Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei ihmiset enää sekasauno?

Vierailija
19.01.2019 |

Aiemmin sekasaunat oli enemmän sääntö kun poikkeus mutta nykyään todella harvinaisia. Mitä oikein on tapahtunut?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

miituu laav a guud sauna

Vierailija
22/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä kaveriporukassa sekasaunotaan. Aina on sekasaunottu ja tullaan tod.näk. aina sekasaunomaankin. Saunomisessa ei ole mitään seksuaalista - sitäpaitsi, kaveriporukkaamme kuuluu sekä homoja että lesboja. Millä tavoin se, että naiset ja miehet saunovat yhdessä eroaa siitä, että nämä henkilöt saunoisivat oman sukupuolensa kanssa? Kaikki me ollaan ihmisiä, kustaan ja paskotaan. Toisilla on vain eri värkit kuin toisilla.

Eipä joo yhtään... Monta kertaa on pitänyt kaveriporukassa mennä runkkaamaan vessaan kesken saunan, kun ollut niin mahtava nähdä pari tuttua naista "epäseksuaalisesti" hyvät tissit paljaana ja paljaat pinpit esillä ylälauteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska metoo. Saunominen ei ole sen arvoista, että ajojahdissa menettää kaiken.

Vierailija
24/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä kaveriporukassa sekasaunotaan. Aina on sekasaunottu ja tullaan tod.näk. aina sekasaunomaankin. Saunomisessa ei ole mitään seksuaalista - sitäpaitsi, kaveriporukkaamme kuuluu sekä homoja että lesboja. Millä tavoin se, että naiset ja miehet saunovat yhdessä eroaa siitä, että nämä henkilöt saunoisivat oman sukupuolensa kanssa? Kaikki me ollaan ihmisiä, kustaan ja paskotaan. Toisilla on vain eri värkit kuin toisilla.

Kaikki on ihmisiä, mutta kaikki eivät sauno, yhdessä eikä yksin. Eikä tarvitse.

Vierailija
25/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksei, että USA:n sairaan uskonnollinen seksuaalimoraali on levinnyt Suomeen asti. Kun kaikki mainokset, elokuvat, tv-sarjat ja kirjat on seksualisoitua niin sekasauna muuttuu mahdottomaksi.

USAn seksuaalikäsityksissä on paljon kritisoitavaa, mutta hyvää on se, jos ihmisen yksilöllisyyttä kunnioitetaan. Kenenkään EI tarvitse näyttäytyä alasti seurassa, jossa ei tunne oloaan mukavaksi! 

Muistan joskus muutamia vuosia sitten kun hesarin kuukausiliite teki jonkun jutun jenkkiläisistä Suomessa, ja veivät heidät sekasaunaan. Ensin taisivat arastella, mutta jutussa kerrottiin että lopulta heittivät vaatteet pois ja sekaan. Naiset ja miehet. Tuli vain mieleen.

Vierailija
26/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukahan on muka "ajojahdissa" menettänyt jotain, ja miten "ajojahti" liittyy saunomiseen?

Vierailija
27/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasaunominen ei ole ollut koskaan yleistä tässä maassa. Vain oman perheen kesken on saunottu ja siinäkin on jakauduttu hanakasti naisten ja miesten vuoroon, jos yhtään isompi porukka on kyseessä.

Vierailija
28/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukahan on muka "ajojahdissa" menettänyt jotain, ja miten "ajojahti" liittyy saunomiseen?

Seuraatko ollenkaan mediaa? Nyt on tosin viimein alettu nostaa syytteitä metoo-aktivisteja vastaan, mutta moni kunnon miehen maineen pilannut on yhä vapaalla jalalla.

Vierailija
29/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekasaunominen ei ole ollut koskaan yleistä tässä maassa. Vain oman perheen kesken on saunottu ja siinäkin on jakauduttu hanakasti naisten ja miesten vuoroon, jos yhtään isompi porukka on kyseessä.

Tapio Laaksosen pro gradu -tutkielman "Yhteissaunominen Suomessa" (1994, Turun yliopisto, Kulttuurien tutkimuksen laitos, vertaileva kansatiede) mukaan yhteissaunominen on ollut melko yleistä maalaisyhteisöissä ja jossain määrin jopa kaupungeissa (esim. Elannon työntekijöiden saunat Helsingin Sörnäisissä) 1940-1950-luvulle asti.

Aloin itse harjoittaa yhteissaunomista mentyäni mukaan yliopiston ainejärjestötoimintaan, jossa normi oli yhteissauna. Myös kaveriporukan kesken on ollut tapana, että kaikki saunovat yhtä aikaa. Nykyään valitettavasti mahdollisuuksia sekasaunomiseen tarjoaa lähinnä Helsingin Sompasaaren Sompasauna, johon kulkeminen on kuitenkin aika vaivalloista. Arvostaisin kovasti jos yleiset saunat tarjoaisivat laajemmin sekasaunamahdollisuuksia. Meillä kun ei ole taloyhtiössä saunaa niin pääsisi vaimon kanssa yhdessä saunomaan johonkin.

Vierailija
30/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämä, että tiedän naisena varsinkin olevani lääh puuh,,, objekti siellä. Toki pyyhe päällä on vaihtoehto, mutta sitten taas siitä saa kuittailuja.

Vierailija
31/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sekasaunat ovat olleet sääntö eikä poikkeus?

Mä kyllä sekasaunon joidenkin kavereiden kanssa, viimeksi kesällä.

Vierailija
32/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisellla on netin myötä kabsallinen identiteetttti muodistunuut mielikuvisssa.

Vierailija
33/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä, että tiedän naisena varsinkin olevani lääh puuh,,, objekti siellä. Toki pyyhe päällä on vaihtoehto, mutta sitten taas siitä saa kuittailuja.

No mitä sitten? Varmaan minäkin olin joskus parikymppisenä salskeana opiskelijanuorukaisena silmänruokaa joillekin laitoksen tytöille. Miksi se ketään haittaa, kunhan eivät käy käsiksi?

Vierailija
34/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapio Laaksosen pro gradu -tutkielman "Yhteissaunominen Suomessa" (1994, Turun yliopisto, Kulttuurien tutkimuksen laitos, vertaileva kansatiede) mukaan yhteissaunominen on ollut melko yleistä maalaisyhteisöissä ja jossain määrin jopa kaupungeissa (esim. Elannon työntekijöiden saunat Helsingin Sörnäisissä) 1940-1950-luvulle asti.

Aloin itse harjoittaa yhteissaunomista mentyäni mukaan yliopiston ainejärjestötoimintaan, jossa normi oli yhteissauna. Myös kaveriporukan kesken on ollut tapana, että kaikki saunovat yhtä aikaa. Nykyään valitettavasti mahdollisuuksia sekasaunomiseen tarjoaa lähinnä Helsingin Sompasaaren Sompasauna, johon kulkeminen on kuitenkin aika vaivalloista. Arvostaisin kovasti jos yleiset saunat tarjoaisivat laajemmin sekasaunamahdollisuuksia. Meillä kun ei ole taloyhtiössä saunaa niin pääsisi vaimon kanssa yhdessä saunomaan johonkin.

Mitä tuosta Sompasaunasta luin juttua, niin se on selkeästi laitapuolen kulkijoiden sauna. Kybällä kiinnostaa.

Vierailija
35/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuosta Sompasaunasta luin juttua, niin se on selkeästi laitapuolen kulkijoiden sauna. Kybällä kiinnostaa.

Ei ole. Siis joo, ilmeisesti siellä pyörii joku pieni huumekuntoutujien tms. porukka mutta mitä olen itse heitä saunalla nähnyt niin ihan asiallisesti he siellä käyttäytyvät. Tietysti kertovat kokemuksiaan laitapuolen elämästä ja niin edelleen, mutta mitään ongelmia ei ole ollut.

Sompasaunan aktiiviporukka (siis ne, jotka ne saunat rakentavat ja rahoittavat koko touhun) sen sijaan koostuu lähinnä koulutetuista keski-ikäisistä miehistä ja muutamasta naisesta. On insinööriä, valtiotieteilijää, lääkäriä, yksityisyrittäjää jne. Saunalla käy myös paljon ulkomaalaisia opiskelijoita ja expat-työntekijöitä. Saksalaisia, espanjalaisia, italialaisia, japanilaisia, skandinaaveja, amerikkalaisia...

Vierailija
36/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenniin ei? Minä olen aina saunassa sekaisin kuin seinäkello.

-Arska

Vierailija
37/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen sekasaunomisen kiusallisena, sillä kropassani on paljon selluliittia, todella selkeästi erottuvia raskausarpia ja rintani roikkuvat pahasti. Olen myös ylipainoinen. En halua näyttää vartaloani kenellekään, koen sen vuoksi suurta häpeää. En ikinä lähtisi sekasaunaan muiden ihmisten tuomittavaksi ja arvosteltavaksi.

Vierailija
38/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nykyään kaikilla on peseytymismahdollisuudet ihan omissa kodeissaan ilman suurta vaivaa ja halonhakkuuta saunan lämmittämistä ajatellen.

Vierailija
39/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muna nousee välittömästi juhla-asentoon jos näen vieraan naisen alasti.

Riippuu naisesta. Ainakin minulla.

Vierailija
40/65 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nykysin sen verran läski, etten halua enää sekasaunoa. Kaveriporukan kanssa aikanaan sekasaunottiin. Tai kyllä mä mökillä uikkari päällä, mut en muuten. Kaverin luona tosin niiden (esi)teinipojat tulee usein samaan aikaan saunaan. Vähän epämukavaa.

Mut toisaalta, ei oo enää samaa porukkaa. Me erottiin ukon kanssa ja yksi sairastui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi