Mitä graduseminaarissa tapahtuu?
Kommentit (7)
Graduntekijä esittelee tutkimuksensa tarkoituksen, tutkimusasetelman, menetelmät, tulokset ja loppupäätelmät. Kertoo siis sen, mitä gradu sisältää ja miksi se on tehty.
Meillä oli ensin kokoontumisistunto, jossa käytiin läpi se, mitä oltiin tekemässä ja missä järjestyksessä. Toisessa kokoontumisessa jokainen esitteli sen, millä tavalla homma oli lähtenyt käyntiin omalta kohdalta. Kolmannessa istunnossa esiteltiin taas ja keskusteltiin kunkin kokemista vaikeuksista. Pari istuntoa oli vielä tuon jälkeen (lisää hankaluuksista yms. keskustelua), mutta minä olin jo valmis ja muualla tekemässä töitä.
Eka lukukausi käydään yleistä gradun kirjoittamiseen liittyvää juttua, tutustutaan valmiisiin graduihin, kirjoittamisen prosessiin ym. Sitten yleensä tulee tauko, jonka jälkeen seuraavana lukukautena alkavat seminaarikerrat, joissa pidetään esitelmät ja kommentoidaan toisten töitä. Siinä saa vertaistukea ja vinkkejä.
Omassa aineessani on vuden kestävä, joka viikko kokoontuva graduseminaari, jossa koko vuosen mittainen osallistuminen on pakollista. Siellä käydään läpi tutkimuksenpriaatteita samaan tapaan kuin kandiseminaarissa, mutta syvällisemmin. Siis aiheenmäärittelyä, rajausta, tutkimuskirjallisuutta, metodeita, tutkimusetiikkaa, yms. Ja sit tiety ne esittelyt.
Vierailija kirjoitti:
Eka lukukausi käydään yleistä gradun kirjoittamiseen liittyvää juttua, tutustutaan valmiisiin graduihin, kirjoittamisen prosessiin ym. Sitten yleensä tulee tauko, jonka jälkeen seuraavana lukukautena alkavat seminaarikerrat, joissa pidetään esitelmät ja kommentoidaan toisten töitä. Siinä saa vertaistukea ja vinkkejä.
Käytännöt ilmiesesti vaihtelevat yliopistoittain tai oppiaineittain, ehkä jopa opettajakohtaisesti. Ei meillä mitään yleistä istuntoa ollut tai muiden gradujen lukemisia. Heti lähdettiin tekemään omat paperit eteenpäin. Ensimmäiset gradut valmistuivat helmikuussa, jos syyskuussa aloitettiin. Omani valmistui huhtikuussa. Osalla meni seuraavallekin lukuvuodelle.
Ainakin omalla kohdallani seminaarityöskentely riippui kovasti seminaarin veräjästä eli graduohjaajasta. Ensimmäisen kohdalla (humanistinen ala) ohjausta ei ollut eikä joka kerralle todellakaan ollut mitään etenemistavoitteita. Toinen gradu (kasvatustiede) taas sai lisäpotkua jokaisesta seminaarikerrasta, sillä vaikkei omaa työtä sillä kertaa olisikaan käsitelty, hyödyin kovasti muiden töiden läpikäynnistä.
Ohjaajan valinta siis ratkaisee kenties koko gradun valmistumisen! Painota siis sitä esim. ajankohdan sijaan, jos mietit eri seminaarien välillä. Kannattaa myös kysellä kavereilta eri ohjaajien työskentelytavoista.
Siellä työstetään osallistujien graduja ohjaajan ja vertaistuen avulla. Joka kerraksi gradua on valmistuttava pikkasen lisää ja sitten se esitellään ryhmälle, joka kommentoi parannusehdotuksia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja.