Pälli leviää mun opiskelijaan! Mistä korillinen varapäreitä?
Olen sairaanhoitaja ja minulle on sattunut nyt peräkkäin kaksi ensihoitajaopiskelijaa ohjattavaksi. Edellinenkin oli rasittava, mutta nykyisen kanssa en meinaa jaksaa millään. Asenne on pyllystä ja osaaminen vielä enemmän. Periaatteessa tälläkin pitäisi olla sama osaamistaso kuin yhtä pitkään opiskelleilla sh-opiskelijoilla, mutta siinä missä työkavereiden opiskelijat osaavat jo kaikenlaista, tämä minun oma vain hokee ABCDE:tä ja ISBAR:ia ja sydänkohtausta ja ei se niistäkään oikeasti taida mitään ymmärtää; ainakin hemodynamiikasta on ihan pihalla - Ringeriä vaan lorottamaan aina hänen mielestään.
Tämä on kirurginen osasto ja kirurgisista potilaista on aivan pihalla paitsi sairaanhoidollisilta osilta niin myös ensihoidollisilta osilta. Samaa ongelmaa oli edelliselläkin eh-opiskelijalla. Tämä nykyinen ei tunnistaisi massiivivuotoa, vaikka se vuotaisi hänen päälleen. Pahinta kuitenkin, että kuvittelee osaavansa, eikä kuuntele. Tekee, vaikka ei osaa, eikä kysy. Aivan vahdittava.
Periaatteessa nämä eh-opiskelijat ovat tässä vaiheessa käyneet samat kurssit kuin yhtäaikaa aloittaneet sh-opiskelijat, mutta osaamisen ero on järkyttävä. Koulukin on pääasiassa kaikilla meidän opiskelijoilla sama, joten asenteesta se ero kai tulee.
Mutta miten minä selviän vielä neljästä viikosta kuristamatta tuota opiskelijaa ja saisin sen vielä oppimaankin edes jotain?
Kommentit (51)
Ovat varmaan katsoneet Sykettä. Sykkeessä Ringer tepsii vaivaan kuin vaivaan :)
Kerro opiskelijalle että tällä menolla häntä ei voi päästää läpi harjoittelusta. Ettei se selviä hänelle vasta loppuarvioinnissa.
Taitaa olla eh-opiskelijoiden tyypillinen "lastentauti", mitä olen juttuja kuullut. Ollaan kamalan nohevaa ja supersankaria ja ylenkatseellisesti hymähdellään perushoitotoimenpiteille, vaikka ne eivät itsellä hyppysissä olisikaan. Hakeutuuko ensihoitopuolelle poikkeuksellisen paljon egoistisia ihmisiä vai olisiko alan opettajillakin peiliin katsomisen paikka? Ei voi olla pelkkää sattumaa, että tämä on alan opiskelijoilla niin yleinen suhtautumistapa.
Onneksi minulla oli toisenlaisia sh-ohjaajia kuin sinä, kun itse olin opiskelija. Heidän asiantuntemukselleen, kärsivällisyydelleen ja ohjaustaidoilleen suuri kiitos siitä, missä olen nyt! Rakkaudella, entinen opiskelijanne.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minulla oli toisenlaisia sh-ohjaajia kuin sinä, kun itse olin opiskelija. Heidän asiantuntemukselleen, kärsivällisyydelleen ja ohjaustaidoilleen suuri kiitos siitä, missä olen nyt! Rakkaudella, entinen opiskelijanne.
Kyllä minäkin yritän, ja olenkin, ystävällinen ja kärsivällinen ja ohjaan ja opetan uudestaan ja uudestaan. Mutta niitä varapäreitä kyllä tarvin, että jaksan loppuun asti tämän kanssa.
Ei se todennäköisesti aivan tyhmä ole, joten ei tämä ihan toivotonta ole. Mutta millä helkatilla sen saisi kuuntelemaan?!?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kerro opiskelijalle että tällä menolla häntä ei voi päästää läpi harjoittelusta. Ettei se selviä hänelle vasta loppuarvioinnissa.
Viikko vasta takana, joten ei vielä ole viitsinyt, kun tutustuminen osastoonkin on kesken. Voi olla, että jos ei ensi viikolla petraa, täytyy tuota yrittää, jos vaikka asenteeseen auttaisi.
Ap
Oletpa kärsivällinen. Viikko takana, ja nyt jo ”pällisi” ”leviää”. Olisiko hermoloma jotain?
Vierailija kirjoitti:
Oletpa kärsivällinen. Viikko takana, ja nyt jo ”pällisi” ”leviää”. Olisiko hermoloma jotain?
Hermoloma olisi toki kiva, mutta ei nyt tähän hätään auta. Harjoittelu kestää 5 viikkoa ja siinä pitäisi oppia paljon. Nyt ei viikossa ole tuntunut tarttuvan yhtään mikään.
Minä haluan ohjata opiskelijoitani hyvin ja omatuntoni kolkuttaisi ja pahasti, jos tämä sankari parin vuoden päästä x:ää jonkun vatsakatastrofin, koska se mahdollisuus ei tule hänelle mieleenkään. Haluan, että minun opiskelijoistani kasvaa hoitajia, joiden osaamiseen voi luottaa. Kukaan ei osaa kaikkea ja opiskelija kahden vuoden opintojen jälkeen on ilman muuta vielä ihan vaiheessa, mutta jotain pitäisi jo osata ja ymmärtää ja ennen kaikkea edistystä pitäisi tapahtua valtavalla vauhdilla, jopa siinä viikossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hermoloma olisi toki kiva, mutta ei nyt tähän hätään auta. Harjoittelu kestää 5 viikkoa ja siinä pitäisi oppia paljon. Nyt ei viikossa ole tuntunut tarttuvan yhtään mikään.
Minä haluan ohjata opiskelijoitani hyvin ja omatuntoni kolkuttaisi ja pahasti, jos tämä sankari parin vuoden päästä x:ää jonkun vatsakatastrofin, koska se mahdollisuus ei tule hänelle mieleenkään. Haluan, että minun opiskelijoistani kasvaa hoitajia, joiden osaamiseen voi luottaa. Kukaan ei osaa kaikkea ja opiskelija kahden vuoden opintojen jälkeen on ilman muuta vielä ihan vaiheessa, mutta jotain pitäisi jo osata ja ymmärtää ja ennen kaikkea edistystä pitäisi tapahtua valtavalla vauhdilla, jopa siinä viikossa.
Ap
Heti ekalla viikolla pitäisi olla valtavan vauhdikasta edistystä. Osastoon tutustuminenkin on vielä kesken, ja ohjaajalla hajoaa pälli. Onpa teillä menemisen meininkiä.
Ei viikossa tarvitse vielä osata. Monilla menee se viikko pelkkään jännittämiseen, osaaminen tai oma persoona ei vielä näy. Anna aikaa, neuvo, ohjaa, ja kerro rehellisesti miten hänellä menee. Älä pura kaikkea arvioinnissa, vaan ota tavaksi, että joka päivä kerrot palautetta, niin hyvää kuin kehittävääkin. Jos hoitotyön toimintoja ei vielä handlaa, niin ehkä on hyvä esim. asiakkaan kohtaamisessa?
T. Paljon röntgenhoitajaopiskelijoita ohjannut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Heti ekalla viikolla pitäisi olla valtavan vauhdikasta edistystä. Osastoon tutustuminenkin on vielä kesken, ja ohjaajalla hajoaa pälli. Onpa teillä menemisen meininkiä.
Yleensä viikossa tapahtuu jo paljon. Parissa päivässä oppivat, missä on vessa ja kahvihuone ja sen jälkeen oppiminen lähteekin laukalle. Vanhaa kirurgien viisautta noudattaen "näe yksi, tee yksi, opeta yksi." Osa taidoista toki tarvitsee enemmän toistoja, että ne kunnolla hallitsee, mutta ei yleensä opiskelijoiden kanssa joudu samoja asioita montaa kertaa alusta aloittamaan.
Ja tosiaan ennen kaikkea se asenne. Aika tiukkaa palautetta olen jo antanut siitä, mikä opiskelijan rooli on ja selkeästi kerrannut, mitä saa tehdä itse, mistä kysyy ensin ja mitä tekee vain ohjatusti, mutta tuntuu, että pitäisi koko poika laittaa talutushihnaan. Vahvuuksiakin hoitajana hänellä on ja niistäkin tietysti annan palautetta, mutta ohjaaminen on tosi raskasta, kun ei uskalla oikein selkäänsä kääntää.
Sinänsä on ihan mukava poika, mutta se ei oikein riitä.
Ap
Ihan normaali eh-opiskelija. Egoa piisaa.
Perusmenoa eh-opiskelijoilta. Kouluun kannattaa laittaa palautetta, jos vain viitsii. Ja nimenomaan korostaa sitä osaamattomuus puolta. Asenteesta eivät niin välitä, koska opettajiltahan se asenne on yleensä opittukin.
Kannattaa yrittää tiputtaa maanpinnalle ihan kunnolla ja harkan alkupuolella. Joko lähtee kävelemään tai sitten muuttaa asennettaan ja saat jotain sille opetettuakin. Ihan liikaa annettaan eh-opiskelijoiden vetää riman alta sillä perusteella, että niistä tulee lanssikuskeja. Monet kuitenkin päätyvät muualle ja tarvitsevat muutakin osaamista kuin Ringerin lorottamista.
Tämä eh-opiskelijoiden ylimielinen asenne on kyllä hyvin yleistä, saatika sitten jo valmistuneiden lanssikuskien kusipäisyys. En tiedä mikä siinä on; hakeutuuko alalle jo lähtökohtaisesti näitä vai muuttuvatko he opiskelujen alettua. Mukaviakin tyyppejä tiedän, ei siinä, mutta luvattoman paljon pissipäitä on tullut vastaan. Terv. sh
Omilta opiskeluajoilta muistelen, että opiskelu ne muuttaa. Meidänkin koulussa ensihoidon opettajista luvattoman suuri osa oli niin perusteellisen reteetä, ettei mitään rajaa. Samat sankaritarinat/urbaanilegendat kuultiin kymmeniä kertoja, vain paikkakunta ja elottomuuteen johtanut kylmettymisen syy vaihtui kerrasta toiseen. Ja se sävy, jolla osastotyötä tekevistä, puhumattakaan hoivapuolen hoitajista puhuttiin...
Itse olen töissä päivystyksessä ja vieläkin tulee aina erityisen hyvä mieli, kun joku on elvytetty tk- tai kuntoutussairaalassa "mummonvessattajien" toimesta ja sitten soitettu lanssi kuskaamaan meille. Nämä joskus ihan selviytyvätkin, lanssin elvyttämäthän hyvin harvoin (joo, johtuu toki viiveestä.)
Sh opiskelijoissa on myös aivan uskomatonta porukkaa. Osastotyö ja perushoito ei kiinnosta hiukkaakaan. Meillä eräs opiskelija sanoi ensimmäisenä päivänä "mä voisin alkaa tekemään diabeteshoitajan vastaanottoa" siis heti samantien, takana oli yksi harjoittelubja mielestään osasi kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Tämä eh-opiskelijoiden ylimielinen asenne on kyllä hyvin yleistä, saatika sitten jo valmistuneiden lanssikuskien kusipäisyys. En tiedä mikä siinä on; hakeutuuko alalle jo lähtökohtaisesti näitä vai muuttuvatko he opiskelujen alettua. Mukaviakin tyyppejä tiedän, ei siinä, mutta luvattoman paljon pissipäitä on tullut vastaan. Terv. sh
Opiskelujen aikana opettajiltahan se asenne todennäköisesti tarttuu, kyllä kai siinä väkisin muutamassa vuodessa muuttuu itse kukin jos ympäristö jossa päivät viettää on täynnä tietynlaista asennetta.
Vierailija kirjoitti:
Samat sankaritarinat/urbaanilegendat kuultiin kymmeniä kertoja, vain paikkakunta ja elottomuuteen johtanut kylmettymisen syy vaihtui kerrasta toiseen.
Loppuiko lanssista polttoainekin samalla reissulla? Kuulostaa niin tutulta, että Kotkassa taisit koulusi käydä. Vai onko sama tarina laajemmallekin levinnyt?
Pälli :D