Flunssainen olo, mutta mulla ei nykyään nouse kuume. Kehtaanko jäädä pois töistä?
Mittasin äsken lämmön ja mittari näyttää 37,1. Ei ei kuumetta. Silti jotenkin vetämätön olo ja sattuu kurkkuun. Mulla ei nouse kylläkään ikinä kuume. Ei vielä yskitä. Milloin kehtaa olla töistä pois, jos kuume ei nouse?
Kommentit (8)
Älä mene töihin huomenna. Turhaan tartutat muita. Kyllä se tuosta varmaan vielä pahenee. Tunnustele aamulla oloa. Jos mulla on 37.1 en pääse sängystä ylös.
Isolla osalla aikuisia (ja jopa nuoriakin), elimistö on menettänyt kyvyn hoitaa itseään kuumeen avulla. Olet siis varmasti kipeä, kun niin tunnet eikä kehosi edes taistele vastaan kuumeen keinoin eli toipuminen voi kestää pidempään. Kuulostele vointasi ja mene sen mukaan.
Ei kuume ole mikään kipeyden mittari. Jos olet niin kipeä ettet jaksa lähteä töihin niin jäät kotiin.
Mulle lääkäri sanoi, että jos on ok olo ja lämpöä, niin töihin vaan. Eli ei sillä ole merkitystä onko kuumetta vai, vaan olo kertoo sen pystyykö töitä tekemään.
"ajatus siitä, että esimerkiksi flunssasta toipuisi nopeammin kun on kuumetta, on virheellinen"
– Semmoista ei tapahdu: ei ole olemassa kuumeelle herkkiä tai vähemmän herkkiä ihmisiä – lukuun ottamatta lapsia, joille kuume nousee aikuisia helpommin. Aikuisilla kuumeen nousu riippuu siitä, millainen taudinaiheuttaja taustalla on, työterveyslääkäri Sirkku Martti Mehiläiseltä kertoo.
Nuhakuumetta eli flunssaa aiheuttavia viruksia on olemassa kymmenittäin, ellei jopa sadoittain.
– Kun virus on riittävän voimakas, kuume kyllä nousee myös ihmiselle, jolle se ei hänen oman kokemuksensa mukaan tyypillisesti nouse. Kuume nousee taatusti myös silloin, jos kyseessä on bakteerin aiheuttama sairaus, kuten keuhkokuume.
Ruumiinlämmön vaihtelu on suurta
Kuume nousee infektion yhteydessä siksi, koska ruumiinlämpö nousee, kun imusolmukkeet alkavat tuottaa enemmän valkosoluja. Valkosolut toimivat elimistön poliisipartioina, joiden tarkoitus on saada taudinaiheuttajia kuriin.
Jos kuumetta ei ole siis pitkään aikaan ollut, ärhäkät taudinaiheuttajat eivät ole onnistuneet iskemään, eikä imusolmukkeiden ole tarvinnut tuottaa ylimääräisä valkosoluja.
Vaikka flunssavirus olisi sellainen, joka ei nosta kuumetta, olo voi olla flunssassa silti hyvin vetämätön.
– Vointi voi olla väsynyt ja uupunut, ja joka paikkaa voi särkeä. Olotila voi olla kuumeen kaltainen, vaikka mittari ei ylittäisikään kuumeen rajaa.
”Kunpa kuume nousisi ja saisin flunssan sairastettua pois”, olen joskus ajatellut. Ajatus siitä, että flunssasta toipuisi nopeammin, jos kuume nousisi, on kuitenkin virheellinen. Kuume ei vaikuta taudista toipumiseen, eikä kuumetta myöskään tarvitse paranemisen vuoksi sietää.
Kiitos. Pitää katsella huomenna oloa. Oon jotenkin tottunut siihen ajatukseen, että jos ei ole kuumetta niin töihin vaan. Kai lapsuudessa opittua.
Ilman muuta jätät menemättä töihiin, ja lepäät niin että saat itsesi kuntoon.
Jos tuntuu että et ole työkykyinen. Sitähän ei muut osaa arvioida kuin sinä itse, ja riippuu työsi raskaudesta siis myös.