Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Artikkelien kirjoitus lehteen?

Vierailija
17.01.2019 |

Onko ihan toivoton ajatus, että alkaisin pokkana tarjoamaan eri aihealueiden artikkeleita lehtiin?

Kirjoitan hyvin ja olen saanut monelta palautetta kiinnostavista jutuista. Aihealueet kulkee laidasta laitaan. Faktatietoon perustuvat asialliset jutut onnistuu, ja ihan liibalaaba hömpät myös.

Tässä nyt on äitiyslomalla ollut aikaa unelmoida kaikesta ja ehkä vähän lähti unelmat liikaa lentoon :D

Mutta eikö jostain kuitenkin aina pidä aloittaa? Ei kai siinä mitään hävitäkään voi jos yrittää? Olen koittanut etsiä tietoa, että miten olisi järkevää edetä ja hyvin on löytynytkin. Jossain oli myös mainittu, että aina kannattaa muutama oma esimerkki kirjoitus liittää mukaan. Näin ajattelin tehdä.

Mitään tietoa mulla ei ole siitä, että minkä verran hintaa perus artikkelista edes maksetaan? Enemmänkin kirjoittaminen on aina ollut harrastus, vasta lähiaikoina on tullut mieleen että ehkä sitä harrastusta voisi oikeasti ihan hyödyntää?

En tosiaan oleta, että mun tekstejä otettaisiin "heittämällä" läpi, ja tiedän hyvin että tarjonta on iso. Kirjoitus on aina ollut rakas harrastus, jotenkin tuntuisi luontevalta saada sitä eteenpäin.

Onko kenelläkään kokemusta tai ajatuksia aiheesta?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et omaa vihervasemmistolaista mielipidettä niin unohda koko juttu.

Vierailija
2/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostais tietää... mut ainakin kirjoittajan työ on ilmeisesti aika kiireistä? Deadlinet on aina lähellä ja jos oikeasti tahtoo tienata niin käytännössä aina pitäis olla joku juttu vetämässä.

Kunhan siis mutuilen, mitään suurempaa tietoa mullakaan ei asiasta ole

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voit lähestyä erinäisiä sinua kiinnostavia lehtiä asiasi tiimoilta. He ensin pyytävät sinulta muutaman artikkelin joistakin aiheista esimerkkinä ja jos ovat tyytyväisiä niin kuka tietää vaikka pääsisitkin kirjoittamaan lehteen artikkeleita. 

Vierailija
4/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kuten edellä mainittiin; kirjoita kiinnostava juttu ja lähetä se lehteen. Jos se on hyvä (ja lehdessä tilaa), niin miksi ihmeessä he jättäisivät sen käyttämättä? Itse olen muutamaankin lehteen päässyt tuolla tavalla vakituiseksi avustajaksi ja nyt kirjoitellut vuosien aikana lähes kymmeneen lehteen. Yhdessä lehdessä minulla oli oma kolumni 15 vuoden ajan ja ihan yhteydenotosta lehteen se lähti. Rohkeasti vaan yrittämään ja tsemppiä toimittajan urallesi.

Vierailija
5/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa yrittää. Lehtitaloista on irtisanottu todella paljon ihmisiä ja jostain heidän on juttunsa saatava.

Vierailija
6/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

painetut lehdet ovat katoavaa kansanperinnettä. mieluummin kannattaa perustaa blogi

Vierailija
7/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittaen on todettava, että kirjoitat varsin kömpelösti (tuo otsikko!) ja teet ihan selviä virheitäkin. Lähiaikoina tarkoittaa tulevaisuutta. Esimerkkikirjoitus ja perusartikkeli ovat yhdyssanoja. Kirjoittaminen ja kirjoitus ovat eri asioita.  Kysymysmerkkiä ei käytetä, ellei virkkeen päälause ole kysyvä. Muut virheet ovat enimmäkseen puhekielisyyksiä tai huolimattomuuksia, jotka ovat kontekstin huomioon ottaen ymmärrettäviä. Mutta silti. 

Minä en täällä yleensä toisten virheitä korjaa enkä kommentoi. Mutta jos ihminen työkseen kirjoittaa ja saa siitä palkkaa, oletan, että hän kirjoittaa oikein. Ei välttämättä edes hyvin, mutta oikein. Oikeakielisyys, välimerkkisäännöt yms. ovat osa toimittajan perusammattitaitoa. Sitähän en tiedä, miten sinulta luonnistuu tiedonhaku, lähdekritiikki, lähteisiin viittaaminen, kokonaisen tekstin rakentaminen, otsikointi ynnä muu.

Vierailija
8/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille! Kyllä mä sitten vaan rohkaistun ja uskallan lähteä yrittämään. Tässä kun on vuoden ollut kotona niin on huomannut, että se oma ammatti ei ole (eikä ole koskaan ollutkaan) sellainen minne palaisi mielellään.

Olen siis suurtalouskokki, eikä työssä ole mitään vikaa ja suoraan sanoen rahan takia sitä teen. Mutta mutta, tietynlaista sisältöä ja haastetta kaipaisi elämään. Töitä en ole jättämässä, mut pientä vaihtelua toivoisin. Lopetan valituksen ja alan suunnittelemaan asiaa :)

Vierailija
9/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehditkö lukea tuon klo 13.41 kommentin, ennen kuin teit päätöksesi rohkaistua?

Vierailija
10/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valittaen on todettava, että kirjoitat varsin kömpelösti (tuo otsikko!) ja teet ihan selviä virheitäkin. Lähiaikoina tarkoittaa tulevaisuutta. Esimerkkikirjoitus ja perusartikkeli ovat yhdyssanoja. Kirjoittaminen ja kirjoitus ovat eri asioita.  Kysymysmerkkiä ei käytetä, ellei virkkeen päälause ole kysyvä. Muut virheet ovat enimmäkseen puhekielisyyksiä tai huolimattomuuksia, jotka ovat kontekstin huomioon ottaen ymmärrettäviä. Mutta silti. 

Minä en täällä yleensä toisten virheitä korjaa enkä kommentoi. Mutta jos ihminen työkseen kirjoittaa ja saa siitä palkkaa, oletan, että hän kirjoittaa oikein. Ei välttämättä edes hyvin, mutta oikein. Oikeakielisyys, välimerkkisäännöt yms. ovat osa toimittajan perusammattitaitoa. Sitähän en tiedä, miten sinulta luonnistuu tiedonhaku, lähdekritiikki, lähteisiin viittaaminen, kokonaisen tekstin rakentaminen, otsikointi ynnä muu.

Kiitos tästä, pätemisen tarve on kaunis asia.

Ei tullut heti mieleen, että vauvapalstalle pitää kirjoittaa oikean kieliopin mukainen teksti. Enkä tullut myöskään myymään itseäni.

Hyvät jatkot kuitenkin! Jatkossa kannattaa kohdistaa toi sama kommentti Ilta-Sanomien ja Iltalehden kommenttikenttiin.

Vierailija
11/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee oma uutis saitti ja julkaise jutut siellä niin ei tarvitse murehtia että jokin sensuroidaan.

Vierailija
12/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehditkö lukea tuon klo 13.41 kommentin, ennen kuin teit päätöksesi rohkaistua?

No se kommentti olikin niin järjetön yllätys vauva.fi palstalla 😂 eihän tääl muita olekaan kun katkeria nillittäjiä koittamassa lannistaa toisia samaan jamaan

Vierailija
13/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyssanavirheet (perus artikkeli, esimerkki kirjoitus) ovat raivostuttavia. Niitä ei saisi kirjoittaa edes vauva-palstalle.

Vierailija
14/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toimitussihteerinä kaksi kertaa viikossa ilmestyvässä paikallislehdessä. Pari kertaa viikossa toimitukseen tulee näitä omien juttujensa tarjoajia. Yksikin yhdyssanavirhe, niin lukeminen päättyy siihen.

Vierailija
15/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun juttuja koskaan julkaistu missään? Auttaisi, jos olisi edes jonkun harrastuskerhon tai ainejärjestön verkkolehdessä julkaistuja juttuja. Entä onko sulla saumaa matkajuttuihin, erikoisen elämäntarinan omaavia tuttuja tai erikoistietämystä jostain alasta? Pelkillä perusjutuilla on vaikea päästä alkuun.

Vierailija
16/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitukset ja päätoimittajat ovat hyvin kiireisiä, joten kannattaa soittaa, ei lähettää s-postia. Kokeile pientä paikallislehteä, ei isoja sanoma- ja aikakausilehtiä. Juttupalkkiot ovat hyvin pieniä, mutta kirjoittamaan oppii kirjoittamalla. Jos teet hyvän vaikutuksen päätoimittajaan ja keksit hyviä aiheita paikallisista ihmisistä ja asioista, niin saatat onnistua pääsemään avustajaksi.

Kielioppivirheet voivat kaataa "urasi", niitä tekstissäsi on aivan liikaa, lähes joka lauseessa. Kukaan ei nimittäin ainakaan jatkuvasti voi korjata tekstejäsi toimituksessa. Pienissä lehdissä kynnys avustajaksi on matalampi, mutta sinnekin pitäisi toimittaa valmiita juttuja, joita ei tarvitse korjata. Jos et näe tekstisi virheitä, niin urakka on isompi.  

"Faktatietoon perustuvat asialliset jutut onnistuu, ja ihan liibalaaba hömpät myös." Tässä lauseessakin on jo useampi iso virhe, löydätkö ne? Jos et löydä, niin löytyisikö vaikka kansalaisopistosta kurssia, jossa opetetaan äidinkieltä? Tai suostuisiko joku osaavampi tarkistamaan tekstisi ennen kuin lähetät ne lehteen tarjolle? Virheitä vilisevää tekstiä on nimittäin turha lähettää tarjolle, sillä juttujen korjaamiseen lause lauseelta ei mikään lehti ryhdy.

Onnea yritykseen. 

Vierailija
17/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toimitussihteerinä kaksi kertaa viikossa ilmestyvässä paikallislehdessä. Pari kertaa viikossa toimitukseen tulee näitä omien juttujensa tarjoajia. Yksikin yhdyssanavirhe, niin lukeminen päättyy siihen.

Aika pöljä linja teidän paikallis lehdessä, jos ihan kelvollinen ja kiinnostava juttu hylätään yhden yhdys sana virheen vuoksi. Ammatti kirjoittajillekin sattuu joskus pieniä virheitä, jotka olisi artikkelin tarkistamisen yhteydessä helppo korjata.

Vierailija
18/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pöljä linja teidän paikallis lehdessä, jos ihan kelvollinen ja kiinnostava juttu hylätään yhden yhdys sana virheen vuoksi. Ammatti kirjoittajillekin sattuu joskus pieniä virheitä, jotka olisi artikkelin tarkistamisen yhteydessä helppo korjata.

Ohis. Alalle on koulutettu koko 2000-luvun ajan selvästi enemmän ihmisiä kuin työpaikkoja on, joten tarjolla on myös kirjoittajia, jotka tekevät ihan yhtä kiinnostavia juttuja mutta osaavat yhdys sanat.

Vierailija
19/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla, mutta itsekin lähes 30 vuotta eri lehdissä töissä olleena pakko todeta, että ketjussa kirjoitelleet ovat kielioppiasioissa aivan oikeassa. Jos väheksyt kielioppia, sinusta ei voi tulla avustajaa. Kenelläkään ei ole aikaa korjata juttujasi toimituksessa. 

Vierailija
20/32 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lehteemme ostetaan valmiita juttuja, ei sellaisia, joita jonkun vielä pitäisi tarkistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän