Nainen, siivoa ja tee ruokaa, älä häpeile itseäsi
Tämä kehotus naisille jotka noista asioista tykkäävät. Ei, teidän parisuhteenna ei ole epätasa-arvoinen vaikka siivoaminen olisi se sinun juttusi. Saat itse määritellä mistä pidät. Ei sillä ole mitään merkitystä, että muissa suhteissa on eri säännöt. Annetaan kaikkien elää onnellisessa, omanlaisessaan parisuhteessa.
On selvää että parisuhteessa työt jaetaan tasan, kumpikaan ei saa laiskotella toisen raataessa. Mutta nykyään puhutaan myös siitä, että nainen ei saisi tehdä kotitöitä. Niistä ei saisi pitääkään yhtään vaan esim pyykkien ripustamisen pitäisi olla ärsyttävää.
Joskus luin tällaisia kehotuksia ja mietin, olenko viallinen? Tykkään siivota ja mieheltä hoituu ns miesten työt luonnostaan. Ei me päätetty että tässä talossa toinen hoitaa asian x koska se kuuluu perinteisiin. En saanut edes sellaista kasvatusta, kotona vanhemmillani ei ollut kunnon rooleja. Molemmat esim tapetoi seiniä, siivosivat, isä nikkaroi, teki aina ruoan ja äiti otti hieman isomman vastuun meistä lapsista.
Hommat hoituu hyvin näin. Molemmat osaa tarvittaessa tehdä toisenkin "työt". Kun olen töissä, mies pyykkää jos pyykkiä on kertynyt ja saattaa jonkun ruoankin väsätä, jos siivoan miehen ollessa kotona hän tarjoutuu imuroimaan vaikka en sitä ehdota (jopa hämmennyn kun olen tottunut siivoamaan yksin), minä käyn kävellen kaupassa jos mies on kipeänä tms ja osaan itsekin halutessani vaihtaa lampun ja maksaa laskut. Olisi jäänyt kylläkin kaikki lomat tekemättä jos minun pitäisi ne varata, olla opas-roolissa vieraissa paikoissa jne. Mieheltä nuo hoituu todella hyvin.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Useimmat minun tuntemani naiset eivät kyllä mitenkään erityisesti nauti siivoamisesta. Veikkaan, että sellaiset naiset ovat aika pieni vähemmistö. Suurempi ongelma lienee se, että muutaman ap:n kaltaisen naisen takia miljoonat miehet pitävät kotitöitä "naisten juttuna" ja oikeasti luulevat, ettei se ole naisille samanlaista jäätävää pakkopullaa kuin heillekin.
Se on parempi opetella ettei ole, tai se on monoa.
Zinkkis Chan
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä kun naiset aina tekee kaiken, mutta kun Sinkkumies pesee tänään pyykkiä, kokkaa ja pesee lattiat, niin eihän se ole edes kunnon työtä.
Tässähän se menee viiniä juodessa.
Zinkkis Chan
Niin ja siis palstaillessa.
On tämä rankkaa ;) (kone valmis, seuraava lähtee, joudutte ikävä kyllä odottamaan rakkaat ystävät. Käyn ripustamassa pyykit, sitten vilkaisen onko porkkanat hautuneet ja voin palata juomaan viiniä)
Zinkkis Chan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä kun naiset aina tekee kaiken, mutta kun Sinkkumies pesee tänään pyykkiä, kokkaa ja pesee lattiat, niin eihän se ole edes kunnon työtä.
Tässähän se menee viiniä juodessa.
Zinkkis Chan
Niin ja siis palstaillessa.
On tämä rankkaa ;) (kone valmis, seuraava lähtee, joudutte ikävä kyllä odottamaan rakkaat ystävät. Käyn ripustamassa pyykit, sitten vilkaisen onko porkkanat hautuneet ja voin palata juomaan viiniä)
Zinkkis Chan
Ja.. kellotus. Pyykit ripustettu, keittiöliinat viskattu koneeseen. Tässähän joutuu rankasti palstailemaan pari tuntia, kun ne on 90c pyykkiä.
Zinkkis Chan
Liinojen laitto koneeseen 15 sek. Ripustamiseen meni siis 4:30 - 4:45.
Selvästikin siis se isompi työ. Ihan kellosta kattomallahan tämä selviää, eikä mutuilemalla ..
Zinkkis Chan
Vierailija kirjoitti:
Useimmat minun tuntemani naiset eivät kyllä mitenkään erityisesti nauti siivoamisesta. Veikkaan, että sellaiset naiset ovat aika pieni vähemmistö. Suurempi ongelma lienee se, että muutaman ap:n kaltaisen naisen takia miljoonat miehet pitävät kotitöitä "naisten juttuna" ja oikeasti luulevat, ettei se ole naisille samanlaista jäätävää pakkopullaa kuin heillekin.
Yleisemmin ne ovat selliset äidit opettaneet lapsilleen (varsinkin pojille), että äiti hoitaa, siivoaa ja tekee ja sen jälkeen he aikuisina kuvittelevat, että kaikki naiset ovat sellaisia, jotka aina haluavat olla siivoamassa ym ja miehet saa maata sohvalla ja katsoa telkkaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin nainen saa siivota ja laittaa ruokaa miehelleen, jos itse haluaa.
"Mutta nykyään puhutaan myös siitä, että nainen ei saisi tehdä kotitöitä."
Missä on sanottu, että naiset eivät saa tehdä kotitöitä?
Monia keskusteluja olen täällä nähnyt joissa sanotaan "Suhteesi ei ole tasa-arvoinen jos se on perinteinen. Miehelläsi on kaikki valta" tai "miksi miehesi ei tee kotitöitä?" Tälläkin hetkellä Sirpa Selänteestä. Osa vihjailee hänen olevan alistettu olemaan kotona.
Mutta hyvä jos tämä asia on vihdoinkin muuttumassa. Onhan tämä ollut isompi ongelma kuin moni muu juttu josta täällä jauhetaan.
Pitää sinun itsekin sen verran tajuta, että perinteinen parisuhdemalli sulkee tasa-arvon pois. Ne eivät voi esiintyä yhtä aikaa. Nainen saa toki valita elää perinteisessä suhdemallissa, mutta se ei silti tee siitä tasa-arvoista.
Eri, mutta minuakin on pistänyt ihmettelemään tämä tasa-arvo. Olen kyllä tyytyväinen kun vaimo alkoi vaatia että minä teen puolet kotitöistä. Jaoimme työt kahteen osaan sisätöihin ja ulkotöihin. Vaimo meni syksyllä ulos ja teki ns minun töitäni, pihatyöt, autot, polttopuut, remontit, mitä näitä nyt kaikkea vanha talo teettääkään. Tammikuussa hän sanoi että haluaa takaisin perinteisiin kotitöihin. Huvittavinta en se että nyt hän ei enää vaadi minua tekemään puolia ns perinteisistä kotitöistä. Ja mitä voin puolestani sanoa, jouluruoat tehneenä, että on tuossakin hommaa, mutta kannattaa ensin katsoa objektiivisesti asioita, eikä vain korostaa sitä omaa tekemistään. Parisuhteessa pitää olla luotto että toinen tekee parhaansa. Ja käynhän minä välillä auttelemassa vaimoakin, silloin kun siihen on aikaa.
Meillä ei ole noita ulkotöitä, kun kerrostalossa asutaan. Sisä- ja ulkotöihin jako ei sovi meidän perheeseen, koska niitä ulkotöitä ei vaan ole. Autopaikan ja rappusten edustan lumityöt hoidan minä. Näköjään näiden perinteisten arvojen pariskuntien pitää muuttaa vanhaan omakotitaloon, jotta työt menevät tasan. Kerrostalossa asuvaa naista alkaa kyllä ärsyttää, jos miehen vapaa-aika menee sohvalla lojuten ja itse joutuu tekemää kaiken yksin.
Meillä taas on vanha omakotitalo, mutta kun mies on ihan tavallinen valkokaulusduunari eikä mikään tee-se-itse -säätäjä, niin rempat hoitaa siihen koulutettu ammattilainen. Samoin autot. Talon lämmittää kaukolämpö ja kiukaan sähkö. Piha- ja lumitöitä tekee molemmat, eikä niitä todellakaan ole joka päivä ympäri vuoden toisin kuin sisäkotitöitä. Eli ei tuo jako ole reilu edes kaikilla omakotitaloasujilla.
Porkkanat hautuneet. Illemmalla laitetaan pasta tulemaan. (Salaatti tehty eilen)
Kanat paistetaan suurella lämmöllä nopeasti. Perään wokit. Sillä aikaa kanat kookokseen hautumaan. Mausteet pilkottuna valmiiksi.
Lisukkeet ja á wót illalla nautitaan. Toivottavasti kerkeää pesemään kaiken mahdollisen, kun osa vaatteista menee ihan yksinään pesuun.
Aloitin jo eilen. Nyt pestään kaikki talvivaatteet yms. mahdolliset. On suurpesupäivät.
Zinkkis Chan
Vierailija kirjoitti:
Olkoistat pmat ongelmasi taas muille. Kasva aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia keskusteluja olen täällä nähnyt joissa sanotaan "Suhteesi ei ole tasa-arvoinen jos se on perinteinen. Miehelläsi on kaikki valta" tai "miksi miehesi ei tee kotitöitä?" Tälläkin hetkellä Sirpa Selänteestä. Osa vihjailee hänen olevan alistettu olemaan kotona.
Mutta hyvä jos tämä asia on vihdoinkin muuttumassa. Onhan tämä ollut isompi ongelma kuin moni muu juttu josta täällä jauhetaan.
Pitää sinun itsekin sen verran tajuta, että perinteinen parisuhdemalli sulkee tasa-arvon pois. Ne eivät voi esiintyä yhtä aikaa. Nainen saa toki valita elää perinteisessä suhdemallissa, mutta se ei silti tee siitä tasa-arvoista.
Eri, mutta minuakin on pistänyt ihmettelemään tämä tasa-arvo. Olen kyllä tyytyväinen kun vaimo alkoi vaatia että minä teen puolet kotitöistä. Jaoimme työt kahteen osaan sisätöihin ja ulkotöihin. Vaimo meni syksyllä ulos ja teki ns minun töitäni, pihatyöt, autot, polttopuut, remontit, mitä näitä nyt kaikkea vanha talo teettääkään. Tammikuussa hän sanoi että haluaa takaisin perinteisiin kotitöihin. Huvittavinta en se että nyt hän ei enää vaadi minua tekemään puolia ns perinteisistä kotitöistä. Ja mitä voin puolestani sanoa, jouluruoat tehneenä, että on tuossakin hommaa, mutta kannattaa ensin katsoa objektiivisesti asioita, eikä vain korostaa sitä omaa tekemistään. Parisuhteessa pitää olla luotto että toinen tekee parhaansa. Ja käynhän minä välillä auttelemassa vaimoakin, silloin kun siihen on aikaa.
Miksi jatkoitte töiden jakamista epätasa-arvoisesti silloin kun vaihdoitte? Tasa-arvoinen jako olisi ollut ulkotyöt vaimo ma, ke ja pe, ulkotyöt aviomies ti, to ja la. Sunnuntaina ulkotyöt yhdessä. Sitten sisätyöt tasan samalla tavalla. Tosin tämäkin johtaa siihen, että toiselle sälytetään huijaamalla työt seuraavaksi päiväksi joten oikeampi jako olisi puolet ja puolet joka päivä. Puolet jako on järkevämpi myös siksi, että haravoidessa, lunta kolatessa jne. rasitus jakautuu järkevämmin, eikä niin, että kaikki toiselle. Teitte hölmön kokeilun, eikä vaimosi ole älyllä pilattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole noita ulkotöitä, kun kerrostalossa asutaan. Sisä- ja ulkotöihin jako ei sovi meidän perheeseen, koska niitä ulkotöitä ei vaan ole. Autopaikan ja rappusten edustan lumityöt hoidan minä. Näköjään näiden perinteisten arvojen pariskuntien pitää muuttaa vanhaan omakotitaloon, jotta työt menevät tasan. Kerrostalossa asuvaa naista alkaa kyllä ärsyttää, jos miehen vapaa-aika menee sohvalla lojuten ja itse joutuu tekemää kaiken yksin.
Meillä taas on vanha omakotitalo, mutta kun mies on ihan tavallinen valkokaulusduunari eikä mikään tee-se-itse -säätäjä, niin rempat hoitaa siihen koulutettu ammattilainen. Samoin autot. Talon lämmittää kaukolämpö ja kiukaan sähkö. Piha- ja lumitöitä tekee molemmat, eikä niitä todellakaan ole joka päivä ympäri vuoden toisin kuin sisäkotitöitä. Eli ei tuo jako ole reilu edes kaikilla omakotitaloasujilla.
Ei maailmassa olekkaan kaikki reilua, eikä ole tarkoituskaan olla. Käynhän minä auttelemassa vielä vaimoani, vaikka sekäön ei kannaltani ole reilua. Täällä saa valita puolisonsa ja minä olen valinnut naisen ja ei tulisi mieleenkään vaatia häntä tekemään autotalliin hyllyjä joita itse tahdon. Sama pätee myös sisystyksen kanssa. Rouva saa pääsääntöisesti itse tehdä jos jotakin ylimääräistö tahtoo. Autan, mutta en tietenkään ala tekemään koko hommaa joka ei minua kiinnosta tippaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan siivoamista ja tiskaamista, tykkään ruoanlaitosta. Mies tykkää imuroinnista, järjestelystä ja tiskaamisesta. Ei ole koskaan tullut mieleenkään, että pitäisi ulkopuolisilta pyytää hyväksyntää sille, että minä laitan ruoan ja pyyhkäisen tarvittaessa pinnat, ja mies imuroi ja tiskaa.
Joskus pitää myös tehdä sitä mistä ei tykkää, toisen vuoksi.
Ja itsen vuoksi. Olen nainen enkä tykkää tiskaamisesta enkä siivoamisesta. Ruuanlaitto ja pyykkääminen on ihan jees. Auton osaan viedä huoltoon ja romut sorttiasemalle. Halonhakkuukin sujuu. Asun yksin, joten en voi rähistä näistä muille kuin itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jatkoitte töiden jakamista epätasa-arvoisesti silloin kun vaihdoitte? Tasa-arvoinen jako olisi ollut ulkotyöt vaimo ma, ke ja pe, ulkotyöt aviomies ti, to ja la. Sunnuntaina ulkotyöt yhdessä. Sitten sisätyöt tasan samalla tavalla. Tosin tämäkin johtaa siihen, että toiselle sälytetään huijaamalla työt seuraavaksi päiväksi joten oikeampi jako olisi puolet ja puolet joka päivä. Puolet jako on järkevämpi myös siksi, että haravoidessa, lunta kolatessa jne. rasitus jakautuu järkevämmin, eikä niin, että kaikki toiselle. Teitte hölmön kokeilun, eikä vaimosi ole älyllä pilattu.
Ei ole olemassa mitään tuollaista. Jos molemmat asuisivat erillään, niin mies pääsisi helpommalla, koska on älykkäämpi.
Esim. lumityöt hoitaa mopo tai mönkkäri. Miksi minä vaivautuisin. Tai siis joudunhan mä ajeleen sitä konetta mökillä ;)
Joku peltoauto aurallakin toimisi.
Zinkkis Chan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan siivoamista ja tiskaamista, tykkään ruoanlaitosta. Mies tykkää imuroinnista, järjestelystä ja tiskaamisesta. Ei ole koskaan tullut mieleenkään, että pitäisi ulkopuolisilta pyytää hyväksyntää sille, että minä laitan ruoan ja pyyhkäisen tarvittaessa pinnat, ja mies imuroi ja tiskaa.
Ja itsen vuoksi. Olen nainen enkä tykkää tiskaamisesta enkä siivoamisesta. Ruuanlaitto ja pyykkääminen on ihan jees. Auton osaan viedä huoltoon ja romut sorttiasemalle. Halonhakkuukin sujuu. Asun yksin, joten en voi rähistä näistä muille kuin itselleni.
Sinä kuulostat järkevältä naiselta. Yleensä täällä tuppaa unohtumaan tuo että niitä asioita tehdään myös itselle, eikä kaikki suinkaan sada sen laiskan kumppanin laariin. Ihme kyttäystä ja kilpailua muutenkin.
Kateeksi käy. Minä en sinkkunaisena osaa vaihtaa lamppua, maksaa laskuja tai varata esim. matkoja ollenkaan. Miten oikein olet oppinut nämä vaikeat tehtävät? Miehesi on varmaan opettanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisemmin ne ovat selliset äidit opettaneet lapsilleen (varsinkin pojille), että äiti hoitaa, siivoaa ja tekee ja sen jälkeen he aikuisina kuvittelevat, että kaikki naiset ovat sellaisia, jotka aina haluavat olla siivoamassa ym ja miehet saa maata sohvalla ja katsoa telkkaria.
No niin, te äidit, juuri sinä, jolla on poika. Laita poika siivoamaan ja tiskaamaan ja pesemään pyykkiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ajattele jo pelkkä metatyö mikä miehellä autoon menee. Mikähän osa siellä on rikki, sitten otetaan selvää mistä niitä osia saa. Onkohan se varmasti se osa, miten vikasyy ilmenee jne. jne.
Mies tekee suhteessa älyttömät määrät enemmän metatyötä.
Zinkkis Chan
Tutkimuksien mukaa. Miehet tekevät hivenen enemmän töitä kuin naiset ja naiset taas hivenen enemmän kotitöitä. Monesti myös naisen standardit ovat kotona korkeammat. Tämän huomaa myös kodeista, eihän sieltä edes erota asuuko siellä mies. Se kumpi vaatii enemmän saa myös tehdä enemmän sehän nyt on selvää. Olen tämän kirjoittanut aikaisemminkin, mutta esim kaatopaikkakuorma on järjestään miesten tehtävä, miksi en näe koskaan töissä naisen tuovan romua peräkärryillään? Onko nuo likaiset hommat aina miesten töitä, mitä ei kuitenkaan lasketa yhtään mihinkään? Jos ne on niin pieniä asioita, miksi niitä ei naiset sitten tee?[/quote]
Standardeista voi keskustella yhdessä, kuten myös kotitöiden tekemisestä ja jakamisesta yleensä.
Kaatopaikkakuorma viedään pahimmillaan muutaman kerran vuodessa. Samoin renkaat vaihdetaan 2 kertaa vuodessa - tähän ja johonkin satunnaiseen voimaa vaativaan työhönhän jotkut monesti vetoavat. Et voi verrata tuollaisia satunnaistöitä siihen hääräämiseen mitä kotona tehdään joka päivä 1-2 tuntia. Monesti naiset vielä huolehtivat enemmän lasten kouluun liittyvistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, te äidit, juuri sinä, jolla on poika. Laita poika siivoamaan ja tiskaamaan ja pesemään pyykkiä!
Mä olisin vastannut: No Can Do.
Kyllä mä silti nuo työt osaan tehdä, kukapa normaali järkinen ei osaisi?
Zinkkis Chan
Itsehän vaadin aikoinaan, että äiti saa tehdä välipalaleivätkin meillä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksien mukaa. Miehet tekevät hivenen enemmän töitä kuin naiset ja naiset taas hivenen enemmän kotitöitä. Monesti myös naisen standardit ovat kotona korkeammat. Tämän huomaa myös kodeista, eihän sieltä edes erota asuuko siellä mies. Se kumpi vaatii enemmän saa myös tehdä enemmän sehän nyt on selvää. Olen tämän kirjoittanut aikaisemminkin, mutta esim kaatopaikkakuorma on järjestään miesten tehtävä, miksi en näe koskaan töissä naisen tuovan romua peräkärryillään? Onko nuo likaiset hommat aina miesten töitä, mitä ei kuitenkaan lasketa yhtään mihinkään? Jos ne on niin pieniä asioita, miksi niitä ei naiset sitten tee?
Standardeista voi keskustella yhdessä, kuten myös kotitöiden tekemisestä ja jakamisesta yleensä.
Kaatopaikkakuorma viedään pahimmillaan muutaman kerran vuodessa. Samoin renkaat vaihdetaan 2 kertaa vuodessa - tähän ja johonkin satunnaiseen voimaa vaativaan työhönhän jotkut monesti vetoavat. Et voi verrata tuollaisia satunnaistöitä siihen hääräämiseen mitä kotona tehdään joka päivä 1-2 tuntia. Monesti naiset vielä huolehtivat enemmän lasten kouluun liittyvistä asioista.
Älä häärää. En minäkään häärää.
Zinkkis
Autonkorjaus kädet rasvassa se vasta alkaa vtuttamaan. Pakkasessa, märässä, pää öljyssä ja roskassa.
Zinkkis Chan