Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei ihmiset enää sekasauno?

Vierailija
19.01.2019 |

Aiemmin sekasaunat oli enemmän sääntö kun poikkeus mutta nykyään todella harvinaisia. Mitä oikein on tapahtunut?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on vaikka illanvietosta, niin kyllä minä koen järkeväksi käydä suihkussa ja halutessani saunassakin kotona ennen kylään lähtöä. En vain ymmärrä yhteispeseytymisen viehätystä. Tuntuu, että yhteis- ja etenkin sekasaunomisen tarkoituskin on vain näytellä vartaloaan. Jos niin on, niin ei vain ole minun juttuni, koska en ymmärrä.

Vierailija
42/65 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä, että tiedän naisena varsinkin olevani lääh puuh,,, objekti siellä.

Niin aika moni nainen luulee :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin on siirrytty sekasaunomisesta sekosaunomiseen.

Vierailija
44/65 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin varttuneempana naisena olen oppinut, että sekasaunaan tarvitaan vain oikea mielentila.

Omalla miehellä on kaveriporukan ja suvun pienin pippeli, eikä se halua hävetä sitä yhtään. Aina ensimmäisenä ja viimeisenä munasillaan, kylmä tekee vielä tehtävänsä. Esittelee sitä kylmän pienentämää prinssinakkia, muka vilvoittelee. Koko ajan sekasaunotaan meillä kotona ja mökillä. Ekat kymmenen vuotta häpesin silmät päästäni ja kuuntelin naisten kikatusta, nyt olen usein ainoa sekasaunoja. Muiden naisten miehet ei päästä naisiaan sekasaunaan. Itse olen muodokas, isoperseinen ja suht rintava. Nykyisin (37v) saan joka kerta ehdotuksia miehiltä, isomunaisilta, aikuiset miehet osaa herkkuaan tarjoilla ja nykyisin en tosiaankaan vastusta kiusausta, vaan nautin elämästä. Päästän vieraan pesemään selkää ja aina saan samalla hyvää hoitoa, yleensä pesijän mitta riittää takaapäin, ja naiset jututtaa terassilla pienimunaista miestäni. Kikattaa, kun oma mies pesee minun selkää saunassa.

Vierailija
45/65 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasaunominen ei ole ollut koskaan yleistä tässä maassa. Vain oman perheen kesken on saunottu ja siinäkin on jakauduttu hanakasti naisten ja miesten vuoroon, jos yhtään isompi porukka on kyseessä.

Tapio Laaksosen pro gradu -tutkielman "Yhteissaunominen Suomessa" (1994, Turun yliopisto, Kulttuurien tutkimuksen laitos, vertaileva kansatiede) mukaan yhteissaunominen on ollut melko yleistä maalaisyhteisöissä ja jossain määrin jopa kaupungeissa (esim. Elannon työntekijöiden saunat Helsingin Sörnäisissä) 1940-1950-luvulle asti.

Aloin itse harjoittaa yhteissaunomista mentyäni mukaan yliopiston ainejärjestötoimintaan, jossa normi oli yhteissauna. Myös kaveriporukan kesken on ollut tapana, että kaikki saunovat yhtä aikaa. Nykyään valitettavasti mahdollisuuksia sekasaunomiseen tarjoaa lähinnä Helsingin Sompasaaren Sompasauna, johon kulkeminen on kuitenkin aika vaivalloista. Arvostaisin kovasti jos yleiset saunat tarjoaisivat laajemmin sekasaunamahdollisuuksia. Meillä kun ei ole taloyhtiössä saunaa niin pääsisi vaimon kanssa yhdessä saunomaan johonkin.

Pääsethän sinä.

Tiistaisin Kaurilan tai Vuosannan saunaan, torstaisin Hermanniin. Keväällä aukeaa Lonnan sauna, ehkä myös Lähteen sauna Lapinlahdessa.

Muista myös Helsinki Sauna Day 9.3.

Vierailija
46/65 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin varttuneempana naisena olen oppinut, että sekasaunaan tarvitaan vain oikea mielentila.

Omalla miehellä on kaveriporukan ja suvun pienin pippeli, eikä se halua hävetä sitä yhtään. Aina ensimmäisenä ja viimeisenä munasillaan, kylmä tekee vielä tehtävänsä. Esittelee sitä kylmän pienentämää prinssinakkia, muka vilvoittelee. Koko ajan sekasaunotaan meillä kotona ja mökillä. Ekat kymmenen vuotta häpesin silmät päästäni ja kuuntelin naisten kikatusta, nyt olen usein ainoa sekasaunoja. Muiden naisten miehet ei päästä naisiaan sekasaunaan. Itse olen muodokas, isoperseinen ja suht rintava. Nykyisin (37v) saan joka kerta ehdotuksia miehiltä, isomunaisilta, aikuiset miehet osaa herkkuaan tarjoilla ja nykyisin en tosiaankaan vastusta kiusausta, vaan nautin elämästä. Päästän vieraan pesemään selkää ja aina saan samalla hyvää hoitoa, yleensä pesijän mitta riittää takaapäin, ja naiset jututtaa terassilla pienimunaista miestäni. Kikattaa, kun oma mies pesee minun selkää saunassa.

Tässä ketjussa puhutaan saunomisesta, ei irstailusta. Euroopasta voi ottaa mallia, siellä eivät pervot puvussa tai ilman kauaa yleisessä saunassa vanhene.

Vierailija
47/65 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä, että tiedän naisena varsinkin olevani lääh puuh,,, objekti siellä. Toki pyyhe päällä on vaihtoehto, mutta sitten taas siitä saa kuittailuja.

No mitä sitten? Varmaan minäkin olin joskus parikymppisenä salskeana opiskelijanuorukaisena silmänruokaa joillekin laitoksen tytöille. Miksi se ketään haittaa, kunhan eivät käy käsiksi?

En ole edellinen, mutta minä en vain pidä siitä. Sen pitäisi riittää syyksi?

Vierailija
48/65 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö saunaton asunto ole uusinta muotia? Sitä ennen muodissa on ollut yhden hengen minisaunat.

Vierailija
49/65 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset on tajunneet että vain pinpin ja tissin vahtauksesta on kyse.

Tämän juuri on aiheuttanut jenkkien "vanhoillisuus" ja median rummuttama pinnallisuus. Naiset luulevat, että heidän tussunsa on maailmankaikkeuden keskipiste. Luulevat, että jos mies on sataa metriä lähempänä KETÄ TAHANSA naista niin mies haluaa AINA nähdä naisen tussun ja yrittää houkutella kaikkia naisia kanssaan sekasaunaan jos saunarakennus on lähellä.

Pyhät vulvat, ihan omaksi eduksenne, koittakaa päästä yli tuosta syndroomastanne. Se limainen vako ei ole maailman ainut kiva asia.

Vierailija
50/65 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää on taas näitä, mikä hinku on provota tällä kun jokaisella nyt on ihan oma käsitys asiasta ja toisille kyse on aika intiimistä asiasta, ja jos toisille ei ole niin ei se tarkoita et toiset on väärässä. kaikki nyt ei vaan tunne oloaan mukavaks saunassa muiden kanssa, oli siinä sitten naisia tai miehiä, oltiin alasti tai ei. en ymmärrä miksi sellaisia ihmisiä, joille tuo ei ole normaalia ja jotka eivät ole siihen tottuneita, täytyy mollata ja kutsua pervoiksi, sulkeutuneiksi, mustasukkaisiksi (??) tai muuten oudoiksi, sellaisten ihmisten suusta jotka itse ovat tottuneet asiaan ja ovat sen kanssa sinut? kun kaikki ei ole! se ei ole kaikille ihan yhtä helppo ja normijuttu jos sitä ei ole tottunut tekemään, eikä se tee heistä yhtään sen pervomipia, sulkeutuneempia tai oudompia kuin niistä jotka ovat tottuneet ja rohkeampia sekasaunojia. Alastomuus on jokaisen oma asia. Eikä se tee kenestäkään sen huonompaa tai parempaa vaikka kuinka olis "suomalainen tapa". Me kun ei enää eletä sielä jossain sotien ajoilla jolloin peseytymismahollisuudetkin oli vähän rajottuneempia ja eleltiin tiiviimmin yhdessä muutenkin yms. Jokaisella melkeinpä on nykyään omat saunat ja suihkut eli ei tuollasia sekasaunatilaisuuksia kaikille eteen jokapäivä, niin eihän sellaiseen sitten totukkaan. Toki näistä voisi puhua enemmän ja avoimemmin, mutta asiallisesti eikä ketään syyttämättä tai syyllistämällä. Se miksi näitä ei enää ehkä ole niin paljon, on juurikin tuo ettei ihmiset enään ole tottuneet tuohon tapaan samalla tavalla kuin ennen. Juurikin siksi koska tuollasia tilaisuuksia tulee vähemmän. Enimmäkseen jossain mökkireissuilla. Eihän ihmiset kai käy muutenkaan julkisissa saunoissa ihan niin paljoa kuin ehkä ennen? Lisäksi maailma on niin seksualisoitu että monelle se tekee asiasta vielä kiusallisemman kun siihen ns. normi- ei seksuaaliseen alastomuuteen ei olla totuttu. kun nykyään kaikki alastomuus liitetään jotenkin seksiin ihan yleisesti...

Vierailija
51/65 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo sekasaunominen Suomessa ole koskaan mitenkään yleistä ollut. Aikoinaan maatiloilla oli miesten vuoro ja naiset ja lapset omalla vuorollaan. Julkisissa saunoissa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ollut miesten ja naisten vuorot erikseen. Uimahalleissa ja kylpylöissä erilliset saunatilat naisille ja mieholle. Tuo käsitys suomalaisista välittöminä sekasaunojina on jotain turisteille kehiteltyä huttua. Jollakin on pitänyt saada myytyä "Pohjoista eksotiikkaa".

Vierailija
52/65 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka helkkari haluaa nähdä suomalaisen naisen alasti?

Vierailija
53/65 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sekasauno, koska kroppani ei ole siihen suotuisa.

Opiskelija-aikoina olisin ollut hyvässä, jopa lihaksikkaassa kunnossa. Harkitsin silloin jopa hetken saunaan menemistä, mutta muistin hyvin pian pienen pippelini.

Nyt tilaisuuksia on harvemmin ja pienen pippelin seuraksi on tullut myös melko iso maha.

Vierailija
54/65 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muuta kokemusta minullakaan sekasaunosta kuin että jossain kylpylässä jossa kävin lapsena oli sellainen höyrysauna. Yritettiin mennä kavereiden kanssa mutta siellä oli joku runkkaamassa.

Vierailija
55/65 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sekasaunominen ole mikään suomalainen perinne. 

Vierailija
56/65 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo sekasaunominen Suomessa ole koskaan mitenkään yleistä ollut. Aikoinaan maatiloilla oli miesten vuoro ja naiset ja lapset omalla vuorollaan. Julkisissa saunoissa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ollut miesten ja naisten vuorot erikseen. Uimahalleissa ja kylpylöissä erilliset saunatilat naisille ja mieholle. Tuo käsitys suomalaisista välittöminä sekasaunojina on jotain turisteille kehiteltyä huttua. Jollakin on pitänyt saada myytyä "Pohjoista eksotiikkaa".

Lue enemmän, luulet vähemmän. Vasta sata vuotta sitten tapa rupesi hiipumaan. 

Euroopasta tulevat vieraat ihmettelevät, kun "saunakansa " ei uskalla yhteissaunaan. Onneksi tapa on elpymässä ilman pervoja.

Vierailija
57/65 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenvanhaan oltiin tiimissä kunnossa. Nykyajan naiset on niin tuhdissa kunnossa etteivät kehtaa tulla sekasaunaan. Moni nainen ei kehtaa edes naisten kesken saunaan.

Vierailija
58/65 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitäisi sekasaunoa? Kenet sinne saunaan edes pyytäisin?

Vierailija
59/65 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sekasauno, koska kroppani ei ole siihen suotuisa.

Opiskelija-aikoina olisin ollut hyvässä, jopa lihaksikkaassa kunnossa. Harkitsin silloin jopa hetken saunaan menemistä, mutta muistin hyvin pian pienen pippelini.

Nyt tilaisuuksia on harvemmin ja pienen pippelin seuraksi on tullut myös melko iso maha.

En ole koskaan nähnyt saunassa mittanauhaa, ja aikuiset naiset tietävät konstit joilla kalu tarvittaessa kasvaa. Pippelistä en tosin ole varma.

Vierailija
60/65 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas sama laulu.

Ja kysymykseen: mua ei vaan huvita. Sen lisäksi, että tiedän lähestulkoon jokaisen tuntemani sekasauna”harrastelijan” tuijottelevan myös muiden vartaloita (olen ihan suoraan kysynyt), ei kiinnosta mennä tuntemattomien toljoteltavaksi.

Alastomuus on luonnollista, mutta niin on paskakin, eikä sitä muille tarvitse esitellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän