten tulee kuuma. OK-talossa asutaan kuin jääkaapissa
on kyllä eroja asumisessa näin talvella.
Jos siis luette jotain lämmitykseen liittyviä keskusteluja täällä, huomatkaa, että kommentoijilla saattaa kotonaan olla täysin eri tilanne. Toinen elää kuinb luksushotellissa kerrostalossa, toinen on horkassa töllissään pipo päässä puuhellan edessä, eikä kovin vitsikkäällä tuulella..
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä töllissä pitää olla pipo päässä puuhellan edessä? Eikö raskita lämmittää?
Ei muuta kuin se mitä on pakko. Nyt talvella pakkasilla sähkölaskut monta sataa euroa. Jos tulen kipeeksi, saanpahan sairaslomaa.
Miksi omakotitalo ilman tulisijaa? Ja ilppiä?
älä viitsi kirjoitti:
Provo. Kerrostaloissa on kylmää syksyllä ja keväällä jatkuvasti, koska patterit eivät toimi kuin miinusasteissa (ulkona on anturit kuulemma, en tiedä ovatko talossa vai jollakin eri taholla). Myös patterikaudella keskitalvella on kylmiä kohtia huoneistossa +vetoa ikkunanraoista, vaikka onneksi edes silloin patterit toimivat. Lisäksi asukas ei saa itse säätää pattereita päälle - siellä on automatiikka, vaikka pitäisi voida laittaa päälle. Myös uusista patterien säätimistä on otettu pois mahdollisuus pitää sitä pienemmällä (reippaasti 3. asennon jälkeen vasta lämpenee, sitä alempaa lämpötilaa ei saa), se on joko pois tai kuumana, ihan kuin sillä säästettäisi luontoa tai taloyhtiön maksuja. Hommassa ei ole mitään järkeä. Lisäksi palelevat naiset joutuvat pukemaan kotonaan monta kerrosta jatkuvasti, vain heinäkuu ja elokuu ovat kuumia, jolloin +32 sisällä. Äärisäiden maa.
Mitä mahdat selittää, meillä ainakin on lämmin asunto, voisi olla viileämpi. Ei saa pattereita näemmä pienemmälle, tosiaan.
Kerrostalossa. Ihan paikkansapitävä aloitus.
Minä auon ikkunoita, kun tulee liian kuuma. Yölläkin on yksi ikkuna ollut auki, uni tulee paremmin kun ei ole liian lämmintä.
Energianhaaskuutahan liika lämmittäminen on, mutta toisaalta kerrostalo on ekologisin asumismuoto.
Allekirjoita kansalaisaloite Luonnollisten monopolien, kuten Suomen sähkönjakeluverkoston, takaisinostaminen valtion omistukseen.
Jos krs-talossa tarkenee t-paidassa, niin lämmönsäätö kytketty liian korkeaksi, joka näkyy yhtiövastikkeiden ja vuokrien suuruudessa tai sitten se on kytketty väärin ja yläkerroksissa ollaan kuin saunassa ja alakerroksen huoneistoissa palellaan. Sama myös rivitalossa ja lämpötilan korkeudesta päättävät muut kuin asukas itse.
Okt asuja voi itse säätää sisälämpötilan mieleisekseen, oli lämmitysmuoto mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivä pulkassa, puut sisälle ja saunalle kannettu, nyt vaan loppu päivä ja ilta naatitaan.
Ap mites päiväsi on kulunut, partsillako olet päiväsi viettänyt, HUUTONAURUAMuista pitää se ruosteinen vanha kaminasi lämpöisenä, jotta 15 neliön koirankoppisi lämpiää. Paukkupakkaset jatkuu vielä päiviä tai viikkoja. HUUTONAURUA!
Mielummin koirankoppi maalla kuin betoninenpersereikä. HUUTONAURUA
Jotenkin toi sun juttus ei nyt lähtenyt lentoon.
Meillä kai pitää kerrostalossa olla kesälläkin villasukat jalassa. Talvella sitten paksut olovaatteet, villasukat ja viltin alle olemaan! Ikkunat vetävät ja huoltomies käski laittaa vaikka lakanat tukkeeksi. Onneksi on vain vuokrakämppä ja muutetaan pois pian.
Meillä sähkölämmitteinen okt ja toisella paikkakunnalla kaukolämmitetty kerrostaloasunto. Molemmissa tarkenee oikein hyvin talvella lyhythihaisessa paidassa, lyhyillä lahkeilla ja paljain jaloin. Ja niin me kans ollaan. Ja lämpötilaa pystyy myös molemmissa säätämään itselle mieluisaksi. 22-23 on meille sopiva ja makkarissa vähän alempi.
Kylläpä Suomessa on yleensä aika mukavan lämpimät asunnot ja lattiat. Oli sitten kerrostalo, omakotitalo tai rivari. Mä viihdyn parhaiten talvellakin paljain jaloin sisällä ja yleensä olen paljain jaloin myös kylässä. Eipä ole juuri varpaita palentanut koskaan :)
Omakotitaloasukkina minusta on ihanaa, että saan talon juuri niin viileäksi tai lämpimäksi kuin haluan. Se tarkoittaa, että meillä on n. 20-22 astetta, paitsi makuuhuoneessa 17 C. Kesällä ilmastointi pitää huolen tehokkaasta jäähdytyksestä.
Kerrostalossa kyläillessäni kärsin usein kuumuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä Suomessa on yleensä aika mukavan lämpimät asunnot ja lattiat. Oli sitten kerrostalo, omakotitalo tai rivari. Mä viihdyn parhaiten talvellakin paljain jaloin sisällä ja yleensä olen paljain jaloin myös kylässä. Eipä ole juuri varpaita palentanut koskaan :)
Älä tule meille kylään. Minua inhottaisi vieraiden paljaat varpaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tule meille kylään. Minua inhottaisi vieraiden paljaat varpaat.
No on sulla inhon aiheet. Koeta kestää. Elämä on kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Systerini joka asuu rintamamiestalossa, nauttii aina kun tulee kylään talvella, sanoo että on kyllä luksusta. Niillä on niin kylä kotona, että melkein henki huuruaa, aina kun siellä käy talvella kylässä, on ihan kohmeessa ja paikkoja kolottaa vielä pari päivää kun on sieltä lähtenyt.
Mutta nauttiipa taas kotona olosta sen jälkeen.krs.asuja
Minä taas ahdistun kuumissa kerrostaloasunnoissa nopeasti. Yritän vierailla kavereideni luona, mutta jo puolen tunnin päästä tulee tunne, että pitäisi avata ikkuna tai mieluummin lähteä kävelylle ulos. Kuumassa on tukala ja väsynyt olo ja jotenkin vaikea hengittää.
Asun ok-talossa ja säädän lämmön aina melko alas. On ihanaa kun on raikas ja viileä sisäilma. Koska meillä on lattialämmitys joka huoneessa, villasukkia ei tarvita, mutta muuten tykkään kulkea ihan normaalisti puettuna kotona. Olisi inhottavaa nuhjata hikisenä jossain alushousuissa.
Täällä voi säätää itse pattereita. Nukun n 18-19 astetta. Mulla onkin ikean sorsanhöyneniä oleva peite. Välillä tuuletan oli pakkanen tai kuuma, ristiveto. Laitan patterit kiinni ja taas auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä töllissä pitää olla pipo päässä puuhellan edessä? Eikö raskita lämmittää?
Ei muuta kuin se mitä on pakko. Nyt talvella pakkasilla sähkölaskut monta sataa euroa. Jos tulen kipeeksi, saanpahan sairaslomaa.
Monta sataa tosiaan kun koko vuonna ne on 1100€.
Sama täällä ja siihen hintan tulee myös kesällä torpan viilennys.
Vierailija kirjoitti:
en tykkää kodissani paljasjalka vieraista. Annan sukat.
Helsingin kaupungin vuokratalosta hei. Vanha talo. On niin kylmä. Vetää vaikka on tiivistetty ikkuna, lattian alla ei mitään eristystä, kuin jäällä kävelisi.
No pääasia että saadaan Oodit ym lämmitettyä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kaupungin vuokratalosta hei. Vanha talo. On niin kylmä. Vetää vaikka on tiivistetty ikkuna, lattian alla ei mitään eristystä, kuin jäällä kävelisi.
No pääasia että saadaan Oodit ym lämmitettyä.
Patterit on siis lukittu niin ettei asukkaat voi niitä itse säätää.
Meillä on ihan omakotitalossa tällähetkellä 23 mittarissa lämpöä.
Jos haluan lisää, niin tuossa on keskutermostaatti, josta käännän nappulasta lisää, niin lämpöä tulee.
Mulle on samantekevää, miten muut palelee tai hikoilee.
Kerrostalossa eivät ihmiset aina hoksaa, että yhtiövastikkeessa maksetaan lämmönkulutus. Sellaistakin näkee, että tuuletetaan pakkasella, kun on sisällä liian kuuma.
Omakotiasujalla on laskulla selkeämmin nähtävissä lämmityskulut. Tulee mielellään säästettyä pari lämpöastetta ja laitettua villasukat jalkaa.
Huomaa minkätyyliset ihmiset asuu yleensä ok-taloissa, kun tästä vedettiin herne nenään. :DDDD