Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Todennäköisesti sinäkin juot liikaa vettä

Vierailija
21.01.2019 |

Vain yksi litra nestettä päivässä, muun nesteen ihminen saa ravinnosta kuten kasviksista ja muista vihanneksista. Kaksi litraa vettä on jo liikaa. Jatkossa juo vain silloin kun on oikein kova jano, älä juo turhaan.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000005970455.html

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M43 kirjoitti:

Jos sinulla on jano, kärsit jo nestehukasta

Kyllä se suositus on että juodaan vain janoon.

Vierailija
22/38 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M43 kirjoitti:

Höpö höpö. Laita linkki tähän suositukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M43 kirjoitti:

Uutta tutkimustietoa juomisesta – Juoda kannattaa vain kun on jano https://yle.fi/uutiset/3-9225821

Laita sinä linkki omaasi 😉

Vierailija
24/38 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä näkee kuinka turha lehti hs on.

Vierailija
25/38 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo vain, kun janottaa

Liikunta, kuumuus ja ikä lisäävät nesteen tarvetta, mutta yletön veden lipitys on turhaa.

Paljonko vettä sitten täytyy saada ja miten, jotta voi hyvin?

Yleensä siis riittää, kun aikuinen juomalla juo keskimäärin litrasta puoleentoista litraan päivässä.

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/ruoka/juo-vain-kun-janottaa

Vierailija
26/38 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M43 kirjoitti:

Uutta tutkimustietoa juomisesta – Juoda kannattaa vain kun on jano https://yle.fi/uutiset/3-9225821

Googleta nestehukka, niin jokaisessa linkissä ensimmäisenä oireena mainitaan jano.

Vierailija
27/38 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M43 kirjoitti:

Koska minun kannattaa  tämän logiikan mukaan juoda, kun en tunne janoa aivovamman takia? ohis

Vierailija
28/38 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M43 kirjoitti:

Koska minun kannattaa  tämän logiikan mukaan juoda, kun en tunne janoa aivovamman takia? ohis

Tuo on hyvä kysymys. Itsekkin noudatan määrättyä ruokavaliota, enkä saa juoda kolmea litraa vähempää. En siis ole se jolta kysyit.

Vierailija
29/38 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulisi kammottava päänsärky noin vähästä veden määrästä. Mieluummin kuuntelen omaa kroppaani kuin mitään tutkimusta.

Vierailija
30/38 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mussa on sellainen vika, että mulla ei ole ikinä jano. Siksipä en voi noudattaa tuota neuvoa, että pitäisi juoda vain silloin kun on jano. 

Vierailija
31/38 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti sinäkin syöt liikaa. Missä tämmönen juttu on?

Vierailija
32/38 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli hyvä ja kaivattukin artikkeli. Olen mm. pohtinut että miten helkutissa menneet polvet ovat selviytyneet jos nämä tietyt nestesuositukset olisivat täysin oikeassa. Edes omilla vanhemmillani ei ole tapana kitata vettä samaan tyyliin kuin minulla on ollut ja isovanhemmat joivat vielä paljon niukemmin. Luin nimittäin juurikin erilaisista urheilulehdistä ja muista lähteistä noita todella runsaan juomisen ohjeita vuosikaudet ja oletin että kai näissä jotain perää on.

Vierailija
33/38 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon 2-4l vettä tai vihreää teetä päivässä riippuen siitä onko treenipäivä vai ei. Syön myös kasviksia vähintään 1/2 kiloa päivässä. Mutta en esimerkiksi juo maitoa, mehuja tai limppareita normaalisti. Olen huomannut, että kuiva huoneilma ja päätetyöskentely kuivattaa ja vedentarve on suurempi.

Vierailija
34/38 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli hyvä ja kaivattukin artikkeli. Olen mm. pohtinut että miten helkutissa menneet polvet ovat selviytyneet jos nämä tietyt nestesuositukset olisivat täysin oikeassa. Edes omilla vanhemmillani ei ole tapana kitata vettä samaan tyyliin kuin minulla on ollut ja isovanhemmat joivat vielä paljon niukemmin. Luin nimittäin juurikin erilaisista urheilulehdistä ja muista lähteistä noita todella runsaan juomisen ohjeita vuosikaudet ja oletin että kai näissä jotain perää on.

Aika monesta muustakin asiasta on nykyisin parempaa tietoa saatavilla kuin isovanhemmillamme aikanaan. Samalla eliniänodote on kasvanut räjähdysmäisesti, joten menneitä polvia en käyttäisi minkäänlaisena argumenttina.

Vierailija
35/38 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mussa on sellainen vika, että mulla ei ole ikinä jano. Siksipä en voi noudattaa tuota neuvoa, että pitäisi juoda vain silloin kun on jano. 

Heh heh, kyllä sullekin vaan jano tulis, jos et joisi yhtään mitään ja söisit pelkkää kuivamuonaa.  Nestettä tarvitaan ja sen puutteeseen kuolee paljon nopeammin kuin nälkään.  Mutta eihän sitä nyt kauheita määriä tarvita.

Ei mullakaan yleensä ole jano.  Koska syön ja juon normaalisti.  Varmasti saan sen tarvittavan nestemäärän käyttämästäni ravinnosta ja ruokajuomasta.   En ymmärräkään, miksi pitäisi koko ajan juoda, "ettei tule jano."  Ihminen ehdollistuu sille ja jano tuleekin sitten ihan varmasti, jos ei kymmenen minuutin välein kulauta jotain kurkkuunsa.  Olen seurannut yhtä työkaveria ihan mielenkiinnosta, aina vesipullo kädessä, oli tilanne mikä tahansa.  Tosiaan n. 10-15 minuutin välein juo siitä pitkiä kulauksia ja vähän väliä käy täyttämässä sitä pulloa.  Se on siis sitä janon torjuntaa.  Miksi meistä kellään muulla ei ole janoa, vaikka ei koko ajan juodakaan?  

On se ylenjuominen varmasti kuitenkin terveellisempää kuin ylensyöminen, luulisin.  Onhan niitäkin, joilla pitää koko ajan olla jotain, mitä napostelee.  Ehdollistumistahan se on sekin. 

Vierailija
36/38 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen silloin tällöin porukalla reissussa ja nää veden lipittäjät on sitten rasittavia. Valtavasti aikaa menee siihen vessassa käymiseen ja vessan etsimiseen ja ylimääräisiin pysähdyksiin pissahädän takia. Naisia yleensä nämä pissaliisat joiden elämä pyörii vesipullon ja vessanpytyn ympärillä.

Ja niin turhaan, kuvittelevat vain olevansa jotenkin terveellisten tapojen edistäjiä.

Vierailija
37/38 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh heh, kyllä sullekin vaan jano tulis, jos et joisi yhtään mitään ja söisit pelkkää kuivamuonaa.  Nestettä tarvitaan ja sen puutteeseen kuolee paljon nopeammin kuin nälkään.  Mutta eihän sitä nyt kauheita määriä tarvita.

Ei mullakaan yleensä ole jano.  Koska syön ja juon normaalisti.  Varmasti saan sen tarvittavan nestemäärän käyttämästäni ravinnosta ja ruokajuomasta.   En ymmärräkään, miksi pitäisi koko ajan juoda, "ettei tule jano."  Ihminen ehdollistuu sille ja jano tuleekin sitten ihan varmasti, jos ei kymmenen minuutin välein kulauta jotain kurkkuunsa.  Olen seurannut yhtä työkaveria ihan mielenkiinnosta, aina vesipullo kädessä, oli tilanne mikä tahansa.  Tosiaan n. 10-15 minuutin välein juo siitä pitkiä kulauksia ja vähän väliä käy täyttämässä sitä pulloa.  Se on siis sitä janon torjuntaa.  Miksi meistä kellään muulla ei ole janoa, vaikka ei koko ajan juodakaan?  

On se ylenjuominen varmasti kuitenkin terveellisempää kuin ylensyöminen, luulisin.  Onhan niitäkin, joilla pitää koko ajan olla jotain, mitä napostelee.  Ehdollistumistahan se on sekin. 

Noiden artikkelien mukaan teet silti väärin koska juot jakuvasti etkä vasta sitten kun se jano tulee.

Vierailija
38/38 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin jutut kannattaa jättää omaan arvoonsa. Sisältää (((propagandaa))) eikä kyseiseen julkaisuun pidä luottaa kuten ei yleensäkään valtamediaan, toki poikkeuksia on mutta yleisesti ottaen valtamediaan kannattaa suhtautua skeptisesti. Niin myös vaihtoehtomedioihin, mutta niiden agenda on useammin totuuden kertominen kuin meidän harhaanjohtaminen.

"1%" tahtoo että me olemme tietämättömiä, heikkoja ja sairaita (kuhan nyt on tarpeeksi työkykyistä porukkaa) koska näin meitä on helpompi kontrolloida ja näin pysymme riippuvaisina systeemistä. Aidosti vapaa/terve ihminen on uhka systeemille. Mikä on WHO:n kanta siihen että kuinka paljon meidän pitää juoda? En luota WHO:nkaan mitenkään varauksetta, mutta sen toiminta perustuu kuitenkin enemmän tieteeseen, ja faktoihin kuin esim. hesarin.

https://www.who.int/water_sanitation_health/dwq/nutwaterrequir.pdf

The Tropical Agriculture Association has published water requirements for humans, animals and irrigated crops, given as liters per year (http://www.taa.org.uk). The minimum water requirement for fluid replacement for a 70kg human in a temperate zone equates to 3L per day, or 42.9mL/kg. Minimum requirements for an individual the same size but in a tropical zone equates to 4.1 to 6L/day, or 58.6 to 85.7mL/kg.

Eli 70 kiloisen pitäisi juoda lauhkealla vyöhykkeellä (johon Suomi juuri ja juuri kuuluu, ainakin eteläisemmät osat) vähintään 3 litraa päivässä. Tuosta voi varmaan vähentää jonkin verran kun on kylmemmät kelit ja oikein kuumana kesäpäivänä lisätä ainakin litran, enemmänkin jos tekee rankkaa fyysistä työtä tai jos innostuu harrastamaan hikiliikuntaa.

Meidät tahdotaan pitää nestehukan tilassa, ylipäätään sairaina. Minä juon lähes joka aamu hiljalleen litran filtteröityä vettä, päivällä x määrän ja illalla jonkun litran myös. Joinain päivinä saan tarpeeksi nestettä, toisina. Petrattavaa vielä olisi.