Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kaupan kassa. Lisäksi olen flunssassa ja työnantaja pakottaa töihin. Onko pakko mennä?

Vierailija
21.01.2019 |

Näin lyhyellä varoituksella ei saa kuulemman sijaista iltavuoroon jossa ollaan yksin töissä joten siksi täytyisi mennä kipeänä töihin. Onko tämä oikeasti oikein?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi joskus mietin Lidlissä, kun oli flunssainen kassa, että tosi kiva kun se lääppii kaikki ostokset niillä samoilla käsillä, millä niistää ja mihin yskii, että kylläpä saa aika laajalle leviämään sen flunssansa! Kyllähän se pomo voi pakottaa sairaan töihin, mutta onko sellaisessa mitään järkeä? Kohta koko asiakaskunta on kipee!

Väärin, ei voi PAKOTTAA!

Mua yritettiin...mutta eipä tullut kotoa hakemaan, kun en mennyt.

Eikä tullut mitään seuraamuksia siitä mulle.

Vierailija
22/37 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ruvetaan oikein pilkkua n*ssimaan, niin virallisesti "kassa on tuotteita tai palveluita tarjoavassa liikkeessä sijaitseva paikka, jossa asiakas voi maksaa ostamansa tuotteet tai palvelut". Eli ethän sinä mikään kassa ole vaan sinä työskentelet kassalla...

Anna jo olla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa lääkärinlausunto ei oikeuta jäämään pois töistä, vaan työnantajalla on oikeus määrätä työntekijä valitsemalleen lääkärille joka arvioi sairausloman tarpeen. Näin sanoo Suomen laki ja syynä on varmaan se, ettei kukaan pystyisi hankkimaan itselleen hövelin lääkärin avulla perusteettomia sairauslomia.

Olen menossa työterveyteen eli siinä mielessä on ainakin oikea lääkäri. Toki jos en saikkua saakkaan (epäilen kyllä tosiaan kun kurkusta ei tule juuri mitään ääntä plus muut flunssan oireet) niin kyllä sitten raahaan itseni töihin jos saisi edes jotain ihmelääkettä millä jaksaisi tämän päivän.

Mutta jos saan saikun ja silti joudun töihin (koeaika on loppusuoralla) niin onko se kuitenkaan laillista jos tulee vaikka joku tapaturma tai jotain? Koeajan takia mietin pitäiskö mennä, viikon päästä kun se olisi ohi ja olisi turvallisemmilla vesillä.

Ap

Sinä itse päätät, mitä teet.

Vierailija
24/37 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi joskus mietin Lidlissä, kun oli flunssainen kassa, että tosi kiva kun se lääppii kaikki ostokset niillä samoilla käsillä, millä niistää ja mihin yskii, että kylläpä saa aika laajalle leviämään sen flunssansa! Kyllähän se pomo voi pakottaa sairaan töihin, mutta onko sellaisessa mitään järkeä? Kohta koko asiakaskunta on kipee!

Samaa kassaa käyttää työkaverit, eli nekin sairastuu ja ei ole lainkaan tekijöitä.

Tosin todennäköisesti kassa on saanut taudin asiakkaalta, eli voisivat kipeät miettiä kaksi kertaa onko pakko mennä kauppaan. Toki jotain pitää syödä mutta jos joku toinen voisi hoitaa niin ei ne taudit pääsisi leviämään.

Vierailija
25/37 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin, ei voi PAKOTTAA!

Kai ymmärrät/ymmärrätte, että palkanmaksu siltä poissaolopäivältä on työnantajan päätettävissä. Vaikka olisi se kuuluisa lääkärintodistus.

Vierailija
26/37 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa lääkärinlausunto ei oikeuta jäämään pois töistä, vaan työnantajalla on oikeus määrätä työntekijä valitsemalleen lääkärille joka arvioi sairausloman tarpeen. Näin sanoo Suomen laki ja syynä on varmaan se, ettei kukaan pystyisi hankkimaan itselleen hövelin lääkärin avulla perusteettomia sairauslomia.

Olen menossa työterveyteen eli siinä mielessä on ainakin oikea lääkäri. Toki jos en saikkua saakkaan (epäilen kyllä tosiaan kun kurkusta ei tule juuri mitään ääntä plus muut flunssan oireet) niin kyllä sitten raahaan itseni töihin jos saisi edes jotain ihmelääkettä millä jaksaisi tämän päivän.

Mutta jos saan saikun ja silti joudun töihin (koeaika on loppusuoralla) niin onko se kuitenkaan laillista jos tulee vaikka joku tapaturma tai jotain? Koeajan takia mietin pitäiskö mennä, viikon päästä kun se olisi ohi ja olisi turvallisemmilla vesillä.

Ap

Nyt joku ei täsmää. Olet tunnettu siitä että tulet vaikka pääkainalossa töihin, uusi esimies ei tätä tiedä ja olet koeajalla??? Haluatko kenties muuttaa tarinaasi aavistuksen. Zero points!

Vierailija
27/37 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä on yleinen väärinkäsitys, mutta tosiasiassa mikään tapaturmavakuutus tai vastaava ei katkea vaikka olisikin lääkärintodistus. Samaten lääkäri ei määrittele sitä voiko henkilö tulla töihin, vaan kyllä päätösvalta on viime kädessä työnantajalla, sairauslomatodistuksesta huolimatta. Eri asia toki on se, onko mitään järkeä pakottaa 39 asteen kuumeessa olevaa henkilöä töihin tartuttamaan koko asiakas- ja muuta henkilökuntaa, mutta työnantaja voi halutessaan tehdä niinkin huonon päätöksen.

Vierailija
28/37 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri määrittelee sairausloman tarpeen, ei työnantaja. Hän voi kuitenkin pidättäytyä palkanmaksusta tietyillä ehdoilla esim tietyt diagnoosit tai ohjata käymään työterveydessä. Töihin ei mennä jos ei ole työkykyinen, kuumetta tai ei. Mä olen niin kyllästynyt tuohon aiheeseen. Ei kuume ole läheskään ainoa sairauden mittari.

Vierailija
29/37 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nyt joku ei täsmää. Olet tunnettu siitä että tulet vaikka pääkainalossa töihin, uusi esimies ei tätä tiedä ja olet koeajalla??? Haluatko kenties muuttaa tarinaasi aavistuksen. Zero points!

Häh, tossahan täsmää kaikki. Työpaikka on niin uusi, että on vielä koeaika joten tämä uusi pomo ei tiedä, että ap ei turhaan saikuttele. (Vanha pomo edellisessä työpaikassa varmaan sen oli oppinut tietämään.)

Vierailija
30/37 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sulla on käheä ääni ja vähän niiskuttaa nenä? Ei sillä uppoa kyllä sairaslomaa. 

31/37 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin n. 20-vuotiaana töissä pari viikkoa lounasravintolassa, tarkoitus oli olla pidempään, mutta itse ilmoitin etten jatka, kun sain paremman työn. Olin ollut viikon töissä, kun piti mennä töihin klo 11 alkavaan vuoroon. Sairastuin yöllä ja aloin klo 8 soittamaan työpaikalle ilmoittaakseni sairastumisestani, soitin monta kertaa mutta kukaan ei vastannut. Minulle oli siis aiemmin sanottu, että jos tulen sairaaksi tai on muuta asiaa niin pitää soittaa ravintolan lankapuhelimeen, en siis saanut numeroa ravintolan omistajan puhelimeen, kun luulisi, että näistä asioista ilmoitetaan suoraan esimiehelle.

No, vasta klo 10 eli 1h ennen työvuoron alkua puhelimeen vastattiin ja oltiin tosi vihaisia, että miksi ilmoitan sairaslomasta näin myöhään. Oma vikansa, mitäs eivät vastanneet puhelimeen aikaisemmin.

Vierailija
32/37 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin, ei voi PAKOTTAA!

Kai ymmärrät/ymmärrätte, että palkanmaksu siltä poissaolopäivältä on työnantajan päätettävissä. Vaikka olisi se kuuluisa lääkärintodistus.

Aina on maksettu sairausajan palkka.

Senverran paljon tulee maksettua sairauskassaan, että pitää siitä hyötykin saada.

Vierailija
33/37 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, piti tulla aikaisemmin kertomaan miten kävi kun vedinkin pienet unet lääkäristä päästyäni. Eli saikkua tuli 3 päivää. Ennen lääkäriä, kyselin aamupäivällä yhdeltä työkaverilta että ei se millään tulis tekemään mun iltavuoroa, niin mä voin joskus tehdä jonkun sen illan kun tarttee vapaata. Eli järkkäsin täksi päiväksi tuurarin, pomo saa huolehtia ti ja ke vuorot.

Ap

Vierailija
34/37 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen ollut kaupanalalla ennenkin töissä ja edellinen esimieheni sai minut houkuteltua tulemaan hänen kauppaansa myyjäksi (toisesta ketjusta) ja tarjosi parempaa vakkarin sopimusta kun edellinen oli. Vaihdoin "hänelle" töihin. Kului 2kk niin esimies vaihtuikin kun se mut palkannut esimies sai isomman kaupan hoitovastuulleen ja meille tuli uusi esimies toisesta kaupasta. Minulla on kuitenkin työpaikan vaihdon takia nyt koeaika joka stressaa hirveästi esimiehen vaihtumisen takia. Tuntuu ettei uusi esimies tykkää minusta, vaikka hoidan työni hyvin ja asiakkaat ilmeisesti tykkää ainakin asiakaspalautteen perusteella.

Ap

Vierailija
35/37 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, piti tulla aikaisemmin kertomaan miten kävi kun vedinkin pienet unet lääkäristä päästyäni. Eli saikkua tuli 3 päivää. Ennen lääkäriä, kyselin aamupäivällä yhdeltä työkaverilta että ei se millään tulis tekemään mun iltavuoroa, niin mä voin joskus tehdä jonkun sen illan kun tarttee vapaata. Eli järkkäsin täksi päiväksi tuurarin, pomo saa huolehtia ti ja ke vuorot.

Ap

Toivottavasti saat palkan noista päivistä.

Mutta kiva kun voit lepäillä kotona :)

36/37 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomon olisi itse pitänyt hankkia tuuraaja

Vierailija
37/37 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla sairauslomatodistus?

Kohta, sain lääkäriajan vasta iltapäivälle, mutta soitin heti lääkärin perään pomolle etten ole tulossa. Lääkäri on vasta 30min ennen vuoron alkua ja ajattelin että parempi ilmoittaa nyt edes aamulla etten tule, versus etten tule 30min päästä. Sainkin sitten haukut sanoilla:" kyllä pikku flunssassa voi tulla töihin".

Uusi pomo ei vaan ole vielä tietoinen että mä olen se työntekijä joka tulee yleensä pääkainalossa töihin, eli olen ollut nyt pe, la ja su siinä."pikkuflunssassa", nyt on 39 asteen kuume, ääni ei oikein tule kurkusta ja yskin kun oikein tupakkamies, puhumattakaan siitä että räkä valuu kokoajan...

Ap

Onneksi pomo voi päättää, maksetaanko palkkaa vai ei eli  jos siellä on varaston puolella tarjolla töitä, voit hyvin mennä sinne, sairausloma kun koskee vain kassatyötä, ei esim.tavaraerien purkamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi