Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrosatalossa saa olla pelkkä t-paita päällä, muuten tulee kuuma. OK-talossa asutaan kuin jääkaapissa

Vierailija
21.01.2019 |

on kyllä eroja asumisessa näin talvella.

Jos siis luette jotain lämmitykseen liittyviä keskusteluja täällä, huomatkaa, että kommentoijilla saattaa kotonaan olla täysin eri tilanne. Toinen elää kuinb luksushotellissa kerrostalossa, toinen on horkassa töllissään pipo päässä puuhellan edessä, eikä kovin vitsikkäällä tuulella..

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä pulkassa, puut sisälle ja saunalle kannettu, nyt vaan loppu päivä ja ilta naatitaan.

Ap mites päiväsi on kulunut, partsillako olet päiväsi viettänyt, HUUTONAURUA

Vierailija
22/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kerrostalossakin saa säätää omia pattereita pienemmälle, jos hiki meinaa tulla. Ei niitä pattereita ole siellä pakko täysillä huudattaa.

Ei kaikkialla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kerrostalossakin saa säätää omia pattereita pienemmälle, jos hiki meinaa tulla. Ei niitä pattereita ole siellä pakko täysillä huudattaa.

Tää ei ole ihan totta. Entisessä asunnossa oli kiinteät venttiilit. Niitä ei voinut itse säätää.

Vierailija
24/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ei ole ihan totta. Entisessä asunnossa oli kiinteät venttiilit. Niitä ei voinut itse säätää.

No, varmaan vuokrakämpissä noin. Mä olen asunu ainoastaan omistuskerrostalokämpissä ja patterit saa halutessaan myös kokonaan pois päältä. Tai sitten täysille tai mihin tahansa niiden välille.

Vierailija
25/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Oma kerrostaloasunto on ihan jääkylmä. Vanhempieni omakotitalo taas ihanan lämmin, varsinkin kun heillä on takka päällä.

Eli riippuu ihan taloista. 

Vierailija
26/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu oli myös mulla. Joutu pitää ikkunaa auki kun kämpässä oli 26 astetta lämmintä. Harakat tykkäsi :D

Vierailija
27/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, varmaan vuokrakämpissä noin. Mä olen asunu ainoastaan omistuskerrostalokämpissä ja patterit saa halutessaan myös kokonaan pois päältä. Tai sitten täysille tai mihin tahansa niiden välille.

Mistä sä niin päättelit että mä asuin vuokrakämpässä. Väärin meni.

Vierailija
28/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl se on lähinnä siitä kiinni et millai perse kestää merivettä.

Vierailija
29/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuessani kerrostalossa patterit olivat aina pois päältä.

Asunnossa oli talvisin yli 25 ja kesäisin yli 30 lämmintä.

Pyysin taloyhtiötä tarkistamaan voisiko asialle tehdä jotain kun on aina niin helevetin kuuma. Kävivät mittaamassa lämpötiloja ja sen jälkeen mitään ei tehty.

Harvoin pidin edes t-paitaa päällä, kun hiki oli aina.

Vierailija
30/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivä pulkassa, puut sisälle ja saunalle kannettu, nyt vaan loppu päivä ja ilta naatitaan.

Muista pitää se ruosteinen vanha kaminasi lämpöisenä, jotta 15 neliön koirankoppisi lämpiää. Paukkupakkaset jatkuu vielä päiviä tai viikkoja. HUUTONAURUA!

Vierailija
31/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalossa jossa kolme patteria, yksi niistä päällä ja sekin todella pienellä. Koko talven olen ollut t-paidassa ja shortseissa kotona. Kämpässä +22/23. Toisaalta viime kesänä oli sellaset mukavat 33 astetta...

Vierailija
32/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukat voittaa Urpot naapurit onneksi 100-0 ja ainahan voi lämmittää enemmän halutessaan. Omakotitalostani kun löytyy kaukolämpö, varaava takka, pari lattialämmistystä ja erillinen lisälämmitin. En tosin käytä kuin kaukolämpöä ja toista lattialämmitystä.

Vierailija
33/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan lämmintä on maalämmöllä meidän talossa. Lisänä puuliesi ja varaava takka. Ei ole tarvinnut kyllä pipoa pitää. Mutta yleisesti ottaenhan Suomessa lämmitetään ihan liikaa, tosiaan t-paita päällä ollaan talvipakkasella, hölmöä hommaa. Villasukat ja villapaita on hyvä vaatetus, jos paleltaa. Ja eihän se kovin lämmin ole hyvä senkään vuoksi, että pitää jaksaa tehdäkin kaikenlaista, esim. tiskata, silittää, pyykätä, siivota, laittaa ruokaa, leipoa. Ja kun käy tuolla ihanassa talvisäässä ulkoilemassa, niin kylläpäs sen jälkeen viileämpikin tupa tuntuu lämpimältä. 

Yleisesti ottaen ne villasukat ja -paidat kaivetaan komerosta ihan liian helposti jolloin se lämmityksentarvekin lisääntyy. 18c makuuhuone ja 20c oleskelutilat toimii kyllä t-paidassakin jos ei ehdoin tahdoin totuta itseään se lämpimämpään.

Vierailija
34/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista pitää se ruosteinen vanha kaminasi lämpöisenä, jotta 15 neliön koirankoppisi lämpiää. Paukkupakkaset jatkuu vielä päiviä tai viikkoja. HUUTONAURUA!

Mielummin koirankoppi maalla kuin betoninenpersereikä. HUUTONAURUA

Vierailija
35/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo. Kerrostaloissa on kylmää syksyllä ja keväällä jatkuvasti, koska patterit eivät toimi kuin miinusasteissa (ulkona on anturit kuulemma, en tiedä ovatko talossa vai jollakin eri taholla). Myös patterikaudella keskitalvella on kylmiä kohtia huoneistossa +vetoa ikkunanraoista, vaikka onneksi edes silloin patterit toimivat. Lisäksi asukas ei saa itse säätää pattereita päälle - siellä on automatiikka, vaikka pitäisi voida laittaa päälle. Myös uusista patterien säätimistä on otettu pois mahdollisuus pitää sitä pienemmällä (reippaasti 3. asennon jälkeen vasta lämpenee, sitä alempaa lämpötilaa ei saa), se on joko pois tai kuumana, ihan kuin sillä säästettäisi luontoa tai taloyhtiön maksuja. Hommassa ei ole mitään järkeä. Lisäksi palelevat naiset joutuvat pukemaan kotonaan monta kerrosta jatkuvasti, vain heinäkuu ja elokuu ovat kuumia, jolloin +32 sisällä. Äärisäiden maa.

Vierailija
36/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Mulla on patterit niin pienellä kuin ne saa (ja ovat siis nyt näillä pakkasilla ehkä haaleat jos sitäkään) mutta ihan t-paidassa ja paljain jaloin täällä voi ja saa olla. Naapurit taitaa ylä- ja alapuolella lämmittää vähän ronskimmin tai sitten tämä talo on vaan rakennettu hyvin kun ei tuuli ujella nurkissa.

Vierailija
37/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta vääntely välttämättä. 

Minä pidän päivittäin joitain ikkunoita auki.

Vierailija
38/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Mulla on patterit niin pienellä kuin ne saa (ja ovat siis nyt näillä pakkasilla ehkä haaleat jos sitäkään) mutta ihan t-paidassa ja paljain jaloin täällä voi ja saa olla. Naapurit taitaa ylä- ja alapuolella lämmittää vähän ronskimmin tai sitten tämä talo on vaan rakennettu hyvin kun ei tuuli ujella nurkissa.

Samoin. Ei pattereiden vääntely vaikuta mihinkään, joten en enää edes vaivaudu, olen vain sitten vain vähissä vaatteissa, joskus pelkät alkkarit jalassa.

Vierailija
39/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Systerini joka asuu rintamamiestalossa, nauttii aina kun tulee kylään talvella, sanoo että on kyllä luksusta. Niillä on niin kylä kotona, että melkein henki huuruaa, aina kun siellä käy talvella kylässä, on ihan kohmeessa ja paikkoja kolottaa vielä pari päivää kun on sieltä lähtenyt. 

Mutta nauttiipa taas kotona olosta sen jälkeen.

krs.asuja

Vierailija
40/63 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä viitsi kirjoitti:

Provo. Kerrostaloissa on kylmää syksyllä ja keväällä jatkuvasti, koska patterit eivät toimi kuin miinusasteissa (ulkona on anturit kuulemma, en tiedä ovatko talossa vai jollakin eri taholla). Myös patterikaudella keskitalvella on kylmiä kohtia huoneistossa +vetoa ikkunanraoista, vaikka onneksi edes silloin patterit toimivat. Lisäksi asukas ei saa itse säätää pattereita päälle - siellä on automatiikka, vaikka pitäisi voida laittaa päälle. Myös uusista patterien säätimistä on otettu pois mahdollisuus pitää sitä pienemmällä (reippaasti 3. asennon jälkeen vasta lämpenee, sitä alempaa lämpötilaa ei saa), se on joko pois tai kuumana, ihan kuin sillä säästettäisi luontoa tai taloyhtiön maksuja. Hommassa ei ole mitään järkeä. Lisäksi palelevat naiset joutuvat pukemaan kotonaan monta kerrosta jatkuvasti, vain heinäkuu ja elokuu ovat kuumia, jolloin +32 sisällä. Äärisäiden maa.

Siinä kerrostalossa missä minä asuin ei koskaan ollut alle 25 astetta lämmintä. Paitsi silloin kun pidin parvekkeen ovea auki keskellä talvea, ettei tarvitse hikoilla alushoususillaan.

Pattereissa oli termostaatit ja ne pidettiin kylmänä ympäri vuoden.