Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi päiväkodin hoitajat vain istuvat penkillä ryhmässä. Eikö ketään muuta harmita tämä asia.

Vierailija
15.05.2006 |

Mielestäni heidän pitäisi seisoskella eri puolella pihaa ja esimerkiksi kiipeilytelineen ja keinun lähellä vaaratilanteiden varalta. Joku voisi myös välillä leikittää niitä lapsia, jotka ovat välillä aika apaattisen näköisiä. Esimerkiksi olla mukana jossain pallonheittoleikissä tai antaa vauhtia keinussa.

Mielestäni heidän pihalla viettämänsä aika on vapaa-aikaa ja siitä ei pitäisi maksaa lainkaan palkkaa, kun työtäkään eivät tee ollenkaan. Neljä hoitajaa istuu penkillä ja juoruavat, törkeää. Palkka tulee työtä tekemättä.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tuuripeliä tuntuu olevan se, että pääseekö lapsi vastuulliseen päiväkotiin hoitoon ja kaikesta huolimatta se, että on vielä hengissä tai edes suurin piirtein ehjä, kun kotiin haetaan.

Ja ehkä lapset säilyvät hengissä, mutta enpä usko tekevän hyvää kasvulle ja kehityksellä tuollainen pienestä pitäen yksin haahuileminen ja selviäminen päiväkodin pihalla suuressa/suurissa ryhmissä!!!

Ei ihme että kasvavilla lapsilla on monenmoista ongelmaa.

Niin mitä ihmeen hyötyä (muuta kuin säilytyspaikka) päivähoidosta on lapselle? Monesti sanotaan että lapsi oppii sosiaalisuutta: Eli tappelemaan tai alistumaan suuressa ryhmässä, joka toimii omillaan! Onko tällaisilla päiväkodeilla tarjolla jotain iän mukaista kehittävää tekemistä lapsille? Tuskin on aikaa. Hyviä tapoja - tuskin. Jotain muuta, no ehkä sitä kuuluisaa itsenäisyyttä (=yksinäisyyttä) jota Suomessa niin kovasti ihannoidaan.

Täytyy muistaa että moni päivähoidon työntekijä tekee kuitenkin parhaansa, resurssien vähäisyydestä huolimatta ja näitä elämäänsä ja työhönsö tympääntyneitä valitettavasti löytyy joka alalta - eivät vaan ymmärrä hakeutua muualle.

Paljon varmasti auttaa, mitä vanhempi lapsi on hoitoon mennessään.

Vierailija
22/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja välillä kuljen ympäri pihaa silmä tarkkana niinkuin kuuluu ollakkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkiminen lasten kanssa on rankkaa ja täyttä työtä. Mielestäni keneltäkään ei voi vaatia, että koko työajan pitäisi olla lasten leikkikaverina, varsinkaan kun aikuinen ei yleensä luontaisesti leiki. Eri asia on sitten osallistua sillä lailla, että vaikkapa on vieressä tai antaa keinulle vauhtia. Olen ollut itse lastenhoitajana, enkä tosiaankaan viihtynyt lasten leikkikaverina, vaan mieluummin hankin lapsille muita lapsia leikkikaveriksi ja olin sitten vieressä tai lähellä valvomassa tilannetta. Aika kului mukavasti sekä lapsilla että itsellä, etenkin jos toisten lasten äiti tai hoitaja oli samassa tilanteessa juttuseurana. Ilman aikuisten seuraa kukaa ei voi jaksaa kauan.

Itse odottaisin, että lapset leikkivät keskenään ja aikuiset valvovat sitä ja huolehtivat heidän turvallisuudestaan. Jos lapsi ei osaa leikkiä toisten kanssa, siinä on hyvä harjaantua. Kun aikuiset istuvat penkillä ja katsovat lapsia ja pihaa, mitä vikaa siinä on?

Vierailija
24/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se sovi niille äideille, jotka antavat lastensa kotonakin olla ilman valvontaa, tässä tapauksessa sentään täti on paikalla, jos jotain sattuu. Ja kyllä tuo työ on nykyajan " haluun kaikki-lapsien" kanssa riittävän rankkaa, eikä palkkakaan ole kummoinen, että ymmärrän hyvin, jos istuvat.

Vierailija
25/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nähdä joka paikkaan. Usein tämä onnistuu parhaiten juuri siinä penkillä istuen. Istuessa myös on lapsia lähellä, aina on joku pyrkimässä syliin toisin kuin silloin jos seisoo jossain.

Vierailija
26/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. näitä:

-yhteistyöpalaverit vanhempien kanssa 1-6 kertaa vuodessa

-viikottaiset oman ryhmän suunnittelupalaverit (työvuorot, mitä tehdään seuraavalla viikolla, käytännön järjestelyt, lasten kehityksen seurantaa yms). Ihan välttämättömiä toiminnan laadun takaamiseksi, kuten myös seuraavaksi mainittu palaveri. Päiväkotityö ei tosiaankaan ole pelkkää leikittämistä!

-ainakin erityisryhmissä yleensä myös viikottain lapsipalaveri, jossa käydään läpi kunkin lapsen sen hetkistä tilannetta ja mietitään tukitoimia

-yhteistyöpalaverit esim. sairaaloiden, koulujen, lähipäiväkotien, seurakunnan, lastensuojelun, terapeuttien, leikkipuiston kanssa

-Vasu (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet)- , Varsu-, S2- ym työryhmät jotka ovat pakollisia ja niistä on tuotettava myös kirjallista materiaalia sivukaupalla (sen lisäksi että niitä täytyy titenkin pohtia ja työstää koko työyhteisön yhdessä). Ylemmältä taholta vaaditaan paljon kirjallista tuotosta!

-Koko päiväkodin yhteinen viikottainen palaveri, välttämätön tiedonkulun varmistamiseksi

-Projekteihin liittyvät työryhmäpalaverit esim. kevätjuhlia, joulujuhlia yms ennen.

-Erilaisia laatutyöryhmiä, joissa pitää aina pohtia jotain asiaa ja tuottaa siitä kirjallista materiaalia. Jostain aina tulee tieto että johonkin päivämäärään mennessä on pakko tehdä...

-Opiskelijoiden ohjaus kuuluu työhön ja se vaatii tietysti palaveeraamista opiskelijan sekä välillä myös opettajan kanssa.

Tässä alkua...

Vierailija:

opettajat + hoitajat vetäytyvät jok' ikinen päivä 1,5-2 tunniksi " palaveriin" samanaikaisesti.

Jonkun kerran olen hakenut lapsia juuri silloin. Ulos asti kuuluu kamala mekkala ja lapset ryntäilevät miten sattuu. Ainoastaan päiväkotiapulainen on vahtimassa, ja hänenkin kuuluisi oikeastaan olla nukkarissa pienimpien kanssa.

Usein on käynyt niinkin paitsi meille, myös muille että olemme vaan hakeneet lapsemme näkemättä ensimmäistäkään aikuista. Samalla periaatteellahan voisi poimia mukaansa vaikka kymmenen, eikä kukaan huomaisi asiaa.

Vierailija
27/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastuutonta hakea lapsensa päiväkodista ja jättää sanomatta aikuiselle ! minulle kävi kerran näin kun olin hakemassa juomavettä lapsille ulos ja eräs poika oli hävinnyt sillä aikaa...aikansa etsittyäni soitin kotiin ja he kertoivat " häpeillen" hakeneensa lapsen...ilmoittamatta aikuiselle. sen puhelun aikana kerroin noille vanhemmille pari tosiseikkaa hyvistä tavoista ja lasten turvallisuudesta jne. tämän jälkeen meidän päiväkodissa lapsi tulee sanomaan aikuiselle kädestä näkemiin ennenkuin poistuu vanhempansa kanssa portista.

Vierailija
28/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen parempi lapselle kuin paljon saman ikäisiä kavereita leikkeihin ja koko ajan mahdollisuus saada aikuisen turvaa? En ainakaan itse lapsena hinkunut aikuisia leikkikavereiksi, lasten kanssa ne parhaat leikit syntyivät! Ja nimenomaan sosiaalisuutta tuollainen yhdessätoimiminen kehittää. Tappeluihin ja sortamiseen tarhan henkilökunta varmasti puuttuu ja parhaiten pihan tapahtumat huomaa hieman etäänpää. Ja uskallan väittää, että päiväkodissakin lapset uskaltavat tulla kertomaan, jos joku kiusaa tms. Ainakin koulussa ekaluokkalaiset kertovat hyvin herkästi kaikesta ikävästä välituntivalvojalle.

Itse olen luokanopettaja ja mielelläni leikin lasten kanssa välitunneilla. Ongelmana tosiaan on, että leikkiessäni pienen porukan kanssa, muiden oppilaiden tekemiset jäävät huomioni ulkopuolelle ja koen olevani hieman vastuuton. Helpoin ja tehokkain tapa vahtia on istua/seistä jossakin hyvässä kulmassa.

Vierailija:

Aika tuuripeliä tuntuu olevan se, että pääseekö lapsi vastuulliseen päiväkotiin hoitoon ja kaikesta huolimatta se, että on vielä hengissä tai edes suurin piirtein ehjä, kun kotiin haetaan.

Ja ehkä lapset säilyvät hengissä, mutta enpä usko tekevän hyvää kasvulle ja kehityksellä tuollainen pienestä pitäen yksin haahuileminen ja selviäminen päiväkodin pihalla suuressa/suurissa ryhmissä!!!

Ei ihme että kasvavilla lapsilla on monenmoista ongelmaa.

Niin mitä ihmeen hyötyä (muuta kuin säilytyspaikka) päivähoidosta on lapselle? Monesti sanotaan että lapsi oppii sosiaalisuutta: Eli tappelemaan tai alistumaan suuressa ryhmässä, joka toimii omillaan! Onko tällaisilla päiväkodeilla tarjolla jotain iän mukaista kehittävää tekemistä lapsille? Tuskin on aikaa. Hyviä tapoja - tuskin. Jotain muuta, no ehkä sitä kuuluisaa itsenäisyyttä (=yksinäisyyttä) jota Suomessa niin kovasti ihannoidaan.

Täytyy muistaa että moni päivähoidon työntekijä tekee kuitenkin parhaansa, resurssien vähäisyydestä huolimatta ja näitä elämäänsä ja työhönsö tympääntyneitä valitettavasti löytyy joka alalta - eivät vaan ymmärrä hakeutua muualle.

Paljon varmasti auttaa, mitä vanhempi lapsi on hoitoon mennessään.

Vierailija
29/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä ei ole hajuakaan oman lapsensa tekemisistä, höpöttelevät vain muiden äitien kanssa. Todella usein joudun itse puuttumaan tilanteisiin kun lapset ovat vaarassa tai kiusaavat muita.

Monet lapset hakeutuvat minun ja lapsieni lähelle ikään kuin ihmetelemään leikkivää äitiä. Monesti otankin heitä mukaan leikkeihin. Rasittavaa olla joku puiston yleinen puistotäti, palkatta!

Vierailija
30/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tismalleen samaa mieltä luokanopen kanssa leikistä ja sen tärkeydestä.

Päiväkodissakin kasvattajan tehtävä on luoda onnistuneet puitteet lasten omalle leikille. Mitä se tarkoittaa? Sitä, että on aikaa, tilaa,

välineitä, kavereita ja taitoa/kykyä toimia yhdessä. Ja nyt tarkoitan nimenomaan ns. vapaata leikkiä, joka on lapsen kehitykselle todella tärkeää. Aikuinen on paikalla, läsnä tarvittaessa eli esim. osallistuu pyydettäessä leikkiin ( vaikka kampaamon asiakkaana ) , ohjaa leikkiiä eteenpäin ongelmatilanteissa tms. mutta päävastuu leikistä

on lapsilla itsellään.

On surullista, että tälläinen vapaa leikki ( esim. ulkoilutilanteissa )

on joidenkin vanhempien mielestä jotain, joka lähestyy heitteillejättöä tai vähintään kasvattajien laiskuutta/ ammattitaidottomuutta...

Ohjattu leikki on tärkeää sekin, mutta tällä " purkauksella " liputan nimenomaan vapaan leikin puolesta!

Haastan teitä lukemaan kirjaa " Mustat ja valkeat leikit " ...

taitaa olla aivotutkija Matti Bergströmin kirjoittaja, jollen ihan

väärin muista.

Vierailija
31/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten se toinen hoitaja tai jos on useampi, niin he leikkivät lasten kanssa ja katsovat lasten perään lähempää. Tottakai saa välillä myös hoitajat jutella keskenään, mutta ei kai sitä tarvitse koko ajan? Olen myös ollut harjoittelijana päiväkodissa. Itse kiertelin pihalla, kun muut hoitajat seisoivat ringissä juttelemassa.

Vierailija
32/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos aikuinen ehdottaa. Usein leikkivät mielummin kavereidensa kanssa omia leikkejään, kuin aikuisten kanssa pallopelejä.

Vierailija
33/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäkiitollista hommaa, josta vastuuta ei puutu, mutta palkalla ei maksa edes vuokriaan. Ja annas olla kun yrität auttaa jotain lasta... Sitten sitä peetä niskaan vasta alkaakin sataa. Ei kiinnosta, hoitakoon nuoret keltanokka noviisit hommat.

Vierailija
34/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko että juuri kukaan vanhempi ymmärtää millaista meidän päiväkodissa työskentelevien työ on. tarkoitan lähinnä vastuuta. me olemme vastuussa useiden kymmenien vieraiden lasten hengestä päivittäin! ainakin minulle se tuottaa aikamoista stressiä työssäni.

olen saattanut joskus olla yksin ulkona 21 lapsen kanssa, kuinka siinä uskallat hetkeksikään irroittaa katseesi koko ryhmästä? jos joku esim kaatuu ja satuttaa päänsä, voin joutua oikeuden eteen siitä etten ole " vahtinut" lasta jollen ole nähnyt tilannetta. mutta miten kaiken voi nähdä ja leikittää samalla lapsia?

ja palkasta, se on suorastaan surkea. meidän kunnassa ainakin vuosi sitten lastenhoitaja tienasi 1598 euroa bruttona. verot, liiton jäsenmaksut ja pakolliset eläke ja työttömyysvakuutusmaksut pois niin jäljelle jää hiukka päälle tonni. just.

ja joo, on ammatinvalintakysymys. ei tätä työtä voi tehdä jos ei siitä oikeasti pidä. mun milestä. koska toi palkka ei motivoi ja kuitenkin työ on TODELLA VASTUULLISTA ja myös rankkaa.

ja niinkuin joku kertoi niistä palavereista, ne vain lisäävät meidän työmme määrää, muutenkin töitä olisi tarpeeksi, mutta ne OVAT PAKOLLISIA jotta päiväkoti toimii.

vai haluisitko sinä äitinä että lastesi ryhmän toimintaa ei olisi yhtään suunniteltu, lapsesi kehityksestä ei oltaisi kiinnostuneita? myös rekvisiitat juhliin yms. pitää usein askarrella itse. en edes jaksa luetella miten paljon muuta työhömme kuuluu kuin vain lasten kanssa leikkiminen.

entäs kuravaateaika... jos ei ole pkapulaista, laitat itse 21 kuravaatteet. siis 21kpl housuja huuhdellaan, asetellaan kuivumaan. 21 kpl kumisaappaita samoin. ehkä vielä myös 21 kpl sadetakkeja. sillä kyllä, meillä ulkoillaan joka säällä. tähän kaikkeen on aikaa ehkä vain 15 min, tai sitten joudut hotkimaan ruokasi.

ja ne h...tin kirjalliset työt... johtaja laittaa eteen milloin mitäkin tehtävää, täytä tuo, kirjoita tästä aiheesta, jne. myös 2 kertaa kuussa meillä päivä venyi mahdottomaksi kun normi päivän päälle vielä työilta, 17-21. jippii!

mua ketuttaa saada tässä työssä pelkastään kakkaa niskaan, vaikka raadan niska limassa.

mutta itse olen ammattini valinnut ja pidän lasten kanssa työskentelystä. joidenkin vanhempien pitäs vaan tarkistaa asennettaan ja antaa arvostusta sinne lapsen hoitopaikkaan. sinun kallisarvoisia nuppujasi me parhaalla taidollamme hoidamme ja myös kasvatamme. suurimman osan heidän hereilläoloajastaan. emmekä tee sitä siksi että siitä maksetaan.

mietipäs sitä.

Vierailija
35/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs ylityöt? ei korvausta. noi pitkät työillatkin, tavallaan ilmaista työtä siinä teemme. periaate on se, että ylityöt otetaan tunti tunnista pois, mutta yllätys yllätys... ei se käytännössä oikein useinkaan onnistu! et vain voi lähteä pois. niille ajoille ei saa sijaista. että silleen.

ja miksi sitten ylitöitäkin tulee... ööh, päiväkoti menee kiinni klo 17. mitä sitten? joku saa oman järkeilynsä perusteella hake lapsensa silloin kuin sopii. esim. 17.30. en päässyt juuri milloinkaan ajoissa kotiin. kun lapset on haettu, pitää kiertää kaikki päiväkodin ovet, vetää vessat ja tarkastaa ikkunat. niin ja unhdin, lelut. kukaan vanhempi ei pyydä lastaan haettaessa keräämään leluja. me sitten selkävääränä niitä kannamme varastoon.

ja entäs kun oma lapsi on toisessa päiväkodissa joka myös sulkeutuu klo 17? kiertokulku valmis...

miksi hitto te vanhemmat aina jaksatte marmattaa? me ryydymme kohta niin ettei ole enää paikkoja minne te lapsenne laitatte hoitoon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi