No just! Sen kerran kun matkustan Helsinkiin niin kuulen että äitini on menossa sinne myös!
Halusin hetken omaa tilaa ja suunnittelin jo kuukausia sitten itselleni, ihan vain itselleni matkaa. Että saa hetken olla omissa oloissaan, arjessa ei koskaan saa. En asu äitini kanssa samassa talossa, mutta samalla kerrostaloalueella kuitenkin, ja kun häntä täytyy arjessa auttaa aina välillä niin se on kuin samassa taloudessa asuisi. Olen valmistellut matkan kaikilta salaa, ettei kukaan änkeä mukaan (kuulostaa uskomattomalta, mutta tämä voisi jopa oikeasti tapahtua). Vaan nytpä kuulen äidiltäni että hänpä on lähdössä Helsinkiin juuri siinä samana viikonloppuna!! Stna! Kun ollaan siellä taas samassa kaupungissa niin pakkohan sitä on treffata, pommittaa muuten viesteillä eli reissu pilalla joka tapauksessa. Enkä voi salata omaa reissuani häneltä, koska olisin muutenkin kertonut hänelle mutta ihan viime tingassa. Kun ollaan näin lähellä toisiamme niin on pakko raportoida milloin ei ole kotona, koska sen huomaa jos ei ole. Menee vaan reissu ihan hukkaan, kun tuntuu kuin ei mihinkään lähtisi, äidin lätinää pitää iuunnella kuten arkenakin. Äitini ei tätä oman tilan tarvetta voi ymmärtää, hän viihtyisi seurassani loputtomiin. Mutta minä todella tarvitsen välillä omaa tilaa, enkä edes erityisemmin tykkää äitini seurasta.
Kommentit (53)
Mieti mihin voisit ottaa äitisi mukaan. Esim.joku museo. Sitten pyydät hänet sinne ja sen jälkeen sinulla on joku muu meno johon äitiä ei nyt voi ottaa mukaan. Velvollisuus hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes kerro(i)t äidillesi, että olet menissa Helsinkiin samana viikonloppuna kuin hän.
Se tulee ilmi pakostakin. Kun olen matkoilla, en ole joka päivä käymässä hänen luonaan ja silloin pitää tehdä vähän järjestelyjä etukäteen. Eli asiaa ei voi jättää kertomatta.
Mutta Helsinkiin hän pääsee avuttakin?
No matkoilla ei tarvitse tehdä kodinhoidollisia hommia, sen kun vain nukkuu hotellihuoneessa ja syö ravintolassa.
Matka vaatii sen verran ponnisteluja, että jos niihin pystyy ilman apua, ihmettelen, miten ei pysty elämään itsenäistä elämää muutenkin, kodinhoitoa myöten. Haluaako hän ripustautua sinuun ja tällä auttamisjutulla tekee sen?
Sano äidille, että menet vaikka TRE:lle tai Tukholmaan, jos et halua tavata. Ja kuitenkin tulet Hki:iin. Hki on suht. iso paikka ja todeenäköisesti ette törmää toisiinne sattumalta.
Ja jos näette, sanot että tulikin muutos suunnitelmiin ja vaihdoitkin kaupunkia.
En oikein usko että pystyy yksin lähtemään reissuun mutta kotia ei sitten pysty hoitaa ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes kerro(i)t äidillesi, että olet menissa Helsinkiin samana viikonloppuna kuin hän.
Se tulee ilmi pakostakin. Kun olen matkoilla, en ole joka päivä käymässä hänen luonaan ja silloin pitää tehdä vähän järjestelyjä etukäteen. Eli asiaa ei voi jättää kertomatta.
En nyt oikein ymmärrä tätä. Jos äitisi on Helsingissä eikä tiedä sinunkin olevan siellä, miten hän osaisi odottaa sinua käymään? Ja missä? Kotonaan? Hotellihuoneessaan?
Haisee pivolta. Jos ap puhuu totta, hän on oikeasti avun tarpeessa. Ihan 15-vuotiaan tasolla. Uskon kyllä että ap oppii itsenäistymään, mutta tarvitsee iihen ammattilaisen tukea.
Ostatte äiteelle siivouspalveluja, niistä saa kotitalousvähennystäkin. Ilmeisesti sulla ei ole omaa perhettä? Nyt on viimeiset vuodet käsillä, jos haluat hankkia lapsia...
Vierailija kirjoitti:
Halusin hetken omaa tilaa ja suunnittelin jo kuukausia sitten itselleni, ihan vain itselleni matkaa. Että saa hetken olla omissa oloissaan, arjessa ei koskaan saa. En asu äitini kanssa samassa talossa, mutta samalla kerrostaloalueella kuitenkin, ja kun häntä täytyy arjessa auttaa aina välillä niin se on kuin samassa taloudessa asuisi. Olen valmistellut matkan kaikilta salaa, ettei kukaan änkeä mukaan (kuulostaa uskomattomalta, mutta tämä voisi jopa oikeasti tapahtua). Vaan nytpä kuulen äidiltäni että hänpä on lähdössä Helsinkiin juuri siinä samana viikonloppuna!! Stna! Kun ollaan siellä taas samassa kaupungissa niin pakkohan sitä on treffata, pommittaa muuten viesteillä eli reissu pilalla joka tapauksessa. Enkä voi salata omaa reissuani häneltä, koska olisin muutenkin kertonut hänelle mutta ihan viime tingassa. Kun ollaan näin lähellä toisiamme niin on pakko raportoida milloin ei ole kotona, koska sen huomaa jos ei ole. Menee vaan reissu ihan hukkaan, kun tuntuu kuin ei mihinkään lähtisi, äidin lätinää pitää iuunnella kuten arkenakin. Äitini ei tätä oman tilan tarvetta voi ymmärtää, hän viihtyisi seurassani loputtomiin. Mutta minä todella tarvitsen välillä omaa tilaa, enkä edes erityisemmin tykkää äitini seurasta.
Luurista virta pois ja teet vaan, mitä olet suunnitellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä tätä. Jos äitisi on Helsingissä eikä tiedä sinunkin olevan siellä, miten hän osaisi odottaa sinua käymään? Ja missä? Kotonaan? Hotellihuoneessaan?
Niin no tässä tapauksessa hän ei tietenkään kaipaa minun seuraani tai erityisjärjestelyjä, koska on lähdössä itsekin matkoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta Helsinkiin hän pääsee avuttakin?
No matkoilla ei tarvitse tehdä kodinhoidollisia hommia, sen kun vain nukkuu hotellihuoneessa ja syö ravintolassa.
Eli äitisi ei viitsi tehdä kodinhoidollisia hommia koska on hyvin koulutettu kotiorja ne tekemässä. Hanki oma elämä, kasvata selkäranka ja sano äidillesi, että opettelee tekemään kotihommat ihan itse tai maksaa niistä ulkopuoliselle.
On ok, jos autat äitiäsi jonkin verran, mutta mieti mitä hän oikeasti tarvitsee, äläkä anna ripustautua itseesi. Jos pystyy matkustamaan, miksei pysty siivoamaan.
Jatkuvasti ei tarvitse olla tavoitettavissa. Viestistäsi pisti silmään, kun sanoit jotenkin "täytyy kertoa jos on poissa kotoa, kun huomaa sen kuitenkin".
Tiedätkö, ei tarvi. Olet aikuinen ihminen, ja sinulla on oikeus olla missä tykkäät raportoimatta siitä äidillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
35. Muutin kotoa pois jo nuorena mutta jotenkin jäin tähän äidin lähistölle, vaikkei pitänyt pitkäksi aikaa. Eihän tämä asumisjärjestely todellakaan mikään ideaalitilanne ole, mutta kun kukaan muu ei käy hänelle kaupassa, siivoa jne. Äidin avuntarve on kyllä todellinen, ei liioittele sitä yhtään. Olen usein miettinyt että haluaisin kyllä jo kokonaan oman elämän, mutta kuka auttaisi äitiäni arjessa sen jälkeen?
Ok........ vau!
Onko tämä joku surkea jenkkikomedia?
Nyt mä tipahdin. Sun pitää kertoa äitilles että oot menossa Helsinkiin, miksi? Sehän on itekkin sinne suuntaamassa eikä tarvi sun apuja sillä aikaa kotonaan.
Vai pelkääksä äitiäsi ja pakko infota sille joka niksaus ja naksaus missä oot. Jos, niin sähän oot ihan nössö, näin suomeksi sanottuna. Sitäpaitsi sekin vaikuttaa tosi oudolta ettet voi sanoa sille jotta sulla on Hesassa ihan omat menot ja suunnitelmat, et sä sitä kerkiä nähdä!
Tässä olis hyvät ainekset sellaiseen hullunhauskaan kohelluskomediaan. missä naamioidut ja piileskelet äitiäsi joutuen valheiden verkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no tässä tapauksessa hän ei tietenkään kaipaa minun seuraani tai erityisjärjestelyjä, koska on lähdössä itsekin matkoille.
Mikä siis on ongelma?
Äitisi on lähdössä Helsinkiin lumen keskelle, liukkaita katuja tallaamaan, on ohjelmaakin varmaan suunnitteilla.
Tämä henkilökö on se sama, joka tarvitsee jatkuvasti apuasi kodinhoidossa. Kukahan nyt kusettaa sua, ihan oikeasti?!? On tietenkin kovaa olla tuon äidin kasvattama. Hän on systemaattisesti opettanut sinut uskomaan juttuihinsa ja avuntarpeisiinsa, mutta kuulostaa siltä, ettei hän tarvitse mitään apua oikeasti, kunhan käyttää hyväntahtoisuuttasi hyväkseen. On onnistunut siinä kiitettävästi.
Nyt ap, lähde reissuusi sanomatta äidillesi mitään. Hänhän ei ole kotona, joten ei olisi sinua vakoilemassa. Tee, mitä lystää. Helsingissä törmäätte toisiinne noin promillen todennäköisyydellä.
Paljon tärkeämpi on kuitenkin se hetki, kun palaat kotiisi. Silloin on aika etsiä uusi asunto kilometrien päästä ja alkaa vihdoin elää.
aja vielä pari tuntia...Turkuun. Ja ota Börsistä ammeellinen huone.
Onnibussilla painele Helsingistä Turkuun n 5 eurolla monta kertaa päivässä
Elämä on valintoja.
Jokainen on oman onnensa seppä.
Mietis hetken näitä vanhoja sanontoja. Ja hanki OMA elämä. Onneksi tämä oli provo.