Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi päiväkodin hoitajat vain istuvat penkillä ryhmässä. Eikö ketään muuta harmita tämä asia.

Vierailija
15.05.2006 |

Mielestäni heidän pitäisi seisoskella eri puolella pihaa ja esimerkiksi kiipeilytelineen ja keinun lähellä vaaratilanteiden varalta. Joku voisi myös välillä leikittää niitä lapsia, jotka ovat välillä aika apaattisen näköisiä. Esimerkiksi olla mukana jossain pallonheittoleikissä tai antaa vauhtia keinussa.

Mielestäni heidän pihalla viettämänsä aika on vapaa-aikaa ja siitä ei pitäisi maksaa lainkaan palkkaa, kun työtäkään eivät tee ollenkaan. Neljä hoitajaa istuu penkillä ja juoruavat, törkeää. Palkka tulee työtä tekemättä.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meidän pk:ssa pyöritetään narua ja annetaan keinuun vauhtia. Lasten pitää antaa leikkiä keskenäänkin, ei koko ajan olla aikuisten ohjauksessa.

Vierailija
2/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitäkin on moneen junaan. Minä liikun pihassa lasten keskellä ja niin tekevät kollegatkin. Eri päiväkodeissa on erilaisia tapoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useasti kun haen tyttöä ei he edes tiedä missä hän on pihalla. Monesti löytyikin sitten nurkan takaa toisen lapsen kanssa syömästä multaa. (1v5kk) Välillä olen ajatellut, että mitä jos hän karkaisi aidan raosta, niin hoitajat eivät edes huomaisi.

En sano että kaikissa päiväkodeissa on näin mutta oman lapsen päiväkodissa ei yhtään katsota lasten perään! Hoitajat juttelevat ringissä keskellä pihaa ja hyvä jos lopettavat juttutuokion kun vanhemmat tulee ETSIMÄÄN lastaan.

Vierailija
4/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan oikeutetusti harmittaa jos näkee että lapsia ei vahdita asianmukaisesti.

Vierailija
5/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ap:n kirjoitukseen vielä. Olen huomannut että tosiaan ne pienimmät tarvitsevat leikittämistä. Siellä moni alle 1½ v haahuilee yksin ja itkee tai monesti lapset ovat keinussa ilman että kukaan keinuttaa. Heille ehkä on annettu vauhtia ½ h sitten mutta siinä he nököttävät kun eivät osaa tulla pois saatika osaa pyytää päästä pois!

Vierailija
6/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin lasten hoitoaika. Jossain vaiheessa pitää sopia ihan käytännön asioistakin. En siis tekisi pitkälle meneviä johtopäätöksiä seisoskelusta... Eikä meillä ainakaan ole ollut valittamista. Aina on pieneimmistä pidetty huolta ja isompien kanssa leikitty.

Vierailija
7/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin ei ole mahdollista leikkiä mitään kuurupiiloa lasten kanssa. Siinä on täysi työ, kun yrität hahmottaa, missä kukakin lapsi on. Tosin joskus, jos henkilökuntaa on pihalla enemmän, ja lapset leikkii hyvin keskenään, siinä on mahdollista puhua työkaverille lasten kuulematta esim. lapsiin liittyvää tärkeää infoa. Olen kyllä nähnyt sellaisiakin päiväkoteja, missä tädit tosiaan vaan jauhavat p:tä eivätkä tiedä missä lapset ovat...

Vierailija
8/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös vähän ahkerampia päiväkotitätejä. Päiväkodin johtajan pitäisi pistää kuriin mokomat laiskurit. (Pitääköhän soittaa valvovalle viranomaiselle ja tehdä valitus. Kun olin kesätöissä kaupungin rakennuksilla, niin aina joku soitti työpäällikölle, kun näki rakennusmiesten istuskelevan. Yleensä oli kyllä kyse ruokatunnista. Kummaa, kun nämä tarkkailijat eivät tarkkaile yhtä kärkkäästi muita kunnan työntekijöitä.)

Vierailija
9/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille aikoinaan tuli päiväkotiin valituksia kaupungilta, kun naapuritalojen mummelot valittivat meidän hoitsujen olevan pihalla nauttimassa auringosta!!

Eivät varmaan olleet huomanneet, että aivan samalla tavoin me " nautimme" myös lumi ja vesisateestakin. Kun yleensä sitä ulkoillaan kelillä kuin kelillä.

Jotenkin vain se auringon paisteella ulkoilu kyrsi näitä mummeloita.

Vierailija
10/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa on neljä työntekijää yleensä ulkona ja he istuvat joko kaikki tai kolme istuu ja yksi leikittää lapsia. Esim vetää pulkassa talvella tms. Mielestäni heidän pitäisi hajaantua leikkivälineiden lähelle. Esimerkiksi keinusta voi tipahtaa ikävästi kasvoilleen, jos siinä roikkuu mahallaan ja kiipeilyteline kaipaisi varmistajaa.

Vierailija
11/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajat + hoitajat vetäytyvät jok' ikinen päivä 1,5-2 tunniksi " palaveriin" samanaikaisesti.

Jonkun kerran olen hakenut lapsia juuri silloin. Ulos asti kuuluu kamala mekkala ja lapset ryntäilevät miten sattuu. Ainoastaan päiväkotiapulainen on vahtimassa, ja hänenkin kuuluisi oikeastaan olla nukkarissa pienimpien kanssa.

Usein on käynyt niinkin paitsi meille, myös muille että olemme vaan hakeneet lapsemme näkemättä ensimmäistäkään aikuista. Samalla periaatteellahan voisi poimia mukaansa vaikka kymmenen, eikä kukaan huomaisi asiaa.

Vierailija
12/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kyllä vastuuta tuon ikäiselle ja vielä harjoittelijalle.

Vierailija
13/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiasta mainitsin ja vastaus oli vaan et ei siel kaikkien tartte seisoa! Noita parin tunnin palavereita en ymmärtänyt lainkaan, juoruamista kahvipöydäs vaan. Ja harjoittelijan piti olla nukkaris ja laitella välipalat, pissattaa heräävät lapset, hoitaa vaatteet kuivamaan yms, niinku joo, kaikki yhtäaikaa....

Vierailija
14/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän pidempää kuin seisoa yhden lapsen vieressä keinussa tai heitellä palloa. Siinä jää kyllä osa lapsista ilman vahtimista jos yhden kanssa keskittyy leikkiin. Se ei ole LAISKUUTTAA että istuu penkillä ja seuraa koko ajan tilannetta takaraivollaankin.

Vierailija
15/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pihalla seisoskelu on ikuisuuskysymys. Joissain päiväkodeissa

joku leipääntynyt varmaan istuskeleekin ja miettii hukattua työmotivaatiotaan. Totuus useimmissa tapauksissa kuitenkin on se,

että pihalta löytyy joku piste, josta näkee koko pihan mahdollisimman

hyvin. Siinä on sitten hyvä tarkkailla meininkejä vaikkapa istuenkin, jos penkki sattuu olemaan sopivasti ; )

Jos lähdet yhteen nurkkaan pitkäksi aikaa touhuamaan, et tiedä, mitä

muualla tapahtuu. Ei ole silmiä selässä päiväkodin henkilökunnallakaan.

Jos pihalta löytyy yhtaikaa useampi työntekijä, tarkoittaa se sitä, että

myös ryhmiä on ulkoilemassa useampi. Yleensä miehitys on 1-2 hlöä/ ryhmä riippuen kellonajasta ja muutenkin sen hetken tilanteesta.

Vaikka lapsia hoidetaan ulkoilussa yhteisvastuullisestikin, ei silloinkaan

voi sitoutua yhteen hommaan jossain kulmassa kovin pitkäksi aikaa.

Täytyy olla selvillä oman ryhmän lasten touhuista koko ajan.

Usein myös porukalla puhutaan talon yhteisistä asioista, kun nokikkain ollaan.

Tuo ap:n kommentti ulkoiluajan palkattomuudesta on ihan ala-arvoinen. En edes ymmärrä sen logiikkaa: jos sen pitäisi olla palkatonta, miksi kukaan silloin olisi vastuussa sinunkin lapsestasi?

Ikuisuuskysymyksiä ovat nuo palaveriajatkin. Palaveri on aika hyödytön, jos siellä istuu vain yksi henkilö. Useampi pääsee paikalle silloin, kun on vähiten toimintaa eli lepoaikaan.

Muistan kyllä harkkarina, kuinka otti päähän tehdä rankkaa työtä

( =valvoa nukkuvia lapsia ), kun muut vain juorusivat (= palaveerasivat )... nyt kun työvuosia ja kokemusta on rutkasti takana,

näen tilanteen hieman toisin ja osaan hahmottaa kokonaisuuden.

Kyllä se muillekin nuorille vielä aukeaa ; )

t. lto, hoitovapaalla ( enkä laiskottele työajalla , hih )

Vierailija
16/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimesilläni raskaana, enkä jaksa koko ajan seisoa. Ei minun näkökykyä ainakaan istuminen yhtään heikennä.

Vierailija
17/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni päiväkodissa osa hoitajista leikkii aktiivisesti lasten kanssa pihaleikkejä, osa istuu välillä kauempana, mutta näyttävät " valvovan lapsia" tosin suu käy samanaikaisesti.

Järkevät hoitajat alkavat " aktiivi- valvonta session" siinä vähän ennen neljää ennen kuin vanhempia alkaa tippumaan, näin antavat hyvän kuvan työstään. Kerran kävin tarkoituksella aamupäivällä kurkkimassa tiettyjen päiväkotien pihoja, kun etsin sopivaa päiväkotipaikkaa lapselleni. Siellä oli muijat ringissä pälpättämässä yhdessä tarhassa. Lapset leikkivät nurkissa. Että sellaiset aamupäivän " pistokokeet" antavat todellista kuvaa hoidon laadusta.

Vierailija
18/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntus ihan kauheelta ajatukselta et 1,5 v. poikani istuisi yksin jossain pihalla kiviä ja hiekkaa syöden ja kukaan ei välttämättä huomaisi mitään. Vrt. istuskelevat pk-tädit -ketju.

Miten te työssäkäyvät pystytte laittaa niin pienet hoitoon? Lapset, jotka eivät vielä osaa kävellä ja puhuakaan.

Vierailija
19/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pyrittänyt narua mutta silloin en kyllä näe mitä muualla pihassa tapahtuu. ja jos pihalla on viiden ryhmän lapset ja joka ryhmässä noin 20 lasta ja hoitajia noin 5-7 pihalla niin siinä ei kyllä pysty leikittää yksistään lapsia.

Ymmärrettekö te vanhemmat että teidän lapset eivät ole päiväkodin ainoat lapset, vaan siellä on muitakin ja kaikkia pitää seurata?

ja minä olen lastenhoitaja ja lapseni on myös päiväkodissa mutta en oleta että siellä hoitajat olisivat vain MINUN lapseni kanssa.

ja vaikka seisoisit leikkitelineen vieres ja sieltä joku lapsi tippuisi ni siinä ei kyllä ehtisi tehdä mitään..ja kyllä pienille lapsille annetaan vauhtia, mut noin yli 3 vuotiaat osaavat itse ottaa vauhtia.

Vierailija
20/35 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä lapsi oppii jos tipahtaa että niin ei ehkä kannata tehdä.

Vierailija:

päiväkodissa on neljä työntekijää yleensä ulkona ja he istuvat joko kaikki tai kolme istuu ja yksi leikittää lapsia. Esim vetää pulkassa talvella tms. Mielestäni heidän pitäisi hajaantua leikkivälineiden lähelle. Esimerkiksi keinusta voi tipahtaa ikävästi kasvoilleen, jos siinä roikkuu mahallaan ja kiipeilyteline kaipaisi varmistajaa.