Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi on koulussa omissa maailmoissaan

Vierailija
18.01.2019 |

Kyse ekaluokkalaisesta. Opettaja soitti, että pelkää lapsen jäävän muista jälkeen, koska on tunneilla omissa maailmoissaan. Taidetunneilla/kuvistunneilla keskittyy koko ajan, koska se on niin mielekästä. Koulu menee muuten hyvin, koska oppii asioita helposti, mutta opettajan pitää koko ajan sanoa, että tee nyt tehtäviä, muuten unohtuu omiin maailmoihin. Oppi lukemaan ja kirjoittamaan itsestään 5-vuotiaana. Puhuu nyt jo paljon englantia ja Iltaisin aina opetellaan muutama sana lisää.
Minulla on ADHD ja isälläni myös. Lapsi ei ole kiusaaja, mutta opettaja sanoi jo syksyllä, että lapsi ei osaa sosiaalisia tilanteita hoitaa ja vaikka on muuten erittäin lahjakas niin niissä on opettelemista.
Lapsi on kiltti, viihtyy paljon yksin, mutta myös veljensä ja muutaman kaverin kanssa.
Opettaja kysyi saako koulupsykologille jutella ja sanoin, että tottakai.
Miltä lapsen oireilu kuulostaa? Itkettää ja on paha mieli lapsen puolesta.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger poissuljettu?

Vierailija
2/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tarkkaavaisyyshäiriöltä ilman ylivilkkautta. Ja myös älykkäältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

englanninkielisistä sanoista ”Attention Deficit Disorder” tuleva lyhennys ADD kuvautuu suomalaisessa nykydiagnostiikassa diagnoosilla F90.0 ADHD (tarkkaamaton).

Tarkkaamattomuus näkyy lapsella pienestä pitäen. Sen on huomattu olevan tytöillä yleisempää kuin pojilla. Tarkkaamattomuudesta kärsivä potee keskittymisvaikeuksia ja tarkkaavuuden säätelyn ongelmia. Hän unohtelee, unelmoi ja vaipuu usein omaan maailmaansa. Hänen on vaikea aloittaa toiminta, etenkin, jos tekeminen ei ole mieluista. Hän hidastelee. Tekemisiä on vaikea suunnitella ja viedä johdonmukaisesti eteenpäin. Ajatus karkaa ja työskentely muuttuu poukkoilevaksi. Tehtävistä ei tule valmista tai ne valmistuvat viime hetkillä. Muisti pätkii. On vaikea muodostaa rutiineja. Tämä kaikki haittaa tietysti toimintakykyä ja esimerkiksi koulu- ja työtehtävistä selviämistä.

Vierailija
4/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asperger poissuljettu?

Ei kai sellaista diagnoosia enää edes anneta...?

Vierailija
5/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapsi selviää koulutehtävistä ja oppii helposti asioita, toisin kuin veljensä, jolla ei ole mitään ongelmia keskittymisen kanssa.

Ap

Vierailija
6/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

englanninkielisistä sanoista ”Attention Deficit Disorder” tuleva lyhennys ADD kuvautuu suomalaisessa nykydiagnostiikassa diagnoosilla F90.0 ADHD (tarkkaamaton).

Tarkkaamattomuus näkyy lapsella pienestä pitäen. Sen on huomattu olevan tytöillä yleisempää kuin pojilla. Tarkkaamattomuudesta kärsivä potee keskittymisvaikeuksia ja tarkkaavuuden säätelyn ongelmia. Hän unohtelee, unelmoi ja vaipuu usein omaan maailmaansa. Hänen on vaikea aloittaa toiminta, etenkin, jos tekeminen ei ole mieluista. Hän hidastelee. Tekemisiä on vaikea suunnitella ja viedä johdonmukaisesti eteenpäin. Ajatus karkaa ja työskentely muuttuu poukkoilevaksi. Tehtävistä ei tule valmista tai ne valmistuvat viime hetkillä. Muisti pätkii. On vaikea muodostaa rutiineja. Tämä kaikki haittaa tietysti toimintakykyä ja esimerkiksi koulu- ja työtehtävistä selviämistä.

Tunnistan itsessäni kaikki nämä ongelmat, tarkoittaako se että minulla on ehkä diagnosoimaton ADHD?

Vierailija
7/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään muuta ongelmaa, kuin mahdollisen turhan ylidiagnosoinnin. Kuka ei olisi ollut koulun alkaessa vähän hukassa. Tai saattaahan näyttää siltä, että lapsi harhailee, mutta saattaakin olla todella keskittynyt omalla tavallaan.

Vierailija
8/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njaa, mä olin itse tuollainen lapsena myös. Itse asiassa opin siitä tavasta kunnolla pois vasta jossain 35 vuoden elämässä, työelämän paineiden pakottamana. Sitä ennen olin sellainne, että jos asia ei joko itseä kiinnostanut, tai ollut ihan 100% pakko hoitaa sitä alta pois, painuin omiin fantasiamaailmoihini koska ne olivat paljon kiinnostavampia kuin tosielämä. Töissä usein jopa yritin päästä tästä tavasta eroon, koska oli stressaavaa vältellä työtä fantasioiden ties kuinka pitkään ja sitten kamalassa paniikissa öitä myöden tehdä hommat ennen deadlinea. Mutta en vaan päässyt ennen tavasta eroon kuin sitten kun menin niin stressaavaan työpaikkaan että oli yli vuoden jatkuva deadline-paine päällä eikä fantasiointiin ollut aikaa.

Itse koen että tämä ominaisuus on enimmäkseen ollut vahvuus. Minulla ei ole koskaan tylsää, missään, koska voin luoda omat maailmani pääni sisällä. Koulussa toki oli vähän vaikeaa, mutta jotenkin vanhempien pakottamana rämmin sen läpi semi-kunnialla niin että pääsin lukioon. Yliopistossa ei ollutkaan enää mitään ongelmia, koska opiskelin alaa joka kiinnosti itseäni. 

9/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asperger poissuljettu?

Todellakin annetaan, mikäli kriteerit täyttyvät. Ei aspergerin oireyhtymä ole minnekään kadonnut.

Mulle tuli mieleen kuvauksen perusteella, että kyseessä voisi olla asperger-piirteinen lapsi. Eli ei siis varsinainen asperger mutta joitain aspergerin piirteitä luultavasti kuitenkin.

ADD myös todennäköinen.

Vierailija
10/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asperger poissuljettu?

Meille tuli joulukuussa.

Vierailija
11/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään muuta ongelmaa, kuin mahdollisen turhan ylidiagnosoinnin. Kuka ei olisi ollut koulun alkaessa vähän hukassa. Tai saattaahan näyttää siltä, että lapsi harhailee, mutta saattaakin olla todella keskittynyt omalla tavallaan.

Olisipa ollut tätä ylidiagnosointia silloinkin, kun minä olin lapsi. Olen koko elämäni kärsinyt tarkkaavaisuuden ongelmista ja se on johtanut itsetuhoisuuteen.

Vierailija
12/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan itsessäni kaikki nämä ongelmat, tarkoittaako se että minulla on ehkä diagnosoimaton ADHD?

Ei tietenkään. Puolella ihmisistä olisi ADHD jos nuo olisivat kriteerit, varsinkin nuorista ihmisistä. Useimmilla prokrastinaatio (aloittamisen viivyttely, hommien lykkääminen, hidastelu), tylsien tehtävien motivaation puute ja sen takia niihin keskittymiskyvyn puute  on ihan normaaleja inhimillisiä ominaisuuksia, joista kuitenkin halutessaan voi kouluttaa itsensä eroon. 

Itse hain apua näihin kognitiivisesta terapiasta, koska viivyttely oli mennyt jo ihan pakkomielteen omaiseksi ja haittasi vakavasti urakehitystäni. Terapiassa opin aika pian sietämään aloittamiseen liittyvää ahdistuksen tunnetta, voittamaan sen ja myös oppimaan järjestelmälliset työtavat.

Vierailija
13/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo nyt vahvasti ADD:lta kuulostaa.

Vierailija
14/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kuulostaa tasapainoiselta ja älykkäältä introvertilta. Valitettavasti sellainen on kiellettyä ja sairaus nykyisessä yhteiskunnassa. Minun käy sääliksi lastasi niin monella eri tavalla. Voi kunpa voisin adoptoida hänet :/

Vierailija
15/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään. Puolella ihmisistä olisi ADHD jos nuo olisivat kriteerit, varsinkin nuorista ihmisistä. Useimmilla prokrastinaatio (aloittamisen viivyttely, hommien lykkääminen, hidastelu), tylsien tehtävien motivaation puute ja sen takia niihin keskittymiskyvyn puute  on ihan normaaleja inhimillisiä ominaisuuksia, joista kuitenkin halutessaan voi kouluttaa itsensä eroon. 

Itse hain apua näihin kognitiivisesta terapiasta, koska viivyttely oli mennyt jo ihan pakkomielteen omaiseksi ja haittasi vakavasti urakehitystäni. Terapiassa opin aika pian sietämään aloittamiseen liittyvää ahdistuksen tunnetta, voittamaan sen ja myös oppimaan järjestelmälliset työtavat.

Mitä kautta pääsit terapiaan. Itselläni on melko varmasti ADD ja juuri tuo aloittamiseen liittyvä ahdistus hyvin monesti haittaa omia töitä ja halauasin päästä siitä eroon ja oppia järjestelmällisemmäksi.

T: ADD-setä

Vierailija
16/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa normaalilta lapselta, jota hiukan nyt ylidiagnosoidaan.

Vierailija
17/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asperger poissuljettu?

Todellakin annetaan, mikäli kriteerit täyttyvät. Ei aspergerin oireyhtymä ole minnekään kadonnut.

Mulle tuli mieleen kuvauksen perusteella, että kyseessä voisi olla asperger-piirteinen lapsi. Eli ei siis varsinainen asperger mutta joitain aspergerin piirteitä luultavasti kuitenkin.

ADD myös todennäköinen.

Asperger-diagnoosi poistui käytöstä vuonna 2018. Nykyään puhutaan autismin kirjon häiriöstä.

Vierailija
18/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta lapsi selviää koulutehtävistä ja oppii helposti asioita, toisin kuin veljensä, jolla ei ole mitään ongelmia keskittymisen kanssa.

Ap

Minulla ADD ja olin lapsena sellainen hiljainen yksinviihtyvä haaveilijatyttö. Hyvä myöskin koulussa niinkuin sinun lapsi, sain ysejä. Sosiaalisesti heikko, en osannut käyttäytyä oikealla tavalla; olin vetäytyvä enkä tiennyt miten muiden lasten kanssa ollaan tai mistä edes puhutaan.

19/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asperger poissuljettu?

ADD myös todennäköinen.

Asperger-diagnoosi poistui käytöstä vuonna 2018. Nykyään puhutaan autismin kirjon häiriöstä.

Ok, pointti sama kuitenkin, joskin autismin kirjon häiriöön sisältyy muutakin kuin vain asperger.

Vierailija
20/46 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa, että lapsi on älykäs, hyvin luova ja mielikuvitusrikas. Pitkästyy koulussa eikä siksi jaksa keskittyä tylsiin asioihin, ja koska omaa vahvan mielikuvitusmaailman, loogisesti valitsee sen koska se on mielenkiintoisempi. Tämä on aivan normaalia. 

Älykkäät ja luovat ihmiset ovat myös tutkimusten mukaan useammin itsekseen viihtyviä kuin laumasieluja. Ei se ole mikään aspergerin merkki automaattisesti, jos ei oikein viihdy ikäistensä seurassa tai viihtyy paljon yksikseen. Samoin kuin ei ole ADD:n merkki jos mieli on hyvin vilkas, ja lapsuudessa on vaikea pakottaa itsensä puurtamaan tylsien kouluasioiden parissa. 

Aktiivisen, luovan ja älykkään mielen kouluttaminen alistumaan koneiston tahtoon on vähän työläämpi prosessi kuin keskiverron, ja siksi usein käy niin ettei tällainen lapsi pärjää kovin hyvin peruskoulussa vaikka kaikesta muusta näkee että älyä ja  lahjoja on. Ongelma yleensä ratkeaa sitten, kun pääsee opiskelemaan ammattiin, eli saa lukea sitä mikä itseä oikeasti kiinnostaa eikä jotain mikä pakotetaan koulusta vaikkei kiinnosta. Mutta toki sittenkin voi tarvita opetella ihan järjestelmällisesti itsekuria niin että saa työelämässä hoidettua myös ne tylsät rutiinihommat jotka ei kiinnosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan