Olen ns. uraäiti, mikä olisi paras hoitomuoto lapselle?
On siis poissuljettu vaihtoehto, että itse jäisin kotiin.
Mistä olette esim. löytäneet takuuluotettavan lastenhoitajan kotiin?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
palkkaa au-pair
Tätä olen miettinyt. Jos löytyy joku aikuinen aupair, voisin harkita. Nuoren välivuotta pitävän voi varmasti löytää hyvänkin,mutta monilla ei kuitenkaan ole vielä elämänkokemusta.
Haluaisin ehkä kuitenkin mieluiten aikuisen. Onko Suomessa mahd . palkata aikuista suomalaista aupairia?
En oikein usko, että kukaan aikuinen lähtisi semmoisilla palkoilla, mitä au pairit saavat. Au pair myös asuu luonasi.
Vierailija kirjoitti:
Millä sitten kuvittelit maksavasi koko päiväisen hoitajan ja vielä omaan kotiin?
Sehän vasta maksaakin.
10 kk on oikeasti aivan liian pieni olemaan päiviä kenenkään muun kuin oman vanhemman kanssa. Lueppa vähän lasten psykologiaa, kiintymyssuhteista jne.
Tämä juuri on kauheaa. Olen opiskellut paljon tuota alaa, mutta olosuhteiden vuoksi ajautunut ihan muuhun. Toisaalta olen lukenut paljon myös siitä mitä syrjäytyminen, rahahuolet yms. lapselle aiheuttavat, joten en ole ihan heti valmis luopumaan liiketoiminnastamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoisin, että noin pienelle parempi vaihtoehto, että olisi yksi oma hoitaja. Päiväkodit ovat monella paikkakunnalla vähän mitä ovat. Sitten isompana, lähemmäs 2-vuotiaana vasta päiväkotiin.
Näin olen ajatellut. Mistä hoitajaa kannatta etsiä. Ja onko esim. joku julkinen rekisteri, mistä löytää luotettavat hoitajat. Tämä on senverran vakava paikka, etten tahtoisi esim. alkaa arpomaan jonkun fb. tai lehtijutun kautta.
Ei ole semmoista rekisteriä. Laita Molliin ilmoitus.
Laitoin. Se oli kamala kokemus. sain sieltä paljon vastauksia, mutta suuri osa oli ihmisiä, jotka eivät halunneet paikkaa. Olivat kai aktiivimallin orjia.
Oliko sulla siinä ilmoituksessa jotain kriteerejä, joita pitäisi täyttää? Esim. tietty ikä, kokemusta lapsista? Sellainenkin mahdollisuus on, että yrität palkata jonkun kotona olevan äidin, joka tulee joko sinun luoksesi tai sinun lapsesi menee hänen luokseen.
Jos palkkaat hoitajan kotiin, sinulla täytyy olla joku varajärjestely hoitajan sairastumisen varalta. Hoitajan sairastuminen ei ole sellainen syy, jonka vuoksi voisi olla poissa töistä.
In myös vaikea löytää sellaista hoitajaa kotiin, joka viihtyisi työssä muutamaa kuukautta pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
palkkaa au-pair
Tätä olen miettinyt. Jos löytyy joku aikuinen aupair, voisin harkita. Nuoren välivuotta pitävän voi varmasti löytää hyvänkin,mutta monilla ei kuitenkaan ole vielä elämänkokemusta.
Haluaisin ehkä kuitenkin mieluiten aikuisen. Onko Suomessa mahd . palkata aikuista suomalaista aupairia?
En oikein usko, että kukaan aikuinen lähtisi semmoisilla palkoilla, mitä au pairit saavat. Au pair myös asuu luonasi.
Tällä hetkellä mummoaupairtit ovat kyllä kovasti muotia, mutta he taitavat havitella muille maille.
Paras vaihtoehto on todennäköisesti se, jos löydät läheltä jonkun hoitovapaalla olevan äidin, joka haluaa ansaita omaa rahaa ottamalla hoitoon yhden lapsen oman lapsen lisäksi. Tällaisen äidin löydät todennäköisesti parhaiten ilmoituksella lähikaupan ilmoitustaululla - niin hullulta kuin se kuulostaakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos palkkaat hoitajan kotiin, sinulla täytyy olla joku varajärjestely hoitajan sairastumisen varalta. Hoitajan sairastuminen ei ole sellainen syy, jonka vuoksi voisi olla poissa töistä.
In myös vaikea löytää sellaista hoitajaa kotiin, joka viihtyisi työssä muutamaa kuukautta pidempään.
Tämäkin on juuri ongelma mitä pelkään.
Olen itse lapsena ollut seitsemässä eri hoitopaikassa, koska vanhempani eivät tahtoneet minua päiväkotiin. viisi hoitopaikoistani oli kunnallisia, kaksi yksityisiä. Molemmat yksityiset Pph:t lopettivat henkilökohtaisten ogelmien vuoksi, mikä ei oikein lisää luottamustani.
Niin ja kannatta myös selvittää lähiseudun perhekerhot ja päiväkerhot. Niiden kautta voi löytyä kotona oleva äiti, joka on halukas ottamaan hoitolapsen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama tilanne, lapsi on nyt 1 v 3 kk. Hankimme au pairin Puolasta, hän hoitaa noin 30-35 h/vko ja lisäksi lapsi käy perhepäivähoitajalla muutaman tunnin päivässä. Au pair vie lapsen hoitoon ja hakee hoidosta. Meille sopii hyvin, helpottaa elämää todella paljon, kun tietää, että lapsi on hyvässä hoidossa ja au pair on joustava valinta. Esim jos lapsi on kipeä, au pair pystyy hoitamaan työpäivän ajan ja saa sitten jonain muuna päivänä enemmän vapaa-aikaa. Au pair myös siivoaa ja laittaa ruokaa, pesee pyykit. Tietenkin pitää olla tarpeeksi iso asunto, että au pairille pystyy tarjoamaan oman huoneen ja kylppärin/wc:n.
millaiset kustannukset teillä tulee kahdesta hoitomuodosta?
En yhtään ihmettele että syntyvyys laskussa kun ei kellään ole varaa tehdä lapsia ja töissä käynti on vaikeutuu seuraavat 20v. Varsinkin naisia tämä koskee erityisesti. Kamppailen nytkin yksinhuoltajana työelämän sovittamista koululaisen kanssa. Loma ajat sairastelut, koululaisen lyhyet koulupäivät ja pitkät yksinolot.. lista on loputon.
Itse haluaisin jonkun yksityisen hoitajan, tosin ne voi maksaa maltaita :D
Tai jonkun muun luotettavan ihmisen, en oikein pidä noista päiväkodeista varsinkin pienille lapsille en suosittele. Olen itse ollut töissä päiväkodeissa todella paljon, nähnyt yhtä sun toista.
Jos lapsia siellä on monta kymmentä niin, kaikille ei riitä se huomio tai vahtija alkuunkaan.
Entäs tämmönen työtön yhden lapsen äiti, naimisissa vieläpä.
Joskus vaan aika käy niin pitkäksi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama tilanne, lapsi on nyt 1 v 3 kk. Hankimme au pairin Puolasta, hän hoitaa noin 30-35 h/vko ja lisäksi lapsi käy perhepäivähoitajalla muutaman tunnin päivässä. Au pair vie lapsen hoitoon ja hakee hoidosta. Meille sopii hyvin, helpottaa elämää todella paljon, kun tietää, että lapsi on hyvässä hoidossa ja au pair on joustava valinta. Esim jos lapsi on kipeä, au pair pystyy hoitamaan työpäivän ajan ja saa sitten jonain muuna päivänä enemmän vapaa-aikaa. Au pair myös siivoaa ja laittaa ruokaa, pesee pyykit. Tietenkin pitää olla tarpeeksi iso asunto, että au pairille pystyy tarjoamaan oman huoneen ja kylppärin/wc:n.
millaiset kustannukset teillä tulee kahdesta hoitomuodosta?
Perhepäivähoitomaksu on 400€/kk, au pairin maksuihin menee myös noin 400€ + ruoat, vesi, sähkö, yms.
Onko sulla kavereita tai naapureita samassa tilanteessa, voisitte yhdessä palkata hoitajan useammalle lapselle, hoitorinki tms., en muista termiä. Näin saisi vähän isomman palkan jaetuilla kustannuksilla hoitajalle.
Onko sinulla ilmoitus hoitopaikka.net sivustolla?
Hoitajan kotiin palkkaaminen tai yksityisen pph:n maksut eivät lopulta ole ihan järjettömiä. Tutustukaa aiheeseen, tuolta edellä mainitusta osoitteesta löytyy paljon tietoa.
T. Lastenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan kotiin palkkaaminen tai yksityisen pph:n maksut eivät lopulta ole ihan järjettömiä. Tutustukaa aiheeseen, tuolta edellä mainitusta osoitteesta löytyy paljon tietoa.T. Lastenhoitaja
ovatko hoitajat siellä aina tutkinnon suorittaneita? tarvitseeko heillä olla aiempaa kokemusta. Kiitos vinkistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan kotiin palkkaaminen tai yksityisen pph:n maksut eivät lopulta ole ihan järjettömiä. Tutustukaa aiheeseen, tuolta edellä mainitusta osoitteesta löytyy paljon tietoa.T. Lastenhoitaja
ovatko hoitajat siellä aina tutkinnon suorittaneita? tarvitseeko heillä olla aiempaa kokemusta. Kiitos vinkistä
Miksi tutkinnon suorittanut hoitaja haluaisi vieraan kotiin hoitamaan lasta huonommalla palkalla sen sijaan, että hän menisi parempipalkkaiseen työhön päiväkotiin, jossa on myös työkavereita? Sinulla on aika epärealistiset oletukset. Toki, jos olet valmis maksamaan kaksi tonnia kuussa, saatat löytääkin jonkun lähihoitajan tutkinnon suorittaneen.
En osaa sanoa, ovatko aina tutkinnon suorittaneita. Minä esimerkiksi itse olen tuota kautta mennyt perheeseen hoitajaksi, ja toiminut yksityisenä pph:na. Tutkinto löytyy, ja näitä töitä olen tehnyt silloin kun omat lapset ovat olleet pieniä. Kohta taas ajankohtaista, kun kuopuksen äippäloma päättyy, enkä halua vielä laittaa ulkopuoliseen hoitoon.
T. Se lastenhoitaja
Suosittelen päiväkotia. Meillä se on toiminut paljon paremmin kuin lasten hoito perhepäivähoitajalla.