Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muka köyhä - silti käyttörahaa on muutamia satoja

Vierailija
19.01.2019 |

Ihmettelen tätä juttua: https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/koyha-aiti-maria-38…

Tuossa jutussa "köyhä" äiti valittelee, kun käyttörahaa on kuukausittain vain muutamia satoja euroja. Ei silloin ole mielestäni köyhä. Muistan itse tulleeni 1990-luvun lopulla toimeen 60€:n ruokarahalla kuukausittain - ja sillä elin lapseni kanssa, opiskellen ja osa-aikaista työtä tehden. Suurin osa rahoista meni tietysti vuokraan ja bussilippuihin. Kyllä siinä piti ruoankäyttöä säädellä ja paljon söimme keittoja yms. Silloin oli oikeasti köyhä olo. Parina vuonna otin opintolainaa, jolloin tilanne oli parempi.

En ymmärrä, miten joku voi kokea olevansa köyhä, jos vuokran maksamisen jälkeen jää vielä satoja euroja rahaa. Tuo nainen ei varmaankaan ole elänyt opiskelijan elämää, joka on Suomessa oikeasti köyhää. Nykyään kai opiskelijakin voi hakea toimeentulotukea, joten ehkä köyhyyteen on heilläkin tullut helpotuksia.

Kommentit (148)

Vierailija
1/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin hinnat olivat vielä yks yhteen markkojen kanssa eli kaupasta saattoi saada paljon parilla eurolla, koska ne olivat 12 markan ostokset. Sitten hinnat kerrottiin suoraan kuusinkertaisiksi. Eli ei tosiaan voi verrata.

Vierailija
2/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyllä sinä olet sen kaikkein kurjimman ja kamalimman kohtalon saanut. Silti selvinnyt ja nyt miljoonatuloissa. Muilla vain on niin paljon helpompaa ja kaikki paremmin. Sinulla ilman omaa syytäsi kaikki niin huonosti. Maailmassa ei köyhempää ole. Kyllä minä pärjäsin sillä eurolla niin ei muut saa saada kuin 50 snt. Sen eteen täytyy tehdä töitä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin hinnat olivat vielä yks yhteen markkojen kanssa eli kaupasta saattoi saada paljon parilla eurolla, koska ne olivat 12 markan ostokset. Sitten hinnat kerrottiin suoraan kuusinkertaisiksi. Eli ei tosiaan voi verrata.

Höpö höpö.

Vierailija
4/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurolla saa edelleen esim. kilon perunoita tai sipulia, paketin kaurahiutaleita tai vaikkapa pop cornia kaksi kattilallista.

Eli kyllä kympillä saa halutessaan vaikka viikon ruoat.

Aloitukseen linkitetty juttu on oikeasti hölmö, ei siinä ole köyhistä ihmisistä kyse. Aika moni eläkeläinen ja opiskelija joutuu tulemaan toimeen huomattavasti vähemmällä. On aika omituista, jos ei osaa esim. 30€:lla ostaa viikon ruokia. Köyhä ei ole se, jolla on aina juustoa leivän päälle ja maitoa litra jääkaapissa.

Vierailija
5/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän ohi aiheen, mutta pakko puhua tästä. En tiedä miksi niin monet luulevat opiskelijan elämän olevan jotenkin tosi köyhää ja niin ajattelee moni joka itsekin opiskelee. Olen korkeakouluopiskelija, ja teen viikossa pari iltavuoroa kahvilassa. Opintolainaa on pyöreät nolla euroa. Mulle jää vuokran ja laskujen jälkeen 200 euroa rahaa ruokaan, 200 euroa huvitteluun ja 100 euroa vaatteisiin, usein jotain jää säästöönkin. Olen menossa kesälläkin useille festareille, koska osaan säästää rahaa. Ehkä olen vähään tyytyväinen, mutta mun mielestä tulen tosi hyvin toimeen.

Vierailija
6/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee vähän ohi aiheen, mutta pakko puhua tästä. En tiedä miksi niin monet luulevat opiskelijan elämän olevan jotenkin tosi köyhää ja niin ajattelee moni joka itsekin opiskelee. Olen korkeakouluopiskelija, ja teen viikossa pari iltavuoroa kahvilassa. Opintolainaa on pyöreät nolla euroa. Mulle jää vuokran ja laskujen jälkeen 200 euroa rahaa ruokaan, 200 euroa huvitteluun ja 100 euroa vaatteisiin, usein jotain jää säästöönkin. Olen menossa kesälläkin useille festareille, koska osaan säästää rahaa. Ehkä olen vähään tyytyväinen, mutta mun mielestä tulen tosi hyvin toimeen.

No mutta sullahan onkin hyvät tulot siis. Itsellänikin oli vähän aikaa osa-aikatyö. Sitten määräaikainen työsuhde loppui, kun vakityöntekijä palasi töihin. Putosin taas pelkälle opintotuelle. No, saan asumistukea lisäksi. Minulle jää vuokran, matkakortin ja puhelinmaksun jälkeen kuukausittain vain 80€ ruokaan yms. Kyllä sillä pärjää, mutta toki toivon saavani pian taas töitä. Maanantaina onkin työhaastattelu, jospa saisinkin siivoustöitä aamuille.

Vierailija
7/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo onkin jo luksuselämää. Sinulla on 500€ käyttörahaa kuukausittain. Kyllä siitä jo voi säästääkin pari sataa kuussa. Itse olen matalapalkkaisessa työssä ja työtunteja on vain 4 ,5 päivässä. Palkka on nettona 950€. Vuokra on 800€, mutta asunto on sentään työpaikan lähellä, joten aikaa ja rahaa säästyy työmatkoissa. Silti, ottaahan se päähän, kun tekee töitä viisi päivää viikossa, mutta ikinä ei ole rahaa mihinkään. Enemmän saisin, jos lopettaisin työt ja hakisin toimeentulotukea. Mutta ei se työttömän elämäkään niin mukavaa ole. Puoli vuotta olen ollut ilman töitä ja kyllä siihen nopeasti kyllästyy.

Vierailija
8/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ei osaa säästää jos on 500 euroa ylimääräistä asumiskulujen jälkeen eikä lapsia huollettavana? Aivan varmasti on varaa festareihin ja ulkomaanmatkoihin.

Vierailija
9/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eurolla saa edelleen esim. kilon perunoita tai sipulia, paketin kaurahiutaleita tai vaikkapa pop cornia kaksi kattilallista.

Aloitukseen linkitetty juttu on oikeasti hölmö, ei siinä ole köyhistä ihmisistä kyse. Aika moni eläkeläinen ja opiskelija joutuu tulemaan toimeen huomattavasti vähemmällä. On aika omituista, jos ei osaa esim. 30€:lla ostaa viikon ruokia. Köyhä ei ole se, jolla on aina juustoa leivän päälle ja maitoa litra jääkaapissa.

Minulla on yksi tuttu, joka valittelee köyhyyttään jatkuvasti. Silti hänellä on aina ruokaa jääkaapissa, vuorat maksettu ja varaa käydä kahviloissa kahvilla. Köyhä on se, joka syö päivälliseksi makaroonia pelkän ketsupin kanssa, pöllii vessapaperit julkisista vessoista ja ostaa kahdella eurolla kolmen päivän ruoat. Toimeentulotukea saava ei ole köyhä. Mutta kaikki eivät sitä saa...

Vierailija
10/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissäni on henkilöitä jotka usein valittelee rahan vähyyttä ja sitä kun ei ole rahaa. Se tarkoittaa sitä että heillä tilillä on kuitenkin useita satasia. Ja saattavat lähettää kortin jostain reissulta. Itselleni rahan vähyys on sitä että tilillä on euro ja lompakossa 20 senttiä. Ja näin on usein ollut.

Vierailija
11/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoo jutussa, että saavat joskus toimeentulotukea. Heillä siis yleensä jää pakollisten asumismenojen jälkeen yli 1300 euroa rahaa (perusosat). En ymmärrä, miksi siis sanoo muutama satanen, kun heidän peruosat on jo yli 1000 euroa.

Vierailija
12/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyysjuttuihin pitäisi valita kerrankin haastateltavaksi sinkku, joka ei ole perinyt mitään ja elää 560 euron työttömyysturvalla vuokra-asunnossa ja saa siis vain asumistukea tuon lisäksi. Mahdollisesti lisänä olisi vielä jokin krooninen sairaus, jonka hoitokorvauskatto on tullut vastaan.

Ei tulisi kateellisilta nokan koputtamista. Tosin epäilen että sittenkin tulisi muutama känisemään että köyhyys on valinta, mikset mennyt Hankenille, kaikilla meillä on rajoitteemme ja pälä pälä. 

Vierailija
13/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissäni on henkilöitä jotka usein valittelee rahan vähyyttä ja sitä kun ei ole rahaa. Se tarkoittaa sitä että heillä tilillä on kuitenkin useita satasia. Ja saattavat lähettää kortin jostain reissulta. Itselleni rahan vähyys on sitä että tilillä on euro ja lompakossa 20 senttiä. Ja näin on usein ollut.

No jos tuon tason rahamäärä herättää jo sinussa närää ei voi muuta kuin nostaa kädet pystyyn. 

Voihan sitä rahaa olla 7. päivä vielä 200 euroa ja sillä pitää elää loppukuu. 

Jos on päässyt reissuun en pitäisi kauhean köyhänä, mutta en yleensä kyttää ihmisten postikorttien lähettelyäkään kovin pahalla silmällä.

Vierailija
14/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon köyhä.. 800e/kk liksaa ja 300e/kk työkkärirahaa. Asuminen jne 250e/kk. Ruuat 100e/kk. Tilillä 5000e (ihan liikaa voisi ostaa jotain osakkeita taas), salkussa 210.000e. Osinkoja tuntematon määrä. Asunto omistettu ja velaton.

tai ei ainakaan voi olla hyvätuloinen ja rikas jos palkkatulot on alle 1000e/kk...

Vai olenko ökytuloinen?

Vaikeaa tietää.

Vierailija
15/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tosiaan mennyt ihan perseilyksi nyt. 

Yhä enemmän näkee juttuja joissa tuloiksi lasketaan se rahamäärä, josta on ensinnäkin verot (eli puhutaan nettotuloista), vähennetty on myös asumiseen ja jopa autoon menevä rahamäärä. 

Mitähelvettiä?

Asuminen on yleisin luksuksen muoto ihmisillä. Moni ihan normaali ihminen käyttää 1000 euroa kuussa asumiseen. Silloin hän arvottaa asumisen tärkeämmäksi kuin jonkin muun. 

Sitten puhutaan, että nössö-petteri-maijulle jää kulujen jälkeen vain 300 euroa kuussa! 

Haistakaanytpaska. 

Varmasti on tiukkaakin monella, mutta perusasiat haltuun nyt. Nallekin voisi käyttää niin paljon rahaa, että hänelle jäisi kuussa vain 300 euroa käyttörahaa!!

Vierailija
16/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä minä muistan kun 30 vuotta sitten 60 eurolla olisi saanut niin ja niin paljon... Blablabla..." Just. KOLMEKYMMENTÄ VUOTTA SITTEN. 

Vierailija
17/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi tuttu, joka valittelee köyhyyttään jatkuvasti. Silti hänellä on aina ruokaa jääkaapissa, vuorat maksettu ja varaa käydä kahviloissa kahvilla. Köyhä on se, joka syö päivälliseksi makaroonia pelkän ketsupin kanssa, pöllii vessapaperit julkisista vessoista ja ostaa kahdella eurolla kolmen päivän ruoat. Toimeentulotukea saava ei ole köyhä. Mutta kaikki eivät sitä saa...

Jaa, että köyhä on automaattisesti ihminen, joka on varas ja jolla ei ole mitään elämänhallintataitoja, jotta pystyisi pitämään taloudestaan huolta pienelläkin budjetilla? Kivan leimaava ihminen olet...

Vierailija
18/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyysjuttuihin pitäisi valita kerrankin haastateltavaksi sinkku, joka ei ole perinyt mitään ja elää 560 euron työttömyysturvalla vuokra-asunnossa ja saa siis vain asumistukea tuon lisäksi. Mahdollisesti lisänä olisi vielä jokin krooninen sairaus, jonka hoitokorvauskatto on tullut vastaan.

Ei tulisi kateellisilta nokan koputtamista. Tosin epäilen että sittenkin tulisi muutama känisemään että köyhyys on valinta, mikset mennyt Hankenille, kaikilla meillä on rajoitteemme ja pälä pälä. 

Jos saa 560€ rahaa ja lisäksi asumistukea, jää elämiseen jo paljon rahaa. Mutta sairastaminen siihen lisäksi vaikuttaisi ehkä niin, että saattaisi olla oikeasti köyhä lääkkeet maksettuaan.

Vierailija
19/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kuinka sanot "edelleen saa eurolla kilon perunoita". Euro on noin kuusi markkaa ja ikinä ei markka-aikaan perunat maksaneet kuutta markkaa kilo. Nyt maksavat, parhaimmat 12 markkaa kilo.

Vierailija
20/148 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, että köyhä on automaattisesti ihminen, joka on varas ja jolla ei ole mitään elämänhallintataitoja, jotta pystyisi pitämään taloudestaan huolta pienelläkin budjetilla? Kivan leimaava ihminen olet...

Olisitko mieluummin ilman vessapaperia, jos ei ole rahaa? Kyllä minä ainakin opiskelijana otin usein vessapaperia julkisista tiloista. Vessapaperipaketin hinnalla saa parin päivän ruoat, esim. nämä:

-ruisleipä 0,35€

-peruna, 1kg 0.80€

-porkkana 0,5kg 0,65€.

Jos kotona on liemikuutioita, saa tuosta hyvän keiton, jonka kanssa voi syödä leipää. Jos on vielä margariinia, niin leipäkin maistuu paremmalta. Mutta kyllä se menee keiton kanssa ilmankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi